mooie klokken! (Y)

ikzelf ben nog niet verder gegaan met de mijne, ik moet eers draad en printplaat hebben, en ik ben nog druk bezig met die stappenteller, verder moet ik nog boeken kaften ook...

het zal dus wel ff wat langer gaan duren dan een middagje denk ik, maar als ie af is zal ik foto's posten.

Ik ben vandaag ook aan een proppelor klok begonnen en als basis heb ik een oude harde schijf genomen (omwille van de moter). Ik zal morgen even wat foto's posten.

http://home.planet.nl/~fuzzbass/pics/dinaf1.jpg

http://home.planet.nl/~fuzzbass/pics/dinaf2.jpg

Gniffel gniffel! Jammer genoeg kan ik niet meer foto's maken, het apparaat is namelijk niet meer in mijn bezit...

hmm ja idd de pootjes staan ver van elkaar vandaan, maar dat valt wel aan te passen in de software.

Op 21 augustus 2005 17:48:51 schreef Jan Bot:
hmm ja idd de pootjes staan ver van elkaar vandaan, maar dat valt wel aan te passen in de software.

Wou je met motortjes de LEDs automatisch dichter naar elkaar toe plaatsen?

Op 21 augustus 2005 18:15:53 schreef jossie14:
[...]
Wou je met motortjes de LEDs automatisch dichter naar elkaar toe plaatsen?

met middelpunt vliedende kracht

Op 21 augustus 2005 18:20:46 schreef Stynus:
[...]
met middelpunt vliegende kracht

Printplaat krimper ... maak je printplaat van multikrimpkous :P

Op 21 augustus 2005 18:20:46 schreef Stynus:
[...]
met middelpunt vliegende kracht

vliegende? vliedende! Het is een traagheidskracht, je voorwerp wil namelijk rechtdoor maar het mag niet van zijn as :P

nee hoor, ik denk dat als ik hem straks aan zet, dat de cijfers een beetje langwerpig zijn, en dat ik dan in de software de cijfers wat breeder maak. zodat het weer mooie letters zijn:)

Op 21 augustus 2005 18:24:52 schreef Evilest Aedolon:
[...]
vliegende? vliedende! Het is een traagheidskracht, je voorwerp wil namelijk rechtdoor maar het mag niet van zijn as :P

Sterker nog: in de praktijk is het een middelpuntzoekende kracht. Hij is namelijk gericht naar de rotatie-as.

hoe gaan jullie de propellor vast maken? met lijm oid? ik kan nergens schroefdraad maken ofzo.

ik ga het nu doen met 2 componentenlijm

Ik heb juist mijn rotatietransformator getes en de primaire wordt heel warm :-( en er komt een 2.5V Rms uit (heb nog niet getest hoeveel precies). Als aansturing heb ik de moterregeling van hier op de site zonder de vrijloopdiode.
Een plaatje van de uitgansspanning (20V/div):
http://home.versateladsl.be/henricoenen/co/IMG_0162.JPG

ik heb mijn trafo weer helemaal afgewikkeld want hij was niet rond. ik moet nieuw draad hebben, maar dat bestel ik als elektronica-onderdelen.nl ook weer printplaat heeft en dat is er nu nog ni :(

ik heb trouwens niet die regulator die ze aanbevelen daar, maar wel een andere, ook van mircel...

die had ook een shutdown pin. ik zal eens kijken of die mischien ook geschikt is. (elk alternatief is er 1)

verder heb ik vandaag de code gedownloaded, zodat ik die kan gaan uitpluizen.

ik wil eigenlijk nog wel weten hoe ik dat xtal van de propeller op exact 20mhz krijg... mijn DMM meet maar tot 20khz...
en dat testpunt, als je daar 25khz hebt, is het xtal dan 20mhz? want dan is het gewoon ff zoeken naar iets dat tot iets van 30khz kan meten... (scoop?, heb ik ook niet...)

Op 22 augustus 2005 15:01:35 schreef Stynus:
Ik heb juist mijn rotatietransformator getes en de primaire wordt heel warm :-( en er komt een 2.5V Rms uit (heb nog niet getest hoeveel precies). Als aansturing heb ik de moterregeling van hier op de site zonder de vrijloopdiode.
[afbeelding]

hmm dat is wel jammer idd... hoeveel wikkelingen heb je en wat voor belasting?

enneh lucky luke, zonder scoop is het moeilijk op precies uit te komen op 20mhz hoor:P

primair een 45 wikkelingen (draad was op) en sec een 18m draad (weet niet hoeveel wikkelingen) maar ik vind het raar dat mijn primaire 0.0 Ohm meet en mijn sec 1MOhm

Op 22 augustus 2005 15:50:37 schreef Stynus:
primair een 45 wikkelingen (draad was op) en sec een 18m draad (weet niet hoeveel wikkelingen) maar ik vind het raar dat mijn primaire 0.0 Ohm meet en mijn sec 1MOhm

uhh secundair 1 mega ohm? dan is er iets niet goed...

Op 22 augustus 2005 15:11:33 schreef Lucky luke:
ik heb mijn trafo weer helemaal afgewikkeld want hij was niet rond. ik moet nieuw draad hebben, maar dat bestel ik als elektronica-onderdelen.nl ook weer printplaat heeft en dat is er nu nog ni :(

Ik denk dat je bij je nieuwe wikkelpoging best wat dunner draad voor de secondaire spoel kunt gebruiken. Ik heb zelf 0.3mm gebruikt en dat lijkt tot op heden voldoende te zijn. Scheelt ook weer massa op het draaiende gedeelte! Probeer ook wat strakker te wikkelen. Dat komt het rendement alleen maar ten goede!

ik wil eigenlijk nog wel weten hoe ik dat xtal van de propeller op exact 20mhz krijg... mijn DMM meet maar tot 20khz...
en dat testpunt, als je daar 25khz hebt, is het xtal dan 20mhz? want dan is het gewoon ff zoeken naar iets dat tot iets van 30khz kan meten... (scoop?, heb ik ook niet...)

Ik heb zelf de code nog niet goed bestudeerd, maar ik vermoed dat Henk de oscillator frequentie van 20MHz met een factor 800 afdeelt en het resultaat stuurt naar pen-2 van de PIC. Hier staat dan een blokgolf van 25KHZ die je kunt meten met een frequentieteller of een scoop.

Op 21 augustus 2005 21:07:54 schreef Fuzzbass:
[...]
Sterker nog: in de praktijk is het een middelpuntzoekende kracht. Hij is namelijk gericht naar de rotatie-as.

Sterker nog een middelpuntzoekende kracht! En dat is niet alleen in de praktijk zo maar in de theorie ook, je kan de formule voor de middelpuntzoekende kracht opstellen adhv de traagheidskracht

Op 22 augustus 2005 15:57:10 schreef XiniX:
[...]
Ik denk dat je bij je nieuwe wikkelpoging best wat dunner draad voor de secondaire spoel kunt gebruiken. Ik heb zelf 0.3mm gebruikt en dat lijkt tot op heden voldoende te zijn. Scheelt ook weer massa op het draaiende gedeelte! Probeer ook wat strakker te wikkelen. Dat komt het rendement alleen maar ten goede!
[...]
Ik heb zelf de code nog niet goed bestudeerd, maar ik vermoed dat Henk de oscillator frequentie van 20MHz met een factor 800 afdeelt en het resultaat stuurt naar pen-2 van de PIC. Hier staat dan een blokgolf van 25KHZ die je kunt meten met een frequentieteller of een scoop.

dus als ik die 20mhz door iets groters deel, en uitreken hoe veel er uitkomt, dan zou ik dat ik kunnen meten met mijn DMM (die tot 20khz kan meten)?

nou nog ff dat stuk code vinden... dat lijkt me lastig daar ben ik niet zo goed in...

edit:

hmm. ik heb de code ff bestudeerd (let wel ff) en dan vooraal alvast dat key.asm (wat hier niks mee te maken heeft) maar hoe zoek ik nu uit wat op mijnab welke toets doet?

ben solderen en construeren: stappenteller

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]

Op 22 augustus 2005 16:05:51 schreef Lucky luke:
[...]

dus als ik die 20mhz door iets groters deel, en uitreken hoe veel er uitkomt, dan zou ik dat ik kunnen meten met mijn DMM (die tot 20khz kan meten)?

nou nog ff dat stuk code vinden... dat lijkt me lastig daar ben ik niet zo goed in...

met een paar schuifregisters zou je een frequentiedeler kunnen maken.
vb:
http://img282.imageshack.us/img282/9287/frequencydividerwith74901jv.th.gif

[Bericht gewijzigd door Stynus op ]

hmm ik heb mijn propellor erop gelijmt, alleen hij zwaait nogal. mijn motor is 24 volt maar op 6 volt kan je de propellor ook al niet meer zien. kan ik hem ook laten draaien op 6 volt?

Op 22 augustus 2005 15:01:35 schreef Stynus:
[afbeelding]

kan je ook de frequentie en duty cycle van de spanning over je trafo regelen?

Op 22 augustus 2005 15:11:33 schreef Lucky luke:

als je op dat punt 25 khz heb loopt die op tijd.... en anders moet je straks gewoon de klok een poosje laten draaien, en dan kan je um altijd bij regelen naar een paar dagen...

Op 22 augustus 2005 20:21:55 schreef Arjan Swets:
[...]

kan je ook de frequentie en duty cycle van de spanning over je trafo regelen?

inprincipe word de duty cycle met de potmeter bediend van de motorregeling.

De frequentie kan je bepalen door C1 te veranderen.

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/17