Als ik in Openscad dit doe:

b = 30;
h = 40;
d = 32;

difference () {
cube ([b,d,h]);
translate ([3,3,3])
cube ([b-6,d-3,h-6]);
}

Dan had ik verwacht het open gedeelte aan de voorkant te zien. maar ik moet hem 180 graden draaien (m.a.w. de open ruimte zit aan de achterkant.
maak ik nu een denkfout?

ik heb het al gezien. de uitsparing begint aan de verkeerde kant...

Ik zag dat PETG filament waterbestendig is, in tegenstelling tot PLA.
Voor een camerahuisje zou dat dan dus beter zijn.

Ik kan dus een rol bestellen. is er trouwens een reden om niet altijd voor PETG te kiezen?
Het schijnt nog steviger te zijn ook.

Ik gebruik overal (X)PETG voor...
ABS is ook goed, maar houdt nogal van kromtrekken... ;) (dan komt het los van het bed)

Is dat x petg een merknaam of echt een andere samenstelling?

Pla is met 3-4 lagen ook gewoon waterdicht, zeker met ironing

Pteg heeft inderdaad wat betere eigenschappen, maar wordt door velen ervaren als lastiger te printen
Pla is iets vergevender met temperatuurinstellingen en bedoppervlakte

Buiten wil je eigenlijk naar ASA vanwege de UV bestendigheid, maar veel hobby printers kunnen dat niet

Maar zo heeft elk filament zijn voors en tegens

Op maandag 4 mei 2026 09:36:08 schreef DK:
Pla is met 3-4 lagen ook gewoon waterdicht, zeker met ironing

Niemand zegt ook dat dat niet zo is... :+
Alleen is PLA biologisch afbreekbaar: als je het buiten zet verdwijnt het langzaam maar zeker...

Hier staat een filament overzicht:
https://www.3djake.nl/filament
https://www.simplify3d.com/resources/materials-guide/properties-table/

Op maandag 4 mei 2026 10:21:01 schreef Arco:
[...]
Niemand zegt ook dat dat niet zo is... :+

Bavelt zegt dit letterlijk 1 post hoger:

Op zondag 3 mei 2026 21:35:50 schreef Bavelt:
Ik zag dat PETG filament waterbestendig is, in tegenstelling tot PLA.

Waterbestendig en waterdicht zijn twee geheel verschillende dingen...

Weet niet waar je heenwil? Pla lost niet op in water
En verder is waterdicht in veel begrippen gewoon de overtreffende van waterbestendig/afstotend

Het hangt sterk van de temperatuur af hoe snel het afbreekt. (bij koude omstandigheden verloopt alles heel langzaam)

Daarbij is PLA licht poreus. Als het wat water opneemt, kan dit 's winters voor kapotvriezen zorgen...
(en de afbraak verder versnellen)

Ik zou het in ieder geval niet graag voor onderdelen in mijn aquarium gebruiken... ;)

Over filament:
PLA is makkelijk te printen, maar niet zo sterk.
ABS is rete sterk maar moeilijk te printen.

PETG is bijna net zo makkelijk te printen als PLA en bijna net zo sterk als ABS. Vandaar dat ik, net als Arco, heb besloten voorlopig alleen met PETG te printen. Ondertussen ben ik "uitgebreid" naar TPU voor wanneer ik flexibel spul nodig heb.

Over PLA: Men zegt dat als je het op een vuilnisbelt gooit, dat het in ongeveer 50 jaar afbreekt. Dat wil niet zeggen dat je het 49 jaar buiten kan gebruiken: Zoals arco al zegt zou het "minder weerbestendig" kunnen zijn en al veel sneller "onbruikbaar".

[Bericht gewijzigd door rew op (26%)]

Ach, eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Ik vond een camerahuisje een leuk onderwerp voor een eerste echte print.
Ik feite doe ik alles fout wat naar kan: een Eufy-binnencamera buiten plaatsen, dan PLA- filament wat zichzelf na x tijd opheft en ook nog eens in de kleur grijs, wat de warmte heel goed vasthoudt. De camera staat het grootste deel van de dag ook nog eens naar de zonkant gericht.
Dit is dus allemaal zeker niet tijdbestendig. ..

Maar wel een hele leuke oefening. Zo ben ik nog steeds aan het kijken hoe je een dak kunt maken. De 2 schuine kubussen als mes werkt wel.
Als je een dergelijke vraag aan AI stelt dan komt er vaak het meest verschrikkelijke gedrocht uit.
DIe werkt veel met Polygon en lineair_extrude. Maar dat is best wel ingewikkeld, daarvoor zul je behoorlijk in OpenScad bedreven moeten zijn denk ik.

Er zijn veel winkels waar je het filament kunt kopen.

Over dat grijze van TM3D ben ik wat minder enthousiast vanwege die plastic haspel en gevoelsmatig print het minder lekker dan het witte.

Deze heeft het over "Hyper-Printer-Filament" en is van Creality.

https://www.amazon.nl/Creality-Filament-Hyper-Printerfilament-Maatnauw…

Wel een nette prijs.

Ik bestel meestal alleen bij Amazon als 't niet anders kan... ;)

De beschrijvingen bij hun artikelen klopt vaak van geen meter; altijd even op een andere site controleren...

Ik ben inderdaad ook geen fan van Amazon..

Ik gebruik nu veel anthracietkleur i.p.v. zwart.
(is bijna altijd wel te gebruiken)

ik vind wit daarentegen ook nog steeds wel aardig. Laat zich ook makkelijk kleuren.
Het grijze wat ik heb minder.
Waar bestel jij het?

Ik koop zoiets. Je kan het overwegen om een 10 kleuren pak te kopen als "starterspakket".

Kingroon probeert echt te leren van "fouten in het verleden". Ze hadden op een gegeven moment dat ze het filament met een knik aan de rol vastmaken. Dan trekt ie de boel overhoop ipv dat m'n filamentsensor gewoon roept "op, effe wachten tot er nieuw is".

Toen ik dat doorgaf kreeg ik echt de indruk dat ze dat gewoon nooit meer zouden doen. Nieuwe batch lijkt dat inderdaad niet meer te hebben. En ze waren volgens mij aan het vissen of ze m'n youtube kanaal konden sponsoren.

Had ik al eens laten zien wat mijn 3D printer gebruikt?

om 15:38 heb ik de print gestart. Mijn hotend verwarm ik "in twee stappen" naar de werktemp. Die kan je zien. Kennelijk is het hotbed verwarmings algorithme niet super-stabiel. Kennelijk is de tempco positief: De stroom neemt af naarmate ie langer aanstaat.

We zijn nu met z'n vieren in het gebouw, dus heel goed mogelijk dat de data iets bevuild wordt doordat iemand het licht op de wc aanzet of zoiets.

[Bericht gewijzigd door rew op (28%)]

Ik print zo veel mogelijk met PLA ipv PETG:
- veel stijver dan PETG (wat voor veel van mij prints belangrijker is dan sterkte). Print maar eens twee gelijke staafjes in PLA en PETG….
- veel minder gevoelig voor vocht (over PLA drogen verschillen de meningen, bij PETG is dat toch wel ‘moeten’)
- Bij mij lukt het wat makkelijker om goede prints te krijgen in PLA.

Ik koop mijn filament in de Bambu winkel, met ‘bulk voordeel’ zit je dan op 11.50 per rol (PLA en PETG).

Ik gebruik al een tijd PETG maar heb die nog nooit gedroogd. (werkt zo ook probleemloos, drogen heeft dus weinig nut).
Lijkt me alleen nodig als je een 'moessonklimaat' in huis hebt... :)

@Arco: Waarschuwing: Op een dag krijg je "rare problemen" die doen denken aan bedhoogte afstelling en dat soort problemen. Blijkt "te veel water" in je PETG te zijn. Komt onverwacht.

Als je filament 'vochtig' staat, kun je 't in een dichte opslagbox bewaren.
(met wat silicagel, bakpoeder, rotszout, ... erbij)

Op maandag 20 april 2026 21:16:11 schreef rudig76:

met deze library voor openscad kun je alle kanten op:

https://github.com/rcolyer/threads-scad/blob/master/README.md

Het is wel wat ingewikkeld met deze lib. Ik zoek eigenlijk een download voor een m4x10 imbusboutje.
Ik heb veel voorbeelden gevonden maar die hebben de kop (hex screw) allemaal dicht. ik zoek er eentje waar ik met een imbussleutel in kan.

Heeft iemand nog een tip voor een goede site (er zijn idd ook wel sites waar ik hem zie, die zijn allemaal commercieel en betaald).