@ KILLERBEEZZ:
De link voor zelfbouw kortegolf-antennes werkt bij mij niet... Nog maar eens proberen...
http://members.home.nl/radiomorningstar/uw%20antenne.htm

Hallo Hans: Binnenkort maar eens een bakkie doen. ;)

vandaag zat ik zo wat te terug te lezen in dit topic, wat mij opviet is dat er nogal wat misverstanden bestaan omtrend 1:1 baluns en mantelstroomfilters.
ook ik dacht altijd dat het 2 verschillende dingen waren, maar in het geval van een 1:1 balun, dus van unbalance (coax) naar balance (inverted vee, dipool) zorgt de balun ervoor dat er geen mantelstromen kunnen lopen.

deze wijsheid heb ik dus niet van mezelf, maar van pd5dp uit Wolvega.

Nou ja en nee, je hebt baluns, en mantelstroom filters.
Maar de 1:1 balun die wij bedoelen is inderdaad zoeen die jij beschijft, maar daarnaast heb je ook mantelstroom filters, dat zijn die dingen die ook in dit topic zijn beschreven. Je moet namelijk een 1:1 balun direct onder de dipoolof antenne plaatsen indien deze met coax gevoed wordt, daarnaast kun je nog een mantelstroom filter plaatsen direct achter de zender als extra ontstoring. Maar je kunt deze montelstroom filters ook tussen het app. doen waar de zender eventueel op stoort. Op deze link staat een hele goeie welke ik altijd gebruik tussen mijn coax gevoede dipool of inv. V. Alleen nu heb ik even een MJF918, omdat ik deze balun in een waterdichte behuizing ga maken. http://home.datacomm.ch/hb9abx/curr-balun.htm

Nou, als test een 5,529 kHz kristal er in. Spoel is niet optimaal maar goed .... Haal een paar Watt er uit. Vanavond om 20.00 uur gaat ie gedurende 15 minuten ofzo aan met wat muziek.

Pas op Flip, 5,5 MHz is nog steeds de geluids mf van een tv!

O ja, effe niet aan gedacht ..... ik zit niet echt op extra aandacht van televisie-kijkende buren te wachten :-)
Maar weer een graai in de kristallenbak gedaan en 5090 KHz kwam bovendrijven. Dan word het die dus.

Fzwart, ikke heb draagbare/verplaatsbare kg radio gevonden...
hoeveel geef je me als ik zometeen in de regen op de fiets stap en ga kijken waar ik je kan horen?

@fzwart
heb je grote plannen voor vanavond??? of kunnen we je hier in friesland niet ontvangen.

Ben bang dat ik dan niet kan luisteren!
Jammer!

Rob007.

Ik zal in iedergeval even luisteren op 5090kc

Op 15 september 2005 18:30:23 schreef fzwart:
O ja, effe niet aan gedacht ..... ik zit niet echt op extra aandacht van televisie-kijkende buren te wachten :-)
Maar weer een graai in de kristallenbak gedaan en 5090 KHz kwam bovendrijven. Dan word het die dus.

Hi Ik ben in het bezit van een goede Hf_ontvanger (ICOM IC-R71E ) en een 40 Mtr longwire met een balun aan gepast naar 50 Ohms coax, en wil wel even luisteren of ik je kan horen op de aangegeven Freq.

ben erg benieuwd Marcel..

Op 15 september 2005 18:34:56 schreef ledlover:
Fzwart, ikke heb draagbare/verplaatsbare kg radio gevonden...
hoeveel geef je me als ik zometeen in de regen op de fiets stap en ga kijken waar ik je kan horen?

Een doosje aspirine omdat je dan morgen met een flinke verkoudheid in bed lig :-)

Ik ga het gewoon proberen op 5070, die 5090 was een typfoutje .... Op 6400 nog geen geluk gehad dus zie ik wel. Antenne is nog steeds de beroemde (volgens Rob beruchte) loop. Zender is niet helemaal optimaal maar 5 Watt zal er toch wel minstens uitkomen.

Stralingrichting is grofweg Amsterdam - Friesland.
Hij staat nu aan.

Hallo!
Gaan mensen zenden vanaaf?
Kick
Ik zal effe kijken of ik hier wat hoor!
(ps Wat is een goede ontvangst antenne voor de HF?)

@fzwart
wat voor muziek draai je ??

Hier op de nw Veluwe hoor ik niks.
Zal wel op de zijkant van de antenne zitten

[Bericht gewijzigd door Esoterist op ]

Muziek is van "Anggun" ... zegt je waarschijnlijk niets maar houd het maar op popmuziek.

Zender is verre van optimaal, in het weekend maar eens aan de uitgangsspoel gaan sleutelen.

Nou moeilijk, ik ken die muziek niet, hoorde net rond 20:07 in de verte wel iets muziek, zeker weten maar wie of wat kon ik helaas niet horen, en inderdaad zitten we op de zijkant van de antenne.

[edit] Inderdaad is een wat grotere eindspoel met aftakkingen of rolspoel wel makkelijker in dit geval, als je van de 6400 in een keer naar de 5070 gaat.

[Bericht gewijzigd door ORN op ]

Hi ook hier niets op 5070Khz jammer wel veel Qrm S-9

saxofoonmuziek nu?
sweepen kan je het beste doen

@fzwart
helaas, ook ik hoor wel flarden van muziek, maar heb niet het idee dat jij dat bent

@balun
nog een keer de balun hieronder even beide schema's.

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=spanningbalun.jpg

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=stroombalun.jpg

[Bericht gewijzigd door HOT-AM op ]

misschien heb ik je, heb geen goeie frequentieaanduiding. maar zou je Roger Waters uit kunnen zenden? dat zou ik zo herkennen.
overgens is de band hier werkelijk overbevolkt, en er hangt allemaal elektrosmog...

hier niets te horen zal wel in de dode zone zitten.
geen groundwave waarneembaar en de skywave zal er wel overheen gaan ...

Tsja, die band is inderdaad niet geweldig op dit moment. Misschien toch meer omhoog naar de 7 MHz. Maar vandaag niet meer. Het is tijd voor mijn andere hobbies: TV kijken en bier drinken.

Op z'n vroegst ben ik er zaterdag weer bij. Morgen een feestje ....