2 artikelen in het mandje, beide ledstrips maar niet gelijk, kortom: 2x 3€ toeslag, en daarover BTW. Het enige voordeel is dat AliExpress het gelijk int, anders kwamen er in NL nog de handelingskosten van de vervoerder overheen. Bundeldeals lijken nog steeds via de normale weg te verlopen.

Wat is die VAT adjustment?

En waar kan ik die toeslag vinden op de schermafbeelding?

Vreemd want het zou op 1 November in gaan, maar het kranten bericht van gister in de kop is onduidelijk.

Zie Telegraaf artikel (zonder paywall !): https://archive.ph/Q4bO8

BTW over toeslag... typisch EU.

In mijn winkelwagen nog geen spoor van een toeslag:

Net op RTL nieuws een bericht dat de toeslag op chinese pakketjes toch nog niet ingevoerd wordt in afwachting van EU regels.

De NLse toeslag gaat niet door, maar de EU toeslag wel. Zie mijn link voor het kranten bericht (en de koffie corner discussie).

Die melding in de startpost gaat over de btw die in 2021 is ingevoerd, dat doet ali al jaren.

VAT Adjustment is de normale BTW, voorheen bij orders boven de 150€ ging die er ook vanaf, aangezien je dan bij aankomst BTW enz moest betalen. Die 150€ grens is ook afgeschaft. TAX is 2*3€ + het aankoopbedrag en daar BTW over.

Vreemd dat er in mijn winkelwagen niks stond en bij jou wel.

De toeslag zit dus in die €12,39

@Sine... je hebt gelijk. Dit is de oude regeling voor zaken >150€ maar in dit geval is de order <150€.. vreemd.

ben je wel ingelogged? soms voeg ik dingen toe aan het mandje, en als ik wil kopen, moet ik ineens inloggen. en dan verhogen alle prijzen ineens

in belgie is vanaf 1juli dat er 3euro per 'artikel' bijkomt.
dus heb je 10X arduino en 1 DC converter, dan betaal je 3€ voor de arduinoS extra en 3euro voor de DC converters. SAMEN 6€

In november komt er een extra tax van 2€ per item.
dan betaal je nog eens 11x 2€ er bovenop

[Bericht gewijzigd door fcapri op (50%)]

Dat is omdat je dan geen nieuwe klant korting krijgt... is iets anders.

Klopt, voorheen betaalde je 5,13 en nu 12,39 dat is 6€ toeslag + BTW.
En dat is nog maar het begin, er komt straks nog een EU tax overheen.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (34%)]

Denk dat de "tariffs" van Trump moeten worden gecompenseerd.
Niemand kan met China concurreren, dus zetten ze er een forse tax op.
Als je ziet wat je hier kwijt bent aan kosten als je iets besteld en steeds meer kan alleen maar via het internet en DNL of KPN. Je betaalt zo maar een 7-9 Euro verzenden (15-20 ouderwetse guldens). Plus Facturering, kleine order kosten, BTW enz. enz.
Tel daar bij op de productie kosten die hier een veelvoud bedragen van China. Of ze doen alsof ze het produceren en halen het uit China, waar je 60-70% winst kunt maken.
We halen de derde wereld binnen maar het zal er niet voordeliger mee worden.
Daarom zijn heel wat zaken failliet gegaan onder "Covid". Weg met de middenstand.
Alles Online.

vele dingen zijn hier niet verkrijgbaar of verschrikkelijk duur.
destijds wou ik een arduino kopen. bij bol.com was die 20€ voor 1.
Op ali had ik er 10 voor 15€.

bol.com haalt het ook gewoon in china maar verdient er gewoon enorm veel op.

vroeger betaalde je niks tot 22€ op pakketjes. eens boven de 22€ kwam er BTW en invoerrechten bovenop (met natuurlijk 18€ afhandelingskost van de post).
ze hebben de regels dan veranderd en je moet OVERAL btw op betalen.
4miljard pakketjes, gemiddeld 5€ ofzo, dus zit er overal al 1€ btw in. dat maakt 4miljard BTW inkomsten.
en nu maken ze het nog eens duurder met overal een tax EN nog eens btw erbovenop (5€/artikel tegen november).
4miljard pakjes x5€ krijgen ze nog eens 20miljard extra inkomsten, om NIKS te doen.

En bol moet het ook ginder aankopen, dus automatisch gaat die prijs nu naar 25€ voor hetzelfde deel ipv 20€. waardoor het verschil blijft en je gewoon op ali blijft bestellen. alleen haalt de overheid er een hoop tax en btw extra uit en voor de lokale verkoper veranderd er NIKS

Duurder maken en het probleem niet oplossen, dat is typisch EU.

Hoe zou je het dan willen oplossen?

Een EU warehouse is een betere oplossing. Dan kan alles per bulk worden ingeklaard en daarna zonder extra inklaring naar de klant.

Dat is er al wel, maar voor 'dure' items, het zou ook voor kleine items moeten gelden.

Van die €3 per item krijgt NL niks, alleen de BTW erover. De vervoerder krijg hier ook niks van, de 'douane' krijgt hier ook niks van. Het verdwijnt in de pot voor wapens en priet praat van de EU.

Resume

EU €3
NL €0,63
Transporteur €0
NL douane €0
Klant -€3,63

Wie is de grote winnaar en wie de grote verliezer... ?

Geld voor defensie is nooit weg natuurlijk, maar bij "het probleem niet oplossen" had ik niet verwacht dat je alleen doelde op een veem. Immers wordt een deel van dat probleem al opglost met gecombineerde verzendingen.

Ik weet zelf nog niet hoe we het probleem moeten oplossen (zodra duidelijk is wat het probleem precies is).

Overigens denk ik wel dat een heffing van 3 euro de lokale handel een klein zetje in de rug kan geven, zelfs als het gaat om identieke artikelen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (18%)]

Het is €3 + BTW per item, dat het in één zak zit maakt niks uit.

Het probleem dat ze definieerde is dat de douane te veel tijd kwijt was met het controleren en dat ze dan niet alles konden controleren. Nou misschien kunnen ze wat van die €0,63 krijgen als ze het aan de regering netjes vragen. Naar die €3 kunnen ze fluiten want die is van de EU.

Per item soort/categorie als ik het goed begrepen heb.

De EU-heffing (vanaf 1 juli 2026)
Op elk besteld product uit niet-EU-landen (zoals van AliExpress, Temu of Shein) komt €3 invoerrecht. Dat hebben EU-ministers van Financiën op 12 december 2025 besloten. Bestel je bijvoorbeeld sokken, een oplaadsnoertje en kerstlampjes, dan betaal je €9 extra bovenop de productprijs

https://www.taxlive.nl/nl/documenten/nieuws/vanaf-juli-2026-invoerrech…

Hoe werkt "per item" precies?
De heffing geldt per producttype, op basis van 6-cijferige tariefcodes. Dit betekent dat 10 paar sokken van hetzelfde type slechts €3 kost, maar 5 paar wollen sokken én 5 paar katoenen sokken als twee aparte types tellen en dus €6 kosten.

https://uk.marketscreener.com/news/eu-to-impose-3-euro-duty-on-small-e…

Het probleem dat ze definieerde is dat de douane te veel tijd kwijt was met het controleren en dat ze dan niet alles konden controleren.

Da's helder, maar gaan ze daar door die drie euro heffing per artikel nu wel tijd voor hebben?

Duurder maken en het probleem niet oplossen, dat is typisch EU.

politiek...
En het is niet nieuw, in de jongensboekenreeks 'de Discus' werd dat eind 60-er jaren al geschreven: "dit is politiek, hier wordt niet gehandeld maar gepraat. Zo, en nu lekker lunchen."

Ze hopen dat door die €3 extra er minder wordt gekocht en dus minder werk voor inklaren nodig is. Maar natuurlijk worden die extra kosten al wel in het grootboek gezet als extra toekomstige inkomsten. Als het dan echt minder wordt, dan gaan ze het tarief verhogen om toch aan de extra inkomsten toe te komen.

Dat doet NL ook al, en is inderdaad politiek. En dan zitten ze te huilen dat niemand de politiek meer serieus neemt, tijdens de lunch !

Ik had 2x ledstrip, Ali kijkt niet naar categorie, gewoon 2x 3€ klaar.
En als je de uitleg goed leest word verzenden uit een EU magazijn door een niet EU verkoper ook belast. Electronica modules zijn een niece markt, ook al wil ik het lokaal kopen, het is er gewoon niet.

Een zakje ledjes wordt dan echt duur.

Misschien kunnen ze met bundle nog iets rommelen.

Bij banggood heb ik al wel (duurdere) spullen uit een EU warehouse gekocht, de CN prijs was of hoger of lager.

Dat BTW door de verkoper al wordt afgedragen is goed, gebeurde mij ook bij ebay, want dat scheelt me weer €18 voorschiet-kosten door de vervoerder.