Op 7 december 2004 18:40:36 schreef zweetvoetje:
Ik kan niet echt precies zien waar het schema staat op rob007 zn site, dus dit kan onzin zijn:

Het versterkertje heeft meteen aan het begin een potmeter van 10KOhm, waardoor de ingangsweerstand dus maximaal ook 10KOhm is. Vaak is de uitgangsweerstand van een simpel éénkringertje door de detectorschakeling veel groter.
waar staat dat schema precies?

Het staat in de topicstart. Er zit een BC108 (daar heb ik een BC547 voor gebruikt) bij als buffertje. Lijkt me dat hij die 10K wel aankan.

@ ripkip:

Ik heb de schema's van de synchrodyne eens bekeken, zou volgens mij moeten werken met een kristal.
de CW ontvanger is gewoon een AM ontvanger met een verstemde oscillator om de CW hoorbaar te maken.
Maak je de ingangskring nu gelijk aan de kristalfrequentie dan moet het werken.
Frequentievariatie kan met een PLL en evt. een frequentievermenigvuldiger als die de freq. niet haalt.
Een PLL08 uit een ouwe bak zou het moeten kunnen.

Het zou toch moeten werken, zou je zo zeggen. Lopen de condensatoren goed gelijk? of heb je twee losse gebruikt?
Misschien mag die 1MOhm bij de AF transistor ook wel naar 100kOhm. Het zou zo ook wel moeten werken, maar je weet maar nooit.

Op 7 december 2004 19:51:50 schreef KT88:
@ ripkip:

Ik heb de schema's van de synchrodyne eens bekeken, zou volgens mij moeten werken met een kristal.
de CW ontvanger is gewoon een AM ontvanger met een verstemde oscillator om de CW hoorbaar te maken.
Maak je de ingangskring nu gelijk aan de kristalfrequentie dan moet het werken.
Frequentievariatie kan met een PLL en evt. een frequentievermenigvuldiger als die de freq. niet haalt.
Een PLL08 uit een ouwe bak zou het moeten kunnen.

Moet ik dan tussen de antenne en de ingang van de mixer een ingangskring maken? En waarmee? een spoel en instelbare C ?

Over dit ontvangertje gaat het!
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=EXP.%20KG%20radio%203tot9MHZ%20-%20AM.JPG

Site: http://www.radiorob007.tk

RadioRob Schema boek:
http://members.lycos.nl/surftowesley/schemaboek/index.php

Ik zou het vervelend vinden als dit ontvangertje niet gaat draaien!

Even over de afstem C.
Neem alle twee de afstem Cs die eene met 130pF
En die andere met hopelijk ook in die buurt de waarde.

Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op ]

@Rob: leuke site, veel werk ingestoken zie ik!

@ ripkip: inderdaad.

Op 8 december 2004 00:48:08 schreef KT88
@ ripkip: inderdaad.

Maar wat maakt dan het verschil met rob z'n schema? Ik moet dan nog steeds afstellen met die C die voor de ingang komt... Kun je misschien uitleggen wat dan de functie van de mixer met het kristal is? Ik heb daar geen ervaring mee :(

EDIT
ik kan natuurlijk ook een ingangs afstemkring maken met een spoel en een vaste condensator afgestemd op de freq die ik wil... maar heb ik dan nog iets tuning? Misschien kleine instel C er parallel over?

[Bericht gewijzigd door Tedde op ]

Wat jij wilt is een ingangskring die meeloopt met de oscillatorkring. Dus een tweevoudige afstemC nemen, of met varicaps gaan werken.

Ik ben eens in de ouwe boeken gedoken, maar dat zijn alleen buizenschema's........het principe is uiteraard wel hetzelfde.

Waarom eigenlijk kristalsturing?

Op 8 december 2004 21:33:17 schreef KT88:
Waarom eigenlijk kristalsturing?

Ow ik weet niet, ik vond het wel een leuk idee van die CW ontvanger. Ik wil toch alleen van 6,3 tot 6,4 MHz ongeveer kunnen ontvangen. En het tunen leek mij makkelijker aangezien je niet van 3 tot 9 mhz kan tunen en aangezien alles op KG zo dicht op elkaar zit.

100 kHz deviatie red je niet met een kristal + serietrimmer.
Stabiliteit is inderdaad wel prettig op die volle banden, ja.
Dan maar een PLL maken met frequentieverveelvuldiging, dan haal je die delta F wel.

Op 8 december 2004 21:58:51 schreef KT88:
Dan maar een PLL maken met frequentieverveelvuldiging, dan haal je die delta F wel.

Hmmm, aangezien ik nooit wat met ontvangers gedaan heb zou ik ook niet zo snel weten hoe ik aan PLL KG schema's kom... misschien weet jij er nog een paar? :)

Een snelle Google op SW PLL schematic gaf oa. dit:

http://www.commlinx.com.au/RF.htm
http://www.keymark.com.tw/download/FS8308.pdf

Een PIC-based PLL:
http://lea.hamradio.si/~s51kq/UNI.HTM

Ik heb zelf niet zoveel op dit gebied, ik ben maar een audiofiel :-)

EDIT: kijk ook eens op de site van Richard ofwel amateur 19.
http://www.kempernet.net/KemperNet.net.htm

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

Bedankt KT88 voor de informatie!
Misschien voor iedereen met interesse in radio'tjes leuk:
http://www.radio-electronics.com/index.php
Hier staan hele leuke dingen uitgelegd over het hoe en wat en op welke manier van radio's

Ik hoop dat Thomas zijn ontvangertje gaat draaien!
Misschien horen we dat nog wel.

@KT88
Even over de site.
Mijn zoon heeft hem aangemaakt.
En ik heb de vulling gegeven, tis nog niet helemaal……

http://www.qsl.net/wd4nka/TEXTS/REGENf~1.HTM

Groetjes Rob.

Ik zal dit oude topic toch maar weer ff uit de sloot halen, nu het nog net geen jaar oud is...

Ik zat (op advies van iemand) nog eens te kijken wat ik nou allemaal uit een simpel éénkringertje kon halen. Dus ik was een beetje aan het klooien, en kwam erachter dat zo'n éénkringertje lang zo slecht nog niet is.
Ik vond dat ik maar eens iets moest maken wat lekker makkelijk af te stemmen is, dat wil zeggen zonder terugkoppeling die je steeds heen en weer moet doen om hem goed te laten ontvangen. Gewoon één knop, net als bij een super.
Ik kan niet zeggen dat het meteen raak was, maar na even wat geëxperimenteer moet ik zeggen dat ik zeer tevreden ben met dit schema. De selectiviteit is aanvaardbaar, en de gevoeligheid vrij goed, voor een ding met alleen maar een 50x8mm ferrietstaafje. Ik kan er nu 's avonds makkelijk italianen e.d. mee uit de lucht vissen(ik denk dat ik er wel zo'n 50 zenders mee kan ontvangen). En dat allemaal met één draai aan de knop, want de terugkoppeling staat na één keer goed instellen eigenlijk voor alle frequenties wel goed...
http://img528.imageshack.us/img528/872/feteenkringer7yw.jpg
Nog één opmerking: die terugkoppelweerstand van 10k is misschien handig om ook instelbaar uit te voeren. Dan kan je de terugkoppeling het mooiste lineair instellen.

De selectiviteit is nog niet zo goed als ik hem eigenlijk zou willen hebben. Maar ik vraag me af of dat wel mogelijk is met een simpele éénkringer, daar deze altijd dezelfde frequntie-karakteristiek hebben, de één wat breder dan de ander, maar in principe toch gelijk. Het probleem is namelijk dat ik als ik bijv. naar de BBC(op 648) luister er dan altijd nog een heel zacht beetje Arrow Classic rock (op675) doorheen komt. Waarschijnlijk moet ik dan toch overstappen naar tweekringers om dat te verbeteren.
Op dit moment is de bandbreedte namelijk al wel zo smal dat ik echt precies in het midden van de zender moet afstemmen om er verstaanbaar geluid uit te krijgen; d.w.z. om de draaggolf er dus niet uit te filteren.

Interessant Zweetvoetje. Zijn dat Si-dioden? Grappig dat je een diode detector gebruikt, dat zie je niet echt vaak in een meegekoppeld audion. (Audion met Dilz dtector :) )

Zou je die d-gate mosfet kunnen vervangen door een j-fet? Geprobeerd?

Ik heb shottkey-diodes gebruikt, Ge diodes zullen het dus ook wel doen. Si diodes zijn een beetje sloom, en hebben teveel inwendige capaciteit (of je moet goede nemen...). Maar vooral de hoge drempelspanning bij die dingen zal voor de audio-detectie niet zo geweldig zijn.

Een J-Fet heb ik het ook mee geprobeerd, maar ik kwam erop uit dat eigenlijk alleen dit goed werkt. De reden is een lang verhaal, dat ik toch maar zal houden:
Om de terugkoppeling electronisch regelbaar te maken moest ik een element hebben dat qua versterking zeer sterk spanningsafhankelijk is. Een FET leek dus een goede keuze.
Nog een eis: Als het signaal over de FET groter wordt, dan moet de versterking afnemen. Anders kan een ding gaan genereren, en een iets grotere versterking hebben tijdens het genereren. Daardoor zal het terugdraaien van de terugkoppeling geen direct effect hebben, je zal de terugkoppeling dan verder moeten terugdraaien om het genereren te stoppen, dan dat hij stond om het te starten. Een soort Schmitt-trigger idee dus. Dit is ook het probleem bij de meeste transistoren éénkringers, die hebben namelijk bij een groter signaal een grotere versterking. En dan krijg je dus dat probleem dat hij ineens in het genereren 'plopt'. Dit moest dus zeker niet zo zijn. Als dit namelijk zo zou werken, dan zou de terugkoppelingsregeling ervoor zorgen dat mn schakeling superregeneratief zou gaan werken (d.w.z. steeds stoppen en weer terug beginnen met oscilleren).
Zo kwam ik eigenlijk bij deze schakeling uit. Een dual-gate FET heeft een sterk spanningsafhankelijke versterking, als je hem zo schakelt, en het is de enige die de goede karakteristiek heeft. Een J-FET heeft dat voor zover ik weet niet. (of je moet m in gemeenschappelijke drain-schakeling zetten, maar dat werkte ook niet lekker).

En die diodes als detectie gebruik ik altijd. Da's namelijk makkelijk, en werkt eigenlijk praktisch altijd. (en het doet denken aan die goede oude tijd van voor de jaren 60 :P)

Ja,
Ga ik natuurlijk vragen kan dit ook op KG?
En ik had al eens wat gezien ergens:
http://oernst.f5lvg.free.fr/index.html
voor de 6MHZ?

Rob007.

Het zal vast ook wel voor de KG gaan. Je zal de terugkoppeling misschien ietsje anders in moeten stellen, maar ik zou niet weten waarom niet...

Voor KG is het misschien ook wel handig om er een antenne aan te zetten, want daar zijn de signalen toch wel ietsje kleiner natuurlijk.
Gewoon met een koppelwindinkje op de ferrietstaaf moet dat wel lukken...

En het leuke aan mijn schema (boven die andere) is dat als de terugkoppeling, en versterking één keer goed staan, dat die dan ook altijd goed staat. Afstemmen als een superhet dus. En dat is bij die franse schema's geloof ik niet het geval. Al kan ik niet zeggen dat ik alles nou helemaal kan volgen wat daar staat.

@Eidereen?

Een vriend van mij wil wat bouwen
En kwam aan met dit ontvangertje:
http://home.hetnet.nl/~pa2ohh/05simrxnl.htm
Weer met zo'n trafo voor naar de hoofd telefoon.
Ik wil daar weer van af zoals gewoon,
Wat doe ik?
Zet ik een weerstand in plaats voor die wikkeling
en een Elco naar een BC torretje om het versterkt op
de hoofdtelefoon/oortelefoon te zetten?

Geloof wel dat ik het trafotje heb (van Conrad!)

Spoel vind ik ook niet zo mooi maar PVC van maken?

En de wikkeldraad vind ik wel heel erg dik
Wat gebeurt er als ik dun draad neem?
Ik tik maar wat,
woord de gevoeligheid niet beter met dun draad?

Tips?

Rob007.

Moet prima gaan Rob, een weerstandje van 4k7 in plaats van de trafo met daarachter een tor als koptelefoonversterker.

De spoel lijkt mij niet kritisch, er is hier voor dik draad gekozen om de spoel gemakkelijk af te takken.

Ja okee dus das goed!
Maar hoe vond jij en @iedereen de volgende gedachte?
Je hebt altijd een eerste spoel bij een ontvanger.
Als het een beetje goeie ontvanger is beginnen we met BV een
Versterker om het signaal binnen te zuigen.
Die spoel is dus ook een groot deel er voor verantwoordelijk
Voor de gevoeligheid van de rest
(in combinatie met Ctje en laten we zeggen, en de versterker tor)
De draad van die spoel is dus best belangrijk!
Is het BV niet zo dat dikke spoeldraad minder gevoelig zou zijn
dan BV dun draad?
Dus een spoel van ? WDG - D? en 1,5MM dik
Of een spoel van ? WDG - D? en 0,1MM dik.
Zijn er nog meer mensen die mee lezen?zeg eens wat?

Rob007.

Mijn idee? Maak de spoel zo goed mogelijk, lekker dik (aarde) draad gebruiken en een mooie luchtspoel maken zoals de "tank spoelen" van de Amerikanen uit de jaren 40 en 50.

En daar een goede afstemcondensator overheen. Dan een versterker (buis, tor of fet) met een beetje terugkoppeling (regelbaar) en detectie, dan heb je iets goeds.

Maar ik ben wat dat betreft best ouderwets en ik schaam mij er niet voor! ;)

Oké jij zegt DIK draad!
Maar je begreep dus wel wat ik bedoelde.
Zijn er nog meer? Andere mening?

Natuurlijk is de antenne op de eerste plaats
die het signaal moet vangen en dan met
of een Ctje of een koppelspoeltje naar . . . .

Rob007.