Afstemcondensator voor Sharp qt-cd45

De FM van mijn Sharp qt-cd45 werkt niet meer, er komt alleen ruis uit.
Apparaat opengemaakt en al tijdens het losmaken van de printplaat met de tuning capacitor deed ie af en toe een paar seconden. Gezocht op draadbreuk en printplaat beschadigingen maar die niet gevonden. Ik heb de contacten doorgesoldeerd zonder succes. Uiteindelijk lijkt het er op dat met wat druk op de tuning capacitor de FM soms even kort werkt. Is zo'n capacitor open te maken en schoon te maken?

Of kan ik die beter proberen te vervangen?

Er zit nu een Mitsui TKSEH in, ik kan ook nog iets van f6c op staan (niet goed te zien).

Ha anneguus,

Dat is een ingewikkelde afstemcondensator Mitsui Polyvaricon schoon maken bijna niet te doen het is heel fragiel.
Meestal zijn de plaatjes kunststof gaan krullen en dan maken de metalen plaatjes sluiting je kunt de schroeven die je ziet zitten (onthoud de stand) voorzichtig heen en weer draaien....
Ik heb geen idee welk type ontvanger maar gemiddeld kosten ze rond de € 17,-- en dan moet je eerst weten welke uitvoering je heb, of het dat waard is kan alleen jij beoordelen.

Groet,
Henk.

Dag Henk,

Heeft het zin om die schroefjes meer dan 1 volledige slag te draaien?

Naast de afstemcondensator staat aangegeven waar deze "schroefjes" voor zijn. Deze "schroefjes" zijn trimmer condensators die vaak de local oscillatoren afstemmen voor LG, MG en KG, de local voor FM (ontvangstfrequentie+10.7MHZ) is vaak een andere die er niet op zit, maar soms ook wel.

Er 'zomaar' een halve slag aan gaan draaien is geen goed idee als je niet weet wat je doet.

Ik zou alle solderingen nasolderen.
Is moeilijk te zien, maar sommigen lijken los te zitten... (ring rond de gesoldeerde draad)

Die afstemcondensatortjes gingen niet zo snel kapot...

Inderdaad dat wilde ik ook net opschrijven, die dingen gaan zelden kapot (N=1)

Voordeel als er wat ervaring is opgebouwd met het klimmen der jaren. Hier ligt een soortgelijke Mitsumi(?) varco uit een wekkerradio. Mocht die echt kaput zijn mag die gratiz weg naar de gelukkige.

Foto door de loupelamp heen genomen.

Ook een mogelijkheid https://electronicparts-outlet.com/nl/mitsumi-pvc-2lx-20-t-am-fm-varco…

ander model datablad

Ik heb die solderingen opnieuw nagesoldeerd en de afstemcondensator werkt weer.

2 van de 4 schroefjes op de afstemcondensator zijn voor de FM. Wat is de procedure om die goed te stellen?

Als het goed is verlopen die niet.
Maar je kunt er o.a. de juiste plaats op de schaal mee instellen...

Als het goed is verlopen die niet.

Maar ik heb een klein vermoeden dat er iemand aan die schroefjes heeft zitten draaien.... ;)

(die afregelschroefjes zien er ook zo uitnodigend uit, de verleiding om de radio 'even wat beter af te regelen' is voor velen te groot.)

Dan zetten we toch vooraf altijd even een streepje?... :+
(of fotootje maken)

...en het aantal slagen met de schroevendraaier tellen, en welke kant op (CW vs. CCW) en dat eventjes noteren op een rondslingerend stukje papier omdat je anders toch de tel weer kwijt raakt.... (door schade en schande wordt men wijs. Of toch in elk geval: wijzer.)

Wat is de procedure om die goed te stellen?

Meestal wordt de onderkant van de band afgeregeld met de spoelen en de bovenkant met de trim-condensators.

Dus even op een frequentie bovenin de band afregelen (afstemnaald op de nominale stationsfrequentie zetten), en de trimmer(s) bijregelen tot het station zo sterk mogelijk doorkomt, denk ik dat de beste oplossing is als er geen RF-meetzender voorhanden is.

Vermoedelijk is één van die twee trimmers voor een bandfilter, en het andere voor de Local Oscillator (LO)?

De onderkant van de band hoeft dan waarschijnlijk niet bijgeregeld te worden, als u tenminste niet aan de afstemspoelen heeft gedraaid.

Op zaterdag 1 augustus 2026 19:24:08 schreef nonius:
...en het aantal slagen met de schroevendraaier tellen

Die trimmers draaien door; 360° , en hebben geen stop. Maar ik geloof dat het probleem verholpen is dus kan de goegemeente nu weer aan de drank :-)

Op zaterdag 1 augustus 2026 19:24:08 schreef nonius:
Meestal wordt de onderkant van de band afgeregeld met de spoelen en de bovenkant met de trim-condensators.

Dus even op een frequentie bovenin de band afregelen (afstemnaald op de nominale stationsfrequentie zetten), en de trimmer(s) bijregelen tot het station zo sterk mogelijk doorkomt, denk ik dat de beste oplossing is als er geen RF-meetzender voorhanden is.

Vermoedelijk is één van die twee trimmers voor een bandfilter, en het andere voor de Local Oscillator (LO)?

De onderkant van de band hoeft dan waarschijnlijk niet bijgeregeld te worden, als u tenminste niet aan de afstemspoelen heeft gedraaid.

Dit klopt helemaal.

Op zaterdag 1 augustus 2026 19:41:55 schreef RAAF12:
[...]
Maar ik geloof dat het probleem verholpen is dus kan de goegemeente nu weer aan de drank.

Denk je dat?

Op zaterdag 1 augustus 2026 17:59:12 schreef anneguus:
Ik heb die solderingen opnieuw nagesoldeerd en de afstemcondensator werkt weer.

2 van de 4 schroefjes op de afstemcondensator zijn voor de FM. Wat is de procedure om die goed te stellen?

Als iemand over 'schroefjes' begint dan weet ik wel genoeg...

Ha anneguus,

Goed dat het weer in orde is, nergens meer aan draaien heen en weer wat ik bedoelde kan geen kwaad over het algemeen heb je de slag te pakken.
Verder draaien niet doen hoe verleidelijk ook jou aanpak is de juiste eerst info ophalen/vragen dan kijken of alles nog vast zit en pas als laatste aan iets draaien....

Groet,
Henk.

Ja, ik had die streepjes er vooraf opgezet. De ontvanger werkt nu weer als te voren.

Allen veel dank voor jullie input.

Mooi dat ie weer werkt en in het kader van de militaire dreigingen heb je een ontvanger die de noodberichten kan ontvangen. Die metalen halve schijfjes zijn onderdeel van de variable condensator aka 'trimmer'
Die draaien gewoon 'door' als een volle omwenteling van 360 graden bereikt is! En 2 trimmers voor de AM en 2 voor de FM, maar dat had je al begrepen.

Het werkt, I know, maar ik krijg net een kriebel om het iets beter onder woorden te brengen wat die 'schroefjes' doen, waardoor je de kans krijgt om ook de afstemschaal weer in orde te krijgen. Ik lees in de berichten niet dat alle zenders ook weer daar zijn verschenen waar ze op de schaal horen, alleen dat de ontvanger het weer doet.

Op zaterdag 1 augustus 2026 17:59:12 schreef anneguus:

* Eentje is de lokale oscillator. Dat is degene die, als je hem verdraait, een heleboel zenders laat voorbijkomen.
* De ander is de antennekring. Als je die verdraait gebeurt er veel minder, maar het station wat je hoort wordt voornamelijk harder en zachter.

Als je ze geïdentificeerd hebt, begin je bij die eerste, de locale oscillator. Je hebt een bekende zender nodig ongeveer in het midden van de band waarvan je ook de frequentie weet. Je zet de schaal op die frequentie, en draait die trimmer ( het 'schroefje') zo dat je die zender ook goed hoort.
Is soms wat werk omdat je ook wel moet weten welke muziek die zender op dat moment uitzendt, de beste methode is een tweede radio er naast om dat te checken.

De tweede is een kwestie van een zachte (ver weg) zender vinden wat hoog in de band, b.v. 104 MHz. Dan draai je de trimmer zodat de beste ontvangst klinkt. Zorg wel dat je antenne helemaal verticaal uitgeschoven is.

Doe dit één keertje en zo snel mogelijk, ga niet eindeloos draaien want sommige van die oude afstemcondensatoren hebben degraderend isolatiemateriaal (diëlektricum) tussen de trimmerplaatjes, en als dat eenmaal kapot gaat en sluiting maakt is het over.