Het nixie/dekatron/neon etc. topic

Dit topic is gesloten

Op 10 februari 2006 11:11:02 schreef Jakke_T:
IN-17 en ik denk dat Jossie daar mee aan het werk is om de lib volledig te maken en te testen.

Dat denk je dan verkeerd .... >:).
Ik moet er nog steeds aan beginnen ... Motiveerd niet echt als ik zelf andere buisjes heb:P.

Woei! *heeft etsbak*

http://members.lycos.nl/gerwin2003/co/Nixie.lbr

^^ hierstie dan. alleen de connectie tussen schema en printplaat laat het afweten. hoe dit komt weet ik nog steeds niet. (ik heb netjes op connect geramt enzo maarja :P) HF with it

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Op 10 februari 2006 16:06:37 schreef Gerwin:
http://members.lycos.nl/gerwin2003/co/Nixie.lbr

^^ hierstie dan. alleen de connectie tussen schema en printplaat laat het afweten. hoe dit komt weet ik nog steeds niet. (ik heb netjes op connect geramt enzo maarja :P) HF with it

Verbind je de draden wel goed @ je printplaat?
Je moet ze met het groene bolletje verbinden (of de plek waar dat ding hoort te zitten)

Woei! *heeft etsbak*

hms
in dat geval moet ik de pinnen even omdraaien :+

^^ versie updated en werkt nu :)

edit: hij is niet goed geupload.

[Bericht gewijzigd door Gerwin op vrijdag 10 februari 2006 19:39:12

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

kick: ik heb hem opnieuw geupload en hij zou nu moeten werken

http://members.lycos.nl/gerwin2003/co/Nixie.lbr

voor de IN-12A
ben nu nog bezig met die andere types :P

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

... komt de IN-8-2 er ook in?
Ich habe dar 12 vom:).

Woei! *heeft etsbak*

als ik een pinlayout kan vinden (kwa maten) wel :P

en weet iemand of er een soort van bar buizen bestaan waarmee je een VUmeter ofzo kan maken?

[Bericht gewijzigd door Gerwin op zaterdag 11 februari 2006 12:15:11

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Turbokeu

Golden Member

Op 11 februari 2006 12:13:47 schreef Gerwin:
en weet iemand of er een soort van bar buizen bestaan waarmee je een VUmeter ofzo kan maken?

IN-9
IN-13
Burroughs / Vishay PBG12201

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 11 februari 2006 12:13:47 schreef Gerwin:
als ik een pinlayout kan vinden (kwa maten) wel :P

Dan zou ik het zelf ook wel kunnen, ik heb al aardig wat libaries gemaakt (van smd onderdelen>:)).

Woei! *heeft etsbak*
Lucky Luke

Golden Member

Op 9 februari 2006 18:41:30 schreef jossie:
[...]
Jep.
Zie eboi.

ik heb ebay ff bekeken en wat verder ook, maar ga toch voor de torren.
tussen haakjes:
(ik heb nog geen buisje, een klasgenoot zou er een overhebben, maar hij kan 'm niet meer vinden)
maar ik wil er dus een teller mee gaan maken. ik dacht gewoon lichtnet-trafo naar (12?)vac, gelijkrichten, afvlakken, naar 12v regelen.
met 12v een 4017 voeden (of hadden die 5v nodig? anders na de 12v regelaar eentje naar 5v)
dan die 12v naar een schakelende voeding voor de hoogspaning. aan de 4017 de hv-torren, de torren aan de voeding (+) de torren naar de nixie, en de nixie naar de voeding(-)
ik dacht dat zo te doen maar ergens anders zat er nog een tor in de cathode van de nixie, moeet dat hier ook nog?

en moet de stroom naar de nixie nog begrensd worden?
(het jammere is dat ik ook nog niet weet wat voor buis die klasgenoot nog heeft... dus dat ik ook geen datasheet kan vinden. als er in die datasheet iets zou staan van maximum current oid dan wist ik al meer)

ik dacht een regelbare HV voeding te gebruiken waarvan een schema op www.franktechniek.nl staat, 'k weet alleen niet of mijn e-boer dat ic heeft. ik heb weleens gehoord van van schekalende voedingen met een ne555, kan dat ook voor dit soort spanningen?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 12 februari 2006 17:16:16 schreef Lucky luke:
dan die 12v naar een schakelende voeding voor de hoogspaning. aan de 4017 de hv-torren, de torren aan de voeding (+) de torren naar de nixie, en de nixie naar de voeding(-)

Prima. Vergeet de basis weerstanden niet, en neem HV torren.

ik dacht dat zo te doen maar ergens anders zat er nog een tor in de cathode van de nixie, moeet dat hier ook nog?

Das alleen als je wilt multiplexen met meerdere buisjes.

en moet de stroom naar de nixie nog begrensd worden?

Nope.

ik dacht een regelbare HV voeding te gebruiken waarvan een schema op www.franktechniek.nl staat, 'k weet alleen niet of mijn e-boer dat ic heeft. ik heb weleens gehoord van van schekalende voedingen met een ne555, kan dat ook voor dit soort spanningen?

Hmwa, als er dan geen belasting aan hangt kan het voltage flink stijgen d8 ik.

Woei! *heeft etsbak*
Turbokeu

Golden Member

Op 12 februari 2006 17:16:16 schreef Lucky luke:
[...]
ik heb weleens gehoord van van schekalende voedingen met een ne555, kan dat ook voor dit soort spanningen?

Zéér zeker!
Een simpel en effectief schemaatje:
http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/nixie%20psu.gif

CD :)

PS: Dit is de voeding die ik gebruik om nixies te testen.
Claus Urbach gebruikt hetzelfde principe in zijn kits.

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op zondag 12 februari 2006 17:26:55

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Op 12 februari 2006 17:21:22 schreef jossie:

Das alleen als je wilt multiplexen met meerdere buisjes.

Kathode zijn de cijfers, als je wilt muxen komt er een tor in de ANODE

Nope.[...]

Pardon ?Als je nixies wilt slopen niet nee ..

Wil je wat langer doen met je buisjes zul je met een weerstand in de anode de stroom moeten beperken tot een paar mA ( zie datasheet buis )

kan je die nixie's in de gewone elektrozaak kopen?

always look on the bright side of life
Lucky Luke

Golden Member

Op 12 februari 2006 17:21:22 schreef jossie:
[...]
Prima. Vergeet de basis weerstanden niet, en neem HV torren.[...]

4,7k naar de basis, vergeten te typen...

Das alleen als je wilt multiplexen met meerdere buisjes.
[...]

nee dat hoef ik niet, ik heb (krijg) maar 1 buisje

Nope.[...]

moet er dan nog iets anders met die stroom speciaal zijn? ik heb ergens wat in me achterhoofd iets wat ik ergens gelezen heb weet alleen niet meer wat en waar. maar daar zatten ze met stroombegrenzing te knoeien en niet te hoog (doorbranden) of te laag(cathodevergiftiging (was da nou weer? afzetting van spul op de cathode oid? (volgens foto's))

Hmwa, als er dan geen belasting aan hangt kan het voltage flink stijgen d8 ik.

bij die franktechniekvoeding of bij de 555 van turbokeu (thnx turbokeu!)?

en is dat erg erg?

Op 12 februari 2006 17:24:25 schreef Turbokeu:
[...]
Zéér zeker!
Een simpel en effectief schemaatje:
[afbeelding]

CD :)

PS: Dit is de voeding die ik gebruik om nixies te testen.
Claus Urbach gebruikt hetzelfde principe in zijn kits.

is dat een schekalende voeding of een schakelende ('k zie die typefout nu pas!):P
hé bedankt!

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

Op 12 februari 2006 17:27:16 schreef Sine:
[...]
Kathode zijn de cijfers, als je wilt muxen komt er een tor in de ANODE

dus de cijfers moet ik aan de - hangen, ok, pnp torren dus...
gaat dat goed, met de emitor-naar-basis-diode? dat ik geen HV op mn 4017 krijg?
[...]

Pardon ?Als je nixies wilt slopen niet nee ..

ik wil ze niet slopen dus moet de stroom wel begrenzen. (ha, zijn achterhoofden toch nog nuttig

Wil je wat langer doen met je buisjes zul je met een weerstand in de anode de stroom moeten beperken tot een paar mA ( zie datasheet buis )

ja, de datasheet. handig als ik niet weet welke buis het word... :):(:D

nouja, alsvast heel erg bedankt voor de heeeel erg snele reacties. ik hoop op redelijk korte termijn (na wat andere vragen mogelijkerwijs) een mooi foto/filmpje/gifje te kunnen showen van mijn werkende nixietell*er
*=2llen, ik maak daar vaker fouten mee, maar nixie kun je niet telen (zou handig zijn, dan ga ik gelijk een nixieplant kopen:))

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Sine

Moderator

Op 12 februari 2006 17:33:18 schreef Lucky luke:

moet er dan nog iets anders met die stroom speciaal zijn? ik heb ergens wat in me achterhoofd iets wat ik ergens gelezen heb weet alleen niet meer wat en waar. maar daar zatten ze met stroombegrenzing te knoeien en niet te hoog (doorbranden) of te laag(cathodevergiftiging (was da nou weer? afzetting van spul op de cathode oid? (volgens foto's))

LET OP !!

nixies moet je dus WEL begrenzen !!!

Anders is het snel uit met de pret, kijk in de datasheet wat de stroom door je buisje moet zijn.

- edit - dat had je gelukkig al gelezen ...

Op 12 februari 2006 17:39:31 schreef Lucky luke:
[...]
dus de cijfers moet ik aan de - hangen, ok, pnp torren dus...
gaat dat goed, met de emitor-naar-basis-diode? dat ik geen HV op mn 4017 krijg?

Nope NPN -ers de anode hang je via een weerstand aan de + en de cathodes ( cijfers ) schakel je met een tor naar de min.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 12 februari 2006 17:42:39

mijn schakelende voeding, die van klaus dus, stoort echt als een gek op mijn radio. ik ga nog even kijken wat daar de oorzaak van is. Maar ik heb mijn nixie's oplaten lichten en daar gaat het om :P

http://members.lycos.nl/gerwin2003/co/nixie_aan.jpg

http://members.lycos.nl/gerwin2003/co/nixie_aan1.jpg

dat is dus een In-12a

http://members.lycos.nl/gerwin2003/co/nixie2.jpg

http://members.lycos.nl/gerwin2003/co/nixie.jpg

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Turbokeu

Golden Member

Op 12 februari 2006 18:14:35 schreef Gerwin:
mijn schakelende voeding, die van klaus dus, stoort echt als een gek op mijn radio. ik ga nog even kijken wat daar de oorzaak van is. Maar ik heb mijn nixie's oplaten lichten en daar gaat het om :P

ALLE schakelende (SMPS) voedingen storen (EMI), 't is inherent aan het principe.
Een stroom van een paar Ampères in een inductor schakelen aan een paar tientallen kHz (die SMPS van Claus draait aan iets van een 45kHz dacht ik) straalt inderdaad één en ander.

Ik heb er geen last van (er draaien hier thuis zes klokken van Claus voor 't moment).

Ik zou eerder je radio aan een onderzoek onderwerpen...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 12 februari 2006 17:33:18 schreef Lucky luke:
is dat een schekalende voeding of een schakelende ('k zie die typefout nu pas!):P
hé bedankt!

Neu, een kakelende voeding...;)

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 12 februari 2006 17:21:22 schreef jossie:
Hmwa, als er dan geen belasting aan hangt kan het voltage flink stijgen d8 ik.

In beide gevallen (zowel mijn schemaatje als dat van Frank) is er terugkoppeling van de uitgangsspanning.
Dus géén probleem...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

mja ik heb hem niet op de kabel aangesloten maar gewoon een draad als antenne. ik denk dat dat het is. maar kan ik er niks aan doen dat het niet stoort? (metalen kastje er om heen maken ofzo zou dat helpen?)

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Lucky Luke

Golden Member

* Lucky Luke is een kluns!

kwam er gisteravond laat pas achter. natuurlijk wel npn!
maar dan naar de -!

en de stroom dus wel begrenzen.
ok, nu hopen dat die klasgenoot dat buisje vind, dan kan ik een datasheet gaan zoeken.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

ik heb hem!
er staat

code:


B-5750 nixie(r)
Burroughs
made in japan mo12di

op en hij zit op een printje met een ic:

code:


dm8840n   ns
sn7441AN 7101

en dat printje met nixie en ic zit weer tegen een printje met 2 ic's, een weerstand (oid) en een cer. c.

weestand is rood rood oranje zilver. (22k ohm/20% ?)
c=

code:


y5s
.o1z
16v

en de ic's zijn:
7112
n7490a

en:
dm8550n ns
sn7475n 7101

ik heb maar ff alle moglijke opschriften vermeld, dan weten jullie ook uit welke tijd het komt.

op de achterkant van het printje staat:

code:


CILFORD (kan ook GILFORD zijn, er zit een klodder tin onderaan de "C")
  USA

en op de achterkant staat verder:
10- 70 12839

op het achterkantprintje met de 2 ic's zit onderaan een berg "contactvlakjes" met een inkeping.

weet iemand wat dit is? en of ik er nog meer mee kan dan (met veel moeite) de nixie eraf halen en een teller mee maken zoals ik eerder bedacht?

ik heb helaas redelijk weinig tijd op het moment, maar aan het eind deze week krijg ik vakkantie, dus dan hoop ik er wat mee te doen. (ja ik weet dat ik nog een hoop andere projecten heb...:))

edit: eerder hier gezien. het gaat dus om 1 van dit type:
http://users.telenet.be/dennis.heeren/off-site/nixies/12-S4300095.JPG

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dit topic is gesloten