henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
De bovenstaande TV geeft heel even wat backlight en dan schakelt die uit, geen beeld te zien, zover komt de boel niet.
De voeding lijkt het goed te doen, schakelt in, de +12V lijnen zijn er. Na een sec of 5 wordt de voeding via de PS_ON uitgeschakeld.
Het mainboard ("715GA006-M0E-B01-005T") is dus niet helemaal dood. Waarschijnlijk ergens iets van een beveiliging.
Er zijn geen zichtbare elco defecten (bol oid) in de voeding.
Hoe ga ik dit verder diagnosticeren of er nog iets van te maken is?
Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
Vaak is gewoon toch een defecte led(strip) of meer de boosdoener of los contact. Met een ledtester alle ledstrips testen of op de stekker en dan kijken of de spanningen per strip wel bijna hetzelfde zijn en de ledstrip oplicht. Bij een grote tv zoals die van jou zitten er wel 13 leds op een strip met 7 of 8 strips in totaal dus... grotere kans eerder defect...
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Volgens mij wordt de backlight via het powersupply aangestuurd.
Er zit geen enkele feedback op de PSU die aan het mainboard iets kan doorgeven als er wat mis is. Dus ik twijfel of het een strip in de backlight is die defect is.
Ik verwacht eerder een kortsluiting in een TCON oid of in het SSB zelf?
Ik heb even het deel hier gepost met het schema, gestript omdat de upload anders te groot is.
CN9102 is de PSU connector, dat zit er goed uit (tot die 5 sec).
henri62
Wanneer is de firmware voor het laatst geüpdate?
Dit model ( TPM20.1 maar ook de 1 jaar oudere TPM19.1 ) hebben een update gehad van Android 11 naar 12, soms ging dat niet helemaal goed en dan kun je dit soort klachten krijgen.
henri62
Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
Check nou gewoon die ledstrips, geloof me ik heb al zovaak deze problemen gehad ook met de PUS modellen even beeld en dan niet meer (defecte leds kunnen ook nl eerst gaan knipperen en dan gaat voeding ook in protectie) Anders de leddriver ic vervangen kan ook of los contact. Als je alle spanningen hebt 3,3 v en 12v enz. dan is het probleem niet voeding of moederbord.
henri62
Ik zal maandag eens checken en kijken of ik een deel van de backlight ledstrips los kan maken en dan kijken of de boel wel in blijft.
Het kan natuurlijk zijn dat eerst de voeding in protectie gaat, dan het SSB uit en dan de PS_ON die wegvalt. Zo snel kon ik dat dat niet meten. Dan moet ik er een scoop aan hangen en kijken wat het eerst verdwijnt.
PS Ik had helemaal geen beeld, ik kan alleen zien door het donker scherm dat de backlight oplichtte, het SSB heeft denk ik niet de tijd om door te starten voor het start logo oid.
Kom er volgende week op terug.
In de 55 en 42" versie van dit toestel heb ik al leds vervangen. Die bleven toen lekker doorspelen zonder lampjes aan.
Staat het standby lampje niet te knipperen?
Als de 3,3V standby aanwezig blijft lijkt het volgens mij wel eens de moeite om het SSB te loggen. Daar zie je bij die recente Philipsen heel veel mee.
Laatst eentje waar ik bijna zeker van was dat het GPU gedeelte in de processor slechte contacten had. Tot ik hem ging loggen en hij over errors in de LCD sprak. Even later gaf hij toch eens beeld en in no time een hoop lijnen en alles weer weg. Bewijs van de log was geleverd.
In serie van de LEDs zit1 of meerdere meetweerstanden die laagohmig zijn en vanaf die weerstanden gaat er een spoor naar de controller van de LED driver, die detecteert de afwijkende stroom.
henri62
@smd : Ik neem aan dat het op het PSU board zit? Bedoel je dat daar een meer intelligent deel in zit dat je PSU plat gooit?
@Beeldbuisje waar kun je ergens logging "aftappen" op het SSB ik neem aan een gewone TTL COM-port op een of ander plugje?
Standby lampje blijft volgens mij gewoon constant aan, ook dat zal ik maandag dubbelchecken.
Achteraan zie je bij de aansluitingen ergens een 3 pins plugje waar een receive, transmit en ground line zit. Welke wat is weet ik niet vanbuiten, maar in het service manual is dat wel terug te vinden.
Uitlezen mbv Putty op de Windows pc, CoolTerm op de Mac. Baudrate 115200.
henri62
henri62
Net CN8601 de led connector losgehaald. Nu komt de spanning op naar ca +12V op zowel +12V en +12V_A. Na ca 5 sec valt de spanning terug naar ca 9.3V.
Dus duidelijk ander gedrag. De PS_ON en ON/OFF zijn zijn beide 0V. Ook bij het inschakelen van het toestel. Ik zie ook net dat 1 van die 2 pinnen blijkbaar niet aangesloten is.
De UART output moet ik nog bekijken, moet ik een kabeltje voor zoeken en maken oid. (=CN1300)
henri62
Ik heb de SSB log uitgelezen, niks bijzonders in die log, behalve dat dan het toestel na die 5 sec in standby gaat, duh.... Waarschijnlijk is het apparaat uitgezet na het klungelen om die weer aan te praat te krijgen. De software start even op, na de stekker er in, die ziet dat die uit stond en zet weer het BL uit. Tsja zo wordt je op het verkeerde been gezet.
Lang verhaal kort: Het backlight gaat dus niet uit als je hem aan zet.
Er komt helemaal niks op het scherm, ook geen logo nada noppes.
Voor de volledigheid nog even de log van het toestel, ik denk aan een corrupt O/S wat er op staat.
Zo ja: als de boel corrupt is, waarschijnlijk met een USB stick te reparen, weet iemand waar ik een image kan vinden en de procedure?
-edit- Ik heb de upgrade file en de procedure al gevonden, ben hem nu aan het downloaden.
henri62
1-ste upgrade poging mislukt, nogmaals proberen de stick te formatteren en te proberen.
-edit- Tweede poging ook mislukt, blijft hardnekkig de file niet installeren.
Ook na geforceerd de USB stick op MBR/FAT32 en in een andere USB poort.
Maandag verder.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (50%)]
Ik vind wel dat “OBR” in die log vaak terugkomt. Die “joystick” zit toch niet vast in een of andere stand. In het verleden meegemaakt dat hij dan vanuit recovery eea terug wil gaan installeren. Als de recovery leeg is, valt er niks meer te installeren natuurlijk.
henri62
Nee de "joystick" blijft niet hangen, dat heb ik zelf gedaan, wist niet wanneer die dat "oppikt".
FWUUTPV Upgrade
@@eLoadeepromSetFileNameFun
[LDR]bLdrUsbUpgradeDebug := 1
[LDR] ////////////////////////////////////check TPV file name format start
[LDR]ac_usbFileName := .
[LDR]e_fileType := 12
[LDR]ac_usbFileName := ..
[LDR]ac_usbFileName := System Volume Information
[LDR]ac_usbFileName := autorun.upg
[LDR]b_Standard_pkg_found == 0!
[LDR]b_Standard_NVM_found == 0!
[LDR]b_cust_pkg_found == 0!
[LDR]b_cust_nvm_found == 0!
[LDR]_szFileName == upgrade.pkg!
[LDR]////////////////////////////////////ui1_lookup_count := 0
[LDR]b_Standard_pkg_found and b_Standard_NVM_found are both FALSE
[LDR]ac_usbFileName := .
[LDR]ac_usbFileName := ..
[LDR]ac_usbFileName := System Volume Information
.[LDR]ac_usbFileName := autorun.upg
[LDR]b_Standard_pkg_found == 0!
[LDR]b_Standard_NVM_found == 0!
[LDR]b_cust_pkg_found == 0!
[LDR]b_cust_nvm_found == 0!
[LDR]_szFileName == upgrade.pkg!
[LDR]////////////////////////////////////ui1_lookup_count := 1
[LDR]b_Standard_pkg_found and b_Standard_NVM_found are both FALSE
[LDR] ////////////////////////////////////check TPV file name format end
[LDR]b_Standard_NVM_found and b_cust_nvm_found are both FALSE
..
Error: Open file upgrade.pkg fail,
Error: No valid upgrade file found, USB upgrade stop
Hij vind gewoon de file zie de regel "[LDR]ac_usbFileName := autorun.upg", maar de installer vindt het niet goed blijkbaar.
Of zou de originele zip file erop moeten staan?
Ik heb ook de file nog renamed naar upgrade.pkg werkt ook niet.
De eerste putty log is van een normale startup, geen idee wat de output moet zijn bij een correct werkende tv. Maar wat ik daar zie lijkt me fout.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hij zoekt kennelijk een upgrade.pkg die inhoudelijk ook aan bepaalde regels voldoet?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (45%)]
henri62
Ik denk eerder dat het formaat niet klopt, op de site staat een zip file, volgens instructie moet je die uitpakken en in de root van een lege USB zetten die FAT32 formatted is (met MBR partitie).
Dat werkt niet zoals ik al zei, ook renamen niet.
Wat ik nog niet geprobeerd heb is de originele zip er gewoon in kwakken.
Dat heb ik eens eerder meegemaakt met een android tablet die ook corrupt was een jaar of 15 terug), stond ook fout in de documentatie nu ik me herinner.
Kan ik maandag wel eens proberen (is een toestel op mijn werk).
Als het een verkeerde FW file is zou ik een andere melding verwachten.
Of de file "System Volume Information" zit de boel te verzieken, maar dat zet die bemoeizucht van windows erop.
Kan ik ook wel eens eraf proberen te gooien op een linux VM of zo en nogmaals proberen.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (14%)]
Is de USB 4 tot 8Gb ? Het moet een USB2.0 zijn en géén 3.0 .
USB in poort 1 , tv op lichtnet aansluiten en dan moet je al beeld krijgen met de tekst "upgrade in progress..". Werkt de upgrade niet dan eventueel een andere stick proberen. Toetsenbord los maken als je vermoed dat de knop blijft hangen.
henri62
Op zaterdag 11 juli 2026 14:54:10 schreef henri62:
Ik op het toestel beide USB poorten geprobeerd, de blauwe wordt afgeraden (3.0).
Maakte niks uit.
Dan nogmaals de vraag hoe groot is de USB stick? Waarom deze vraag, omdat niet alle USB stick bruikbaar zijn , met name USB sticks groter dan 8Gb.