Siemens WT46G490NL - iQ500 S - Snaar gerafeld / kapot

Als je bedoeld dat met wat kleine kleding stukken machine te snel einde aangeeft terwijl was nog niet droog is dan hebben de voelers voor in de trommel de was niet goed kunnen "voelen"
Als dit vaker bij deze was voorkomt dan staat ook in de gebruiksaanwijzing dat je dan het tijd programma moet gebruiken.
Dan is het puur op tijd en niet meer via de voelers.

Op zaterdag 11 april 2026 11:17:30 schreef PE1IDY:
Als je bedoeld dat met wat kleine kleding stukken machine te snel einde aangeeft terwijl was nog niet droog is dan hebben de voelers voor in de trommel de was niet goed kunnen "voelen"
Als dit vaker bij deze was voorkomt dan staat ook in de gebruiksaanwijzing dat je dan het tijd programma moet gebruiken.
Dan is het puur op tijd en niet meer via de voelers.

Dank voor de reactie.

Maar nee, het is wat ik schreef :

"De melding van filter verstopt / reservoir vol. Terwijl alles , zo ook na de reparatie en reiniging binnenin , juist (zeer) schoon en leeg is."

Filter verstopt en reservoir vol zijn twee verschillende alarmen. Filter verstopt is een NTC slecht ( of filters IDD verstopt) en reservoir vol pompt droger slecht af. Dat is te wijten aan slechte pomp. Beste kan je de laatste optie controleren of de pomp bak vol zit aan achter zijde, verklaart ook dat het nat is onder condensor.

Op zaterdag 11 april 2026 18:21:24 schreef smd:
Filter verstopt en reservoir vol zijn twee verschillende alarmen. Filter verstopt is een NTC slecht ( of filters IDD verstopt) en reservoir vol pompt droger slecht af. Dat is te wijten aan slechte pomp. Beste kan je de laatste optie controleren of de pomp bak vol zit aan achter zijde, verklaart ook dat het nat is onder condensor.

Dank voor je reactie,stel ik op prijs.

Zoals je wellicht nog weet uit een ander topic had ik die melding vaker :

https://www.circuitsonline.net/forum/view/170074/last

Terwijl ik de machine open had om de snaar te vervangen (dit topic) heb ik alles waar ik bij kon komen (erg) goed schoon gemaakt. Ook pomp / pomphuis etc. Condensor is schoon. En fijnmazige pluizenfilter is schoon, daar kan ik moeiteloos doorheen blazen, dus geen vettige aanslag / verstopping.

De melding van vol / verstopt bleef na die klus een tijdje weg.

Maar nu is de melding dus opeens af en toe weer terug.

De pomp doet het prima en het reservoir onder het klepje onder de condensor is ook schoon, er zit daar geen drap in, dat heb ik als eerste weer gecontroleerd.

Is dat het reservoir wat je bedoelt met? :

"Beste kan je de laatste optie controleren of de pomp bak vol zit aan achter zijde, verklaart ook dat het nat is onder condensor."

Afgelopen weekend bij meerdere droog beurten geen problemen, geen meldingen, wel weer een plasje water dat zich onder het inzetstuk had verzameld. Groen geeft aan waar dat zich verzamelt.

Let wel : onder de condensor zelf is het zoals altijd al kurkdroog, alleen onder dat losse inzetstuk ligt een kleine hoeveelheid water dat bij het eruit halen deels mee naar buiten vloeit.

Beide euvels kom ik meermaals tegen : wat water onder dat inzetstuk en die melding en tegelijkertijd het stoppen van de machine best vaak.

Ik hou het zelf op terugvloeien / lekken van condenswater uit / vanaf de condensor en een elektronisch (NTC slecht? ) euvel dat blijkbaar heel sporadisch optreedt.

En de machine veel naar achter laten hellen is ook iets dat ik nogal tricky vind. ;)

Gisteren stond er hier in de buurt weer een BOSCH droger aan de straat.

Dus wederom snel een set van zowel condensor en inzetstuk gescoord.

Het bewuste inzetstuk dat ik eerder te snel had weggedaan, die met de meerdere tralies. :)

In eerste instantie dacht ik de inmiddels grondig schoongemaakte set zo in onze droger te kunnen toepassen maar het inzetstuk bleek net wat af te wijken. Iets rondere hoek rechtsboven, dus niet passend.

De oplossing was van het huidige inzetstuk het inmiddels aangepaste stuk met de weggezaagde tralies te verwijderen en het los gehaalde "tralie deel" van het gevonden inzetstuk erop te klikken.

En nu hebben we dus wel een passende combinatie van oude kwaliteit , ik ben benieuwd.

Nogmaals dank aan iedereen voor het meedenken en de gegeven tips!