Ik heb hier 4 bosch powerpacks 1x 300Wh 2x 400Wh en 1x 500Wh die liggen te niksen.
Hoe zou ik die kunnen gebruiken om bijv. het sluipverbruik thuis m.b.v. mijn zonnepanelen te compenseren ?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (44%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
@FCapri doet dat soort dingen met fietsaccu's en een Ecoflow
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik wilde gaan zeggen: We moeten nog een keer vragen wat hij voor omvormers gebruikt, maar volgens mij weten we dat: Enphase microomvormers dacht ik.
Zou deze omvormer
https://link.marktplaats.nl/m2361622802?utm_source=android_social&…
kunnen werken ?
Weet iemand of ie inderdaad ook ongrid kan werken?
ik heb verschillende versies draaien.
officieel heb ik 2 zonnepanelen op een ecoflow powerstream met daaraan een 2kWh lifepo ecoflow delta accu. dit is allemaal commercieel spul. (rechts op foto)
dan heb ik een 2de zelfbouw accu (links op foto). deze heeft 4x enphase IQ7+/IQ8+ zitten (300W/stuk). met relais schakel ik 1-2-3 of 4 microomvormers aan afhankelijk van het huis verbruik (tot 1,2kW).
om ze op te laden heb ik ook 4 laders zitten op relais. 2A-4A-10A en 20A waardoor ik dus met 36A kan opladen. aangezien ik 42V li-ion heb zitten kan ik opladen met 1.3kW.
deze accu werkte VROEGER met 10 ebike batterijen samen (36V 100Ah ongeveer). ik heb er nu echter grote 94Ah li-ion blokken aan hangen, goed voor 7,5kWh.
de hele sturing is op een ESP8266 (relais bord achteraan op 2de foto)
ik heb dan mijn 'prototype' weer opgebouwd. maar een heleboel verwijderd. hangt nu 1 lader aan, en 1 inverter. de plank is voor de rest leeg.
deze heeft een 4tal ebike batterijen (36V 30Ah ongeveer), een simpele IQ7 microomvormer en 1 lader van 4A. ik kan dus met 120W opladen en 250W terugleveren. dit is dus ongeveer wat TS wil, en dat kan PRIMA met die 30A omvormer.
overdag steek je de batterijen in de lader, en savonds hang je ze aan je solar inverter.
ik heb er natuurlijk een ESP op hangen zodat de accu's niet te leeg getrokken worden en ook niet overladen.
HEEEEL basic: hang al die accus samen, hangt er een ebike lader aan en steek die in een smartplug. laat die overdag opladen van pakweg 9h tot 18h.
eens 22h savonds laat je de accu's leeglopen over die ene omvormer. met 1600Wh kan die 250W omvormer dus 6uur draaien. dus ergens 4h snachts valt die uit. die hele nacht heb je 250W om terug te leveren.
stel nu dat je maar 150W nodig hebt, dan kan je een 2A lader ook aanzetten.
dan lever je 250W terug, en verbruik je weer 80W hetgeen je netto 170W opwek levert. doordat je accu ook weer wat oplaad, zou je de hele nacht door kunnen geraken.
wil je maar 100W terugleveren, zet dan een 4A lader aan (250W terugleveren, 160W weer laden, geeft je 90W opwek
...
ja, 380W en voedingsspanning tussen 25 en 58V. prima op een accu dus van 36 of 48V.
als je op 24V zou willen werken, dan heb je een IQ7 nodig, die werken tot 20V nog.
het verschil tussen alle enphase omvormers is gewoon de voedingsspanning en het vermogen
ik heb IQ7 - IQ7+ en IQ8+ draaien.
er zit wel een verschil in opstarttijden:
een IQ7 begint na 2min 30 op te wekken en dan komt er elke minuut 24W bij
een IQ8+ begint na 1min30 al op te wekken en hier komt er elke minuut 26W bij.
het duurt bij beide dus 12min voor ze op vol vermogen staan
een IQ7+ begon op 1min 20 al op te wekken. elke minuut komt er 60W bij. na 6min stond die reeds op 280W terwijl de andere 2 daar 12min voor nodig hebben. vol vermogen na 6min30sec.
ik heb ook een APsystems DS3 gehad (grote omvormer rechts boven op die houten plank). die is wel veeeeeeeeeeeeel sneller om op te starten
1m13: 66W
1m20: 277W
1m30: 660W
1m35: 844W
die laatste wil ik nog wel eens gebruiken om andere batterijen om snel in te grijpen als het capaciteitstarief overschreden wordt
eigenlijk kan je eender welke micro omvormer voor zonnepanelen gebruiken, alleen moet je opletten dat ze zichtzelf niet opblazen. die van enphase zijn tamelijk goed. ook al levert een zonnepaneel bv 400V, de omvormer zelf begrensd tot 380W (of 250 voor een IQ7).
als je hier dus een accu aan hangt, gaat die ook maar tot 380W.
ik heb al chinese omvormers gehad van 150W waar in de tekst dan expliciet staat dat je geen grotere zonnepanelen mag aansluiten.
als je daar dan een accu aan hangt, loopt dat vermogengewoon verder op tot die zichzelf opblaast (150W-160W-170W-180W.... BOEM).
voor je sluipverbruik zou het misschien wel beter zijn met een 'kleinere' omvormer. ik vermoed niet dat je 380W aan sluipverbruik hebt?.
een gewone IQ7 is 250W. kleinere omvormers (behalve chinese) heb ik niet getest.
een ecoflow powerstream kon je met een app regelen. je kan die dan begrenzen van 10 tot 600W, maar die zijn niet meer in productie en moeilijk te vinden nu
ik heb het eens aan AI gevraagd wat de beste omvormers zouden zijn op gebruik ùet ebike batterijen EN waar je de output van kan regelen:
1. Hoymiles (HM-Series, e.g., HM-300, HM-400, HM-600)
This is the top choice for 36V DIY projects because of its low-voltage performance.
Voltage Match: The HM series typically starts at 22V and runs up to 60V, perfectly covering the 30V–42V range of an E-bike battery.
App Control: Use the S-Miles App (with a DTU gateway) to limit the output. For example, you can limit an HM-600 to pull only 150W so you don't overheat the battery or drain it too fast.
Pro Tip: Most 36V E-bike batteries have a BMS (Battery Management System) rated for 15A–20A. Setting a power limit in the app is essential to keep the "C-rate" low and prevent the battery from cutting out.
2. Deye (SUN-Series, e.g., SUN300/600/800G3)
Deye units are popular because they have built-in Wi-Fi, so you don't need to buy an extra gateway to use the app.
Voltage Match: Most Deye microinverters have a startup voltage of 20V and an MPPT range of 25V–55V.
App Control: Use the Solarman App to set the "Active Power Generation" percentage.
Note: Deye units can be "picky" with steady DC sources; ensure you set the power limit before connecting the battery to avoid a massive spark or internal fuse blow.
3. Enphase (IQ7 Series - Legacy Only)
If you find an older IQ7 (not IQ8), they work well with 36V, but they are much harder to limit without professional installer access.
Warning: The newer IQ8 series often has a higher "Minimum Operating Voltage" (around 30V-33V), meaning it might shut off while your 36V battery still has 20% charge left.
dit is de huidige 'ebike batterij' setup:
-7 ebike batterijen, vermoedelijk allemaal tussen de 8 en 10Ah dus geschat een 2.2kWh. ik gebruik die van 30-90%
-IQ7 inverter (DS3 niet aangesloten)
-2x ESP8666:
nr 1 is de sturing van de relais voor het opladen en ontladen
nr 2 communiceert met de DS3 zodat ik die kan uitlezen
Inmiddels wat verder met mijn "thuisaccu¨ project.
Ik kan de 4 afzonderlijke boschAccupack´s via de canbus inschakelen om stroom te leveren en de nodige actuele U, I, P, etc info uitlezen.
De te gaan gebruiken inverter, de Deye SUN-M80G4 kan ik via wifi het vermogen regelen, heeft twee string ingangen, dus per string twee accu´s die parallel moeten gaan leveren.
Zelf denk ik de plus uitgangen van de accu's via een dubbele diode te koppelen aan de string ingang.
Zou dit een goede methode zijn?
als je ze met een diode koppelt, hoe ga je ze dan nog laden? want alles loopt toch via die dikke + en - connector? of heb je de lader elders anders op een plug zitten.
als je een heen en terug diode parallel zet, kan je evengoed zonder diodes werken
ik heb bij mij de accu's allemaal hard aan elkaar hangen. is gewoon belangrijk dat je ze op hetzelfde ladingniveau koppelt en niet een lege en een volle direct aan elkaar zet
[Bericht gewijzigd door fcapri op (26%)]
Ik heb de EQ8H binnen, via marktplaats, maar krijg hem niet aan de praat.
Als ik op "DC in" spanning zet begint lampje: 3sec groen , dan oranje ,weer even groen en daarna blijft rood knipperen. Stroom opname is dan +/- 0.01 Amp. Uitgang blijft 0V.
AC aansluiten (230V )brengt geen verandering.
Moet ie eerst ingesteld worden ?
het kan tot 20min duren voor ze opstarten. heb het soms ook wel dat het even duurt, maar als ze daarna op spanning blijven (DC of AC) blijven ze wel langer werken.
was die inverter al gekoppeld aan een installatie? die probeert nu dat netwerk waarschijnlijk te zoeken
Geen idee of ie aan een installatie zat, maar ik denk het wel.
Ik laat hem nu langer aan. Tijd voor een bakkie dus.
Helaas, na 45 min nog rood knipperen.
Wat verder geken op internet, schijnbaar moet ie ingesteld worden m.b.v. een "envoy" .
Maar om nu € 150 neer te tellen voor eenmalige instelling ........
Misschien iemand hier op forum die zo'n systeem heeft en dat voor mij zou kunnen/willen doen ?
[Bericht gewijzigd door BenI2C op (56%)]
ik heb de IQ8+ en die werkt zonder al die poespas. normaal zit er een standard config geladen van de fabriek en zou die zo moeten werken.
heb je soms ergens losse zonnepanelen liggen? ik zou ze dan vanacht op 230V laten hangen en ze dan morgenvroeg laten wakker worden met een zonnepaneel
IQ8 series microinverters come pre-loaded with standard grid profiles and can function simply by being connected to DC power (panels) and AC power (grid) without an IQ Gateway or internet connection.
Limitations: You will have no monitoring of performance, and you cannot easily change grid profiles if local regulations require it.
ik heb IQ7, IQ7+ en IQ8+ at random door elkaar draaien zonder problemen. de IQ8H nog niet in handen gehad
Helaas werkt nog niet.
Volgens de verkoper is ie niet stuk.
Dus ik hoop dat iemand me kan helpen met opnieuw instellen.
en als je nu eens eentje besteld via bol.com, de boel activeert en dan terugstuurt naar bol omdat die niet op wifi werkt maar enkel ethernet en je dat niet hebt in je 'schuurtje'.
ik heb er helaas ook geen liggen. staan er op martkplaats wel te koop vanaf 80€
@ fcapri
De SUN-M80G4 inmiddels retour gestuurd. Overweeg nu een ds3.
je geeft aan dat je een esp gebruikt om de ds3 uit te lezen.
Lukt dat zonder daar een ecu te gebruiken ?Dus is een ds3 standalone te gebruiken , bijv in homeassistant?
wat scheelde er aan de sun M80 dan?
ik ben nu bezig met het spelen met een deye sun300G3. die is wel heel snel om terug te leveren, maar vind de settings niet om het vermogen te regelen.
krijg die ook niet geinstalleerd in de solarman app want die is 'reeds in gebruik'.
de DS3 werkt op zich en je kan een ESP met wifi herprogrammeren dat die zich voordoet als een ECU.
in deze paarse cirkel zit de ESP die als ECU speelt
maar die levert wel ineens 800W en kan je niet begrenzen. schijnt dat er nu wel betere ECU software is om die te begrenzen. ik gebruik geen home wizard dus kan dat deel ook niet testen. en via die ESP ECU kon ik niks instellen.
voor de nieuwe software is ESP32 vereist, een gewone 8266 kan het niet aan
https://github.com/patience4711/read-APSystems-YC600-QS1-DS3
een DS3 geeft ook problemen met een enphase als die op dezelfde accu zitten, dat was ook de reden dat ik die niet meer gebruikte. enphase zet blijkbaar één van de 230V aansluitingen op zijn DC pennen, en die DS3 zag altijd een aardfout hierdoor.
Op zaterdag 18 april 2026 10:44:56 schreef fcapri:
wat scheelde er aan de sun M80 dan?
De accu wilde niet inschakelen met de M80 eraan, maar blijkt dus aan de accu te liggen. Die wil via de CANbus niet onder belasting inschakelen, blijkt achteraf.
Dat wordt nog een nieuwe uitdaging om hoe de 4 x accu? uitgangen aan elkaar te kunnen koppelen. Moet high-side met een P-Mosfet denk ik.
De DS3 is dus zomaar ook geen optie als het vermogen niet geregeld kan worden.
Wacht ondertussen ook jou resultaat af met je "deye sun300G3".
als die accu niet wil starten met die M80, zal die ook niet starten met een DS3. en ook met enphase lukt dat niet, want ook die trekken een aardige stroom bij het aanschakelen van een accu.
ik werk anders, bij mij hangen ze permanent aan de accu, en ik schakel de 230V kant.
mijn deye staat op slot omdat die reeds is aangemeld in een andere installatie. die moet daar eerst verwijderd worden.
maar die werkt wel al. met DC en AC stroom erop, levert die schoon 287W terug (gemeten op smartplug)
de deye heb ik al gekoppeld aan mijn wifi, maar kan verder geen settings aanpassen
EDIT: net een mail gekregen van Deye service. de omvormer hebben ze vrijgegeven, dus kon die toevoegen net
dus werkt perfect, ik kan de settings aanpassen. heb die van 300W terug gebracht naar 250 en dat werkt dus ook.
de opstartsnelheid is immens. spanning aanleggen en binnen de 5-30sec levert die (vol vermogen) terug.
ik ga wat deyes aanschaffen om een nieuwe thuis batterij te bouwen.
1 die ingesteld zit op 150W ofzo, eentje die op 300W zit en eentje op 600W.
ik kan dan 150W-300W-450W-600W-750W-900W-1050W terugleveren en aangezien ze heel snel zijn kan ik de 150 uitschakelen en de 300W inschakelen in 2x niks van tijd.
want nu moet ik 2min wachten voor die enphases starten (300W-600W-900W-1200W)
TIP:
Die deye microinverter bij conrad voor 94 euro , met een factuur inclusief 21 % BTW.
Die BTW zou je nog terug kunnen vragen toch ? In nederland zijn die zonnepaneel onderdelen nog steeds 0 % BTW.
Na helaas een noodzakelijke pauze inmiddels weer op zoek naar een microinverter.
Ik kom steeds meer de Marstek MI800 tegen.
Weet iemand of die zonder "cloud" werkt en dus lokaal om o.a. de power in te stellen?
Op vrijdag 5 juni 2026 10:45:05 schreef BenI2C:
Na helaas een noodzakelijke pauze inmiddels weer op zoek naar een microinverter.
Ik kom steeds meer de Marstek MI800 tegen.
Weet iemand of die zonder "cloud" werkt en dus lokaal om o.a. de power in te stellen?
Niemand ?