Teslacoil en dergelijke Deel 9

Dit topic is gesloten

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Op 4 januari 2006 21:00:52 schreef ZAQ:
Voordat iemand mijn filmpje mist
ftp://86.84.49.142/Tesla_4_big_vttc/vttc2.wmv

Mooi filmpje! Vooral tijdens dat je het licht aan had. Ik zie gele, witte en blauwe streamers! Hoogfrequente kleurenstroom? Teslaspoel met kleurcode?

Kun je het schema-spanningen enz. daarvan hier laten zien?

Ik heb nix gezecht :P
(voor degene die voor de edit gelezen hebben :P)
ik heb fotos bekeken en ga nu naar me schuur ook weer coilen :P

(is ook al zo lang geleden )

is kijken of ik meer uit me kleintje kan krijgen :)

[Bericht gewijzigd door Electrogek op donderdag 5 januari 2006 21:53:13

Gaaf filmpje hoor !
Wel maf die kleuren inderdaad. Het lijkt me toch dat het een effect van de camera is of niet Zaq ? Ze lijken soms zelfs grijs tezijn, geen logische kleur van een streamer zou ik zeggen.

Electrogek, negeer me mailtje dan maar :)

Soldeerbout je had nog wat vragen over rsg's...

- is er een minimale en een maximale bps bij een draaiende vonkbrug?
- wat moeten de afstand van de elektrodes zijn?
- moeten de elektrodes een punt hebben of bol?
- ben ik de eerste op CO die dit wil of heeft iemand anders hier ook al evaring mee?

Opzich is van 1-1000 wel mogelijk. Een rsg blust door de vonk snel uit elkaar te trekken. Dus een hele lage bps is lastig omdat voor een beetje snelle electrode snelheid je een hele grote schijf nodig hebt.
Puntige elctroden zij niet handig, die punt smelt er zo vanaf. De diameter moet niet te groot zijn anders staan de electroden telang voor elkaar. Dus echt een bol is ook niet handig. Neem op de schijf bijv 4 mm draadeind, of boutjes. Ze worden snel genoeg een beetje afgerond :P
De stationaire electroden worden heel snel heel erg heet. Het mooist zouden staafjes wolfraam in een aluminium blok zijn bijv. Eerst gebruikte ik 2.4 mm wolfraam. Die kun je krijgen in een las benodigtheden winkel (zijn TIG las electroden). Dat ging prima tot 2 kw. Nu gebruik ik 5 mm wolfraam. Gaat prima tot 4-5 kw. Nu beginnen de 4mm draad eindjes brandende stukjes ijzer te spugen na 30-40 seconden op 5 kW.
Neem niet een te kleine schijfdiameter en een behoorlijk toerental. Bijv 25 cm dia met 3000 rpm. Dat blust lekker. Ga je veel lager neem dan een grotere schijf.
De electroden worden dus heel heet en draaien erg snel. Middenpunt vliedende kracht etc. Denk daaraan !!! Als je een plastic schijf hebt die gaat smelten wil je geen gloeiend hete stukken ijzer met 150 km/p tegen je hoofd.

Gelukkig heb je geen synchrone rsg nodig, dat scheelt weer een hoop gedoe.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Anoniem

Hallo allemaal, ben ik weer!

Allereerst, happy newyear allemaal! K hoop dat iedereen alle ledematen (en alles wat daar aan vast zat) nog heeft!

Anyway, fry had gelijk. Mn coil deed niks anders dan powerarcen... :( Heel fel wit plasma, very warm, roodgloeiende spark gap. Voor de rest niks, noppes, niente, nada...

Maar, goed nieuws! Pimmetje heeft een neontrafo geregeld, GRATIS!!! :D :+ 8 kV, 400VA. Voor iedereen die k nu jaloers maak, srry ;)

Anyway, mijn vraag: het aanpassen van de spanning van je spoel, dan gebeurte er in principe toch niks met de resonantiefrequentie van het hele gebeuren? Of moet k dan zeg maar helemaal alles opnieuw tunen?

Behalve dat langere streamers wat extra capaciteit aan de toroid toevoegen verandert een hogere spanning volgens mij niets aan de resonantie frequentie.
De vonkbrug moet kort en agressief klinken met blauw/wit licht. Geel en weinig volume verschil is fout. Het is allemaal wat subjectief maar beter kan ik het niet uitleggen. Laten horen is ook geen optie, microphoons trekken een vonkbrug nogal slecht :P

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Op 6 januari 2006 19:27:18 schreef Lil Pimmetje:
Maar, goed nieuws! Pimmetje heeft een neontrafo geregeld, GRATIS!!! :D :+ 8 kV, 400VA. Voor iedereen die k nu jaloers maak, srry ;)

Piiiiiimmmm!!!!??? :D Wat een bofkont ben jij toch weer he!
Welk adresje was dat dan? Of ik moet toch maar 50 euro neertellen bij HACO...? :( ;)

Chris

~ Resonant Arcs ~

Na de vvtc2 in staccato mode te hebben getest en gigantische streamers te hebben gezien waarna de aardlek er steeds uitvloog, de hele handel maar weer eens gewoon getest en wat denk je , niets maar dan ook helemaal niets.
FF een vraagje aan de experts, ik heb de hv diode's getest door ze in serie met een 220v lamp te zetten, wanneer de lamp op halve kracht gaat branden kun je dan zeggen dat ze goed zijn?
Ik kan me voorstellen dat ze bij 220v nog wel werken maar bij 2200v niet meer (goed)blokken, of zie ik dit verkeerd en is werken werken?

Hey Zaq
Allereerst sory je toroid ligt hier nog steeds er is inmiddels wel een doosje om heen gekomen met adres maar hij moet nog de weg naar het postkantoor afleggen.
Ben er stomweg nog niet op tijd voor thuis geweest.

Heb nu wel eindelijk je filmpje gezien al een paar keer geprobeert maar deze keer had je je pc aan :D
Ziet er weer goed uit.
Maar ik zie bij jouw hetzelfde als bij mij.
Op somigge website's zie je vttc's met zon bos statisch haar erop (vonken)
Bij de jouwe en ook de mijne zijn het meer sg achtige vonken alle kanten op.
Hoe kan dit? zitten we erg laag in de frequentie?
Op wat voor frequentie draait jouw tc ongeveer?
Ik zit zo rond de 400khz

En wat betreft de diode's kan ik je niet met zekerheid zeggen.
Als je nu eens als voeding een mot met 1 cap parralel probeert dus gewoon op ac.
Als hij het dan wel doet weet je in ieder geval dat het niet aan de rest ligt

Ik heb van de week 1000 diode's binnen gekregen En ik ga 180 stuks nodig per keer.
Bruggelijkrichter 3parralel en 15 in serie.
Zou ik over elke diode een ceetje moeten zetten of gewoon aan de uitgang een c om het hf een beetje te blokken?

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Ik ben nu een beetje aan het rekenen geslagen voor m'n toroid. Maar aan de hand waarvan worden de afmetingen precies bepaald? En de verhouding tussen de diameter van de buis en de totale diameter moet geloof ik iets van 0,2909 zijn voor de hoogste capaciteit. Klopt dat?

Chris

~ Resonant Arcs ~

@coaster_chris.
Volgens mij is het inderdaad 0.2909. Je kunt het eenvoudig narekenen om te kijken of het klopt.

@ZAQ en Sparks.
De vonken liggen ook aan je breakout punt of aan de manier waarop hij aangestuurd word. Fullwave gelijkgericht of Halfwave. DC of AC, Stattaco of geen stattaco. Je kunt dus vele verschillende vonken maken. Wat mij wel een interesant lijkt is om inplaats van een thyristor een igbt te nemen. En dan inplaats van de stattaco een interupter met burst mode. Hiermee kun je dan als je de coil op fullwave dc draait hem telkens een burst geven op zeer hoog vermogen zonder dat je buis te warm wordt. Volgens mij kun je hier allemaal verschillende soorten vonken mee krijgen en ook behoorijk lang. Mocht je het willen proberen ZAQ dan kun je wel een schema van mij krijgen en een igbt :)

@RC-A
Sorry ik heb de site niet weer kunnen vinden ik zou nog wel even gaan zoeken of ik hem weer kan vinden maar ik ben bang van niet.

Die 0,2909 komt geloof ik uit die tesla xls van die herb.
Maar dat klopt niet hoor. De grootste capaciteit krijg je bij de grootst mogelijke kleine diameter waarbij je het nog een toroid kan noemen. Dus de kleine diamter=0,5 keer de grote diameter. Als de kleine gelijk is aan de grote krijg je een bol. Die heeft de grootste capaciteit...
Javatc berekend het wel goed trouwens.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

@fry
Ik had het inderdaad uit de excel sheet maar had me er verder niet echt in verdiept. Bereken al mijn coils via javatc aangezien die toch wel wat nauwkeuriger is :).

Ik heb waarschijnlijk binnenkort een paar behoorlijke igbts voor mijn drsstc met dank aan WVenis.
Verder ga ik binnenkort mijn interupter in een metalen kastje bouwen omdat hij toch teveel storing oppakt. In februari krijg ik de print voor mijn nieuwe driver en dan kan ik verer met mijn grote drsstc. Mijn kleine ga ik ook verder mee als ik mijn functie generator binnen heb wat waarschijnlijk dinsdag word. Mijn oude heeft het helaas begeven en het was niet meer de moeite dat ding nog te repareren dus.

Anoniem

Op 6 januari 2006 23:27:16 schreef fry:
Behalve dat langere streamers wat extra capaciteit aan de toroid toevoegen verandert een hogere spanning volgens mij niets aan de resonantie frequentie.
De vonkbrug moet kort en agressief klinken met blauw/wit licht. Geel en weinig volume verschil is fout. Het is allemaal wat subjectief maar beter kan ik het niet uitleggen. Laten horen is ook geen optie, microphoons trekken een vonkbrug nogal slecht :P

Okeej, dan zit het hier op het moment goed mis! Mijn vonkbruk maakt fel wit licht, en GEEN geluid :O Heel vaag, maar best cool :P Pim heeft geen tesla gemaakt, maar een plasma lamp! :+ :D

Op 7 januari 2006 11:58:26 schreef coaster_chris:
[...]

Piiiiiimmmm!!!!??? :D Wat een bofkont ben jij toch weer he!
Welk adresje was dat dan? Of ik moet toch maar 50 euro neertellen bij HACO...? :( ;)

Chris

hmm, srry, kan je dit adresje nie geven, deze man is niet een bedrijf, maar een tussenpersoon, die ik ken via een kennis :P Dus waarschijnlijk, als k jou dit adres geef, moet je dan nog betalen :P Tog maar HACO ;) Srry!

Zaq het lijkt me echt heel sterk dat diodes wel werken op 220V en niet meer op 2200V. Volgens mij is die test met die lamp een goede indicatie dat ze nog werken. Als ze 220 wel blokken maar op een hogere spanning zouden ze wel doorslaan staat er dus minimaal 220 over terwijl ze geleiden. De dissipatie is dan zo groot (min 220*I watt)dat ze doorfikken/ontploffen. Daarom gaan dioden ook altijd stuk bij overspanning omdat de sperspanning er overstaat terwijl er stroom doorloopt = veel watt.
Ik denk dat je het ergens anders moet zoeken.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Sine

Moderator

Hmm, meestal gedragen kapotte 1n400x-en zich inderdaad als een dure draadbrug.

Maar bij thyristors heb ik al mee gemaakt dat ze bij een bepaalde spanning zelf ik geleiding gaan, dus geheel onmogelijk lijkt me dat niet

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 7 januari 2006 22:03:48

Een thyristor is ook wat complexer. Ik kan me zo voorstellen dat de doorslag de gate triggered waardoor die in geleiding gaat zodat als er een serieuze stroom gaat lopen geen hele hoge spanning meer over staat. Niks wordt dan echt heet daarbinnen. Dat gaat dan misschien goed zonder al te grote schade. Een diode is eigenlijk gewoon een zener die de dissipatie niet aankan.
Ik denk maar wat...

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

@ Fry en Sine

Heb de hv diodes vervangen voor twee andere en wat denk je het werkt weer, althans op een laag voltage. De familie ligt te slapen en wensen niet gestoord te worden. Dus morgen meer nieuws.
Kan op mijn werk (af en toe) de hv diodes door laten meten op onder andere 2000v, horen jullie volgende week ook nog meer van.

@Sparks
Heb de tijd, doe maar rustig aan.
btw frequentie van mijn vttc 2 is volgens javatc 315KHZ

[Bericht gewijzigd door ZAQ op zaterdag 7 januari 2006 23:00:54

Hv diodes boven de 1000v zijn eigelijk een aantal diodes in serie, een aantal pn overgangen achter elkaar. Vandaar dat de spanningsval ook flink omhoog gaat. Het kan natuurlijk dat een aantal van die overgangen doorgeslagen zijn en sommige niet. Dan krijg je inderdaad een diode die het op lagere spanningen wel doet. Mischien dat dat gebeurd is ?

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Heb mijn cap voor de voltage doubler van 6000V 0.7uF naar 4000V 2uF gemaakt, het is nu net of de duivel binnen komt.
Variac is nog niet boven de 75% geweest en ik had strikes overal, totdat een paar testsnoertjes de spanning niet meer aankonden en spontaan begonnen te vonken.
Morgen eerst alles een zonder testsnoertjes maken en dan weer een testen.
Wat een buis!!!!!!!

Ja ik kon het toch niet laten heb net even de caps en trafo's en zooi uit de kisten gehaald en m'n vttc even weer opgebouwt :P

Wilde toch eens zien hoe dat het werkt met een spaningverdubbelaar.
Heb een kleine secundaire gepakt 1 primaire cap van 1600 pico een topload van kleine 25 en grote 120 mm
twee mot's en 1 motcap van 0.95 in de verdubbelaar.

En wat schetst mijn verbazing gelijk 40 cm :D
Dus met andere woorden een verdubbelaar werkt stukken beter als ac uit 1 mot of dc afgevlakt
Nog een grotere verbazing volgde waneer ik extra caps ging toevoegen aan de verdubbelaar bij 2 caps resultaat iets beter bij drie caps nam het weer af.
Zal te maken hebben met dat de mots de spanning niet hoog genoeg meer krijgen in die caps.

Foto's volgen zodra ik mijn pc weer zover heb dat ie de camera accepteerd. stom ding:P

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Zo hier zijn ze dan foto's van de hf en hv veilige opstelling ;)

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=vttc-voltage+verdubbelaar+006.jpg

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=vttc-voltage+verdubbelaar+003.jpg

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=vttc-voltage+verdubbelaar+001.jpg

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

@Sparks
Ziet er goed uit :) En je kunt nog tot de 10 kv met de gu 21b he ;) Dat belooft dus nog wel wat voor de toekomst.
Krijg nu zin om eindelijk ook mijn filament trafo eens af te maken voor mijn vttc.

@ZAQ
Je verhaal voorspelt ook veel goed. Ik ben zeker benieuwd naar hoe het verder gaat als je variac op 100 % staat. Misschien de vttc iets meer verplaatsen zodat je vonklengte niet door de ruimte beperkt wordt.

@Iedereen met een vttc.
Iemand nog zin om mijn idee eens te proberen met een interupter met burst mode en een igbt om de buis te pulsen op hoger vermogen ? Ik stel gratis een 600 volt 35 A igbt ter beschikking voor wie het uit wil testen :P Helaas is mijn vttc nog ver van af dus.

@Sparks
Die laatste foto ziet er toch al wel uit zoals je laatst bedoelde met een bos haar oid.

@Jorrit
Ik ben al blij als ik de vttc in stacato mode krijg met een triac, maar bedankt voor het aanbod.

Dit topic is gesloten