miedema
Golden Member
Ha Schimanski,
Dank je voor je info, leuk om te zien.
Mijn schakelaar contacten lijken er allemaal nog aan te zitten
.
Wel kleine barstjes in een paar tandwieltjes. Ik wil er hier geen HP 8640B topic van maken, maar hier op EEVblog heb ik wat meer geschreven over mijn eerste ervaringen.
groet, Gertjan.
@Miedema schreef over de GRC apparatuur bij Baco. Toevallig scoorde ik gisteren op de NVHR beurs in Driebergen een GRC voedinkje voor €5,-
Een compacte gestabiliseerde voeding (12x13x13 cm) nog met seleen gelijkrichter. Hij staat nu op een zacht pitje z'n elco's te formeren, ze lijken goed. Misschien dat ik de seleen cellen vervang door 2x 1N4007
@Jinny, ik zet er dan serieweerstandjes tussen, voorlopig wordt de seleen cel niet warm dus laat ik 'm zitten.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Met 4007's moet je even uitkijken Mans, wat ik onthouden heb schakelen die veel harder dan de seleen diodes en krijgen de oude elco's dus meer op hun donder.
KGE
Golden Member
Op maandag 23 maart 2026 17:39:16 schreef Jinny:
Met 4007's moet je even uitkijken Mans, wat ik onthouden heb schakelen die veel harder dan de seleen diodes en krijgen de oude elco's dus meer op hun donder.
Een serieweerstand kan dat wel oplossen. (maar ik zou die oude elco's zowiezo niet meer vertrouwen)
miedema
Golden Member
Volgend jaar waarschijnlijk weer een radiomarkt in Purmerend
Ik had de organisatie een mailtje gestuurd. Om ze te complimenteren met hun geslaagde initiatief, en dat ik van de markt genoten had.
Ter info had ik daarbij een link naar dit topic geplaatst.
Ik kreeg onderstaande reactie:
Hoi Gertjan,
Leuk dit te horen en bedankt voor de link! Ik stuur die uiteraard even door aan de anderen die meegewerkt hebben aan de markt. We spelen met de gedachte om bij een vervolg een stuk of 6 á 8 kramen naar de voorhal te verhuizen, dus waar de PR commissie en de Dares stonden. Op die manier hebben bezoekers en verkopers wat meer ruimte. Wij vd organisatie hebben er ook van genoten en het moet wel raar lopen als we dit niet gaan herhalen. Nogmaals bedankt voor je leuke reactie!
73, Jan - PA0JSY
groet, Gertjan.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Vandaag met Jeroen even wezen buurten bij Dirage.
En vergeleken met het normale aanbod viel het een beetje tegen, veel pluggen, antenne, pc en China meuk handelaren. Niet meteen het spul waar ik op zit te wachten.
De buit was dan ook magertjes, een paar handjes vol zakjes bij de bekende Brabantse 'bakjes met zakjes' stand. Een berg knoppen uit een paar grabbel bakken, en een setje schroevendraaiers (ook uit grabbelbakken)
Maar het was weer een gezellige morgen uit, niet veel Co-ers gezien deze keer. Tikdak zag ik nog even staan aan de andere kant van een stand, maar toen we daar haddden afgerekend was hij spoorloos.
Ik heb deze overgeslagen, afgelopen 2 weken heel erg druk geweest met werk en gisteren volle bak visite.
Vandaag even een rustige dag 
Jeroen
Moderator
Ik had ook een bescheiden buit in Diest, wat knoppen en onderdelen voor de voorraad. Leukste vondst was niet eens elektronica, een Watameter II meet zoeker.
Dit jaar eens geen kraam in Diest maar als bezoeker geweest.
De buit een stekker voor een Amerikaans stopcontact en een kast met zeven stopcontacten die apart geschakeld kunnen worden.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Helaas elkaar niet getroffen.
Ik was er samnen bet @nonius.
Buit, een mooie vervanger voor mijn opgeblazen Pantec multimeter voor €5,-
En eindelijk een stuk LED-strip met met lage kleurtemperatuur (kleiner dan 2700K)
Voor de rest me voldoende beheerst en een leuke dag gehad.
Jammer dat er een grote meerderheid van "nieuw" spul was, maar gelukkig in één zaal bijeen gepakt.
nonius
set SCE to AUX.
Vandaag gezellig met Tidak Ada 'op het gemakske' ernaartoe gereden, we waren er rond 10:00; aanvankelijk erg druk, maar zo rond 12:30 al een heel stuk minder. Eerste keer dat ik er was. Helaas de dingen die ik zocht niet gevonden maar uiteraard weer wel met andere zaken naar huis gegaan, waaronder een Philips/Fluke 1:100 4kV scopeprobe PM9100/101, wat RS232 break-out spul (dat ik stiekem hoop de rest van m'n leven eigenlijk niet nodig te gaan hebben), wat klein gereedschap (waaronder een LSA-tang, een mij totaal nietszeggend stukje gerief; ondertussen via de uitleg van Revado snap ik nou ongeveer ook waar het ding voor diende
), het allerschattigste Mitutoyo schroefmaatje dat ik ooit heb gezien, een boek over buizen TV-service, een Pantec-meter voor 1 euro en wat ronde LED-modules om te kijken of ik daar een goede LED-lamp voor m'n loupelamp van kan basteln; (de hoop een (betaalbare) TLE-22 TL-buis te vinden heb ik ondertussen opgegeven).
Bij het verlaten van de zaal stond er nog wel een erg leuke demonstratie van een oude vonkenzender en ontvanger met zelfgebouwde coherer's. Dat was behoorlijk interessant.
Ook nog een stuk of 5 bekenden gezien uit het lokale zendamateurgebeuren en kort wat bijgekletst.
Al met al een plezierige dag met mooi weer en aangenaam gezelschap, dus wat mij betreft geslaagd.
[Edit: bij het verlaten even een kort praatje gemaakt met de organisatie, en er zouden ca. 750 bezoekers de poort hebben gepasseerd rond 12:30.]
Mooie breakout boxen, nonius ! Erg handig als je met RS232 aan de slag gaat.
Passen normale 4mm stekkers in de Pantec's ? (die dingen hebben altijd een erg mooie schaal verdeling).
nonius
set SCE to AUX.
RS232 is grotendeels een gepasseerd station, maar heb hier nog een oude HP plotter staan, en ook voor wat oudere CNC-machines (freesbanken) kan het nog wel eens van pas komen. Maar ik hoop eigenlijk dat het hier veel stof gaat vergaren 
4mm banaanstekker past, behalve in de 1kV-connector, da's toch iets anders. Hoort waarschijnlijk een speciale hoogspanningsprobe op aangesloten te worden?
Uit een Telec-catalogus van '86:
Vandaag samen me mijn maatje PA3SKY naar Diest geweest.
Altijd (de Belgische) gezelligheld, ook wat kleine onderdelen voor de voorraad gekocht.
Wel jammer dat er veel ("Duitse") handelaren staan met oude computers en afgedankte Action spullen.
Verder gewoon leuk, en veel betere broodjes, drankjes als in Rosmalen.
Volgend jaar weer een bezoek brengen.
Ron
Vandaag nog een meevaller. Korting op de kaartjes voor HAM Radio Friedrichshafen, en dit jaar, gratis parkeren voor bezoekers.
Als je ook gaat mail me voor de kaartjes korting code.
Misschien ga ik dit jaar ook eens kijken op de HAM beurs.
Het is mooi te combineren met een bezoek aan het Technikmuseum in Speyer, daar kom ik dan letterlijk langs rijden.
Daar is een goede vriendin beheerder van de mechanische muziekinstrumenten en ik wil daar toch weer eens gaan kijken in het museum, en dat is maar iets meer dan 500 kilometer.
Die 840 kilometer naar Friedrichshafen is net te veel voor een dag op en neer 
Dus dan is een hotel onderweg natuurlijk wel handig.
Misschien willen TA en Nonius ook wel mee via Speyer.
Ik rijd wel, dat maakt mij niets uit, diesel in de kar en gaan.
Tidak Ada
Leuk dat er anderen ook geïnteresseerd zijn in in Ham Radio Friedrischshafen.
Ik ga ook niet ff heen en weer. Ik maak er altijd een weekje reizen en vakantie van. Hotels heb ik al geboekt. Ik ga naar de beurs op vrijdag, de eerste dag van de drie.
Herrinnering:
Morgen Tytsjerk, van 9:00 tot ±14:30, loopt vroeg leeg.
Ga ik niet redden helaas.
Morgel sleuteldag aan orgels en een uur of wat drummen met een mede muzikant 
Ga er niet heen.
3.5 uur enkele reis.
Net iets te ver.
Bovendien morgen repair cafe.
Hopelijk kunnen we weer wat van de ondergang redden.