Voor €100,- kon ik de legendarische HP 8640B echt niet laten staan

Ik ben jaloers op die 8640.... Inderdaad, hopen dat er niet teveel aan mankeert. Ik zou zelf zeggen: alles wat mechanisch is te herstellen, maar sommige exotische specifiek-HP onderdelen wordt lastiger. Daarentegen, de techniek heeft niet stilgestaan, dus een kapotte 8640-67002 is tegenwoordig wat makkelijker na te maken/zelf iets voor te bouwen.

Zo te zien was het een zeer interessante beurs. Particuliere verkopers is inderdaad veel leuker leuker dan handelaars!

Hi,

Ik was vandaag vroeg in Purmerend omdat ik een parkeerplekje in de buurt wou hebben, dat lukte om 8:55 goed.
Het was leuk dat dit allemaal georganiseerd is zonder kosten.
Dan heb ik het niet over dat ik het niet kan betalen, maar dat en nog steeds normaal sociaal gedrag mogelijk is zonder wistoogmerk. :-)

Mijn beste score was de doos met zeer veel Ferriet antennes!
Wat leuke metertjes mij onder de aandacht gebracht door Bart, mooie kleine metertjes.
Deze metertjes woren gelevert met zakjes waar de verschillende schroefjes in zitten en handig verpakt.
In het doosje zit ook een mal voor het maken van de gaten die nodig zijn, morgen even testen of ze in goede orde zijn.
En als laatste onder de doos op de grond een zak met hele mooi coasx kabels, ook iets wat ik morgen ga uitzoeken.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Beurs-Purmerend-01.png
.

Van de 11 ferriet staven die gelijk waren heb ik een hele dikke gemaakt en daar met aders uit een netwerkkabel een spoel op gewikkeld.
Ik heb 10 stuks ferrietstaaf gebruikt, nummer 11 is een beetje krom, de kromme is in het midden van de vorige foto te zien.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Beurs-Purmerend-02.png
.

Hier is de antenne te zien, gekoppeld aan een goede variabe condensator en een actieve antenne printje dat is als buffer gebruik.
Het antenenvlak op dat printje is losgehaald van de ingang en ligt aan massa.
Dit is nodig i.v.m het sterke stoorsignaal dat hier aanwezig is.
Dat geld ook voor het stukje bandkabel dat normaal over het printje heengebogen is ter afscherming.

Wat opviel, wat ik ook al dacht een hoger signaal niveau maar ook een minder scherpe "0"
Eigenlijk helemaal niet zo slecht voor mijn toepassing, dat is op dak in een doos monteren.
Maar dit is wat uitleg hiervan wel genoeg, de rest van de metingen komt weer in de Ferriet anttenne topic.

Was een aardige beurs en volgende keer de ingang ruimte er bij trekken, dat lijkt mij een goed plan.
Verder leuke gesprekken gehad met meerdere COers. :)
Groet,
Bram

Zou evt. ook nog electrosche afscherming kunnen aanbrengen rond de ferrietstaven (uiteraard géén kortgesloten wikkeling) om storing nog verder te onderdrukken. Heb ik ooit gedaan met een vergelijkbaar project. (met maar 6 ferrietstaven).

Helaas, tegen de tijd dat alles klaar, ingebouwd en bedraad was, was door de extra geïntroduceerde capaciteit het niet meer mogelijk de hele band (MG) af te dekken.... terwijl op de werkbank alles gewoon prima werkte.

Ik was in de buurt, contactweg A'dam, maar helaas ging werk even voor en was ik te laat klaar om nog in Purmerend te kijken.

Nog de beloofde foto van mijn "oogst" vandaag.

Een Behringer CX3400 crossover.
Wilde ik al een tijdje bij de PA installatie hebben.
Voor 20 euro gescoord.
En een paar zakjes kooimoeren + boutjes voor patchkasten, die gaan er vaak hard door heen dus altijd welkom.

[Bericht gewijzigd door revado op (10%)]

Op zaterdag 21 maart 2026 18:35:49 schreef nonius:
[...]

Ik ben jaloers op die 8640.... Inderdaad, hopen dat er niet teveel aan mankeert. Ik zou zelf zeggen: alles wat mechanisch is te herstellen, ...

De bekendste problemen van de ouder wordende 8640B zijn barstende kunststof tandwieltjes, en contactjes die van een kunststof schakelwals afvallen.
Ik vond een leuk uitgebreid reparatieverslag waarin dat onder andere voorbij komt.

Ik heb de mijne nog niet open gehad. De bench ligt vol met een ander project, dus dat moet nog even wachten.

Die Fluke counter van Schimanski had ik op de kraam ook in mijn handen gehad. Ik zag dat de kunststof kap zich mooi over de trafo geplooid had. En kreeg meteen visioenen van een verhitte en verkoolde toestand binnen in. En heb de counter gauw terug gelegd.
Later, aan de koffietafel, liet Schimanski mij het binnenwerk van die counter zien: Prachtig schoon, bijna als nieuw. Geen spoortje van een eventuele fout situatie... :-)

groet, Gertjan.

Op maandag 16 maart 2026 22:25:10 schreef Tidak Ada:
Sorry Hoeben, voorlopig geen handelaren erbij. Dat is voorlopig niet te verhapstukkenen.

Alle grote markten waarbij je met bus en aanhanger achter de stand kon staan zijn nu weg. Ik denk dat er echt plaats is voor een markt waarbij je gewoon met auto en aanhanger achter de stand kunt staan. Het is niet voor niets dat de Lichtmis zo groot was. Er was veel aanbod omdat er velen met de aanhanger bij de stand konden staan.

Voor kleine handelaren of hobbyisten is het eenvoudig. Die gaan een dag op een markt staan voor een paar tientjes, paar apparaten op een karretje en dat was het. Maar voor degenen die wat groter kunnen uitpakken, 8 tot 12 meter is het anders. Echt niemand heeft zijn om de avond tevoren 2000 kilo in de aanhanger te laden. Dan erg, erg vroeg naar de markt, 2000 kilo uitladen en al die bakken heen en weer te rijden met een karretje. Dan de hele dag verkopen, weer een uur heen en weer naar de auto, 2000 kilo verladen. Naar huis en de dag ernaar weer uitladen. Als je dat telt is je inkomen per uur laag. En 2000 kilo? Alleen al de netfilters die ik op markten verkoop zijn 1,5 kilo per stuk.

Ik zou graag nog eens wat markten doen. Maar zoals Bladel zie ik niet zitten. Ik zou wel willen weten hoe de toegang in het nieuwe gebouw is. Drempels? trappen? Kun je met een karretje? Of palletwagen (pompwagen), ?

Aleens aan gedacht om een karretje te elektrificeren?

Ik heb overigens niks tegen handelaren, maar op marktjes waar hobbyisten hun hobby financieren, werkt dat averechts.

Ik moet nog steeds denken aan die keer dat er ergens een "gratis-man" stond, die door een handelaar werd 'geplunderd' en die het vervolgens tegen pitige prijzen verkocht. Dat is storend en naar mijn mening asociaal.

Er zijn handelaren en handelaren. Zoiets zie je mij niet doen. Ik vind dat totaal asociaal. Wel koop ik soms maar alleen dat wat ikzelf nodig heb of grote rollen componenten die ik weer industrieel kwijt kan. Zo hoort dat.

Wat ik heb is wat overblijft van industriële voorraden. Als bedrijven sluiten etc.

Er is helemaal niet mis met handelen. E is niets mis met een handelaar. Het gedrag wat je net beschrijft heeft niets met handelen te maken maar met gemis aan eer en fatsoen. Inderdaad totaal asociaal. En dat zou voor mij een reden zijn niet bij die handelaar meer te kopen.

Ik heb nog steeds geen PI4NOV (Aperloo) en PI4KAR (Bladel) data kunnen vinden, jullie wel?

Op de discussie hierboven aan te haken, ik vind handelaren een prima aanvulling op radiomarkten. Zeker als ze schappelijke prijzen hanteren en spullen aanbieden die een gemiddelde hobbyist niet tot zijn beschikking heeft.

In Friedrichshafen zouden zonder handelaren de markt 50% kleiner worden.

Het is heel jammer dat de komende ROM (of de Lichtmis markt, zoals iedereen [inclusief ikzelf] het noemt) de verkopers niet hun bus met spullen dichtbij de kraam kunnen zetten. Vroeger was dit bij de Jutberg en Bladel ook mogelijk.

Hoe meer aanbod, hoe leuker. En ik heb zelf gezien dat als er extreme prijzen worden gevraagd er ook niks verkocht wordt.

Op zondag 22 maart 2026 11:48:20 schreef Hoeben:
Er zijn handelaren en handelaren. Zoiets zie je mij niet doen. Ik vind dat totaal asociaal. Wel koop ik soms maar alleen dat wat ikzelf nodig heb of grote rollen componenten die ik weer industrieel kwijt kan. Zo hoort dat.

Wat ik heb is wat overblijft van industriële voorraden. Als bedrijven sluiten etc.

Er is helemaal niet mis met handelen. E is niets mis met een handelaar. Het gedrag wat je net beschrijft heeft niets met handelen te maken maar met gemis aan eer en fatsoen. Inderdaad totaal asociaal. En dat zou voor mij een reden zijn niet bij die handelaar meer te kopen.

Handelaars, minister presidenten, CEO's die over lijken gaan hebben soms een storing die in de DSM5 genoemd wordt. Maar zolang de 'ziekte' niet overgaat tot zwaar crimineel gedrag wordt het getolereerd door de rechterlijke macht in 'beschaafde' landen, boe weer lekker off topik.

Op zondag 22 maart 2026 11:19:51 schreef Tidak Ada:
Aleens aan gedacht om een karretje te elektrificeren?

Ik heb overigens niks tegen handelaren, maar op marktjes waar hobbyisten hun hobby financieren, werkt dat averechts.

Ik moet nog steeds denken aan die keer dat er ergens een "gratis-man" stond, die door een handelaar werd 'geplunderd' en die het vervolgens tegen pitige prijzen verkocht. Dat is storend en naar mijn menig asociaal.

Dat weet ik nog, dat was op de Paalberg.
Gelukkig wist de "hele markt" dat heel snel en lieten dat subtiel ( zodat de bezoekers dat prima hoorden :) ) weten aan elkaar .
Ik zag een " handelaar" een net gescoorde voeding van gratisman van een sticker 25 euro voorzien....
Kon mijn mond natuurlijk weer niet houden als hagenees O-)
Hufter, ander woord heb ik er niet voor.
Het waren geen grote handelaren maar wel figuren die je overal ziet op markten.

Volgend jaar op de Vintage en Techniek in Nieuwleusen een hele rij huren met de hele groep ( CO, Tidak, Hoeben, en noem maar op, lijkt mij wel wat.
Dan kunnen we ook mooi waarnemen voor elkaar.
Met het groepje is het altijd gezellig.
En ik neem Martin wel mee, de insiders weten wel wat ik bedoel, die verkoopt zijn schoonmoeder zelfs nog makkelijk :)
Aanloop is er zat.

Vintage en Techniek is 27 februari 2027.

KAR ( bladel) heb ik 20 december 2026 gezien, maar nog niet op de site van de PI4KAR.

Nou ik ga iig niet naar Bladel én Nieuwleusden, dan ben ik het hele weekend aan het rijden.

Aperloo niks gevonden, hè? Zal wel weer niet door gaan zoals verleden jaar.

Ik ben bang dat de K.A.R. markt (Bladel) op 20 december zal vallen of zelfs op 19 december, gelijk met de R.O.M. in Nieuwleusen. Héél dom!!

Nieuwleusen zal zéker niet op een zondag vallen, want dat mag niet 'van boven'. Het geloof in Bladel is wat dat betreft toleranter ;)

Aperloo, is dat ex-Jut/paalberg?Ik ben bang dat de K.A.R. markt (Bladel) op 20 december zal vallen of zelfs op 19 december, gelijk met de R.O.M. in Nieuwleusen. Héél dom!!

Nieuwleusen zal zéker niet op een zondag vallen, want dat mag niet 'van boven'. Het geloof in Bladel is wat dat betreft toleranter ;)

@flash2b:
Aperloo, is dat ex-Jut-/paalberg?
Inderdaad onmogelijk. Ik moet als beursteamlid sowieso in Nieuwleusen optreden en om privé dan de dag ervoor ook nog privé naar Bladel te gaan wordt ondoenlijk, temeer omdat mijn busje naar de sloop is gemoeten.

Speciaal voor blackdog...

Factory calibration 30-12-1980 en alle bereiken spot-on !!

Data Precision ....years ahead

Op zondag 22 maart 2026 14:12:51 schreef Tidak Ada:
Aperloo, is dat ex-Jut/paalberg?Ik ben bang dat de K.A.R. markt (Bladel) op 20 december zal vallen of zelfs op 19 december, gelijk met de R.O.M. in Nieuwleusen. Héél dom!!
gemoeten.

Aperloo is 't Harde, bij Elburg.
In vroegere (imho betere) tijden was die op de Knobbel ('berg' bij het kazerneterrein)

Vorig jaar niet doorgegaan, en over dit jaar is ook niets over te vinden vooralsnog.

Dat is al twee jaar (of meer??) zo
Nadat ze bij de Jutberg zijn weggegaan werd het de Paalberg bij Ermelo en de Lucht bij Renswoude.
Sindsdien is aanvankelik afgezegd en werd later niets meer gedaan.
De vossenjachten zijn wel door gegaan, maar ondaks dat de markten druk bezocht werden zijn die niet meer doorgegaan. HELAAS!

[Miedema]De bekendste problemen van de ouder wordende 8640B zijn barstende kunststof tandwieltjes, en contactjes die van een kunststof schakelwals afvallen.

Datzelfde wordt gezegd van de HP8558B (spectrum-analyzer) die er ook berucht om is, maar de mijne heeft geen enkel probleem wat dat betreft. Wel wat electronische probleempjes maar niets dat niet simpel op te lossen was. Het geluk is met de domme.... :)

[Hoeben] Er is helemaal niet mis met handelen. Er is niets mis met een handelaar.

Het oogmerk van handelaren is meestal anders: zoveel mogelijk geld verdienen, in zo min mogelijk tijd, met zo weinig mogelijk moeite. Het 'economisch imperatief'. Particulieren staan er vaker om wat plek te maken in de shack/zolder (het bekende 'het moet weg van mijn vrouw') en om daarnaast zelf evt. ook nog wat nieuwe leuke dingen te kopen. Da's een volsrekt andere instelling.

Een beetje zoals vissers: de een vist met een diesel-slurpende trawler en een groot net, de ander werpt een hengeltje uit terwijl hij lekker in de zon zit te doezelen. Het is beide 'vissen', het vangen van vis, maar toch wel heel anders.....

Feit blijft dat beurzen waar vooral handelaren zijn ik zelden leuk vind. Omgekeerd, beurzen waar particulieren hun zooi verkopen om wat plek in de shack te maken, zijn vaak de allerleukste, met een erg divers aanbod voor vaak leuke prijzen. Uitzonderingen aan beide kanten hou je uiteraard altijd.

In tegenstelling tot op de zee, wordt bij gemengde beurzen het roeibootje van de pleziervisser niet overvaren door de trawler die er naast ligt ;-)

Ik vind gemengde beurzen het leukst. Van alles wat, voor elk wat wils.

Handelen levert geld op. Handelaren willen geld verdienen. Geen problemen mee.

Als handelaren exorbitant veel geld vragen voor iets, gewoon niet kopen. Ik koop regelmatig bij dezelfde handelaren op markten, het zijn echt niet allemaal graaiende wolven.

In tegenstelling tot op de zee, wordt bij gemengde beurzen het roeibootje van de pleziervisser niet overvaren door de trawler die er naast ligt

Bij gemengde beurzen zie je vaak dat handelaren, vóór de openingstijd, de leuke koopjes wegkapen, nog voor 'het publiek' een eerlijke kans heeft gehad. Dat is weinig sportief.

Daar heb je inderdaad gelijk in. Dat is een nadeel.

Ik verkoop niets meer voor de beurs is opengegaan en doe hetzelfde als zij voor vekopers (als ik ze herken) en vraag dan veel meer dan voor hobbyisten.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (14%)]

Op zondag 22 maart 2026 09:22:20 schreef miedema:
[...]

De bekendste problemen van de ouder wordende 8640B zijn barstende kunststof tandwieltjes, en contactjes die van een kunststof schakelwals afvallen.

Dat is bij meer jaren '70 HP spul het geval. Ik kocht eens voor heeel erg weinig geld op de radiomarkt in Eelde bij Piet Quakelstein een HP8558 in een 182T mainframe waar, bij het opbouwen van de markt, de 8558 plug-in uit de 182T op de grond was gevallen. Buiten de mechanische schade van de val had deze ook afgevallen contactlipjes op de schakelaars.

één lipje was echt weg en heb ik nagemaakt, daarna alles met epoxy gelijmd, werkt al weer jaren...

De valschade was een krom front, twee verbogen asjes en een haakse tandwieloverbrenging die niet meer in elkaar greep. Allemaal kunnen repareren.