Op zaterdag 18 april 2026 11:03:35 schreef Salient:
Ik heb een mooie, als nieuwe, Keithley DMM6500 weten te bemachtigen.

Kwam van de boedelverkoop van een techbedrijf wat er mee stopte en wonder boven wonder was ik kennelijk de enige die daadwerkelijk 'hapte'.

De oplettende kijker ziet misschien wel van welk bedrijf dit afkomstig is :)

Die hebben het dan net 5 jaar volgehouden...
In 2021 opgericht.

Op zondag 19 april 2026 15:18:29 schreef revado:
[...]Die hebben het dan net 5 jaar volgehouden...
In 2021 opgericht.

Subsidie op?

Haha, doet me denken aan Tektronix in Heerenveen die waren ook snel weer weg nadat de mega subsidie van de provincie binnengeharkt was. Ze hadden daar veel uitzendkrachten die de scopes in elkaar zetten.

Op zondag 19 april 2026 15:01:15 schreef Hoeben:
[...]
Dat is een erg mooie meter. Ik heb van dit bedrijf (ik zie het) nooit een veiling voorbij zien komen.
Heb je zin om te sharen wat je ervoor betaald hebt ("nee" mag ook hoor, snap ik wel)?

Voor zover ik weet was er ook geen veiling, ze boden hem aan op marktplaats. Voor hen niet handig gedaan, want vanaf een account wat nog maar 3 weken actief was en relatief slechte foto's. Volgens mij staat de advertentie er zelfs nog op nu. Omdat het dichtbij was (Delft) durfde ik de gok wel te nemen bij ophalen en het bleek volkomen legitiem te zijn, het was op de locatie waar het bedrijf gevestigd zat, ze waren de hele inboedel aan het verkopen. Ik heb er zelfs een factuur van gekregen en het apparaat is werkelijk in nieuwstaat en van 2023 (fabrieks kalibratiecertificaat is gedateerd op januari 2023).
Ik heb er de helft van de nieuwprijs bij Eleshop voor betaald, wat mij gezien de leeftijd een prima deal leek.

Ik weet wel dat ik mijn Siglent en Keysight niet veel meer zal gebruiken, enkel nog wanneer ik meerdere metingen tegelijk moet doen.

Hi,

De volgende stap gedaan na het per ongeluk uitschakelen van de verkeerde 230V aansluiting, natuurlijk die van de Magnova, de muts die ik ben...

Maar goed, dat gaf mooi de gelegenheid of Acquisitie middeling en maximalisatie van het meetsignaal op het scherm om de jitter verbeterden.
Hieronder het verschil, vooral de middeling (50x) van het signaal lijkt goed te werken, de meettijd voor de Counterfunctie is ook hier 10 Seconden.
Het eerste stukje van de meting is de vorige meet configuratie met een duidelijk grotere piek deviatie.
Ook valt op dat er nu nog maar weinig drift va nde OCXO te zien is,
de laatste foto van de vorige sessie liet dit ook al een beetje zien en die was rond 23:00 gisteren avond.

Misschien is de OCXO nu goed opgewarmd, ik ga proberen niet weer de verkeerde 230V schakelaar uit te zetten, voor zeker een dag meettijd. ;)

Klik! voor de brildragers ;)
https://www.bramcam.nl/Diversen/Magnova-07-Klein.png
.

tinyGTC
En deze test draait ook ondertussen, ook een nieuw meetapparaat dat ik nog niet uitgebreid getest had.
De tinyGTC draait hier als meetingang-A op de zelfde Bodnar referentie anl de Magnova en de tinyGTC op zijn eigen GPS Puck.
Hier is de afwijking tussne de twee GPS referenties minder dan 0,3-PPB.
Nog weinig ervaring met de tinyGTC, ik moet nog uitzoeken wat de beste instelling is voor hoge resolutie metingen.

https://www.bramcam.nl/Diversen/TinyGTC/TinyGTC-01.png
.

Als ik meer weet meld ik het hier even.

Groet,
Bram

@Bram,
lees met belangstelling je verslag over de frequentiemetingen. Vooral die van de tinyGTC interesseren me in het bijzonder. Bijgaand een paar metingen met plm. 10 seconden tussentijd. Zoals je ziet met een kleine variatie. Benieuwd of jij die ook ziet.
De gemeten freq. komt van een HP Z3805/58503A die 24/7 aan staat, samen met zijn maatje HP58503A. De interne klok is de meegeleverde GPS.
Ben overigens verrast door de specs van de nieuwe serie Leo Bodnar frequentiebronnen, waarvan jij er een in gebruik hebt. Die zijn meer of meer equivalent (geworden) aan de HP58503A etc.

Gr. N.

Hi NKHteB,

Ook bij mij zijn die variaties te zien op de tinyGTC.
Geen idee wat het precies is, ik vermoed dat het jitter en ruis is en variaties in het ontvangen signaal.

Ik heb geen enkele ervaring met b.v. Prof 12 tot 14 digits Counters.
Dus geen idee wat er echt mogelijk met het spul wat ik nu tot mijn beschikking heb, daarom doe ik deze testen.

https://www.bramcam.nl/Diversen/TinyGTC-02.png
.

Meestal blijft hier de variatie hier ruim binnen de 1PPB.
Voor mij voor bijna alle metingen mooi genoeg, maar ik wil van mijn meetapparatuur altijd weten waar de limiten zitten. ;)

Groet,
Bram

Morge... :-)

Weer even een stapje verder om mijn meetinstrumentarium te tunen.
De Miedema OCXO heeft nu ongeveer een week aangestaan en het leek mij een redelijke tijd om hem nu weer af te regelen op frequentie.

Wat opvalt is dat de er een beetje jitter is, i/f ruis van de OCXO of van de Leo Bodnar referentie of de Satelliet configuratie van het moment, ik heb geen idee.
Goede 1/f ruismetingen kan ik niet doen, want mijn Analysers zijn zeker slechter dan de Miedema OCXO.
De rode blokgolf op het plaatje hieronder wandelt heeeeel langzaam van links naar rechts, maar niet altijd helemaal soepel, de jitter dus.
Denk nu niet dat het dramatisch is, je kan het net zien als je wat langer kijkt.

De Leo Bodnar LBE-1425 stuurt zowel de Referentie ingang van de Magnova aan, als ook kanaal-2 (Rood) en op kanaal-1 staat de Miedema OCXO aangesloten (Geel).

Klik! voor de brildragers ;)
https://www.bramcam.nl/Diversen/Magnova-08-Klein.png
.

Het is nu weer tijd voor de DCF antenne versterkertrap.

Groet,
Bram

Heb mijn 10 Mhz standaard nu 3 dagen constant aan staan.
Het is een 10 Mhz ocxo.
Ook hier varieert het enkele mhz.
Ook is er een verschil in frequentie tellers.
Ik ga er vanuit dat dit aan de afregeling licht van de counters.

@Winands: Ja, je weet nooit hoe groot (of klein) de afwijking van de interne referentie van de counters is. Ze zitten wel mooi dicht bij elkaar. :-)

Beste OM's,
interessante bijdrages. Mijn beide "beste" GPSDO's, HP58503A (24/7), zijn gespecificeerd 1.10E-12. Die verschillen ook regelmatig iets. Op bijgaande afbeelding wordt op kanaal A de ene uitgelezen, op kanaal B de andere, die tegelijkertijd ook als externe bron wordt gebruikt. Door de dag heen zijn er kleine schommelingen in fase.

Gr. N.

Zou het niet interessant zijn de regelspanning van een GPS ref. zelf te meten intern. Dan zie je direct de GPS variatie, voor de RC tijd constante naar de regellus oscillator.

Hi Krelis,

Dat meten van de regelspanning van de OCXO kan natuurlijk.
Dit is echter geen simpel klusje, vooral door het lage niveau van de stoorspanning en vaak de wat hoge impedantie van het meetpunt.

De meeste lageruis meetversterkers hebben ook een lage ingang impedantie, er zijn wel wat schakelingen met zeer lage ruis JFets,
maar deze verlangen weer grote condensatoren met zeer lage lekstromen enz.

En dan nog de bedrading naar het regelpunt van de OCXO en de injectie vanaf de meetapparatuur naar het OCXO regelpunt.

Lijkt me een leuk project, maar geen tijd. :+

Groet,
Bram

Bram,leek me wel wat voor Selient, met zijn nieuwe KEITHLEY meter.....Hi

24 µHz is 1 periode per .. 11 uur? Dat is geen groot verschil, en GPS is in detail vrij complex. Het valt mij erg mee.
Allicht zakt het naar nul over langere integratietijden. Met een kalender, niet met een teller :)
Ik zou wel een sanity check voorstellen met hetzelfde signaal op beide ingangen van de GTC.

OM 's,
ik heb het faseverloop tussen beide GPSDO's meerdere keren geobserveerd en geregistreerd met een X-t schrijver (Kipp & Zonen) met behulp van een HP8405A fasemeter. Over de dag heen kunnen die verschillen wel oplopen tot zo'n 20 graden, maar uiteindelijk komen ze altijd weer op hetzelfde punt bij elkaar en dat al gedurende meer dan 10 jaren.
Dat is ook de eerste handeling als ik 's ochtends in de shack kom, kijken of de beide GPSDO's weer op hun "vaste" positie op de fasemeter staan.

Gr. N.

Op woensdag 22 april 2026 10:49:29 schreef blackdog:
...
De Miedema OCXO heeft nu ongeveer een week aangestaan en het leek mij een redelijke tijd om hem nu weer af te regelen op frequentie.

Wat opvalt is dat de er een beetje jitter is, i/f ruis van de OCXO of van de Leo Bodnar referentie of de Satelliet configuratie van het moment, ik heb geen idee.
...

Ha blackdog,

Beetje late reactie. De afgelopen dagen hadden we 3 man over de vloer, die onze keuken er uit gesloopt hebben, en een nieuwe keuken er in. Drukke boel.

Het is juist een kernkwaliteit van een OCXO dat hij heel stabiel is. Het is een vrijlopende kristaloscillator onder optimale omstandigheden. En die Oscilloquartzen zijn zeer mooie OCXO's Dus die jitteren niet.

Dat wil zeggen als ze normaal functioneren, maar de onze zijn 2e hands, en dus oud. Op zich wordt een OCXO daar alleen maar beter van, maar er kan natuurlijk wat stuk gaan. De eerste Oscilloquartrz in mijn Masterclock werd na jaren opeens een stuk slechter.

Dat is te meten door te vergelijken met een andere OCXO. Bijvoorbeeld die in je Racal-Dana 1998 counter. Als je zorgt dat de counter niet triggert (dus geen ingangssignaal), dan is de 10MHz uitgang het stabielst. (Het duurt wel uren voor die Racal OCXO op frequentie is, maar voor de jitter maakt dat niet uit)

Het waarschijnlijkst is dat de jitter uit de GPSDO komt.
10MHz uit het GPS signaal halen kent verschillende intrinsieke jitter bronnen: Het GPS zaagtand effect, atmosferische effecten, satellieten die plots uit beeld vallen. Natuurlijk ook probleempjes in de in chipset / ontvanger zelf.

Er is groot verschil tussen GPSDO ontvangers in hoeverre ze die effecten er uit kunnen filteren of ondervangen. Maar je zult altijd wel wat terugvinden. (Als je maar nauwkeurig genoeg kijkt :-))

Het is de belangrijkste reden dat ik voor dagelijks gebruik een OCXO prefereer als frequentiestandaard. Zuinig en altijd stabiel, ook als het buiten dondert en bliksemt. De paar mHz afwijking is zelden een probleem, en als alles met dezelfde 10MHz referentie gevoed wordt zullen alle counters keurig 10MHz blijven aangeven, als je een generator op 10MHz zet :-).

Kun je met je tinyGTC ook Allan Deviation meten? Dat is de geijkte manier om het gedrag van oscillators in kaart te brengen.

groet! Gertjan.

Ha heer miedema,

De OCXO is inderdaad een robust systeem simpel en dus vaak heel betrouwbaar, het is een goed compromis tussen techniek en prijs..
Ik weet niet of het model dat gebruikt wordt een dubbele oven is dat zijn de beste maar de invloed van infra sound is het probleem op de laagfrequent verstoring.
Veel beter dan 1x10e-9 is niet haalbaar op lange termijn een Rb klok 1x10e -11 maar op korte termijn is de LC oscillator het beste.

Maar vergeet niet er zijn twee verschillende zaken die spelen drift en ruis, drift heeft niet veel met de 1/f ruis van doen de modulatie drift gewoon mee.
Op 10.000.000,001 of op 10.000.000.008 de modulatie gaat gewoon mee dit kan je ook niet met een teller (poort tijd vergelijking meten) het kleine toestel van @NKHteB meet tijdstempels dat is de echte manier en is veel nauwkeuriger dan vergelijken met een OCXO in welke vorm dan ook.
Dit is de manier (NCO) zoals de GNSS 1pps werkt heeft niets te maken met de draaggolf die kan makkelijk driften voor dat het signaal op onze bol terecht komt.....

@blackdog,
Mooie scope Bram kost even tijd om het beestje onder de knie te krijgen.
Weet je toevallig ook in welke vorm, (code) de data op de bus verschijnt?
Over je testopstelling kijk even met een andere scope of spectrum analyzer wat er uit je ref ingang komt, ik weet niet of dat in/uit is grote kans dat je een residu meet van de interne klok deze veroorzaakt op je externe signaal de drift......

@NKHteB,

Leuk apparaatje stop je die ook in een doosje net als de TinyPFA of in iedergeval een plaatje koper of aluminium aan de onderkant als thermische massa.
Die laatste 2 digits dat is de thermometer ha...ha.... verder denk ik niets mis mee NCO dus prima meet principe of mischien wel een DCO ?
Kan je die in Nederland kopen of alleen in China, ik denk dat je er wel een redelijke fase ruis meeting mee zou kunnen doen als de RAW data beschikbaar is waterval display of zo iets......
Ik ben nu een Rb klok (tussen door) aan het modificeren de VCO in de klok vervangen voor een stabiele oscillator 6,834 GHz.
De basis is mijn ultra low noise 100 MHz oscillator verdubbeltrappen en een hoop regel lussen maar ik denk er wel te komen nauwkeurigheid beter dan Cesium 1x10e -14 we gaan het beleven.
Eerste experiment geflopt i.p.v. Rubidium lampje een laser gebruikt uit de CD speler idee van 15 jaar geleden die dingen zitten op bijna dezelfde golflengte 780 nm.
De golflengte (licht) kan je tunnen door de temperatuur te veranderen dus laser diode in een oven prima ik heb een optische spectrum analyzer maar, dan het filter voor polar en antie reflectie er is hier is ons land niets maar dan ook niets te koop dus staat in de diepvries......

Groet,
Henk.

@All,
mooi al die reuring rond dit thema. Eindelijk weer "wat leven in de brouwerij" over deze materie.
Algemeen
Op de site van Erik Kaashoek over de tinyGTC is ontzettend veel informatie te vinden, ook specifiek over het gedrag van- en metingen aan de meegeleverde GPS module en andere. Het gaat mij vaak "eerlijk gezegd boven de pet", maar als echte Alfa moet ik het er mee doen, hi! Er verschijnen nog regelmatig nieuwe updates.

Wat Gertjan schrijft over de OCXO is duidelijk. Ik gebruik mijn HP10811B ook veel ,ook al staat hij er een beetje naast. Paar keer per jaar bijregelen. Ik heb de veroudering nagerekend en dat kwam overeen met de specs. Mijn beide Rb 's (LPRO-101) en GPSDO's zijn veel "jitteriger". Dan kan ik goed zien op de "good old" HP8405A.

De output van de tinyGTC (USB) kun je met behulp van TimeLab gebruiken voor ADEV- en andere metingen. Ik dacht niet dat dat in de interne software van de tinyGTC zit. De CPU-load is beperkt.

@ Henk. De tinyGTC is er in 2 uitvoeringen, een tot 7 GHz en een tot 12 GHz. Die laatste is gemeten tot 18 Ghz. Beide te koop bij Eleshop. Dan weet je zeker, dat je de originele hebt.

@ Aart. Bijgaand de "sanity check". (grapje). Zowel de beide ingangen A en B als de Source uit dezelfde GPSDO.

Nu een wat serieuzere meting. Kanaal A en B uit de ene GPSDO, de Source uit de andere.

De vermelding Source not stable is wat wonderlijk, gezien de kwaliteit van de GPSDO's. Ik moet dat nog een keer melden/vragen bij Erik. Misschien toch jitter?

Maar er zijn soms ook tussen kanaal A en B kleine verschillen. Het zijn afzonderlijke tellers, met verschillende specs qua frequentiebereik. Alleen kanaal A heeft een prescaler. Ik houdt het er op, dat de meetcyclus niet sychroon verloopt maar autonoom.

Gr. N.

Ha NKHteB,

Heb je er iets meer mee gemeten of zit je nog in de leerfase, ik heb altijd met een nieuw apparaat het gevoel kan ik er wel mee overweg.
Ik denk dat je omdat er twee ingangen zijn en een referenie je tijd interval kan meten en misschien een soort correlatie?
Interessant als je de bevindingen deeld ook als je een modulatie zeg FM aanbied........
De HP8405A heb ik hier ook met diverse probe onderdelen spanniing deler scheider enz maar ook de HP3575A die doet net 10 MHz.

Groet,
Henk.

@Henk,
ik zit met -bijna 76- nog steeds in een steile leercurve, hi.............!

Ik heb er al wel mee gemeten, maar normaliter kan ik goed uit de voeten met de HP53131A en de beide Racal 1992/1991. Uiteindelijk bepaalt je bron altijd wat de waarde van je metingen is. Niet iedereen heeft dat door.

De reden dat ik zo in de tinyGTC geinteresseerd ben is tweeledig. Allereerst de charme van de portabiliteit met de ingebouwde akku en GPSDO. Dat gesleep met zware spullen is voorbij.

Verder ken ik de ontwerper Erik Kaashoek via RF Seminar. Ik vind het fantastisch wat hij allemaal doet en volg zijn ontwerpen met grote interesse. (Semi) professionele meetapparatuur is binnen bereik van "Jan de amateur" gekomen, met een uitstekende uitleg door de ontwerper.

Ik kan je aanraden om een keer op de site van de tinyGTC rond te neuzen. Men heeft van alles al gemeten en daar verslag van gedaan.

Gr. N.

Ha NKHteB,

Ik heb even rond gekeken leuk meet toestel nu heb ik (groter) zelf ook een analyzer ontworpen jaren terug die gebruik ik nog steeds.
Maar net wat je schrijft dit is mooi klein ik zit alleen vaak met die kleine schermpjes en weinig licht, maar goed zeker de moeite waard om eens te kijken.
wat ik heb begrepen werkt de TinyGTC met time lab van Jhon dus dat betekend dat er RAW data uit komt dan kan ik er alles mee waterfall zijband ruis zelfs demoduleren als het moet.
Ik zat en zit ook nog in een leercurve voor wat Python betreft afgelopen drie maanden 14 uur per dag maar ik begin het door te krijgen.
Nu werk ik al lang met Matlab en Mathcad dus het is niet helemaal vreemd......
Voor de echte metingen gebruik ik de Wavecrest 600fs en tot 800 MHz daar ga ik nu een programma voor schrijven.
Je kunt met de TinyGTC ook in het modulatie domein meten dat is hele interessante informatie.

Tijd boeit de mens al heel lang het heeft geen begin en geen einde, maar we hangen er alles aan op.
Ik denk dat tijd gemakkelijk van de ene dimensie naar de andere kan overgaan.....
Dus vele wetenschappers zijn opzoek naar de ultime defenitie (waarde) van tijd, net zo iets als de zoektocht naar de absolute spannings eenheid in Volt.
Waar gebruik je die nauwkeurige klokken voor, om andere zaken nauwkeurig te kunnen registreren?

Groet,
Henk.

@ blackdog:

Je hebt natuurlijk ook nog je FEI FE-5680A rubidium om mee te vergelijken.

Een rubidium heeft ongeveer 10x betere lange termijn drift dan een goede OCXO. Z'n signaal is minder schoon als van een OCXO, maar is onafhankelijk van externe factoren zoals een GPSDO.
Omdat een rubidium een beperkte levensduur heeft, en meer energie gebruikt dan OCXO of moderne GPSDO is hij minder geschikt voor dagelijks gebruik.

Overigens is mijn ervaring met oudere rubidiums dat het met die levensduur wel meevalt. De Rb buisjes zijn relatief groot, met relatief veel rubidium er in. De rubidiums die ik meegemaakt heb gingen allen stuk aan "gewone" probleempjes (slechte elco's etc.), en waren dus goed te repareren.

Mijn oplossing:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2026/IMG_6948__10MHz_hoekje-600pix.jpg

Links onder een 10MHz distributie versterker, met 10 uitgangen. (Ontworpen en gebouwd door rbeckers) De ingang kan ik naar wens omsteken naar de uitgang van m'n Masterclock (OCXO), rubidium of GPSDO. Afhankelijk van wat op dat moment optimaal is.

In de praktijk is dat meestal de OCXO. Hij blijft bij mijn intermitterend gebruik lang (half jaar?) binnen een paar mHz nauwkeurig.
Hij drift langzaam omhoog (veroudering), maar na uit- en weer aanzetten begint hij weer iets lager (retrace)

Wil ik meer nauwkeurigheid (binnen 0,1mHz), dan prik ik om naar de rubidium.

Eigenlijk gebruik ik mijn GPSDO's (Miller, Thunderbolt) nauwelijks meer. Alleen heel af en toe om om m'n OCXO en Rb te checken.

groet, Gertjan.

Hi gertjan,

Naturulijk ben ik mijn Rubidium niet vergeten, maar redelijk druk hier met opruimen en ook nog wat projecten die niet met 10MHz te maken hebben.
De test met mijn FEI FE-5680A rubidium komt er ook nog aan.

Het eerste wat ik wil doen met de referentie frequentie setup is mijn GPS splitter testen.

https://www.bramcam.nl/Diversen/GPS-Splitter-01.png
.

De voeding komt dan uit mijn Leo Bodnar NTP Tijdserver en dan heb ik nog drie andere aansluitingen voor andere apparatuur.
Als dit werkt, hoef ik geen extra voeding te gebruiken.

Testen ga ik dit weekeinde doen.

Groet,
Bram

@Henk : "Waar gebruik je die nauwkeurige klokken voor, om andere zaken nauwkeurig te kunnen registreren?"

Primair om de aanwezige spullen te calibreren resp. te justeren. Verder voor experimenten, voortkomend uit nieuwsgierigheid. Recent voorbeeld:
De tinyGTC heeft een Side Channel optie, bedoeld om temperatuursinvloeden te compenseren. Een mede-amateur had daar een schakeling voor ontworpen en gerealiseerd. Zijn vraag was of ik dat ook wilde testen.

De opzet is om de Noise floor te meten (ADEV) met- en zonder Side Channel. Dat doe ik met de "ingeblikte" tinyGTC. Ik heb al een keer gemeten, dat de temperatuur in het blik na opwarmen max. 1.5 graad Celcius oploopt en daarna min of meer constant blijft.
Parallel daaraan meet ik het zelfde signaal met een 2e tinyGTC, met de zelfde meetcyclus. Daarmee kan ik beoordelen of er tijdens de meetperiode "onregelmatigheden"zijn voorgekomen in het aangeboden meetsignaal. Zo ja, dan zou ik dat moeten zien op beide ADEV-metingen mbv TimeLab.

De uitkomst was, dat de Side Channel schakeling geen verbetering bracht, integendeel. Behalve in het bereik van na 1000 sec. Maar daar zitten we dan ook in het domein van 1.10E-14. Experiment geslaagd, resultaat niet, hi! De betreffende mede-amateur had dezelfde uitkomst.

Gr. N.