Even kort ter illustratie, om een beeld te geven: heb zojuist 2 elco's vervangen in de voeding van een Panasonic DVD/HDD-recorder. Alle elco's op de voeding zijn doorgemeten, 2 ervan waren slecht. Heel toevallig hadden deze twee ook last van een opgeblazen gevoel en hebben ze stoom afgeblazen, maar meestal meet ik slechte elco's lang voordat ze bol staan.

De rest meette goed door dus mag van mij blijven zitten. (let op, ik schreef dus NIET dat ze goed waren omdat ze niet bol stonden!....)

Kunt voor de zekerheid misschien een foto hier plaatsen van de print en de elco's; sommigen hier kunnen direct aan de hand van het merk/type elco's zeggen of het verstandig is om ze te vervangen. Zelf heb ik die kennis/ervaring niet, dus moet ik meten.

De grote primaire elco in een switcher gaat zelden kapot.
(heeft een vrij makkelijk leven op 100Hz (rimpel) en hoeft dus zelden vervangen te worden)

Als je bang bent voor de warmte ontwikkeling dan
zet je er een tny268 in.
Werkt ook perfect

Op woensdag 12 augustus 2026 13:47:47 schreef nonius:
[...]

Wat bedoelt u met 'hun waarde'? De capaciteit? Want dat zegt niet zo heel veel over de gezondheid (ESR) van een elco, noch doen het ontbreken van lekkage of verdikking/bol staan dat.

Met een ESR-meter is beter te bepalen of de elco's nog goed zijn. Als u toch al de moeite nam om de TNY te vervangen dan zou ik eigenlijk niet verder nadenken en die 3 elco's ook gewoon gelijk mee vervangen. (hoewel ik het preventief 'recappen' van apparatuur als nonsens beschouw, denk ik dat ik het hier uit oogpunt van betrouwbaarheid toch zou doen, indien ik geen ESR-meter had waar ik de elco's mee kon doormeten).

Ik heb ze gemeten met zo een klein blauw ESR70 metertje.

Op woensdag 12 augustus 2026 18:59:18 schreef smd:
[...]

Beetje overdreven hoor, droger is al meer dan 10 jaar oud minimaal, dus mocht het terugkomen dan is die minimaal 20 jaar. Die ICs hebben een slechte reputatie gewoon.. . en, dan zetten we weer een nieuw Iceetje er weer in??

Goed gedaan en blij dat die het weer doet!

Inderdaad, de droger heeft nu al enkele uren gedraaid met de nieuwe TNY266 erin en de droger is niet meer uitgevallen. Voordien max 5 minuten en hij viel uit.
Dus lijkt me toch dat de IC wel degelijk haperde.
Ik denk dat de droger al 14 jaar is, dus de eerste TNY266 heeft het 14 jaar uitgehouden.

Op donderdag 13 augustus 2026 14:51:34 schreef PE1IDY:
Als je bang bent voor de warmte ontwikkeling dan
zet je er een tny268 in.
Werkt ook perfect

De droger heeft het 14 jaar volgehouden met de eerste TNY266 die erin zat, als nu de nieuwe enkele jaartjes volhoud dan zal de droger wel helemaal versleten zijn.?

Op donderdag 13 augustus 2026 14:57:28 schreef Marc L:
[...]
Dus lijkt me toch dat de IC wel degelijk haperde.

Kan...
Of toch een losse soldering die door al het gesjor aan print/kabels weer even tegen elkaar is gekomen nu...

Altijd de TNY defect, aan de lopende band vervangen...

Op donderdag 13 augustus 2026 18:41:36 schreef smd:
Altijd de TNY defect, aan de lopende band vervangen...

Ok, hij heeft nu ondertussen al diverse uurtjes gedraaid en werkt nog steeds.
Voor dat ik het IC had vervangen draaide hij maximum 5 minuten en viel dan steeds helemaal uit en ging na enkele minuten vanzelf terug aan, en dat herhaalde zich steeds.
Dus het lijkt er toch op dat de TNY266 de oorzaak was.

Deze drogers halen met beetje TLC de 20 jaar gemakkelijk wel...