Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Laatste foto ziet er uit alsof de bed leveling is misgegaan (1e laag te hoog geprint) of de temperatuur is te laag... Been there... 
Bed leveling doe je met een A4'tje? (dat moet net stroef tussen nozzle en bed in passen)
Ik heb de Z-Offset weer opnieuw ingesteld, komt nu op -1,33 (stond op -1,01)
Ik weet alleen niet waarom die was gewijzigd.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Maar gelukkig lijkt die nu opgelost.
Dan maar verder met OpenScad.
Maar dat vergt toch wel een gewenning.
Wat wel omslachtig is / lijkt: je maakt een ontwerp in OpenScad, dan renderen, vervolgens er een SRT van maken . Dan in Creality Print die STL importeren, slicen en dan weer exporteren naar de SD-Card als .Gcode.
Die er uit (zit in een USB-adapter) en in de 3D-printer. En vooral bij het verwijderen eerst de printer uitzetten anders gaat Windows het ding weer op 'fouten' controleren en herstellen bij weer op de PC aansluiten.
De RaspBerry Pi heb ik (nog) niet.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
P
Op donderdag 2 april 2026 00:49:23 schreef Bavelt:
Wat wel omslachtig is / lijkt: je maakt een ontwerp in OpenScad, dan renderen, vervolgens er een SRT van maken . Dan in Creality Print die STL importeren, slicen en dan weer exporteren naar de SD-Card als .Gcode.
Precies! Vandaar dat ik grote voorstander ben van octoprint.
Ik kan vanaf m'n werkstation gewoon op "print" drukken om een job op te starten. Dat /ik/ bezig moet zijn met het "platen" snap ik. Dat ik met een SD kaart moet gaan sjouwen is m.i. onnodig.
Maar goed: ik heb het render-en-output-stl gedoe ook geautomatiseerd.
Iedere module die ik wil printen heb ik een "do_output" call in m'n scad staan en dan worden zodra ik "save" van de scad doe de STLs direct gemaakt.
(Toen ik zojuist achter de computer kroop was 1 printer nog bezig, die is ondertussen klaar. De andere is nog steeds bezig, nog 2:30 te gaan (twee en een half uur)).
Ik ben wat aan het prutsen met een simpel ontwerp,
Een huisje met schuin dak, links onder een raam en rechts een deur, en boven 2 ramen. Daar moeten dan 'glaslatten' in die de ramen verdelen in vieren.
Ik kwam op deze code (deels via AI) en het lijkt ook nog wat.
In OpenScad ziet het er best wel goed uit, maar bij renderen verdwijnt het dak. Dat krijg ik er niet uit...
// ===== AFMETINGEN =====
breedte = 50; // huis breed
hoogte = 60;
diepte = 30;wand = 2;
dak_hoogte = 15;// ===== HUIS =====
difference() {union() {
// ---- HUISBLOK ----
cube([breedte, diepte, hoogte]);// ---- DAK (zadeldak) ----
polyhedron(
points=[
// onderrand (op huis)
[0,0,hoogte],
[breedte,0,hoogte],
[breedte,diepte,hoogte],
[0,diepte,hoogte],// nokpunten
[breedte/2,0,hoogte+dak_hoogte],
[breedte/2,diepte,hoogte+dak_hoogte]
],
faces=[
[0,1,2,3], // onderkant
[0,1,4], // voorkant links dak
[1,2,5,4], // rechter dakvlak
[2,3,5], // achterkant
[3,0,4,5] // linker dakvlak
]
);
}// ===== DEUR (rechts, korter) =====
translate([breedte-12, -1, 0])
cube([8, wand+2, 15]); // hoogte nu 15 mm// ===== ONDERRAAM LINKS =====
translate([6, -1, 15])
cube([10, wand+2, 10]);// ===== BOVENRAAM LINKS =====
translate([12, -1, 40])
cube([10, wand+2, 10]);// ===== BOVENRAAM RECHTS =====
translate([30, -1, 45])
cube([10, wand+2, 10]);
}// ===== GLASLATTEN ONDERRAAM LINKS =====
translate([6,0,20])
cube([10,1,1.25]); // horizontaal
translate([11,0,15])
cube([1,1,10]); // verticaal// ===== GLASLATTEN BOVENRAAM LINKS =====
translate([12,0,45])
translate([17,0,40])
cube([1,1,10]); // verticaal// ===== GLASLATTEN BOVENRAAM RECHTS =====
translate([30,0,50])
translate([35,0,45])
cube([1,1,10]); // verticaal
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (27%)]
Arco
Special Member
Betere kopie...
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (100%)]
Ik worstel ook nog met OpenScad layout.
Het ontwerp staat nu onder de code (is niet fijn) en dat was oorspronkelijk er naast.
Ik zie nergens een reset-view of zo. Herstart helpt niet, hij onthoudt waar ik mee eindigde.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 2 april 2026 12:52:09 schreef Bavelt:
In OpenScad ziet het er best wel goed uit, maar bij renderen verdwijnt het dak. Dat krijg ik er niet uit...
Bij mij niet. Dwz. Bij mij blijft ie bij de render gewoon staan.
Ohja. Openscad tip: Zorg dat je een nieuwe versie hebt en "manifold" aan zet.
Manifold is een stuk software wat een oude vervangt die compleet anders werkte. Daardoor zijn sommige dingen 100x sneller geworden. Maar een aantal dingen zijn ook van "fout" naar "gaat gewoon goed".
Zo was de gangbare mening binnen de openscad gemeenschap dat STLs die je van het internet download altijd Kwalitatief Uitermate Teleurstellend waren. Altijd gaten en andere STL-fouten! .... Volgens openscad.... totdat je Manifold aanzet. Dan zijn ze ineens prima.
Die layout kan je "sleuren" naar waar je hem hebben wilt. Maar dan moet je wel het magische plekje vinden waar je hem vast kan pakken.... Ik weet het niet meer waar dat ook al weer was. (ik gebruik een externe editor en heb openscad op auto-preview staan).
[Bericht gewijzigd door rew op (14%)]
Arco
Special Member
Op donderdag 2 april 2026 13:42:14 schreef rew:
Ohja. Openscad tip: Zorg dat je een nieuwe versie hebt en "manifold" aan zet.
Laatste officiele build is uit 2021... (rest zijn 'at your own risk' nightly builds, die gebruik ik nooit)
Maar is die render-fout dan een fout van OpenScad of mijn code?
@Arco, doe mijn code het bij jou wel in 2021.01 ?
Arco
Special Member
Nee, werkt hier ook niet.
Maar ik gebruik polyhedron bijna nooit (ik vind het een onoverzichtelijk boeltje: met 3 cubes bereik je hetzelfde)
Ik vond het zelf ook een rommeltje worden. Afgeleid van een ander voorbeeld.
Dan maar eens proberen met cubes. Uiteindelijk moet het een dak worden (2 halve cubes?)
Maar wel vreemd dat OpenScad het in de preview wél goed laat zien.
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (17%)]
Het jammere van Creality Print is dat je het ontwerp niet kunt laten roteren met de muis.
In Tinkercad en OpenScad kan dat wel.
In Creality zie je alleen de front, tenzij dat roteren ergens verstopt zit.
Daarbij komt dat de versies elkaar snel opvolgen, dat maakt het ook niet overzichtelijker.
Arco
Special Member
?
Je kunt met de linker muistoets ingedrukt in Openscad toch alle kanten op roteren?
(in Creality Print ook, maar dan met de rechter muistoets. (leve de uniformiteit...
)
[Bericht gewijzigd door Arco op (40%)]
Ja klopt. In Creality is het rechtermuisknop vasthouden.
Het huisje is inmiddels gelukt.
// ===== AFMETINGEN =====
breedte = 50;
hoogte = 60;
diepte = 30;wand = 2;
dak_hoogte = 15;// ===== MODULE VOOR GLASLATTEN =====
module glaslatten(x, z, breedte, hoogte) {
lat_dikte = 1;
lat_horiz = 1.25;// horizontale lat
translate([x, 0, z + hoogte/2 - lat_horiz/2])
cube([breedte, lat_dikte, lat_horiz]);// verticale lat
translate([x + breedte/2 - lat_dikte/2, 0, z])
cube([lat_dikte, lat_dikte, hoogte]);
}// ===== HUIS =====
difference() {
union() {
// ---- HUISBLOK ----
cube([breedte, diepte, hoogte]);// ---- DAK ALS TRAPJES ----
stappen = 20;
for (i = [0:stappen-1]) {
hoogte_stap = hoogte + (i * dak_hoogte / stappen);
breedte_stap = breedte - i * (breedte / (2*stappen)) * 2;translate([(breedte - breedte_stap)/2, 0, hoogte_stap])
cube([breedte_stap, diepte, dak_hoogte / stappen + 0.01]);
}
}// ===== DEUR =====
translate([breedte-12, -1, 0])
cube([8, wand+2, 15]);// ===== RAMEN =====
translate([6, -1, 15]) // links onder
cube([10, wand+2, 10]);translate([12, -1, 40]) // links boven
cube([10, wand+2, 10]);translate([30, -1, 45]) // rechts boven
cube([10, wand+2, 10]);
}// ===== GLASLATTEN (los, bovenop de ramen) =====
glaslatten(6, 15, 10, 10); // links onder
glaslatten(12, 40, 10, 10); // links boven
glaslatten(30, 45, 10, 10); // rechts boven
Het dak is in trapjes (met for-next loop) waardoor het een beetje op dakpannen lijkt.
Arco
Special Member
rew
Op donderdag 2 april 2026 13:51:05 schreef Arco:
[...]
Laatste officiele build is uit 2021... (rest zijn 'at your own risk' nightly builds, die gebruik ik nooit)
Dat mag je vinden. Maar voor manifold zou je een uitzondering moeten maken en een recenter-dan-mid-2025 versie moeten downloaden. Misschien als "niet aanzitten als het werkt" dat je op de huidige kan blijven, maar als er iets langzaam is, dan moet je dus helaas voor "manifold" naar een nightly.
Oh.... Over dat verdwijnende dak: Ik denk dat ik me ineens bedenk wat er fout aan is....
Er is een "positieve" richting waarin je rond een vierkant kan gaan. Ik geloof dat dat linksom is. Als je dan "rechtsom" rond het verkant gaat, dan is wiskundig ook de oppervlakte negatief. (middelbareschool wiskunde zegt denk ik dat een oppervlakte altijd positief is, dus dat je abs (watjeuitrekent) moet doen. Maar ik vind, en ik weet niet of er wiskundigen zijn die het met me eens zijn, dat oppervlakte in zo'n geval negatief is.
Anyway, dat is met "volumes" ook zo. Ga je in omgekeerde volgorde langs alle vlakjes, dan zit ie binnenstebuiten (en is het volume negatief!).
Dus: Ik vermoed dat je de verkeerde (omgekeerde) volgorde je punten van je polyhedron hebt opgegeven.
Op donderdag 2 april 2026 18:26:26 schreef Arco:
Simpel huisje kan zoals gezegd met 3 blokjes:[bijlage]
Tjonge, het kan dus veel eenvoudiger zie ik.
De kunst is steeds om eerst de basis te maken en dan er 'iets af te halen' (difference) terwijl ik steeds geneigd ben er 'iets op te zetten'.
Een kwestie van ervaring dus.
Maar wel leuk!
Arco
Special Member
Op donderdag 2 april 2026 13:03:33 schreef Bavelt:
Ik worstel ook nog met OpenScad layout.
Het ontwerp staat nu onder de code (is niet fijn) en dat was oorspronkelijk er naast.
Ik zie nergens een reset-view of zo. Herstart helpt niet, hij onthoudt waar ik mee eindigde.
Ik heb dat ook gehad. Op de een of andere manier (onbedoeld) een window gesloten of verplaatst.
Kreeg ik niet meer goed, heb Openscad toen opnieuw moeten installeren...
Hoe je de views op 'default' kunt terugzetten is me ook nooit duidelijk geworden...
rew
Met 30 graden dak-hoek kan het 1 regel korter... 
hl = 40;
hb = 30;
hh = 50;
cube ([hl, hb, hh]);
translate ([0,hb/2, hh-hb*.2886]) rotate ([0,90,0]) cylinder (h=hl, d= hb*2/sqrt(3), $fn=6);
(mits de hoogte voldoende is t.o.v. de breedte).
Arco
Special Member