Nou, weer iets om te proberen.
Wordt hem niet komende week..
Op dit moment print ik een nieuw en groter huisje voor mijn camera. met het grijze filament.
Die staat nog wel even te stampen..
Maar dat 'ruikt' behoorlijk. Is dat ook gebruikelijk? Bij dat witte filament heb ik dat niet zo.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik gebruik nooit PLA, maar dat schijnt normaal te zijn...
PLA has several volatile organic compounds in it such as Methyl Methacrylate (smells fruity) or Tetrachloroethylene (smells sweet). These aren’t the worst for you but you shouldn’t breathe these in constantly.
PLA (polylactic acid) smells when 3D printed because heating the plastic causes thermal decomposition, releasing volatile organic compounds (VOCs). As a plant-based polymer (derived from corn or cane), it typically emits a sweet, sugary, or maple syrup-like odor. While generally considered low-toxicity, it is not odor-free and releases microscopic particles.
[Bericht gewijzigd door Arco op (39%)]
Op vrijdag 1 mei 2026 00:11:26 schreef Arco:
Ik gebruik nooit PLA..
Ik neem aan PETG?
Dat kan zo'n Creality printer ook gewoon aan?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Op donderdag 30 april 2026 21:41:28 schreef Bavelt:
Kun je in OpenScad ook een lineaal bij je object tonen?
Ik heb wel getallen op de assen maar die zijn vrij grof.
Ik heb een vaste methode van 'programmeren' om het 'probleem' van de liniaal te ondervangen.
Ik ga als eerste uit van de belangrijke vaste afmetingen, in het voorbeeld van je huisje:
// vaste waarden
huis_x = 30.0; // Hoogte huisje
huis_y = 50.0; // breedte huisje
huis_z = 10.0; // diepte huisje
enz. enz.Maar dit zou ook bijvoorbeeld de afmeting van een PCB kunnen zijn in het geval van een behuizing voor een print.
Daarna heb ik een stuk code, waarin ik alle benodigde berekeningen doe. bijv:
// Calculaties
huis_d1 = huis_x * tan(huis_y); // diagonaal huisje
enz. enz. Hierna pas de echte commando's om het model te maken. Het voordeel is dat je niet in je commando structuur hoeft te wijzigen bij veranderingen. Nadeel is dat je je oude wiskunde weer moet opgraven 
Met het commando:
echo("Huis diagonaal =", huis_d1)kun je ook waarden laten zien in je log.
Voorbeeld:
'case_x1' is de bovenste lange schuine zijde
'case_y1' i s het hoogste punt
'case_y2' is de korte rechte zijde aan de rechterkant
'wall' is de dikte
Bij iedere post weer een leermoment..
Ondertussen heb ik gisterenavond (en nacht) de printer aan het werk gezet.
Om het camerahuisje passend te maken en een plafonnetje er in.
Maar de printer had met dat plafond wel de nodige moeite:
Hij is daar aan het spinnen geslagen.
Ik vermoed dat mijn code ook handiger had gekund. Ik heb het plafond als extra kubus er bij in gezet, maar misschien was het handiger om dit mee te nemen in de kubus die gebruik als uitsnij.
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Hoe heb je hem geprint, op z'n rug of staand? Staand heeft de printer problemen met de overhang.
Een 3D printer kan niet 'in de lucht' printen
Voeg dit toe aan het begin van je model:
// Quality of cylinders/spheres
$fa = 10;
$fs = 0.4;
$fn = 100;worden je gaten mooier rond.
[Bericht gewijzigd door marcob op (37%)]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op vrijdag 1 mei 2026 10:08:09 schreef Bavelt:
[bijlage]
Als je ‘m print in dezelfde oriëntatie als hoe ‘ie nu op tafel ligt, heb je minder lange bridges en gaat het wel goed.
(Bij dat rechthoekige gat aan de zijkant zit dan nog bridging, maar over een veel kleinere afstand. )
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 1 mei 2026 10:08:09 schreef Bavelt:
Je moet voor ieder object even nadenken wat de handigste manier is om hem te printen. En soms moet je het ontwerp er op aanpassen DAT het te printen is.
In het geval van jou huisje, moet ie dat plafond "in de lucht" printen. Dat kan, met wat software instellingen vast iets beter dan wat het nu is, maar mijn advies is gewoon om het te proberen te voorkomen. In jou kastje kan je hem gewoon op z'n rug printen en hoeft ie nauwelijks "in de lucht" te printen.
In mijn openscad ontwerpen heb ik vrijwel altijd dat ik de dingen op "twee manieren" er in zet. Enerzijds, zoals het moet worden (huisje rechtop), anderzijds zoals ik het ga printen. Zeker als ik een "onverwachte truuk" heb om hem te printen, dan is dat belangrijk.
Sommige dingen printen bijvoorbeeld helemaal zonder "overhang" als je hem onder 45 graden zet.
Arco
Special Member
In Creality Print zit een optie 'auto orient', dan zoekt 'ie zelf uit wat de beste printpositie is...
Arco
Special Member
Je moet vooraf altijd denken "in welke positie krijg ik de minste vrijhangende onderdelen"?
Als dat toch onvermijdelijk is, dan support altijd aanzetten.
Vastlopers heb ik soms ook met een haspel, enige is dan erbij blijven...
Vorige week had ik iets wat ik nog nooit had meegemaakt: een rotte plek in het filament.
De printer trok het filament in tweeen tussen de nozzle en de filament sensor, dus de printer merkte er niets van en ging vrolijk door...
[Bericht gewijzigd door Arco op (50%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 1 mei 2026 11:41:14 schreef Bavelt:
Dit gebeurt er dus elke keer, waardoor je 'erbij' moet blijven als hij print.
De wikkelingen van de haspel raken in de knoop en dan komt de draad bekneld.
De fabrikant van de haspels kan het "niet maken" dat dit af-fabriek zo geleverd wordt. Dat is dus niet het geval. Jij hebt die knoop er in gelegd. Moet je niet doen.
Pak een bundeltje van "de bovenste laag wikkelingen" (met knoop) til die zijwaarts van de rol af. wikkel wat je er af hebt vervolgens terug op de rol.
Een vriend van me had dat ook... in het begin. Een paar keer uitgelegd wat je moet doen en nu klaagt ie nooit meer daarover.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Je kunt een sponsje op je filament prikken, dan schiet het losse uiteinde niet maar zo makkelijk onder een wikkeling door. Bijvoorbeeld een stukje van een schuursponsje minus de schuurlaag. Dat sponsje kan tijdens het printen blijven zitten/veegt stof van het filament af.
En het uiteinde door 1 van de gaatjes aan de zijkant halen als je een rol opbergt.
Het meeste deed ik al wel (behalve de spons). Het grijze filament heeft de neiging naar buiten te trekken, grote cirkels te maken rond de haspel. Dan wind ik het netjes weer op, maar toch kruipt soms de ene winding onder de andere.
Als je geluk hebt trekt de printer hem er door, maar soms wordt het een 'strop'.
Met het witte filament heb ik dat niet, dat is een stevige hard-kartonnen haspel.
Arco
Special Member
Ik las ooit eens ergens: Het uiteinde van een filament spoel mag maar op drie plekken zijn. In de printer, in je hand of in het opberggaatje van de spoel.
Vrij vertaald uit het Engels.
I-
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (99%)]
Ik vermoed dat dat het begin van een support is. Hoe zag cura eruit op de "dit ga ik printen" pagina? Dus de pagina waar alle layers afgebeeld worden.
Dit ga ik printen pagina?
Bedoel je de Preview Tab?
Daar staat " no layers to show".
Maar op de Cura Design ziet het er wel goed uit.
Komt het wellicht omdat ik ergens Support (weet niet meer waar) heb aangezet?
Ik kan het nu wel laten zien:
Links zie ik mijn drempel maar ook dat grijze vlakje. is dat soms de bodem van mijn 'uitsnij-kubus'.
Edit: ik denk dat mijn uitsnijding niet diep genoeg is.
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (13%)]
Ik heb het even in het klein geprint. het is toch het opstaande randje dat niet goed werkt.
(support uitgezet).
Ik had dit randje er aan geplakt. Is het dan toch beter te werken met uitsnijden?
Maar dan komen we wel wat kubussen bij.
[Bericht gewijzigd door Bavelt op (36%)]
Arco
Special Member
Bij het 'aanplakken' van kubussen moet je dat altijd wat ruim nemen. (overlapping).
Als je het exact neemt gaat dat soms fout omdat de kubussen dan soms niet goed aan elkaar zitten maar tegen elkaar...