rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Mooi dat je je niet hebt laten weerhouden. Benieuwd hoe het er uit komt te zien en of het naar wens werkt.
Die Button-plus is ook wel leuk, maar basis model compleet is alsnog net over de 100 euro. Niet heel goedkoop alsnog.
Op 9 november 2023 12:13:03 schreef bprosman:
...
Automation is leuk maar als iemand tijdens je vakantie op de dieren/plantjes past, of een logee die 's-nachts naar het toilet moet, moet wel het licht aan kunnen maken zonder een HTS studie afgemaakt te hebben.[...]
Ik heb zelf een jaar of 5 een rits smartlampen met wat routines, Google stemsturing, smartphone, schakelaars.... ik gebruik het nooit meer.
De buitenlampjes op een draadloze maar domme kaku sensor zijn de beste investering. Binnen zal het me een worst wezen. In de keuken was een wat donker hoekje dus daar hangt een 24/7 ledspotje, altijd handig ter orientatie. Rond de slaapkamers en sanitair wil je niks automatisch als er bijvoorbeeld een ziek persoon of (logerend) kind eindelijk slaapt. Of een logeetje wil juist wel een lampje op de gang aan etcetera.
Button plus is leuk. Maar nog geen ethernet.
En die fallback optie zit er ook niet in, dus die HTS opleiding heb je bij mij niet nodig bij uitval. Dan wordt het gewoon relais techniek...
joopv
Golden Member
Ik zou zoiets pas overwegen als het op batterij met e-ink touchscreen of hooguit met PoE ethernet werkt.
Er bestaat ook zigbee bedienings spul wat op de energie werkt die je zelf opwekt bij het indrukken van een toets (piezo keramiek oid). Zonder batterij dus, maar natuurlijk ook zonder scherm 
mijn oplossing is dus PoE (5V)
en met fall back optie als het netwerk/PLC uitvalt...
Bij een defecte voeding zou het eventueel wel een problem kunnenw orden, maar zou 2 groepen kunnen maken.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (39%)]
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
@joopv zoiets als deze, de esp kun je in deepsleep zetten en wakker laten worden met interrupt.
https://www.tinytronics.nl/shop/en/development-boards/microcontroller-…
Spog2
Honourable Member
Op 9 november 2023 17:32:59 schreef rudig76:
Die Button-plus is ook wel leuk, maar basis model compleet is alsnog net over de 100 euro. Niet heel goedkoop alsnog.
Kom op zeg, wordt wakker, kijk hier eens rond...
okee, hoop gepraat over die fallback, vandaag voor het eerst sinds jaren eens een schema getekend in kicad met de bedoeling er echt een printje van te maken.
dus please SHOOT
basis schema eerst in falstad getekend:
https://tinyurl.com/ypzsu6yl
hier mist wel een heel deel in, maar al met al komt het erop neer dat als de PLC uitvalt, valt in het schema een 24V weg (watchdogtimer en niet gereset zet ik de PLC hiermee uit en vallen de ingangs relais weg)
dan houd ik 5V over en de gewone 24V blijft bestaan. met die 5V kan ik opto's schakelen (5V zelf is ook galvanisch gescheiden)
door op de ene knop te drukken trekt het relais aan en blijft aan (overname).
door de andere te drukken valt het relais weer af.
ik gebruik dimmers met 0-10 V sturing in deze, welke dus normaliter via de PLC bestuurd worden, maar als die crasht, of het netwerk gaat down of whatever, dan werken de knoppen ineens. om de lampen uit te schakelen stuur ik ze dus wel naar de PLC terug, maar die staat uit, dus ga ervanuit dat die 0-10V kaart niets doet.
de headers zijn ervoor om evt meerdere dimmer groepen op 1 schakelaar te zetten voor nood (bijvoorbeeld kan ik met de slimme schakelaar op de HMI in de woonkamer 3 verschillende dimniveau's instellen, maar bij nood wil ik gewoon overal licht kunnen hebben. hier gaan dus jumpers op. Je mag er maar 1 selecteren per header groep...
EDIT: ik heb zelf de eerste grove fout al gezien.....
joopv
Golden Member
Een PoE switch levert geen 5 maar 48V.
Mocht je er een nodig hebben laat dat dan even weten.
Edit
Ok, bij PoE denk ik aan 802.3af of at. Fantoomvoeding tussen de aderparen. Gewoon 5v op (bij 100Mb) ongebruikte aderparen zetten is imo geen PoE. Maar dat is een beroeps vervorming.
Heb je al bedacht wat er gebeurt als je per ongeluk een gigabit-capabel apparaat aansluit op zo'n utp poort met 5v?
Je zet 5vdc op een aderpaar waar bij een gigabit device (en dat is vrijwel alles tegenwoordig) een trafo achter zit...
Deze PoE doet 5V, daar mijn schakelaars op 5V werken. Zoals je bovenin ziet, gebruik ik gewoon 1 ongebruikt aderpaar hiervoor.
Deze schakelaars gebruiken het andere vrije aderpaar waar dus 5V op komt als ik de fysieke knoppen indruk. De 5V wordt ook gebruikt om de Nextion en de ETH naar UART te voeden.
Als er 5V van een knop komt, gaat de opto in geleiding en komt er 24 V op de common van het relais contact.
Als de PLC draait, blijft het relais aangetrokken. De 24V gaat dan naar de PLC, die daar prima mee uit de voeten kan.
Nu als het relais af zou vallen. Dan draait de PLC dus niet en wordt ook echt spanningsloos gemaakt.
Via de headers kan ik nu kiezen welke schakelaar, welke de onderste relais bedient. Ik heb deze relais bewust als overname contact gemaakt. De schakelaars met achtervoegsel -1 laten dit relais aantrekken en de schakelaars met -2 verbreken de kring.
Het relais kan kiezen tussen 2 signalen:
.1 het analoge signaal van de PLC naar de dimmer sturen
.2 een signaal tussen 0 en 10 V wat ik instel met een potmeter doorsturen.
Features:
Schakelaars op 5V zijn galvanisch gescheiden en apart afgezekerd.
Ik kan per schakelaar kiezen welk relais hij aanzet en uitzet.
Ik kan met elke potmeter elke dimmer van een preset voorzien.
Niemand commentaar? Ik heb zeker 10 jaar geen fatsoenlijk schema getekend. Ik heb de indruk dat ik een bult condensatoren vergeet.
nee die had ik gemist na de edit.
JA ik ben mij hiervan bewust. Om die reden maak ik gebruik van CAT 5e kabel in grijs voor de lichtschakelaars en van paarse CAT6 voor.
de paarse kabels komen op een patch paneel buiten de besturingskast
de grijze kabels komen in de besturingskast voor de domotica af.
Het zijn dus dedicated kabels in een dedicated kast.
EDIT: dit is overigens bewust; ik heb overwogen om echt PoE te gebruiken, maar dan moet ik in elke schakelaar ook nog een PoE naar 5V maken. En dat is lastig wegens ruimte en maakt het duur... De ETH naar UART zijn ook niet met PoE te vinden.
Daarnaast moet ik dan ook nog 2 schakeldraden trekken voor de fallback...
Op 11 november 2023 07:31:04 schreef joopv:
Heb je al bedacht wat er gebeurt als je per ongeluk een gigabit-capabel apparaat aansluit op zo'n utp poort met 5v?
HmH kan twee paren gebruiken voor zijn fantoomvoeding. Dus zet 5V op de BEIDE aders van het ene paar, en GND op de andere twee (aders).
Een gigabit poort zal dan een trafowinding tussen 5V en 5V zien, en een tussen 0V en 0V. Dat gaat heel lang goed.
Uart's zijn iha kortsluitvast en kunnen geen grote stroom leveren. 20mA door een gig-E trafo gaat ook wel goed.
Rs422/485, waarbij je een signaal op een twisted pair zet is ook maar 5V/tiental mA.
Alles bij elkaar kun je prima een RJ45 wiren voor serieel+fantoomvoeding op een manier waarbij een GigE (of 100Mbit) poort heel blijft als je de kabels verwisseld. (en andersom ook!)
Let eventueel ook op wat er gebeurd als je een RJ11 met analoge telefonie erop aansluit in je RJ45!
Helaas, dat heb ik niet gedaan.
Ik heb alle aders nodig.
Maar het is wellicht wel weer een goed idee om de gnd en een schakelaar te wisselen!!!
Dat lost het probleem ook op.
Maar je moet wel heel erg gek doen om een schakelaar te verwijderen en er een Ethernet apparaat op aan te sluiten.
In de besturingskast zou het kunnen, maar wordt gemarkeerd.
Je tip wordt verwerkt! Tnx..
Update deel 1:
Het is duidelijk dat dit een gecentraliseerd domotica systeem is. Het gaat dus werken met een plc wat ik iedereen afraad.
Zie hieronder waarom;
En dit zijn alleen voedingen, brand kabels, en data van de benedenverdieping...
De bovenverdieping komt er nog bij dus met brandmelders. De schakelaars, data en lichtpunten.
Owh en ook nog 2 CCTV camera's hier.
Ofwel je moet je hele huis verbouwen om dit goed te doen.
En dat is de reden dat ik een PLC als domotica afraad.
Nou zeg ik er wel bij dat ik dus een fallback heb en nog wat extra erbij..
EDIT: dit was een foto van vanochtend:
Vanmiddag is het al meer spaghetti:
Even een indruk waarom ik dit zo maak:
schermlayout bij opstarten.
ik klik op woonkamer waar ik dus 3 secties heb:
en ik klik dan op terrein
duidelijk dat e.e.a. nog in aanbouw is, echter het idee is duidelijk:
ik kan met elke schakelaar elk lichtpunt op het hele terrein bekijken en bedienen.
in Overig kan ik ook brand alarmen bekijken en straks wellicht ook temperatuur en energie info (zonnepanelen en accu's)...
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (15%)]
het is al even geleden,
maar het idee is duidelijk: 2 fysieke knoppen en de nextion HMI schermpjes, dia via 24V op het overige paar gevoed worden.
echter ik heb dus 2 adertjes over en die wil ik gebruiken voor de DI op de PLC
zie hier het schema'tje met de globel werking:
https://is.gd/SnrXm7
in rechts is een vereenvoudigde vorm van een watchdog relais: De PLC stuurt omd e X tijd een puls uit die een timer reset: als de timer afloopt valt relais K1 af: deze simulatie kent geen tijdrelais, dus even zo opgebouwd, beetje smerig, maar het werkt in de simulator
de bovenste 2 relais zal een meerpolig relais worden (niet beschikbaar in deze simulatie)
de andere 2 relais is eigenlijk de kwisschakeling waarbij 1 relais het signaal van de drukknop omkeert.
Uiteraard, wordt e.e.a. nog wel beetje opgeleukt als ik het op een PCB zet, maar het idee mag duidelijk zijn en wellicht nog aanvullende tips of handigheden.
Totaal zit ik op 3 relais per schakelaa ren natuurlijk dan nog daarnaast het vermogens relais voor de lamp zelf, die is hier niet ingetekend. Daar komt een extra contact van het relais links onderin (hier wederom niet beschikbaar) bij. Deze staat parallel aan de PLC uitgang (evt met diodes?? Kan je met 24V op je uitgang je PLC opblazen?
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (16%)]
Relais linksonder zeg je ? Als je je lamp aanzet terwijl de waakhond slaapt, kan je de lamp niet meer uitzetten op het moment dat deze weer wakker is. Ik weet je exacte beweegreden niet om dit zo te doen, dus misschien zit ik verkeerd, maar ik zou de wisselschakeling altijd laten werken en de waakhond laten kiezen welke uitgang (plc/schakeling) de lamp aanstuurt. Kan je eventueel ook het signaal van je wisselschakeling gebruiken voor de plc. Scheelt je ook weer een input.... Als je het toch zo wilt aanpakken, kan je de uit-schakelaar buiten het waakhond relais houden. Dan schakelt deze de schakeling altijd uit, ongeacht of de waakhond actief is of niet.
Goed punt!
Echter dit is de fall back als de PLC niet werkt. Ik moet dus in de watchdog een verbreek contact hebben die de voeding naar het overname contact gebruik.
Ofwel K1 moet idd een wissel contact hebben, en naar die draad toe die nu boven de voeding zit en tussen voeding en K1 door gaat.
Dan is het probleem ook opgelost.
Ik wil niet hebben dat de relais permanent mee schakelen, daar ze in 99% van de gevallen niets doen. Het is immers de fallback optie.
update:
gevonden hoe ik hier een NC contact kan maken in deze simulator:
https://is.gd/53EyOr
nu is bovenstaand probleem opgelost
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (17%)]