Jup, die vatte ik inderdaad wel al.
Nu ook de elektrische en mechanische werking gezien in een filmpje.
Ik ben dus een generalist en duik pas in materie als er een probleem op te lossen is. Dat maakt mij nergens een expert maar wel breed onderlegd.
Ik kan geen theorieboek lezen en alles begrijpen, al ligt deze er wel ter referentie. Op internet is het vooral goed zien te filteren tussen zin en onzin.
Ik moet het in mijn handen hebben, dat is lastig met sommige onderwerpen.
Ok in de schuur meet ik tussen nul en aarde 0V AC
Tussen L en aarde meet ik 236.9V tot 237V AC waar mijn P1 meter 237V aangeeft als huidige netspanning.
Tussen L en N op de stekker van de controller meer dan 22K ohm, dat is het max. Bereik van de UNI-T 505A.
[Bericht gewijzigd door sanscorp op (23%)]
Ik leg aan mensen wel eens uit hoe een aardlek werkt.
Ik neem dan als voorbeeld een bak water met een pomp en een slang die in dezelfde bak uitkomt.
De pomp drukt water in de slang, aan het einde komt precies dezelfde hoeveelheid water er weer uit.
Zit er nu ergens een klein gaatje in de slang waardoor er water weg kan lekken dan komt er minder water terug.
En dat detecteert de verschilstroom schakelaar.
Overigens spreek je van hoogspanning pas vanaf 1000 volt en hoger.
230 volt is geen hoogspanning.
Noem dat netspanning, dat is duidelijker.
Heb je een duspol?
Daar kan je een hele simpele test mee doen.
Tussen fase en nul meten, ook belast met het drukknopje, netspanning aflezen.
Dan tussen fase en aarde zetten, je meet dan ongeveer de zelfde netspanning.
Nu het knopje van de duspol indrukken.
De aardlek moet er direct uit gaan.
Het is geen exacte meting maar wel een indicatie of er in ieder geval een aarde is .
Op woensdag 10 juni 2026 14:16:10 schreef sanscorp:
Op internet is het vooral goed zien te filteren tussen zin en onzin.
En daar gaat het meestal fout als je de materie niet goed snapt, dan kunnen ze je van alles op je mouw spelden.
En daarom neem ik het niet zomaar aan 
Ja hoogspanning, netspanning, alles hoger dan 50V, net zoals het topic 
Nee geen duspol, die moest ik ook googlen.
Maar de meting van 0V tussen N en aarde en 240V tussen L en aarde is een goede indicatie dat er aarde is toch? Dat zegt alleen niks over de weerstand.
Op woensdag 10 juni 2026 17:04:39 schreef sanscorp:
Maar de meting van 0V tussen N en aarde en 240V tussen L en aarde is een goede indicatie dat er aarde is toch? Dat zegt alleen niks over de weerstand.
Nee, want je meet dat niet belast.
Je kan ook een weerstand nemen om te testen.
2 weerstandjes van 3K9 in serie is het makkelijkste, die tussen fase en aarde moet de aardlek laten trippen.
Die kan je in een steker bouwen als "test steker" als je geen testsnoeren aandurft.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op woensdag 10 juni 2026 17:28:05 schreef maartenbakker:
2x 3k9 tussen fase en aarde bedoel je neem ik aan?
Uiteraard 
Tikfoutje is aangepast.
Dat ga ik maar even niet doen als je het niet erg vind haha.
Ik zit nog met 1 ding, die servomotor behuizing is nu goed (0.01 ohm van WCD naar behuizing).
Maar de as van de motor, waar ook de poelie aan zit is maar liefst 1.30 ohm.
Ook dat is een per abuis aanraakbaar metalen onderdeel.
2 opties denk ik:
- Afzonderen en niet aanraakbaar maken
- Een soort sleepring of koolborstel achtige constructie die de draaiende as onder constant contact houdt.
Of zijn er nog andere suggesties?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
1,3 Ohm is voldoende om bij een eventuele volle sluiting je automaat er ineens uit te laten knallen (en de lagers vast te lassen)
Daar zou ik me het minste zorg om maken.
Op woensdag 10 juni 2026 18:37:35 schreef sanscorp:
Waar zou je je het meest zorgen om maken? Los van de te meten aarde?
Om de TS 
Ik denk dat je veel te veel beren op de weg gaat zien nu.
Gewoon alles aarden zoals al heel veel is besproken.
Aanzetten en gaan.
Of vraag iemand mee te kijken...
Touché. Ik ben daar goed in, overdenken en er in blijven hangen.
Ja ik ga hem ook wel aanslingeren zodra de werkzaamheden klaar zijn.
TS zou je het erg vinden om eens wat foto's van je netaansluitingen en je verbindingen in de machine te uploaden? Ik heb het hele topic mee gelezen en lijk te begrijpen dat de machine met meerdere stekkers gevoed is. Sowieso niet echt het beste idee.
Wat je vraag over de as en poelie betreft: normaal zijn deze afgeschermd zodat je er niet met je vingers tussen draait, dus dan zouden ze ook niet bereikbaar mogen zijn moesten ze onder spanning komen staan. Een motor as is meestal niet geaard (er zijn uitzonderingen waar men met (kool)borstels werkt), maar dat is bijna nooit een probleem.
Dat advies is al meerdere keren gegeven, maak een centraal voedings en aardpunt.
Maar de TS wil ook niet snel wat aannemen....
Ik blijf er ook moeite mee hebben dat de aardes nog steeds niet allemaal gekoppeld zijn en nog steeds via verschillende snoeren en stekers lopen via zo'n voedings slof.
Dat is NIET de manier.
Ik zie ook geen enkele reden om dat gewoon goed en degelijk te maken.
We zijn nu 4 pagina's verder en er is eigenlijk nog steeds niet verder op een paar aarddraadjes na....
Op donderdag 11 juni 2026 08:27:51 schreef revado:
Maar de TS wil ook niet snel wat aannemen....
Mee eens.
Ik zie ook geen enkele reden om dat gewoon goed en degelijk te maken.
Ik ook niet, vandaar mijn vraag om wat foto's.
We zijn nu 4 pagina's verder en er is eigenlijk nog steeds niet verder op een paar aarddraadjes na....
Inderdaad, was ook mijn gevoel.
Ho ho, ik kan tegendraads zijn maar dat ben ik hier nog niet geweest. Er is vooral ook veel uitleg geweest waar ik erg blij mee ben en er is veel gemeten op de achtergrond in de beperkte tijd die ik beschikbaar heb.
Kan je mij a.u.b. vertellen hoe ik de twee netadapters dan samenvoeg? Die dingen zijn plug and play, ik kan ze zeker niet veiliger maken en openbreken om de PCB ergens op te plakken zodat ik alleen L en N op 1 draadje aan kan sluiten lijkt mij een bijzonder slecht plan.
Het enige wat ik samen kan voegen zijn servocontroller en de Mean Well voeding.
Als dat anders kan zonder dat ik weer honderden euro's uit moet geven dan hoor ik dat graag want ik zie het niet.
Een DIN rails met bijhorende kast kan ik simpelweg niet kwijt. Alles is ontworpen om zo compact mogelijk te zijn. Is het ideaal? Nee, maar dat is een schuur van 1,5 X 3 meter nooit...
Maak dan eens wat foto's, is dat nu zo moeilijk. Daar is al een aantal maal om gevraagd, daar kunnen we heel veel uithalen.
Ja omdat het een pleuriszooi is en ik mij daar voor schaam.
Dit is NIET de definitieve opstelling.
Idee is modulair kastjessysteem, maar het idee is al 10x gewijzigd en de routes en draden moeten anders.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Het is een testopstelling, daar kijken we wel doorheen hoor.
Mijn advies in deze, maak één (1) centraal voedingspunt waar je de hele zwik uit voed met desnoods een hoofdschakelaar zodat je de zaak in één (1) beweging kan uitzetten.
Dat hoeft niet moeilijk te zijn.
Zorg dat de diverse metalen onderdelen aan elkaar gekoppeld zijn met een losse aarddraad (bij voorkeur geelgroen soepel 2,5 qmm) en aan het aardpunt in je te maken centraal voedingspunt.
Dan blijft de enige variabele de aardverbinding naar je hoofdgroepenkast in huis.
En daar kom ik voor over een paar weken.
Op donderdag 11 juni 2026 09:19:27 schreef Jinny:
Het is een testopstelling, daar kijken we wel doorheen hoor.Mijn advies in deze, maak één (1) centraal voedingspunt waar je de hele zwik uit voed met desnoods een hoofdschakelaar zodat je de zaak in één (1) beweging kan uitzetten.
Ik denk dat TO het wat lastig heeft omdat hij geen DIN rail voedingen gebruikt maar stekkeradapters. Dat is prima voor een standalone toepassing maar als je er een aantal op een rij hebt wordt het natuurlijk snel een stekkerblok.
Alleen zijn die voedingen haast nooit geaard, dus daar zou het probleem ook niet mogen zitten (tenzij hij op één of andere manier per ongeluk een aantal van deze adapters in serie zet omdat er ergens wat aan elkaar raakt). Ik denk dat hij beter een aantal din rail stekkers op een rij zet en een goede aardrail, waar ook de diverse metalen delen van zijn machine op zijn aangesloten. En vandaar één stekker naar het stopcontact.
Overigens TO kan je je kabels naar je machine gerust wat langer maken als dat helpt en je sturing wat verder weg aan bijvoorbeeld het plafond hangen als je last hebt van te weinig plaats.
Correct. Nee de diverse voedingen zijn strikt gescheiden. Kabellengte kan inderdaad nog langer maar bewust iets korter gehouden i.v.m. EMI. Naast de bank tegen de muur, waar nu de controller hangt, is plek voor een klein kastje, niet te diep dan gaat het goed.
Ik zie geen andere mogelijkheid met de bestaande 2 netadapters. Ik ga de huidige opstelling wel demontern en geheel overboord gooien.
Als ik 2x een WCD in een kast prop lijkt het nog steeds nergens op en is mijn stekkerdoos nu ook 1 draad.
Ik ga kijken wat ik voor een kast met dinrails nodig heb, wat dat kost en of dat nu haalbaar is of dat ook moet spreiden.
Het budget deze maand was al fors overschreden met de aanschaf van de Uni-t 505A.
Ik zie dat een Mean Well DIN trafo van 5V 2.4A "maar" 15 euro kost.
Dan nog kast, terminal blokken, rails, bedrading, adapters printen, hoofdschakelaar/noodstop en geen idee wat ik nog meer nodig ga hebben. Geen ervaring mee, ga het uitzoeken.
Dat is niet morgen gefixed.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op donderdag 11 juni 2026 08:49:16 schreef sanscorp:
Ho ho, ik kan tegendraads zijn maar dat ben ik hier nog niet geweest.
Laat dat oordeel maar aan de anderen over

Tja, wat kan ik zeggen anders dan: Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Haha
Ik werk aan mijn valkuil "te veel context en uitleg". Voor mij zijn het 4 pagina's aan nuttige info en sparren én zelfs een mooi aanbod.
Hier nog even mijn valkuil:
Gisteravond lag de kleine om half 8 in bed, vol goede moed ging ik de schuur in met doel, nu netjes maken en af maken. Buurman en vriend klopt aan of ik even kan helpen de trailer met bootje naar voren te halen zodat hij wat aan het motortje kon doen.
Voor ik het door had was mijn vrouw boos, had ik de motor een volledige grote servicebeurt gegeven en daarna ook nog de derailleur van de fiets van zijn vrouw afgesteld omdat versnelling 6 en 7 niet meer werkte en was ineens de avond voorbij. Ik had geen oogje op een kabel geknepen.
Oh ja, de carburateur ligt nu nog in de schuur voor demontage en reiniging...
Ik heb wel meer problemen, ernstiger dan dit, maar het helpt niet.
Op donderdag 11 juni 2026 09:03:27 schreef sanscorp:
Idee is modulair kastjessysteem, maar het idee is al 10x gewijzigd en de routes en draden moeten anders.
Dat zou ik inderdaad niet zo uitvoeren, zoek ergens een 2ehands rittal kast en bouw daar alles (al dan niet) modulair in. Dan kom je ook met 1 voeding en hoofdschakelaar weg.
Bij gebrek aan een kast kan het ook gewoon op een plaat natuurlijk.