Op de afbeelding is de groene curve - kanaal 2 - de spanning over een weerstand van 0.1 ohm die in serie staat tussen lader en accu.
De RMS waarde is circa 600mV. Kan ik concluderen dat de effectieve laadstroom dan 6A is?
Ik word zelf in verwarring gebracht door een A meter die minder aangeeft, maar of die meter met
een dergelijke pulsstroom om kan gaan weet ik ook niet zeker.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De gemiddelde gemeten spanning over 0,1 ohm is 131,2 mV.
De gemiddelde laadstroom is dus 1,312 A.
(De laadspanning springt immers niet op en neer met die puls!)
De rms-waarde heeft hier geen betekenis. Die geldt alleen voor het berekenen van het vermogen in een weerstand waarop je die spanning zou zetten - hier dus die 0,1 ohm. Dat is hier niet belangrijk.
Dank Frederick .... dit antwoord brengt me in verwarring 
Ik ga nog even meten of ik niet iets verkeerd heb gedaan, want de lader trok bijna 1000 Watt uit het
net in deze situatie. De laadspanning is 150 volt. Zo'n beroerd rendement kan ik toch niet hebben.
Ja, juist de draaispoelmeter is goed in gemiddelde stromen.
Maar ik geloof dat ik de fout al zie.
We moeten wel degelijk de gemiddelde waarde hebben, maar... die lijkt hier fout aangegeven te zijn. Ik kom zelf, ruw geschat, op iets meer dan 0,2 V, wat op een laadstroom van ruim 2 A neer zou komen.
Zie het plaatje (even rechtgetrokken voor de liniaal
).
(Oppervlakte driehoekje: ½ b h = ½ x 1,23 x 3,28 = 2,017 mVs.
Gemiddelde spanning dus 2,017 mVs / 10 ms = 0,2017 V.)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik vind het raar dat de scope zoiets verkeerd zou uitrekenen.
Soms doet zo'n scope het gemiddelde van alle meetpunten die in beeld staan. Dan zou ie lager uitkomen als er maar twee pulsen maar meer dan twee periodes in beeld staan. Dat is hier volgens mij juist NIET van toepassing.
Nog een kleine toevoeging: RMS is ook van belang om de verliezen in de bedrading te bepalen. Hier moet je dus kennelijk de bedrading op 6A begroten en rekening houden met verliezen waarbij je ook met 6A had kunnen laden terwijl er maar voor 2A geladen wordt...
Edit: Het gemiddelde is 131mV omdat het grootste deel van de tijd de spanning net onder nul is. Er kunnen nu twee dingen aan de hand zijn: Als de meting precies klopt wordt de boel kennelijk met een kleine stroom ontladen, terwijl er toch zo nu en dan een pulsje voor netto stroom de accu in zorgt. Gemiddeld: 1.3A de accu in.
Of er is een offset ergens door in de meting.
[Bericht gewijzigd door rew op (26%)]
nonius
set SCE to AUX.
Ik sta even met m'n oren te klapperen dat je de gemiddelde waarde hier moet gebruiken en niet effectieve waarde/RMS.... Waarom is dat precies?
Als ik het goed begrijp nu is dat omdat de spanning gelijk blijft. Daarmee wordt het een eenvoudige berekening van constante spanning tegen gemiddelde stroom ipv rekening te moeten houden met een sinusvormige spanning of deel daarvan.
Op zondag 5 juli 2026 17:36:44 schreef nonius:
Ik sta even met m'n oren te klapperen dat je de gemiddelde waarde hier moet gebruiken en niet effectieve waarde/RMS.... Waarom is dat precies?
Hier staat dat:
Op zondag 5 juli 2026 15:35:32 schreef Frederick E. Terman:
.... De rms-waarde heeft hier geen betekenis. Die geldt alleen voor het berekenen van het vermogen in een weerstand waarop je die spanning zou zetten - hier dus die 0,1 ohm. Dat is hier niet belangrijk.
Het gaat in dit vraagstuk om de liniaire verhouding tussen stroom en spanning om via het voltage over een weerstand de stroom er door te bepalen.
RMS is effectieve waarde, niet gemiddelde waarde.
RMS is gedefinieerd als: die gelijkspanningswaarde (DC dus) die in dezelfde weerstand (effectief) dezelfde hoeveelheid warmte zal ontwikkelen. En de relatie tussen spanning en vermogen is kwadratisch, en niet liniair. (P=U²/R of I²xR)
(Ja ik moest ook even op herhaling)
Voorbeeldje:
als je een pulserende gelijkspanning hebt met 50% duty, dus 50% aan, 50% uit, dan is de gemiddelde spanning 0,5x de topwaarde.
Maar de RMS waarde is √0,5x topwaarde, ofwel 0,707x topwaarde.
Je laadt met lading. Daarom heet het laden.
Als je dus de 'effectieve laadstroom' wilt weten, dan gaat het erom hoeveel lading per seconde er naar je batterij gaat. En dat is precies de definitie van gemiddelde stroom.
Op zondag 5 juli 2026 17:26:37 schreef rew:
Edit: Het gemiddelde is 131mV omdat het grootste deel van de tijd de spanning net onder nul is.
Dat kan heel goed zo zijn; mij was het onder nul liggen niet opgevallen.
Hoe dan ook: als de gemiddelde spanning over de serieweerstand van 0,1 ohm wél 0,1312 V is, dan is de gemiddelde stroom dus wél 1,312 A, en dat is dan dus je laadstroom - precies zoals ik in mijn eerste antwoord zei. 
--
NB: RMS heeft op zich niets met sinussen te maken, maar alles met de situatie dat de spanning precies evenredig is met de stroom (zoals bij een weerstand), en er naar een gelijkstroom wordt gevraagd die evenveel vermogen zou leveren.
Bij het laden van een accu is de spanning beslist niet evenredig met de stroom. Maar zelfs al wás dat zo, dan nog vragen we hier niet naar een equivalente stroom die hetzelfde vermogen zou leveren.
De vraag is hier naar de 'effectieve' laadstroom, dus naar de gelijkstroom die dezelfde lading zou leveren. En dat is de gemiddelde stroom.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (30%)]
nonius
set SCE to AUX.
Ik lees de uitleg en er staan geen onbekende woorden in maar het kwartje wil niet vallen. (doe verder geen poging, ik ga zelf verder op zoek.)
Ben er tot nu toe altijd van uit gegaan dat RMS 'veilig' is; dat als je de RMS-waarde meet je verder niet meer hoeft na te denken omdat de RMS-waarde altijd 'goed' is voor AL het gebruik in de electronica. (en zolang je meter tenminste de *echte* RMS waarde meet, ook bij hoge Crest-factor)
Blijkbaar een flinke lacune in m'n kennis waar ik me volstrekt niet bewust van was. Crest-factor e.d. begreep ik wel, maar ging er altijd van uit dat een gemiddelde waarde nooit relevant was in de electronica. En indien toch wel, dat je met gebruik van de RMS-waarde automatisch 'goed' zit. Blijkbaar heb ik een wat overgesimplificeerd model in m'n hoofd zitten waar ik altijd op heb gebouwd/vertrouwd (en daarom was het hier toch even flink schrikken, om eerlijk te zijn).
(heb geen formele electronica-opleiding en dat breekt soms toch op)
Laadstroom :
Stroom geeft aan hoeveel electronen er per seconde door een geleider gaan. Daarbij komt 1A overeen met 1Coulomb per seconde, ofwel ongeveer 6241509 × 1018 electronen per seconde.
Dus als je de totale laadstroom wilt weten in een systeem waar de stroom steeds verandert dan moet je de gemiddelde stroom bepalen. Daarmee kun je dan over een langere tijd de totale lading bepalen in aantal electronen, (of in Coulomb, of in mAH).
RMS
Als je de warmte ontwikkeling in een weerstand wilt berekenen dan is het gemiddelde vermogen van belang. En het momentane vermogen is evenredig met het kwadraat van de stroom, want bij hogere stroom krijg je ook hogere spanning. De RMS waarde van de stroom is feitelijk een rekentruc waarmee je de warmte in de weerstand kunt berekenen mbv P = (Irms)2*R
Op zondag 5 juli 2026 19:49:27 schreef nonius:
(doe verder geen poging, ik ga zelf verder op zoek.)
Beschouw het volgende niet als poging, maar als grapje:
Laad eens een condensator met een zuivere wisselstroom van Irms = 1 A.
Hoe groot is Iavg? Welke van de twee stroomwaarden voorspelt het beste het laadresultaat op den duur? 
Hoe zou dit met accu's zijn?
Rekenvoorbeeld:
Stel je hebt een condensator van 1F. Om die te laden naar 1V heb je een totale lading van 1C nodig. Om dat in 1 seconde voor elkaar te krijgen moet er 1 C per second naar de condensator (ofwel 1A). Waar het dan om gaat is de totale lading van 1C in 1 seconde. En dan maakt het geen verschil of dat constant 1A is, of 10A gedurende 10% van de tijd. Zolang de gemiddelde stroom 1 A is zit je goed.
Maar als die stroom door een weerstand van 1Ω gaat krijg je grote verschillen inde warmte-ontwikkeling in die weerstand:
1A continue geeft een vermogen van 1W. Dus Irms = 1A
10A gedurende 10% van de tijd geeft een vermogen van 100W over 10% van de tijd, en 0W over de rest van de tijd, ofwel 10W gemiddeld. Dus Irms wordt dan 10A.
nonius
set SCE to AUX.
Hoe groot is Iavg? Welke van de twee stroomwaarden voorspelt het beste het laadresultaat op den duur?
![]()
Hm. Daar heb je een punt. Iavg=0; en na afloop heeft de condensator (in principe) geen lading, of hooguit het hele kleine beetje van na de laatste nul-doorgang....
Hoe zou dit met accu's zijn?
Tsja, een accu is eigenlijk gewoon een uit de kluiten gewassen condensator.... (die je trouwens beter niet met AC oplaadt
)
Ik bedenk me net dat de clou nog wel eenvoudiger uit te leggen is: de rms-waarde ziet geen richtingsverschil tussen laad- en ontlaadstromen. 
Nog eventjes deze:
Edit: Het gemiddelde is 131mV omdat het grootste deel van de tijd de spanning net onder nul is.
Met gegeven duty cycle, gemiddelde waarde en rms-waarde kan ik voor de driehoekjesspanning de dal- en piekwaarden uitrekenen. Dat kostte nog best wat (lelijke) wiskunde.
Om de waarden van het scoopplaatje te krijgen (681,5 mVrms en 131,2 mVavg), moet de spanning 'het grootste deel van de tijd' op ca. −82 mV hangen. Dat zou op de scoop opvallender te zien moeten zijn dan het nu is.
Natuurlijk hangt die 'doorhang' sterk af van de exacte golfvorm en de exacte duty cycle. Dit was dan ook meer voor de leuk.
Ik ben nog wel benieuwd naar een eventuele draaispoelmeting.
In het oscilloscoop plaatje van TS is:
- de gemiddelde spanning 201,7mV
- de effectieve (RMS) spanning 664,1mV
Beide over een periode.
Als de onderkant van de golfvorm inderdaad de nullijn is. Dat was ook mijn berekening (zie verder naar boven).
Mijn plaatje hier vlak boven illustreert iets anders: het is de golfvorm die je zou moeten zien om de getallen in het scoopplaatje (681,5 en 131,2 mV) te laten kloppen.
Neem de metingen van de oscilloscoop met een korrel zout.
De vertikale (full-scale) resolutie is maar 8 bits en het gemeten signaal heeft een kleine amplitude en de basis van de driehoek is erg smal t.o.v. de periode tijd T.
De meetafwijking van de oscilloscoop wordt hierdoor groot.
1 pixel is natuurlijk slechts 0,4 % volle schaal; niet veel multimeters zijn veel beter. 
Niettemin, hierboven staat al ergens dat het erg afhangt van de exacte golfvorm en duty cycle.
Toch zou ik geen verschil van ruim 50 % (131 naar 201 mV) hebben verwacht.
Wel, misschien krijgen we nog een resultaat van een draaispoelmeting.
Of in elk geval nog eens een scoopplaatje waarin de golfvorm (één driehoek) praktisch het hele beeld beslaat, zodat hoogte en breedte beter te bepalen zijn. De héle periode hoeven we niet te zien; die is vrijwel exact 10 ms, dat weten we.
Alleen de driehoek zo goed als mogelijk beeldvullend maken en de meting met twee cursors aan het begin van de ramp en op het einde van de ramp levert een veel nauwkeurigere meting op (nog delen door 10/1,23).
Hoe lager de amplitude van en hoe smaller het signaal hoe groter de meetfout.
Een oscilloscoop sampled het signaal en berekent uit de samples de meetwaardes. Met maar 8-bits op de volle vertikale schaal (top to bottom) is 1 lsb in dit geval al gauw 63mV.
(Evt. meerdere lsb ruis dan nog niet mee gerekend.)
EDIT:
DMM's specificeren de nauwkeurigheid in % van de afgelezen waarde [% of reading +/- number of n digits]
Niet een percentage van de volle schaal.
[Bericht gewijzigd door Bobosje op (13%)]