An apology to all..........and a request.

KT88

Overleden

Van KT88, op persoonlijke titel.
De laatste tijd ben ik nogal sarcastisch/cynisch geweest naar bepaalde mensen toe en daar wilde ik me voor verontschuldigen. Er zijn allerlei persoonlijke redenen voor aan te voeren, maar het is niet de bedoeling dat de forumgebruikers daar de dupe van worden.
Beterschap beloofd dus, bij dezen.

Tegelijkertijd (en dit is geen excuus voor mijn eigen gedrag! ) merk ik dat de toonzetting op het forum de laatste tijd wat katterig aan het worden is.
Ik doel hierbij maar weer eens op de vele Google verwijzingen, het GSM-petitie topic, de eeuwige taalverbeteringen en dergelijke.
De mensen om wie het gaat, weten wel wat ik bedoel.

Graag zou ik zien dat de toon weer wat vriendelijker en hulpvaardiger wordt, ik krijg zo nu en dan al mailtjes van mensen die CO de rug toekeren of (tjdelijk) niets meer posten uit angst voor nare antwoorden.
En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn van een site als CO.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
free_electron

Silicon Member

tis u vergeven.... zand erover :p ( sorry kon't niet laten .. )
ik geef af en toe ook wel eens wat gas als ze op mijn zenuwen werken.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik irriteer me ook rot aan al dat geneuzel over spellingsfouten. Laat die mierenneukers lekker oprotten van het forum. Ze verzieken de sfeer maar met hun offtopic gezeik! :p:P

maar goed, er zit wel een kern van waarheid in...

Ik roep hierbij iedereen op om niet in topics te posten als ze alleen maar iemand af willen zeiken. Al gebeurd dat nou ook weer niet zo heel vaak.

edit: nou ik toch lekker aan het zeuren ben, kon die topictitel niet in het Nederlands? We zijn toch een Nederlandstalig forums? Onze taal wordt al genoeg volgezet met engelse onzin...

[Bericht gewijzigd door zweetvoetje op maandag 28 november 2005 21:12:36

Free the whales!
klein is fijn

Moderator

Op 28 november 2005 20:47:13 schreef KT88:
De laatste tijd ben ik nogal sarcastisch/cynisch geweest naar bepaalde mensen toe en daar wilde ik me voor verontschuldigen. Er zijn allerlei persoonlijke redenen voor aan te voeren, maar het is niet de bedoeling dat de forumgebruikers daar de dupe van worden.
Beterschap beloofd dus, bij dezen.

Als ik even in de schoenen van de duivel mag stappen: Sommige mensen lokken het ook wel een beetje uit. Zelf moet ik toegeven dat ik ook niet altijd even aardig ben geweest, dat heeft vroeger zelfs nog eens geleid tot een waarschuwing. Daarna ben ik een stuk doordachter gaan posten, maar bij het 101ste topic om de serieweerstand voor een LED te berekenen wordt ik ook een beetje kriegel.
Dan kan je wel zeggen, reageer dan niet, en soms doe ik dat ook niet, maar op een of andere manier komt dat weer heel rot over op de TS, want voor hem is het pas de eerste keer dat hij dat probleem ziet. Dan kan je weer doorverwijzen naar Google, gevolgen daarvan waren een tijdje geleden hier te lezen.
Af en toe reageer je dus toch op zo'n topic, de eerste post gaat altijd wel goed, maar als na drie keer uitleggen de TS het nog niet snapt, dan heb ik wel even een waaa ..bonk.. moment... En dat uit zich dan soms in een niet zo aardige post...

Graag zou ik zien dat de toon weer wat vriendelijker en hulpvaardiger wordt, ik krijg zo nu en dan al mailtjes van mensen die CO de rug toekeren of (tjdelijk) niets meer posten uit angst voor nare antwoorden.
En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn van een site als CO.

Wat ik toch over het algemeen eruit haal, is dat dit soort dingen voortkomen uit het niet begrijpen hoe een forum werkt. Soms snapt de TS gewoon niet dat mensen voor hun hobby hier antwoorden geven aan mensen, helemaal voor niets en gratis. Dus het kan ook wel even duren voordat er iemand is om een antwoord te geven. Of misschien komt er wel nooit iemand.
Als dat gebeurt, dan post deze persoon vaak binnen een uur een kick, of na een dag een niet zo vriendelijke post dat hier zeker niet de mensen zijn die hem kunnen helpen.
Vanaf de ander kant hetzelfde: mensen die reacties van het laagste nivo geven op een moeilijke vraag kan je dat simpelweg niet kwalijk nemen als het nivo van de TS niet bekent is.
Als je meer begrip voor elkaar wilt hebben, dan moet je eerst beter begrijpen wat de ander doet.

Nu roep ik niet meteen om een "electro level meter" naast iedereen z'n nick, maar ik mis toch wel in de FAQ een stukje waarin uitgelegd wordt hoe een forum nou echt werkt. Het lijkt misschien totaal overbodig, maar de realiteit bewijst soms anders.

KT88

Overleden

Op 28 november 2005 21:11:31 schreef zweetvoetje:
Ik roep hierbij iedereen op om niet in topics te posten als ze alleen maar iemand af willen zeiken. Al gebeurd dat nou ook weer niet zo heel vaak.

Ik heb juist de indruk dat het de laatste tijd *wel* veel vaker gebeurt.
De mailtjes die ik ontvang wijzen daar ook al op.

edit: nou ik toch lekker aan het zeuren ben, kon die topictitel niet in het Nederlands? We zijn toch een Nederlandstalig forums? Onze taal wordt al genoeg volgezet met engelse onzin...

Soms kan ik me nu eenmaal beter uitdrukken in het Engels, en de topic titel verwoordt heel erg precies wat ik wilde zeggen.
In het Nederlands zou het klinken als een smartlap van Andre Hazes (excusez le mot).

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 28 november 2005 21:19:55 schreef klein is fijn:
Daarna ben ik een stuk doordachter gaan posten, maar bij het 101ste topic om de serieweerstand voor een LED te berekenen wordt ik ook een beetje kriegel.
Dan kan je wel zeggen, reageer dan niet, en soms doe ik dat ook niet, maar op een of andere manier komt dat weer heel rot over op de TS, want voor hem is het pas de eerste keer dat hij dat probleem ziet.

De topicstarter heeft dan meer aan geen antwoord dan een mottig antwoord. En als je ipv "zoek op google" gewoon een linkje plaats naar een pagina met voorbeeld van een berekening van wat ie vraagt (bookmark die pagina van die led ;)) zal ie zelf wel snappen hoe de vork aan de steel zit.

En als je van jezelf weet dat je geen deftige oplossing/antwoord kan geven, zwijg dan (niet persoonlijk opvatten he) :)

Nu roep ik niet meteen om een "electro level meter" naast iedereen z'n nick, maar ik mis toch wel in de FAQ een stukje waarin uitgelegd wordt hoe een forum nou echt werkt. Het lijkt misschien totaal overbodig, maar de realiteit bewijst soms anders.

op zich geen slecht idee, we hadden het er al vroeger een paar keer over en kwamen tot de conclusie dat het forum voor iedereen is en eigenlijk op gelijke voet moet kunnen behandeld worden.

een extra FAQ, heb jij de huidige gelezen voordat je de eerste keer postte??

[Bericht gewijzigd door Jonathan op maandag 28 november 2005 21:34:39

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

@kt88: Nou ik toch eddy wally in mn sig heb staan is Andre ook geen probleem hoor, kom maar op :D

@Klein is fijn: De electro-meter is vrij lastig te organiseren. Mensen zouden dan zichzelf moeten gaan beoordelen, wat al niet ideaal is, maar ook zijn er veel te veel takken om dat echt goed te doen. Verder is de praktische kennis, en theoretische kennis vaak ook niet allebei aanwezig, wat tot vaak tot veel te lastige oplossing leidt. Maar goed, het idee is wel leuk...

Free the whales!
klein is fijn

Moderator

Op 28 november 2005 21:28:47 schreef Jonathan:
De topicstarter heeft dan meer aan geen antwoord dan een mottig antwoord. En als je ipv "zoek op google" gewoon een linkje plaats naar een pagina met voorbeeld van een berekening van wat ie vraagt (bookmark die pagina van die led ;)) zal ie zelf wel snappen hoe de vork aan de steel zit.

Hier ben ik de laatste tijd ook meer m'n strategie naar aan het verleggen, het kost mij minder moeite en de TS leert er meer van. :)
Zoeken op het internet blijft ook een lastige kwestie, voordat je het weet kom je weer uit bij een site waar ze zeggen dat je gewoon LED's paralel mag zetten...
Hoever staat het trouwens met dat LED artikel van Jan Bot? Dat zou de perfecte verwijzing moeten worden voor dat soort gevallen.

En nu weer ontopic, sorry voor je topic kapen KT. :P

Op 28 november 2005 21:30:28 schreef zweetvoetje:
@Klein is fijn: De electro-meter is vrij lastig te organiseren.

Vandaar dat ik niet meteen roep om zo'n ding, en al helemaal niet in de topics. Misschien wel leuk om een regeltje bij het profiel daar aan te wijden, kan je even zien hoeveel verstand iemand heeft van de kwesten waarover je aan het praten bent..

Op 28 november 2005 21:28:47 schreef Jonathan:
een extra FAQ, heb jij de huidige gelezen voordat je de eerste keer postte??

Grotendeels wel ja. Ik kwam rechtstreeks van beneluxrail.net af, en de regels zijn daar soortgelijk.

Zo'n 'elektro-meter' (what's in a name..) zou je aan de hand van een feedback systeem kunnen doen, mensen kunnen je dan een anonieme beoordeling geven over het nut van je post.
Maar of dit nu echt een zinvol iets is, ik vindt overigens de post van veel beginnelingen niet storend.
Reageer enkel op die topics die je eigen interresse hebben lijkt mij.
Hoe lachwekkend of stom vragen zijn is meestal afhankelijk van de gene die de vraag aanschouwd.
Overigens vindt ik wel dat je best eens een cynische of grappige opmerking mag maken, echt gemeen doen is echter onwenselijk in mijn ogen.
Je hebt tenslotte domme, dommere en oliedomme mensen.
De eerste verstandige mens moet nog gewoon de evolutie even afwachten :-P

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Moet zeggen dat ik af en toe ook wel eens pissig ben.

Zet je een link naar de datasheet of website, neemt de TS niet de moeite het te lezen ...

Als je een datasheet of link naar een website niet begrijpt, vraag dan gewoon !

Iemand die zegt ik heb het datasheet gelezen, maar snap schakeling 3 op pagina 10 niet, krijgt van mij altijd een antwoord (als ik het weet).

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik irriteer me ook rot

Om maar weer eens met een stukje krom Nederlands te beginnen... Hier krijg ik commentaar op...

Ik heb juist de indruk dat het de laatste tijd *wel* veel vaker gebeurt.
De mailtjes die ik ontvang wijzen daar ook al op.

Dat ben ik wel met je eens. Aan de andere kant zie ik ook steeds vaker topics voorbij komen die hiertoe na verloop van enige tijd toch wel 'toe uitnodigen' (niet de juiste bewoordingen, maar ik neem aan dat de essentie duidelijk is). Een beetje het idee van 'gooi het maar neer, er is wel iemand die antwoord' in plaats van zelf wat te zoeken.

Enig onderzoek door een TS kan geen kwaad. Je ziet maar al te vaak zaken die verdacht veel op het uitbesteden van huiswerk lijken, mensen die het verdommen om een uurtje in een datasheet te duiken. Dat daar eens scherp op gereageerd wordt, is mi. terecht (en ja, ik heb hier op een dergelijke manier ook wel eens een draai om mijn oren gehad na een paar keer over hetzelfde stukje heen gelezen te hebben :) )

Dan is er altijd nog het verschil tussen onwetendheid (maar wel interesse / bereidheid wat te doen) en 'domme' vragen / luiheid (waarbij de 'domheid' mi. vaak veroorzaakt wordt door de 'luiheid').

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
DE OLDE

Overleden

Lieden die anderen het huiswerk willen laten doen moeten niet geholpen worden , iets anders is als men iets niet snapt. Ik vraag me dan wel af hoe zit dat met die leraar op die school. Verder wil ik benadrukken "VRIENDELIJKHEID EN FATSOENSNORMEN IN ACHT NEMEN " kost niets en is veel prettiger.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Henry S.

Moderator

Ok, ik zal niet meer reageren op een huiswerkvraag.
En de opzoekvragen met liefde verwijzen naar Google of de zoekfunctie van dit forum, met link!

Enig onderzoek door een TS kan geen kwaad. Je ziet maar al te vaak zaken die verdacht veel op het uitbesteden van huiswerk lijken, mensen die het verdommen om een uurtje in een datasheet te duiken. Dat daar eens scherp op gereageerd wordt, is mi. terecht (en ja, ik heb hier op een dergelijke manier ook wel eens een draai om mijn oren gehad na een paar keer over hetzelfde stukje heen gelezen te hebben )

Dan is er altijd nog het verschil tussen onwetendheid (maar wel interesse / bereidheid wat te doen) en 'domme' vragen / luiheid (waarbij de 'domheid' mi. vaak veroorzaakt wordt door de 'luiheid').

En daar wil ik mij bij aansluiten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 28 november 2005 20:47:13 schreef KT88:
Van KT88, op persoonlijke titel.
...Graag zou ik zien dat de toon weer wat vriendelijker en hulpvaardiger wordt, ik krijg zo nu en dan al mailtjes van mensen die CO de rug toekeren of (tjdelijk) niets meer posten uit angst voor nare antwoorden.
En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn van een site als CO.

Gôh, waar ken ik dat toch van.
Had ik (eer-)gister niet een soortgelijk verzoek aan het adres van EA gericht?
Wat hulpvaardigheid betreft: op zich vanzelfsprekend, maar anderszijds mogen wij als forumleden toch ook wel van 'nieuwelingen' verwachten dat zij ook wat meer moeite doen om iets uit te zoeken. De sport van elektronica als hobby is niet het zo snel mogelijk in mekaar bakken van een weet-ik-veel-wat voor schakeling, maar om zo veel mogelijk zelf uit te zoeken hoe en wat het beste is om dat zo goed mogelijk te doen. Hulp van anderen mag daar best bij gehaald worden, maar zeg nou zelf: vragen als "hoe sluit ik een LED aan?" zijn gewoon triest. Dat is zo'n beetje de ultieme basis-elektronica en als je daar niet eens de moeite voor wilt nemen om dat, met de gigantische hoeveelheden info die er zowel in de bibliotheek als op het internet over te krijgen zijn, uit te zoeken, moet je m.i. gewoon niet aan elektronica beginnen.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Er is soms niks met een felle discussie zoals bij het GSM topic. Ik vindt het nog wel kunnen en leuk om te lezen.

Verder er zijn type simpele vragen:
Hoe sluit ik een led aan?
Ik heb dit en dit gedaan, klopt dit? of ik heb dit en dit gedaan en nou rookt het.

De tweede type laat wel zien dat er moeiet voor is gedaan, de eerste is gewoon lui.
Als je zelf laat zien wat je bedacht en geprobeerd hebt zijn mensen veel meer bereid te helpen.

Welke kant gaan we op?
Evarist

Golden Member

Het is je vergeven KT. Ik zal ook mijn best doen, heb ook al eens een klaagtopic gelanceerd.

Wat betreft die electrometer. Is wel interessant, dan weet je op welk nivo je je antwoord moet formuleren. Maar misschien is het beter , als je dan toch jezelf moet beoordelen, je specialiteit op te geven. Ikzelf ben een kei in TV, dat weten jullie, maar van Pic's programmeren weet ik alleen dat het bestaat :)

Nihil est verum, quod non probatur primo.
free_electron

Silicon Member

ook ik erger me wel eens aan de 535 e post over ledje aansluiten ... de vraag blijft wat doen we eraan .. ik heb net in andere thread (was iets over kerel die website aant maken was met 1 bladzijde over weerstanden) iets geopperd over het maken van een soort Wiki hier op CO. geen schakelingen maar een soort 1 blad per topic. 1 blad over weerstanden end e wet van ohm 1, 1 blad over de verschillende soorten condesatoren 1 blad over de dioe 1 blad over de lm317 1 blad over ledjes en hoe ze aan te sluiten . miks complex . de basis der basis. ook bijvoorbeeld de npn en pnp transistor , de opamp als inverterende en niet inverterend. ik las hier in topic over de kleurcode van diodes. dat soort dingen. dan heb je een reden om een (luie) beginneling-student-grootmoeder-hond-kat die komt vragen hoe je iets doet een lel te verkopen en naar de 'electronica voor dummies' faq te verwijzen op deze site.

voor de beginneling is het ook een springplank , t'lost zijn probleem ( en frustratie ) op en vermindert het frustratielevel van de meer gevorderden.

de zoemachiene is 1 ding op het forum maar ik kan best begrijpen dat als je als beginneling intitkt ledjes en al de posts ziet je krijsend wegloopt en er de brui aan geeft.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Er is wel één of ander electro-forum dat werkt met dat systeem dat mensen iemand een puntje kunnen geven als ze iemand geholpen hebben. Dit staat dan staat dan onder hun naam, en is dus niet te missen. Dit is op zich wel grappig, maar het geeft een beetje het idee dat de ene user beter is dan de ander, alleen omdat ie meer puntjes heeft. Daar ben ik een beetje op tegen.
Verder hoeft het nog steeds niet zo veel te zeggen over de kennis van iemand, meer over zijn hulpvaardigheid. Iets dat niet bij iedereen hetzelfde verdeeld zit...

Free the whales!

ja het lijkt me inderdaad nuttig moest er bevoorbeeld een aparte link in de navigatie balk komen, iets in de trend van weetjes of tips. Ik wil gerust ook wel een paar onderwerpen uitdiepen een daar een duidelijke tekst of verslag of een hoe te gebruiken tekst maken.

Crash Team Dummies - RUELT HQtronics - Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn

Heb al vaker ongeveer hetzelfde gezegd maar in het kort:

- Ik merk dat ik mij zelden lang erger aan een slechte startpost of "onhandige" TS (er zijn uitzonderingen ;), maar wel aan onvriendelijke antwoorden, of mensen die antwoorden maar de vraag duidelijk niet goed lezen of begrijpen.

Meer terughoudendheid is dan naar mijn mening veel beter voor het forum.
Ik weet ondertussen bijna overal wel wat over (nu ja .. ;) ), maar negeer het overgrote deel van de discussies en reageer alleen daar waar ik denk dat het zin heeft er mijn tijd aan te besteden.

Ik vraag mij af of er mensen zijn die storende fouten maken en die zich op een "harde" manier laten corrigeren door de anders users op een forum als dit. Ik geloof van niet. Dat soort gedrag lijkt me daarom nogal zinloos.
En het is een Heel Slecht voorbeeld, dat soms nog gevolgd wordt ook.

- Dit forum en zijn zeer gevariëerde nederlandstalige inhoud zijn heel erg goed te vinden in Google. Ik heb het vermoeden dat dit "overlast" in de hand werkt. Misschien vertellen de stats hier meer over en is er (voorzichtig ! )iets aan te doen.

- Meer FAQ's en artikelen zijn natuurlijk prima, maar dat kost tijd en het lijkt niet heel erg op te schieten.
Een simpele FAQ-link-lijst naar topic's waarin de desbetreffende vraag afdoende behandeld wordt is snel op te zetten en met weinig moeite bij te houden. Allicht vangt het het nodige af.

KT88

Overleden

Kijk Ruben, dat zijn oplossingen waar we wat aan hebben.
Ik meen me te herinneren dat er een tijdje terug een zekere "Rammboy" ook al zoiets opperde, helaas heeft die de plaat gepoetst.

Ikzelf ben nog immer doende tussen de bedrijven door een buizentutorial te schrijven, maar dat heeft voor beginnende electronici natuurlijk (nog) niet zoveel nut.

Maar inderdaad, een beginnersrubriekje over LEDjes, spanning- en stroombronnetjes, werking van onderdelen enz.

En voor de gevorderden: werking van opamps, poortjes, flipflops, schuifregisters enz.

Wie?

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Wel ik vindt het dan leuk dat ik ook eens wat kan terugdoen, ik ga er morgenvroeg eens aan beginnen, kheb toch pas laat les en na mijn oefeningen elektronica (nog 250 te gaan).Kzal beginnen met de een passieve componenten, ik geloof dat er zelfs nog nergens eigenlijk iets staat over alle type's weerstanden; welke uitvoeringen, wattages, fabrikanten, nauwkeurigheden, temp afhankelijkheid. Daarna dan mss de led, transitor(veel types!)....(tzal ook wel niet heel snel gaan want staks zijn het alweer examens!)

Crash Team Dummies - RUELT HQtronics - Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn
free_electron

Silicon Member

Op 28 november 2005 23:23:29 schreef KT88:
Kijk Ruben, dat zijn oplossingen waar we wat aan hebben.
Ik meen me te herinneren dat er een tijdje terug een zekere "Rammboy" ook al zoiets opperde, helaas heeft die de plaat gepoetst.

Ikzelf ben nog immer doende tussen de bedrijven door een buizentutorial te schrijven, maar dat heeft voor beginnende electronici natuurlijk (nog) niet zoveel nut.

Maar inderdaad, een beginnersrubriekje over LEDjes, spanning- en stroombronnetjes, werking van onderdelen enz.

En voor de gevorderden: werking van opamps, poortjes, flipflops, schuifregisters enz.

Wie?

beloof niks maar kzal mijn best doen ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Zodra ik wat tijd (en zin) vind, zal ik wel een algemeen ding over op-amps in elkaar zetten. Basis schakelingen e.d., de eigenschappen en het beschrijven van het gedrag etc. Zal vast wel zinnig zijn.

Waarom 2x het wiel uitvinden?
Zijn een paar links naar goeie electronica cursussen op een apart plekje niet voldoende?

Oke, ik geef toe. Dan worden ze wel minder snel bekeken.

[Bericht gewijzigd door JuuL op dinsdag 29 november 2005 00:40:25