Ik wil een defecte TNY266PN IC vervangen in een siemens droogkast.
Doordat het IC dubbelzijdig gesoldeerd was, heb ik met veel moeite het IC eruit kunnen solderen, maar enkele printbaantjes aan de onderkant zijn daardoor wat beschadigd.
Het nieuwe IC erin zetten zal daardoor nog wel lukken, maar geen 2de maal meer.
Maar ik dacht nu om een IC voetje erin te zetten, dan is het volgende keer makkelijker om het IC te vervangen.
Het probleem is dat ik dan de pennen (4 pennen) niet aan de bovenkant van de print kan solderen.
Deze 4 pennen zijn aan de bovenkant gewoon met elkaar verbonden aan een eilandje dat alleen als koeling dient.
Maar aan de onderkant is er ook zo een eilandje, dus aan de onderkant hebben ze al koeling.
Zou het IC niet te snel defect gaan wanneer ik het bovenste eiland niet gebruik als koeling?
Ik zie soms ook printen van droogkasten waar dit IC alleen maar op een enkelzijdige printplaat zit en dus ook geen koeling eilandje hebben aan de bovenkant.

Bij beschadigde eilandjes zet ik er een nieuwe rivet in.

Doordat het IC dubbelzijdig gesoldeerd was, heb ik met veel moeite het IC eruit kunnen solderen, maar enkele printbaantjes aan de onderkant zijn daardoor wat beschadigd.

In dergelijke gevallen is het veiliger om met een fijne, scherpe zijkniptang alle pootjes door te knippen en deze daarna één voor één te desolderen.

Het IC is toch al defect; een onbeschadigde print is véél belangrijker.

Op maandag 10 augustus 2026 12:43:33 schreef nonius:
[...]

In dergelijke gevallen is het veiliger om met een fijne, scherpe zijkniptang alle pootjes door te knippen en deze daarna één voor één te desolderen.

Het IC is toch al defect; een onbeschadigde print is véél belangrijker.

Dat had ik gedaan, maar ik kreeg ze nog niet goed los omdat ze aan beide kanten gesoldeerd waren. Ik had al desoldeerlint gebruikt. maar in de gaatjes zelf zat ook nog tin die niet echt goed smolt.

"Low melt" soldeertin kan dan wel erg handig zijn.

Zowiezo altijd verse soldeertin toevoegen en evt flux en dan weer de tin verwijderen met een desoldeerbout of litze.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (55%)]

Ik had al desoldeerlint gebruikt. maar in de gaatjes zelf zat ook nog tin die niet echt goed smolt.

Da's inderdaad lastig. Als litze niet werkt wil een tinzuiger soms helpen, soms met extra tin en flux toevoegen (!) voor het desolderen (wat Henri62 ook al zei; klinkt contra-intuïtief maar werkt vaak wel). Werkt dat ook niet, dan pak ik meestal een dunne speld om het gaatje door te prikken. Een hoop geklooi, maar meestal komt het wel goed. Als er flinke massavlakken zijn die ook als koeling gebruikt worden dan maakt het de uitdaging wel weer wat groter.

(Heb geen 'slobberbout'; heb wel een hulpstukje voor de Weller, maar dat gebruik ik eigenlijk nooit; vergeet altijd dat ik het ding heb...)

Op maandag 10 augustus 2026 13:13:45 schreef henri62:
"Low melt" soldeertin kan dan wel erg handig zijn.

Zowiezo altijd verse soldeertin toevoegen en evt flux en dan weer de tin verwijderen met een desoldeerbout of litze.

Soldeertin had ik eerst toegevoegd maar flux had ik niet in huis.
Ik soldeer maar heel af en toe wat.

Op maandag 10 augustus 2026 13:32:08 schreef nonius:
[...]

Da's inderdaad lastig. Als litze niet werkt wil een tinzuiger soms helpen, soms met extra tin en flux toevoegen (!) voor het desolderen (wat Henri62 ook al zei; klinkt contra-intuïtief maar werkt vaak wel). Werkt dat ook niet, dan pak ik meestal een dunne speld om het gaatje door te prikken. Een hoop geklooi, maar meestal komt het wel goed. Als er flinke massavlakken zijn die ook als koeling gebruikt worden dan maakt het de uitdaging wel weer wat groter.

(Heb geen 'slobberbout'; heb wel een hulpstukje voor de Weller, maar dat gebruik ik eigenlijk nooit; vergeet altijd dat ik het ding heb...)

Ik denk dat ik een IC voetje ga plaatsen en alleen de onderkant solderen. Moest het IC opnieuw kapot gaan door warmte, dan is het snel vervangen.
Want ik zie dus dat er ontwerpen zijn waar ook maar 1 kant van de printplaat gebruikt wordt voor het IC.

IC voetje niet doen, kom vlambrug van door HF en koeling is er niet meer. Vaak de tip voor de DHZer is IC eerst los te knippen en pootje voor pootje verwijderen.

Bijna altijd een kwestie van te weinig vermogen van de soldeerbout.
Bij grote eilanden/kopervlakken is een 80W wel het minimum voor snel uitsolderen. (stelregel: niet langer als 6 sec heetstoken)

Ik zou het nieuwe IC ook solderen met loodhoudende tin, dat (de-)soldeert ook al een stuk makkelijker dan loodvrij soldeertin.

Er bestaan ook kleine koelribbetjes die je op IC's kunt lijmen, dat kan ook helpen om het IC wat beter te koelen. (geen idee of dit IC baat heeft bij zoiets; heb geen flauw benul hoe warm ze worden bij normaal gebruikt).

Op maandag 10 augustus 2026 22:47:06 schreef smd:
IC voetje niet doen, kom vlambrug van door HF en koeling is er niet meer. Vaak de tip voor de DHZer is IC eerst los te knippen en pootje voor pootje verwijderen.

Ok, dan zal het IC maar zonder voetje erin zetten.
Defecte IC had ik eerst afgeknipt en daarna de pootjes één voor één verwijdert, maar ging dus zeet moeilijk.

Op dinsdag 11 augustus 2026 00:12:39 schreef nonius:
Ik zou het nieuwe IC ook solderen met loodhoudende tin, dat (de-)soldeert ook al een stuk makkelijker dan loodvrij soldeertin.

Er bestaan ook kleine koelribbetjes die je op IC's kunt lijmen, dat kan ook helpen om het IC wat beter te koelen. (geen idee of dit IC baat heeft bij zoiets; heb geen flauw benul hoe warm ze worden bij normaal gebruikt).

Bedankt voor de info.

Op maandag 10 augustus 2026 23:17:15 schreef Arco:
Bijna altijd een kwestie van te weinig vermogen van de soldeerbout.
Bij grote eilanden/kopervlakken is een 80W wel het minimum voor snel uitsolderen. (stelregel: niet langer als 6 sec heetstoken)

Dat zou heel goed kunnen, want ik gebruik nog een oud weller soldeerstation waarvan de temperatuur niet ingesteld kan worden.
En waarschijnlijk warmt die niet genoeg voor dit soort taken.

Het type soldeerpunt bepaalt daar de temperatuur.

Het beste is een zware soldeerbout en wat verse soldeer toevoegen. heb je het zo los. Een nieuw IC niet oververhitten, kort solderen met hete zware bout is het zo gepiept

Voor zoiets gebruik ik dan meestal mijn soldeer revolver, gaat zo zeer makkelijk los. Die warmt grote oppervlaktes moeiteloos op.

Vandaag de nieuwe TNY266PN erin gezet.
Het solderen viel nog goed mee ondanks de lichte beschadigingen op de printplaat.
Ook aan de bovenkant van de printplaat is het me gelukt om de 4 pootjes wat vast te solderen aan het koelingseilandje.
De eerste test van de droogkast lijkt dat het terug in orde is.
Het probleem van de droogkast was dat hij na een tijdje draaien plots helemaal uitviel (alsof er geen stroom meer was), en na enkele minuten ging ze vanzelf terug aan. En dat herhaalde zich steeds.
Dus de TNY266PN leek de boosdoener.
Ik had ook de elco’s en grote weerstanden gemeten en dat leek allemaal nog in orde.

Ik ben bang dat het probleem wel weer terugkomt...
Die TNY's nemen meestal met een gewelddadige plof afscheid en gaan niet 'een beetje' kapot. (daar doen halfgeleiders niet aan... :) )

https://audiokarma.org/forums/threads/top-ten-worst-transistors-noisy-…

Maar ook hier wel krakende transistortjes uit oa. UK amps gevist (engelse ziekte) helaas is het bewijs vernietigd want de jampot met alle defecte onderdelen is tijdens een verhuizing weggegooid!
Zo'n TNY op een voet zetten lijkt mij uit thermisch oogpunt geen goed idee omdat de chip dan minder wordt gekoeld via de leads.

Op woensdag 12 augustus 2026 10:12:26 schreef Arco:
Die TNY's nemen meestal met een gewelddadige plof afscheid en gaan niet 'een beetje' kapot. (daar doen halfgeleiders niet aan... :) )

En toch heb ik op internet nog al personen gevonden met een identiek zelfde probleem en bij deze personen is het ook verholpen na het vervangen van alleen die TNY266PN.
Ik zou anders niet weten wat er anders defect is, de 3 elco’s hebben hun waarde nog en vertonen geen lekkage of verdikking, aan de grote weerstanden zie ik ook geen bruine brand plekken en meten ook nog hun ohmse waarde.

de 3 elco’s hebben hun waarde nog en vertonen geen lekkage of verdikking,

Wat bedoelt u met 'hun waarde'? De capaciteit? Want dat zegt niet zo heel veel over de gezondheid (ESR) van een elco, noch doen het ontbreken van lekkage of verdikking/bol staan dat.

Met een ESR-meter is beter te bepalen of de elco's nog goed zijn. Als u toch al de moeite nam om de TNY te vervangen dan zou ik eigenlijk niet verder nadenken en die 3 elco's ook gewoon gelijk mee vervangen. (hoewel ik het preventief 'recappen' van apparatuur als nonsens beschouw, denk ik dat ik het hier uit oogpunt van betrouwbaarheid toch zou doen, indien ik geen ESR-meter had waar ik de elco's mee kon doormeten).

Op woensdag 12 augustus 2026 10:12:26 schreef Arco:

Beetje overdreven hoor, droger is al meer dan 10 jaar oud minimaal, dus mocht het terugkomen dan is die minimaal 20 jaar. Die ICs hebben een slechte reputatie gewoon.. . en, dan zetten we weer een nieuw Iceetje er weer in??

Goed gedaan en blij dat die het weer doet!

Mijn punt was dat een TNY normaal geen intermitterende fouten laat zien, ze zijn kapot of heel.
Lijkt eerder een kwestie van te hoog stroomverbruik waardoor 'ie in protectie schiet... (rotte elco/soldering o.i.d.)