DE KG UITDAGING!

Dit topic is gesloten

rob007

Yarr, Matey!

Ik denk dat Rd12tf deze foto bedoelde?
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=11&id=5344238&ke…

Ik had er weer een beetje meer moeite mee om het goed te moduleren!
Maar dat is nu ook weer klaar.
Dat kwam ook omdat ik er moeite mee had om ook op 13Volt-
een versterker te vinden die in de richting van 25A30 Watt LF gaf.
Het nare is dat als je de IRF moduleert via een trafo-
Dat je door die trafo ook weer verlies hebt
Stop je er dan 13V in krijg je er 10V uit BV (zegt IRF ik wil meer!!!)

Ga nog ff de band over draaien!

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Die had ik al gevonden Rob, staat als edit bij mijn post vermeld. Toch bedankt!

Henry S.

Moderator

Op 4 augustus 2005 22:46:10 schreef Henry S.:
De zender staat 'On Hold', straks ga ik naar Schiphol en bemoei ik me de eerste 2 weken niet met elektronica ed. Alleen met mooie vrouwen in bikini (of zonder) op een warm strand in Portugal (Neee, niet bij Rotterdam :P).

Daarna ga ik me concenteren op een goede feed/antenne, modulatie en VFO. En wat extra power!!

Ik ben er weer, moet nu alleen nog 2 weken aan CO-posts verwerken...
Dit topic is gelukkig nog springlevend.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
KT88

Overleden

Op 20 augustus 2005 19:02:02 schreef Henry S.:
[...Alleen met mooie vrouwen in bikini (of zonder) op een warm strand in Portugal... ]
Ik ben er weer, moet nu alleen nog 2 weken aan CO-posts verwerken...
Dit topic is gelukkig nog springlevend.

En? Heb je je nog met mooie vrouwen bemoeid? :-)

Welkom terug, zoals je ziet hebben ze zelfs mij aan de ontvangerbouw gekregen! (Nu nog een zender.....wachten we nog maar even mee).

edit: ontvanger is nog lang niet af, maar we vorderen gestaag!

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Welkom terug Henry, heb je nog vakantie? Dan als een speer gaan bouwen!

Hee, heeft KT zijn ontvanger af? Vertel.
//Edit:
Je hebt toch wel een bfo op gemaakt toch? Heb je de volgende keer nodig voor een test ...

Tja, wat ben ik toch aan het bouwen????
(Er gaat in ieder geval een hoop ferriet en poederijzer in >:) )

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zaterdag 20 augustus 2005 19:22:56

KT88

Overleden

Op 20 augustus 2005 19:09:53 schreef Rd12tf:
Tja, wat ben ik toch aan het bouwen????
(Er gaat in ieder geval een hoop ferriet en poederijzer in >:) )

SSB zender? De smaak te pakken? :-)

Mijn ontvanger heeft toch wel wat probleempjes, de eerste mixer (een SO42P) doet absoluut niet wat ik wil.
Het probleem is ook dat ik geen vervanger heb, die dingen zijn blijkbaar obsolete.
Ik probeer het ding nl. ook als 2-meter ontvanger nog intact te houden, maar naar ik vrees zullen de 2 functies niet te combineren zijn.
De tweede mixer, een TBA120S, werkt wel goed.

Afijn, we knoeien verder, en een BFO (liever gezegd CIO) komt er ook nog wel bij aan.
Misschien maar gewoon een enkelvoudige super van maken.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Nooit meer raden KT!
Wat gaat er mis met die SO42p (contradictio in terminus)?

KT88

Overleden

Op 20 augustus 2005 19:32:00 schreef Rd12tf:
Wat gaat er mis met die SO42p (contradictio in terminus)?

Ik zie de tegenspraak niet zo, maar hij weigert te oscilleren onder een bepaalde frequentie.
De oscillatorkring bestaat uit een afgetakte spoel met twee varicaps en een trimmer erover.
Onder de 60 MHz doet dat niks meer.

Ik ben er nog niet echt goed mee bezig geweest, moet nog wat metingen verrichten, ik zal wel iets fout doen.

De tegenspraak is (bij mij) "een SO42p waar iets mis mee is".
Misschien de meekoppeling verbreken en een extern vfo signaal aanbieden, ik heb dat eens gedaan met een klein relais. Ik ga er van uit dat het oorspronkelijke ontwerp een "zelf-oscillerende" SO42p mengtrap is.

Anders gewoon een BF9xx (mosfet) mengtrap.

KT88

Overleden

Op 20 augustus 2005 19:46:41 schreef Rd12tf: Ik ga er van uit dat het oorspronkelijke ontwerp een "zelf-oscillerende" SO42p mengtrap is.

Klopt, ik ben er tnt. steeds vanuit gegaan de 2 meter band functie te behouden, dat zal moeilijk worden denk ik.
Alleen al omdat het een dubbelsuper is met de 1e MF op 10.7 MHz, wat lastig als je rond de 6 MHz wilt gaan ontvangen :-)

Anders gewoon een BF9xx (mosfet) mengtrap.

Ik ga het denk ik anders doen, de eigenlijke ontvanger toch maar met buisjes, en een simpele digitale uitlezing erbij met presets om de MF af te trekken.

Wordt, zoals zovaak, vervolgd!

Alleen al omdat het een dubbelsuper is met de 1e MF op 10.7 MHz, wat lastig als je rond de 6 MHz wilt gaan ontvangen.

Geen probleem hoor, 4,4 MHz (vfo) + 6,3 MHz (rf) = 10,7 MHz (1e mf) alleen loopt je schaal dan "verkeerd" om. Alleen erg vervelend als je rf-trap meelopend afgestemd moet worden. Oplossing: Goed ontworpen, vast bandfilter aan de ingang. Of een appart afstembare preselector.

Met een vfo van 17 MHz kan het ook, je schaal loopt dan weer goed maar 4,4 MHz is eenvoudiger stabiel te krijgen dan 17 MHz.

Met buisjes is natuurlijk helemaal in de geest van Dr. Blan! Rf met ECC82, kathode-coupled. Mengtrap met ECC82 ook kathode-coupled tweede buis helft als Hartley oscillator en .... :)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zaterdag 20 augustus 2005 23:43:32

zijn er al vroege vogels standby ?, westcoast op 6305

Hugo Welther

Moderator

Op 21 augustus 2005 08:30:43 schreef westcoast:
zijn er al vroege vogels standby ?, westcoast op 6305

Het enige wat is daar hoor is een 50Hz brom, signaal S5 hier.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

dus je ontvangt het wel hugo, goedenmorgen trouwens

Hugo Welther

Moderator

Goede morgen.
Ja, de QRM is hier nu een S3, daar komt netjes het signaal met S5 bovenuit.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
fzwart

Golden Member

@westcoast: je komt bij mij niet binnen. Zelfs de synchroondetector kan geen signaal vinden om op te locken.

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

jammer, hugo ontvangt het wel , maar voor het zelfde geld nu ook niet meer , wel bedankt voor de moeite in ieder geval !

Goede morgen allemaal.
@westcoast geen signaal hier. start zelf op 6295kc nu.

Het Nederlands Am forum voor KG en MG op http://www.am-forum.nl , of voor de FM Hobbyist http://www.fm-forum.nl
fzwart

Golden Member

Op 6308 hoor ik een draaggolf zonder modulatie, 6295 is helemaal leeg hier ....

Ik hoor sowieso heel weinig storing op de band nu. 't Is dat mijn zender nu uit elkaar ligt, anders had ik het ook geprobeerd.

Dan zijn de locale conditie weer ver te zoeken denk ik. net een telefoon uit duitsland, ontvangst daar is goed.

@fzwart, das jammer.

Het Nederlands Am forum voor KG en MG op http://www.am-forum.nl , of voor de FM Hobbyist http://www.fm-forum.nl

goedenmorgen , john heb jij nog bekeken wat de condities deden op dit moment, een half uur was laser bij mij kogelhard

Ja Westcoast de dx conditiies die zijn volgens mij wel goed. Laser ook stuiterhard hier. rond 8:40uur

ontvangen de anderen op het forum laser wel op 6285 ?

fzwart

Golden Member

Laser komt hier ook niet binnen. Het is gewoon erg stil bij mij .... effe kijken of de antenne er wel in zit .... ;-)

misschien zit ie nog nog op de zender aangesloten

Dit topic is gesloten