Op donderdag 9 juli 2026 23:25:44 schreef henri62:
Nu nog wat, in het schema heb ik uiteindelijk S102 1/6 slag naar links gedraaid. Dan ontvang ik al een stuk meer, de frequentie schaal verschuift nu ook. (Is op te lossen door de afstemindicator de verschuiven op het wasdraadje.)
Als de ontvangst verbeterd door de RF oscillator wat te verschuiven, dan staat er een kring wat naast. Uiteraard moet je S102 waar instellen hoe ie stond op het einde en niet de naald gaan verschuiven..
kan de antennekring zijn ( in de collector van T101) of een verlopen MF trapje.
In het zuid-westen van Nederland ontvang ik altijd wel een stuk of 5 zenders op de MW.
Als je de ferriet antenne naar het noorden richt (dus haaks op het westen, om precies te zijn WNW vanuit hier) dan is hier een sterke zender Radio Caroline op 648kHz. Iets hoger een andere Engelse zender.
De lange golf (LW) is sinds twee weken echt dood hier, BBC4 was daar nog op 198kHz tot voor kort als enige.
Op vrijdag 10 juli 2026 09:54:44 schreef henri62:
... van de afstem indicator heb ik geen referentie. Die zit op het wasdraadje geklemd dus geen absolute positie dus daar heb ik weinig aan.
Je zal dan het begin en eind van de schaal moeten bekijken, en hem zo zetten dat hij er links net zo dichtbij staat als rechts, b.v. aan beide kanten er 5 mm buiten.
Op vrijdag 10 juli 2026 09:54:44 schreef henri62:
PS: Op AM ontvang ik helemaal niks. Geen idee of er nog zenders zijn die daar op uitzenden.
Heb je geen meetzender? Dat zou hier goed van pas komen.
Op zondag 5 juli 2026 18:40:43 schreef testman:
geen stereo is doorgaans de verlopen C in de trimspoel, een veel voorkomend probleem bij 80's en 90's tuners. een gaar keramisch c tje komt ook nog weleens voor rondom dat ic, zeker als de tuner lang niet is gebruikt. heb een set gehad uit die tijd welke steeds een week werkte en dan kwam het volgende uren zoek probleem weer voorbij. was de philips F reeks met die alfanumerieke tuner, voorloper van de RDS.
Op donderdag 9 juli 2026 23:25:44 schreef henri62:
Zou het MF filter verderop niet meer op 10.7 MHz staan?
Met een meetzender (of nog mooier een wobbulator) kan je mooi de MF-filters goed afregelen of de gare MF-filters eruit vissen.
nonius
set SCE to AUX.
Zou evt. ook nog kunnen proberen om het 10.7MHz MF-signaal uit een goede radio te injecteren. Of even een paar lussen draad (als koppelwinding/oppiklus) om de goede radio leggen en aansluiten op de ingang van de MF-versterker in de slechte radio.
Zo regelde ik vroeger middenfrequentjes af voor ik een RF-generator had.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik heb alleen een HP33120A freq generator, kan tot 15 MHz met AM en FM modulatie.
Hoe kan ik daar praktisch iets mee doen om bijvoorbeeld de MF filters af te regelen?
Ik heb geen ervaring met dit soort afregelwerk. Waar injecteer ik hier in dit schema het signaal en grofweg de signaal amplitude?
Je hebt 10,7 MHz nodig, en dat heb je 
Ik zou . . . via een C van een paar pF het signaal injecteren op de collector van TS103.
via C van 10 pF het signaal op de antennespriet injecteren.
Massa aan massa, maar los kan ook wel als het signaal te hoog is.
10,7 MHz, FM gemoduleerd (ik gebruik 880Hz, is in juiste toon, en lekker hoorbaar), zo laag mogelijke amplitude (als het maar goed hoorbaar en dus meetbaar is).
Indien instelbaar op de generator (zal wel) een frequentiezwaai (deviatie) van zo'n 22,5kHz.
Zet de afstemming ergens in het midden van de band, maar niet op een zender (je kan hierom de antenne loskoppelen).
Je begint aan het eind van de MF keten, maar laat S210 met rust, dat is geen MF, dat is de ratio detector, en hoop gewoon dat deze nog goed staat.
Begin bij
S209, en werk terug naar de eerste IF:
S207
S205
S201
Tip: let niet alleen op de hoogste geluidsterkte, maar ook op vervorming, vaak een wat scherp geluid als hij er net iets naast staat. Liever ietsje lager en onvervormd.
Nog een tip uit ieders ervaring.... zorg dat je tooltje om de kernen af te regelen goed past. Gebruik geen puntige scherpe schroevendraaiers (scherpe randen, zoals een nieuwe), die snijden/happen in de zachte breekbare kernen en dan scheuren ze heel makkelijk, en dan zitten ze vast. Het hoort natuurlijk plastic of keramisch te zijn, maar ook een nieuwe keramische kan heel scherpe randen hebben. Rondig afschuren dan, elke scherpe hoek weghalen.
Zet geen hoge druk van bovenaf op de kern, als het niet draait kan het zijn dat er bijenwas in zit ? Dan overtollige was weghalen, en je soldeerbout exact in het midden zacht tegen de kern drukken tot het smelt (1-2 seconden) en direct een paar maal verdraaien, dan komt het wel los.
Op vrijdag 10 juli 2026 23:27:49 schreef henri62:
Ik heb alleen een HP33120A freq generator, kan tot 15 MHz met AM en FM modulatie.Hoe kan ik daar praktisch iets mee doen om bijvoorbeeld de MF filters af te regelen?
Ik heb geen ervaring met dit soort afregelwerk. Waar injecteer ik hier in dit schema het signaal en grofweg de signaal amplitude?
Daar kan je prima de middengolf (AM) mee testen. Die loopt tot ca 1,6MHz.
Is er een buitenantenne aansluiting voor de middengolf?
Daar knoop je het uitgangssignaal van je frequentiegenerator aan. Een paar millivolt uitgangssignaal moet genoeg zijn.
Je zou met een goede werkende transistorradio kunnen experimenteren om te kijken wat mogelijk is. Uiteraard laat je goede radio dicht.
Geen andere AM radio voorhanden om na te gaan of er wat in de lucht is?
s Avonds moet je zeker wat horen.
Als de AM band dood is ia er wat meer aan de hand, bvb in het MF gedeelte.
Ik heb bvb nog een satellit 500 staan die weinig doet op FM en helemaal niets op AM, dit lijkt er op.
even meegeven. Spoeltjes verlopen niet. (of toch uiterst zelden) de capaciteitjes die mee in het spoelhuisje zitten wel. (het zilver oxideert). Als de capaciteit teveel verlopen is krijg je het niet meer goed door de trimmen. ddie capacieitjes zijn maar moeilijk bereikbaar, maar je kan er aan de buitenkant vh huisje eentje bijzetten.
Ik heb nog iets gevonden op Radiomuseum, alleen de afregel-instructies. Hier wordt geadviseerd om de 10,7 MHz gewoon via 10 pF op de antennespriet te injecteren, punt B op het schema:
Er staat dus als laatste het afregelen van S210 (ratio detector), maar omdat je niet meer apparatuur hebt kan je die nu beter laten staan. Het zou dan helemaal op gehoor gedaan moeten worden, minimale vervorming. Het gaat jou nu alleen om de MF (IF).
nonius
set SCE to AUX.
[ErikdenHouter] Gebruik geen puntige scherpe schroevendraaiers (scherpe randen, zoals een nieuwe), die snijden/happen in de zachte breekbare kernen en dan scheuren ze heel makkelijk
Toch nog maar even herhalen om het belang hiervan te benadrukken.
Gebruik van een metalen schroevendraaier is bijna een garantie op kapotte schroefkerntjes. En dan begint de lol pas echt....
Mijn voorkeur voor ferrietkerntjes zijn de goedkope en zachte beige trimsleuteltjes. Dit goedkope no-name setje is in een ver verleden gekocht bij Barend Hendriksen maar ze zijn volgens mij nog steeds te koop.
In het verleden heb ik ook saté-stokjes wel eens passend gesneden met een scherp mes, dat werkte ook.
De keramische trimsleutels gebruik ik alleen voor condensators.
Op zaterdag 11 juli 2026 01:32:37 schreef ohm pi:
[...]Daar kan je prima de middengolf (AM) mee testen. Die loopt tot ca 1,6MHz.
Is er een buitenantenne aansluiting voor de middengolf?
Daar knoop je het uitgangssignaal van je frequentiegenerator aan. Een paar millivolt uitgangssignaal moet genoeg zijn.
Deze draagbare radio is uit de jaren '80, en heeft geen AM antenne aansluiting. Je hoeft de meetzender/generator ook niet te verbinden, je kan een antenne-loop maken van een stukje draad, een 10 windingen van een paar centimeter doorsnede, en daar je meetzender op via een niet te grote condensator, en dat dan vlakbij de ferrietstaaf houden in dezelfde richting als de antennespoelen daarop liggen. Inductief gekoppeld.
Op zaterdag 11 juli 2026 13:49:21 schreef nonius:
In het verleden heb ik ook saté-stokjes wel eens passend gesneden met een scherp mes, dat werkte ook.
. . .
De keramische trimsleutels gebruik ik alleen voor condensators.
Ja, goed idee. Vooral voor de grotere MF spoeltjes te doen. Bamboo chopsticks zijn soms ook bruikbaar en sterk. Maar de latere transformators zijn zo klein geworden dat je steviger materiaal moet hebben, de plastic setjes uit China breken daar soms ook op, en dan vind ik de keramische beter. Moet ik wel met de hand op formaat en ronding slijpen met zo'n tandarts zaagblad in de Dremel, want ze zijn bikkelhard.
De witte (Chinese) die je toont, de eerste die ik gebruikte draaide ik af, materiaal te zacht voor zo'n klein puntje.
metalen schroevendraaiers breken de kerntjes omdat ze hard zijn, en slechts op een minimaal oppervlak contact maken met het sleufje in de ferrietkern , (wat omdat ze niet wat meebuigen op het contactoppervlak) ,door te grote lokale krachten tot een breuk leidt .
Keramische schroevendraaiers zijn nog harder, ik zie het voordeel hier van niet in voor het breukgevaar ( uiteraard hebben ze magnetisch wel een voordeel tov metaal, geen inducerende invloed, maar ze breken even goed het kerntje..)
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Dank voor alle goede adviezen. Ik heb een trimsleutelsetje.
Echter de spoelen in de MF trap hebben een andere vorm, geen hex-gaatje maar een X vorm die ondiep is.
Daar moet ik eerst iets voor maken, ik denk zelf iets van een stukje van een oud plastic kaartje in elkaar lijmen met een stokje er aan.
Helaas vandaag niet thuis dus kan er nog niet mee aan de slag, wordt morgen.
Toevallig nog een foto op mijn telefoon gevonden, zie rechts daar de trimmers.
nonius
set SCE to AUX.
Die kerntjes (met kruiskop) zijn, in mijn ervaring, relatief sterk. In tegenstelling tot bijv. die kerntjes op de foto met een binnen-zeskant opname.
Van een stukje FR4 epoxy printplaat een brede trimschroevendraaier maken is ook een mogelijke optie:
Of van de houten steel van een dikke penseel met verharde kwast....
Op zaterdag 11 juli 2026 14:36:07 schreef kris van damme:
Keramische schroevendraaiers zijn nog harder, ik zie het voordeel hier van niet in voor het breukgevaar ( uiteraard hebben ze magnetisch wel een voordeel tov metaal, geen inducerende invloed, maar ze breken even goed het kerntje..)
Daarom rond ik alle hoeken. Als ik kunststof had gehad wat niet breekt heb ik dat liever.
Ik heb ze ook gemaakt van een goede kwaliteit thermo-plastic; kerntje er uit, gleuf goed schoonmaken, plastic pen boven een waxinelichtje licht verwarmen, en gelijk in de gleuf drukken. Dan heb je de perfecte pas die het kerntje het minst belast zonder de krachten op één punt.
Ik zie dat ze vrij groot zijn. Moet wel te doen zijn om iets voor te fabriceren.
Die hex zijn te maken van zo'n kleine wegwerp bamboo chopstick, beetje snijden, vijlen, en de tijd nemen. Maar zorg dat ze niet klemmen.
[Bericht gewijzigd door erikdenhouter op (13%)]
henri62
Die hex trimmers heb ik genoeg, een heel setje. Maar de platte die ik heb zijn veel te smal.
Als ik morgen wat gemaakt heb laat ik het wel even hier zien.
Op zaterdag 11 juli 2026 15:42:55 schreef erikdenhouter:
[...]Ik heb ze ook gemaakt van een goede kwaliteit thermo-plastic; kerntje er uit, gleuf goed schoonmaken, plastic pen boven een waxinelichtje licht verwarmen, en gelijk in de gleuf drukken. Dan heb je de perfecte pas die het kerntje het minst belast zonder de krachten op één punt.
Zo doe ik het vaak, staafje van 3D printer plastic verwarmen in water, eens verweekt in de kern duwen. Na afkoelen heb je een passende trimsleutel, maar niet zo sterk als het idee hieronder..
Op zaterdag 11 juli 2026 15:28:21 schreef nonius:
Van een stukje FR4 epoxy printplaat een brede trimschroevendraaier maken is ook een mogelijke optie:
das een geweldig idee. moet ik eens testen.
henri62
Ik krijg het niet echt goed voor elkaar om het en 10.7 Mhz signaal iets goeds te meten. Alleen met AM modulatie komt er wat doorheen, misschien een kabeltje heel kort maken en aan de antenne aansluiting solderen.
Afijn: met gewoon een antenne erop toch maar eens aan S209 gedraaid, ik moet deze een halve slag losdraaien en dan krijg ik wel een veel beter signaal. Daar lijkt dus wel iets aan verlopen te zijn.
Ik kan C209 wel eens eruit halen en kijken wat de waarde is. Het interne C-tje van S209 weet ik niet staat er niet bij.
C209 is volgens schema 100 pF ?
Ik zou nu niet teveel aannames doen over verlopen condensators. Zoiets komt bij modernere onderdelen niet echt veel voor. Beter proberen om die 10,7 MHz in FM er door te krijgen. Als het met AM lukt maar FM helemaal niets dan lijkt mij dat je meetzender niet goed werkt of niet goed ingesteld staat. Al zou er iets verlopen zijn, dan nog moet FM-MF er door komen.
Op dinsdag 14 juli 2026 01:11:06 schreef erikdenhouter:
C209 is volgens schema 100 pF ?
Ik zou nu niet teveel aannames doen over verlopen condensators. Zoiets komt bij modernere onderdelen niet echt veel voor. .
wat versta je onder modern? Die interne C'tjes zijn er om bekend in waarde achteruit te gaan.
Op dinsdag 14 juli 2026 00:09:43 schreef henri62:
Ik kan C209 wel eens eruit halen en kijken wat de waarde is. Het interne C-tje van S209 weet ik niet staat er niet bij.
Je moet het interne C'tje er niet uithalen, maar een capaciteitje parallel zetten ( 10pF om te beginnen). de originele waarde van het condensatortje zal tussen de 40... 60pF liggen
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (36%)]
henri62
Op dinsdag 14 juli 2026 05:02:30 schreef kris van damme:
[...] Je moet het interne C'tje er niet uithalen, maar een capaciteitje parallel zetten ( 10pF om te beginnen). de originele waarde van het condensatortje zal tussen de 40... 60pF liggen
Ok prima. Ik was ook niet van plan het ding eraf te halen voordat ik een fatsoenlijke metingen kan doen op FM.
Stel het interne C-tje is lager in capaciteit is geworden, correspondeert dat dan met het feit dat ik de kern er verder uit moet draaien (dan wordt de inductie minder neem ik aan)? Dat is wel tegenstrijdig zou ik zeggen.