Beste mensen, ik heb een oude teller uit 69 die het niet meer doet, ik heb diagnose gesteld dat de chip defect is. Het probleem is dat deze niet meer te krijgen zijn (zover ik weet). Ook bijna niks over te vinden. In feite is het een puls vormer chip. Weet iemand of ik hier ook een alternatief voor kan gebruiken?
Groetjes en bedankt
Wauw, een DIL uitvoering ik die ik niet eerder zag. Leuk 
Kunt u het schema van de toerenteller laten zien?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het gaat om een DY7334 van SGS, productieweek 6845. Ik ga ervan uit dat het in dat jaar nog geen erg ingewikkelde schakeling kon zijn en dat hij desnoods in SMD na te bouwen is. Nu nog een datasheet vinden.
VDO deed ook vaak zaken met bijvoorbeeld Siemens. Het kan een second source type zijn. Er kan ook een equivalent onder Lxxx of SABxxx nummer zijn.
Wat reparatie van de teller betreft: als er kleine elco'tjes op zitten, zijn dat de eerste verdachten.
nonius
set SCE to AUX.
Ik ga ervan uit dat het in dat jaar nog geen erg ingewikkelde schakeling kon zijn
Ik gok op een monoflop.... met een RC-filter aan de uitgang.
(Ik heb ooit hetzelfde gehad met een Vetus (maar inwendig VDO) toerentaller. Zat een IC in uit eind jaren '70. Kon uiteindelijk na lang zoeken nog wel een datasheet van het IC vinden. Was een L110 of L111, als ik me goed herinner).
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lxxx zijn nummers van SGS dus dat zou zomaar hetzelfde of een sterk gelijkend IC kunnen zijn geweest.
Op zaterdag 11 april 2026 18:33:51 schreef Aart:
Wauw, een DIL uitvoering ik die ik niet eerder zag. Leuk
Ziet er heel gek uit, een dil-16 ic net wat missende pootjes.
Toerentellers zijn doodsimpele dingen. Binnenkomende pulsen worden omgezet in een puls met vaste pulsbreedte. Dat gaat dan door een rc netwerkje om te middelen, wat een spanning oplevert die evenredig is met het toerental. Dat stuurt weer een voltmeter aan.
Draadjes naar de eigenlijke meter loshalen en (via een serie weerstandje) gaan bepalen hoeveel V of uA het ding nodig heeft voor volle schaal. Dan iets knutselen dat de functie van het printje overneemt, kan al met een 555. Ook handig te weten waar het signaal vandaan komt, als dat rechtstreeks van een bobine afgetapt wordt moet er nog wat overspanning beveiliging op de ingang. En als je weet hoeveel cilinders en twee of viertakt dan weet je de relatie tussen frequentie en toerental.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Misschien kun je het vervangen door zijn voorganger's (nog in discrete componenten) schema:
https://accutach.com/vdo-tachs
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Zou een voorloper kunnen zijn van een Sak215. Met de datasheet van de Sak moet dat wel te herleiden zijn.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Een LM2907 is een frequency naar spanning converter, misschien kun je daar iets mee.
Het ding reverse engineeren en een nieuw printje maken met deze nieuwere chip?
Wow bedankt voor de reacties allemaal! Volgens mij zijn jullie er allemaal wat meer in thuis dan ik! De elco’s wil ik inderdaad eerst proberen. Een ervan heb ik al vervangen. Het is wel wat bijzonders zo te horen die chip uit ‘69.
Dan de volgende vraag: dit componentje, lijkt bijna op een soort diode? Aanduiding wat er op staat zegt mij ook niet heel veel. (1000/10/400). De andere 2 condensatoren zijn al vervangen. Alleen het kleine tonnetje kwamen ze ook niet uit bij mijn lokale elektronica winkel, zou het goed kunnen dat deze defect is? Wat voor componentje is dit uberhaupt?
Ik kan wel proberen om er een schema van te tekenen, misschien eerst even de diode’s en het andere component uitsluiten.
In ieder geval bedankt allemaal voor de interesse en betrokkenheid!
Ohja, het betreft een teller voor een 8cyl 4takt. Met slechts 2 aansluitingen, dus deze word direct op de bobine aangesloten gok ik. Overspannings beveiliging is dus vereist
EricP
mét CE
Weet je zeker dat het ding maar 2 aansluitingen heeft? Niet nog ergens een 'massa'? Wellicht indirect via het huis?
Het kan hoor, maar het vereist een wat andere kijk op dingen. En 'direct aan de bobine' is niks raars.
De Roederstein , waar ROE en 250/15 op staat is een elco, die zou ik als eerste vervangen, en door een goede van panasonic of zo iets en geen Ali zooi...
Die andere 2 op de eerste foto lijken mij beiden bipolaire condensatoren en geen elco's.
Komt die toerenteller uit een Mercedes 115/8 toevallig?
Arco
Special Member
Op zondag 12 april 2026 10:04:56 schreef Matti_ijs:
Alleen het kleine tonnetje kwamen ze ook niet uit bij mijn lokale elektronica winkel, zou het goed kunnen dat deze defect is? Wat voor componentje is dit uberhaupt?
Bedoel je dat rechtop staande schijfje? Dat zou wel eens een ntc of ptc kunnen zijn die ze voor temperatuur correctie gebruiken. Elektronica voor in de de automotive moet immers goed en nauwkeurig blijven werken over een relatief groot temperatuur bereik (zeg van -30 tot +50C).
Als het een ntc/ptc is, zal je bij doormeten een waarde tussen enkele tientallen ohms en enkele tientallen kohms verwachten. Die verloopt als je hem opwarmt.
[Bericht gewijzigd door 90000006 op (13%)]
Lijkt mij een klein broertje van deze op de foto , een NTC.
Zie het topic van de Philips scoop van Bavelt.
Die gaan alleen maar kapot in extreme omstandigheden.
Die zal gebruikt worden om de meting te stabiliseren bij wisselende temperaturen, en dat is bij een auto nog wel eens het geval.
Deze elektronica is nog niet zo stabiel als nu, maar wel heel degelijk .