Bedoel je een oude videorecorder of een motortje?

ik bedoelde een pc fan, maar ik vermoed dat Jan Bot een motortje bedoelde.
[OT]
gefeliciteerd met de 200ste post in mijn toppic
[/OT]

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]

Op 1 oktober 2005 20:07:01 schreef Lucky luke:
ik bedoelde een pc fan, maar ik vermoed dat Jan Bot een motortje bedoelde.
[OT]
gefeliciteerd met de 200ste post in mijn toppic
[/ot]

moet dat met die kleuren? het is geen kermis.

Ik bedoelde beide.

ik ben redelijk nieuw wta betreft propellor klokken, maar als ik het goed begruik, pak je een oue ventirlator, haal alle bladen en de zijkanten eraf, doet 150 windenen om het draaiende deel, pakt een stukje pvc met 100 windingen vast aan het frame van de ventilator, met eene kleine luchtspleet, en zet hem aan, en er komt dan dus een klein voltage uit de spoel die niet draait??

Op 1 oktober 2005 22:50:43 schreef Biem:
ik ben redelijk nieuw wta betreft propellor klokken, maar als ik het goed begruik, pak je een oue ventirlator, haal alle bladen en de zijkanten eraf, doet 150 windenen om het draaiende deel, pakt een stukje pvc met 100 windingen vast aan het frame van de ventilator, met eene kleine luchtspleet, en zet hem aan, en er komt dan dus een klein voltage uit de spoel die niet draait??

Nee dat klopt niet helemaal. Het is belangrijk dat er spanning komt op het secundaire deel (op het draaiendedeel) Want daar heb je de spanning nodig om de ledjes van de propellor aan te sturen.

Er komt een 20KHz blokgolf op de spoel op het vaste deel. En dan komt er een spaning (afhankelijk van de duty cycle, frequentie en spoel rendement enz.) op de spoel die je gemaakt hebt op de rotor, dus het draaiende deel.

Op 1 oktober 2005 20:23:29 schreef Jan Bot:
[...]

moet dat met die kleuren?

nee, natuurlijk niet, maar ik vroeg me af of je in ubb ook kleur kon gebruiken, ja dus.

het is geen kermis.

hier wel (Leiden) :)

OK, ontopic:
ik ben nog niet verder met mijn propellerklok, maar ik vrees dat mijn draaitrafo niet zo goed is, maar hoe test ik dat? gewoon een amv maken en dan met een buz11 erachter de primaire laten fluiten?

ik moet nog 2 onderdelen hebben...
maar om die nu los te gaan kopen/bestellen...

gebruik een PIC ervoor om te kijken;)
gewoon even een blokgolf op de uitgang van 20KHz, door een mosfet heen halen en secundair meten.

Gewoon eerst met een 6 volt 50mA fietslampje proberen. En even de duty cycle en de frequentie goed instellen, en dan proberen te belasten met een BUZ11 (of een andere mosfet) en die geschakeld zetten als een regelbare weerstand. en dan even meten met je mulimeter op voltsstand.

Alleen wel ff kijken of je een multimeter hebt met true-RMS. Anders moet je een diode met een elko in serie zetten, en dan je multimeter over de elko zetten.

Denk er ook om dat je een skotky-diode gebuikt.

Ik ben nu al een tijdje bezig met het ontwerpen van een schema en de klok zelf, maar ik ben eigenlijk nog op zoek naar hoe ik met de afstandbediening (Philips) de klok kan besturen. Weet iemand misschien een tabelletje waar info staat over dat protocol? Ik heb al op picbasic.nl gekeken maar kan daar niet veel info vinden over dat.

Op 3 oktober 2005 15:34:14 schreef cociedecooc:
Ik ben nu al een tijdje bezig met het ontwerpen van een schema en de klok zelf, maar ik ben eigenlijk nog op zoek naar hoe ik met de afstandbediening (Philips) de klok kan besturen. Weet iemand misschien een tabelletje waar info staat over dat protocol? Ik heb al op picbasic.nl gekeken maar kan daar niet veel info vinden over dat.

is dit niet duidelijk?

http://www.picbasic.nl/info_rc5_nl.htm

Dat heb ik gelezen ja maar als je op 'Iets over RC5 / RC5X' klikt, dan krijg j een verhaaltje erover maar nu weet ik nog steeds niet hoe je moet detecteren welke toets ingedrukt word.

Op 3 oktober 2005 15:52:24 schreef cociedecooc:
Dat heb ik gelezen ja maar als je op 'Iets over RC5 / RC5X' klikt, dan krijg j een verhaaltje erover maar nu weet ik nog steeds niet hoe je moet detecteren welke toets ingedrukt word.

is idd wel lastig... ik zoek ook verder want ik ben ook zelf aan het schrijven
heb je msn? dan kunnen we even verder praten. Ik heb al een stuk code voor je.

Ik heb wel MSN ja, ik voeg je wel even toe.

Ik ben er nu acher gekomen dat je bijvoorbeeld deze code kan gebruiken:
IF Waarde = RC5/6 afstandbed.toetscode THEN...

Maar nu heb ik nog een vraagje hierover. Hoe moet je aan de waarde 'waarde' komen?

Edit:
Hoe weet ik eigenlijk of mijn afstandbediening wel RC5 gebruikt en geen RC6 ofzo?

*

[Bericht gewijzigd door VWG3JB op ]

Op 3 oktober 2005 16:50:55 schreef cociedecooc:
Ik ben er nu acher gekomen dat je bijvoorbeeld deze code kan gebruiken:
IF Waarde = RC5/6 afstandbed.toetscode THEN...

Maar nu heb ik nog een vraagje hierover. Hoe moet je aan de waarde 'waarde' komen?

Edit:
Hoe weet ik eigenlijk of mijn afstandbediening wel RC5 gebruikt en geen RC6 ofzo?

klik
klak
klik
klak
klik
en zo wel meer van
klik

(ook leuke bouwideën daar)

Sorry maar ik heb toch echt google hiervoor gebuikt, maar toch bedankt voor de linkjes.

Op 5 oktober 2005 15:20:30 schreef cociedecooc:
Sorry maar ik heb toch echt google hiervoor gebuikt, maar toch bedankt voor de linkjes.

ik had eerst ook niets gevonden met google hoor, maar ik ben het ook via via tegengekomen.

Maar nu weet ik eigenlijk nog niet of de afstandbediening van mijn Philips stereo wel RC5 send en geen RC6, Hoe kan ik daarachter komen?

Op 5 oktober 2005 15:35:09 schreef cociedecooc:
Maar nu weet ik eigenlijk nog niet of de afstandbediening van mijn Philips stereo wel RC5 send en geen RC6, Hoe kan ik daarachter komen?

tussen een van die klik en klak dingen die ik poste staat een rc5 decoder. lees alles daarvan maar ff door. er staan er nog meer op het web (met monder onderdelen) maar ik ga denk ik deze bouwen (heb er alles al voor zo'n beetje)

edit:
deze klikklak dus

Bedankt, zal het door gaan lezen.

Op 5 oktober 2005 17:00:57 schreef cociedecooc:
Bedankt, zal het door gaan lezen.

oké, alstjeblieft.

ik wou afgelopen weekeinde de IR decoder in elkaar solderen, maar mijn soldeerbout bleek te zijn overleden.

dus, na nog geen jaar:

R.I.P* mijn velleman 30W bout.

*=rust in prullenmand. (nog niet, ga 'm trachten te repareren)
(het is niet de bedoeling dat er promt een condoleanceregister word geopend :P, maar gewoon ff de reden waarom er niets gebeurt)
nog een reden waarom er weinig gebeurt is dat ik ook nog bezig ben met ALS (Act Like Smart) en dat mijn docenten nooit rekening houden met mijn hobby :)

bouwen jullie nog? nog mooie foto's van werkende klokken?

laatste nieuws omtrent mijn dode soldeerbout: ik ben op zoek naar een nieuwe, is een aoyue iets? (of moet ik daar een ander topic voor openen?)

Pas nog een topic over geweest.
Jeroen Boere heeft er ook een gekocht, en hij was er wel tevreden over dacht ik.

Op 16 oktober 2005 21:26:24 schreef KT88:
Pas nog een topic over geweest.
Jeroen Boere heeft er ook een gekocht, en hij was er wel tevreden over dacht ik.

hmmm, en de levensduur?

mijn bout ging in 10 maanden dood...