Op 17 februari 2006 02:34:49 schreef Henry S.:
50V gebruik je heel weinig, ik denk dat op een BLX15 doelt maar dan heb je ook de nodige ampère's nodig...30V/3A, of nog liever + en -30V/3A, is heel mooi, de negatieve spanning de positieve volgend (tracking).
1,5A is in mijn ervaring vaak net te weinig.
Dit ging me ff te snel
Moet ik dan de labvoeding schakeling 2x bouwen? (2 LM voor positief en 2 voor negatief) en een andere trafo?
Is een scoop:
100MHz HP-1740A
iets om mee te beginnen? Deze ben ik tegengekomen 2ehands ... wat is de maximum prijs die ik voor zoiets moet betalen?
[Bericht gewijzigd door Ectholian op ]
Dat klopt helemaal, en omdat je een negatieve spanning van 12V nodig bent neem je dan het beste een 2x24V/5A trafo en een 2x 9V-0,5VA (Of 1,9VA, maar net wat je tegenkomt) printrafo met bruggelijkrichter ipv de 2 diodes + condensator die nu gebruikt worden.
Op 17 februari 2006 10:11:55 schreef Henry S.:
Dat klopt helemaal, en omdat je een negatieve spanning van 12V nodig bent neem je dan het beste een 2x24V/5A trafo en een 2x 9V-0,5VA (Of 1,9VA, maar net wat je tegenkomt) printrafo met bruggelijkrichter ipv de 2 diodes + condensator die nu gebruikt worden.
Het is zeker weer een erg domme vraag als ik dat niet helemaal begrijp 
Ik heb toch een negatieve spanning van 30V nodig?
Als ik het goed begrijp, komt er 48V op de bruggelijkrichter en 24 op de 2x9V trafo?
En over dat dubbel bouwen... hoe gaat werkt het dan met de stroombegrenzing? Ik denk dat ik op deze manier twee potmeters heb voor pos/neg spanning en 2 voor de stroombegrenzing?
Kan ik niet beter +15 en -15 nemen, dan heb ik toch ook 30V uitgangsspanning beschikbaar?
[Bericht gewijzigd door Ectholian op ]
Ok, doe ik het wat langzamer... 
Ik ga wat voor je tekenen maar dan moet je even geduld hebben, ik zie net een goedkopere oplossing.
Op 17 februari 2006 10:59:06 schreef Henry S.:
Ok, doe ik het wat langzamer...Ik ga wat voor je tekenen maar dan moet je even geduld hebben, ik zie net een goedkopere oplossing.
Tof, bedankt
Ik heb alle geduld...
Hoop dat ik zelf ooit zover kom dat ik zelf aanpassingen kan bedenken... mijn probleem is meestal dat ik te moeilijk over dingen denk 
Berry
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
Op 17 februari 2006 03:03:14 schreef Henry S.:
[...]
Nog geen €20 bij Van Dijken.
[...]
In principe wel, zie uitleg onder.
Zelfs zonder tuner, wat handiger is omdat standaard TV tuners pas vanaf 48MHz gaan: NE612 die via een zaagtand getuned wordt met daarachter een CA3089 detector.Ook is er deze tuner, die vanaf 1MHz ontvangt (tot 500MHz).
[...]
Kan voor het meten aan mixers heel gemakkelijk zijn, en nu met de bouw van de 'actieve preselector' vervloekte ik me zelf omdat ik al jaren tekeningen heb liggen...Ook wordt een monitor icm een antenne gebruikt om te kijken of een bepaalde band 'open' is voor DX.
[...]
Een scoop meet amplitude tov tijd, een spectrum analyzer/monitor amplitude tov frequentie. Een monitor sweept een bepaald frequentiegebied, je x-as, op de y-as zie je de amplitude bij een bepaalde frequentie. Als je dan ook nog een extra oscillator van bijv. 10MHz met veel boventonen maakt, dan heb je meteen een 'marker' (een smalle piek) op elke veelvoud van 10MHz op je scoop.Een PC scoop werkt mbv een ADC, geheugen en een databus.
Je kan een analoge scoop wel uitbreiden met een ADC, geheugen en DAC zodat je meetsignalen opslaat.
Ok. Wat betreft die PC scoop, gaat me neit echt om de storage functie maar dus meer vanwege dat ik met mijn 10MHz scoopje niet echt HF kan gaan. Al gaat de 80m/40m nog wel 
Berry
A PIC-based MP3 player: www.apic-bmp.nl.tt | Intresse in techniek? www.djoamersfoort.nl
Op 17 februari 2006 10:19:45 schreef Ectholian:
[...]Het is zeker weer een erg domme vraag als ik dat niet helemaal begrijp
Ik heb toch een negatieve spanning van 30V nodig?
Als ik het goed begrijp, komt er 48V op de bruggelijkrichter en 24 op de 2x9V trafo?
En over dat dubbel bouwen... hoe gaat werkt het dan met de stroombegrenzing? Ik denk dat ik op deze manier twee potmeters heb voor pos/neg spanning en 2 voor de stroombegrenzing?
Kan ik niet beter +15 en -15 nemen, dan heb ik toch ook 30V uitgangsspanning beschikbaar?
2x24V trafo houd in dat je 2x 24V kan afnemen. Ja als je dat in serie zet krijg je 48V. Maar je kan het ook gebruiken om 2x dezelfde voeding te voeden.
Andere trafo identiek.
Instellen doe je met 2 stereopots. Dat zijn dus 2 potmeters op 1 asje. Zo lopen bijde spanningen tegelijk.
De + van de 1e voeding knoop je aan de - van de 2e. Zo krijg je een negatieve en positieve spanning ten opzichte van de massa.
Ik geef je een tip: Knoop de 2 voedingen NIET aan elkaar! Maak ze dus los instelbaar, en met een schakelaar die je master/slave noemt laat je de 1e voeding master over de 2e zijn. Zo krijg je 2 los instelbare spanningen (handig bij analoog + digitaal), kan je een symetrische voeding maken, kan je 60V/3A of 30V/6A afnemen, afhankelijk van hoe je de uitgangen met elkaar verbind. Erg veelzijdig dus 
60V/3A is niet altijd mogelijk, een LM350 kan 3A sourcen maar niet sinken!
Tekening komt er aan. Kijk maar even mee:
Je bouwt de voeding 2x met 2x LM350 en ipv de 0,82 Ohm/5W weerstand gebruik je 2 stuks parallel. Hierdoor geef je de eerste LM350 ook de kans om 3A te leveren.
De twee voedingen moeten totaal gescheiden worden, de 4 LM350's komen op 1 koelblok (een grote en het liefst met een ventilator), maar moeten allemaal tov elkaar geisoleerd worden. De voedingen mogen alleen aan de uitgang op 1 plaats met elkaar verbonden worden!
De 2x25V/6A trafo is voor de hoofdvoeding, en moet 2 gescheide secundaire wikkelingen hebben.
Natuurlijk geldt dat je de brugcel en buffer condensator verzwaren moet zoals eerder aangegeven. (Was ik vergeten te tekenen).
De hulpvoeding die anders gebruikt wordt vervalt, daar voor in de plaats komt een 2x9V - 0,5VA printtrafo, ook met gescheiden secundaire wikkelingen. 2 kleine brugcellen geven de gelijkspanning voor C4, denk om de polariteit!
De positieve potmeters zijn dubbel uitgevoerd zodat met schakelaar S1 in stand 'tracking' de negatieve regelingen de positieve volgen. In de stand 'onafhankelijk' nemen de extra potmeters het weer over.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Op 17 februari 2006 18:04:41 schreef Henry S.:
60V/3A is niet altijd mogelijk, een LM350 kan 3A sourcen maar niet sinken!
Tekening komt er aan.Kijk maar even mee:Je bouwt de voeding 2x met 2x LM350 en ipv de 0,82 Ohm/5W weerstand gebruik je 2 stuks parallel. Hierdoor geef je de eerste LM350 ook de kans om 3A te leveren.
De twee voedingen moeten totaal gescheiden worden, de 4 LM350's komen op 1 koelblok (een grote en het liefst met een ventilator), maar moeten allemaal tov elkaar geisoleerd worden. De voedingen mogen alleen aan de uitgang op 1 plaats met elkaar verbonden worden!
De 2x25V/6A trafo is voor de hoofdvoeding, en moet 2 gescheide secundaire wikkelingen hebben.
Natuurlijk geldt dat je de brugcel en buffer condensator verzwaren moet zoals eerder aangegeven. (Was ik vergeten te tekenen).De hulpvoeding die anders gebruikt wordt vervalt, daar voor in de plaats komt een 2x9V - 0,5VA printtrafo, ook met gescheiden secundaire wikkelingen. 2 kleine brugcellen geven de gelijkspanning voor C4, denk om de polariteit!
De positieve potmeters zijn dubbel uitgevoerd zodat met schakelaar S1 in stand 'tracking' de negatieve regelingen de positieve volgen. In de stand 'onafhankelijk' nemen de extra potmeters het weer over.
Ok, ik zal hier mee aan de slag gaan. Zal proberen om alles in 1 schema te zetten, en kijk dan even of ik begrijp hoe het werkt. Zal schema wel even posten voor review en eventuele vragen slinger ik t.z.t. dan uiteraard wel weer op het forum
Heel erg bedankt voor de genomen moeite en dergelijke, dit helpt me enorm.
Op 18 februari 2006 12:29:17 schreef Ectholian:
[...]Ok, ik zal hier mee aan de slag gaan. Zal proberen om alles in 1 schema te zetten, en kijk dan even of ik begrijp hoe het werkt. Zal schema wel even posten voor review en eventuele vragen slinger ik t.z.t. dan uiteraard wel weer op het forum
Heel erg bedankt voor de genomen moeite en dergelijke, dit helpt me enorm.
Ben ff bezig geweest... op PC lukte het niet. Heeft iemand een schema teken programma waar je alleen maar de standaard plaatjes tot je beschikking hebt (symbool voor brugcel, trafo, diode, led e.d. zonder dat meteen het type erbij staat?).
Op m'n whiteboard is het een zooitje geworden... ik kom er nog niet helemaal uit waar die 2e trafo voor dient. Als ik het goed begrijp om de secundaire voeding te scheiden van de primaire?
Berry
Op 20 februari 2006 20:53:56 schreef Berry:
Ultiboard heeft dat.
Dat is voor pcb, ik bedoel voor schema's 
Berry
Ulticap dan hé zit in de suite.
Maargoed je bedoelt freeware waar je ook geen print mee hoeft te ontwerpen: Zie downloads
http://www.circuitsonline.net/download/view/36 is wel goed
Op 20 februari 2006 23:56:04 schreef Ectholian:
Apparaat nummer 1 voor mijn labje:
HP HP-1740A 100MHz dual channel scoop
Zo, doe maar duur.
Op 21 februari 2006 14:22:33 schreef Berry:
Ulticap dan hé zit in de suite.Maargoed je bedoelt freeware waar je ook geen print mee hoeft te ontwerpen: Zie downloads
http://www.circuitsonline.net/download/view/36 is wel goed
Zal eens kijken. Ik heb een of ander ding van Ulti maar weet niet of CAP daar bij zit. Dank je.
Op 21 februari 2006 14:58:20 schreef Ectholian:
[...]90 euro
Dat is op zich weer geen geld.
Ulticap zit niet in de suite van EWB, het is nu een gecastreerde vorm van Multislim.
UB2001 was de laatste versie met Ulticap als optie
Eagle en Express PCB zijn ook 2 freeware opties.
Wat de 2e trafo betreft: Dit is als vervanging voor de ladingspomp in het orginele schema waar je de centeraansluiting van de trafo 'leent'. Dat is met 2 voedingen niet mogelijk en komt de ladingspomp over de hele secundaire wikkeling te staan, helaas wordt je negatieve uitgangsspanning dan 2x zo hoog, te hoog voor de schakeling. Vandaar.
Op 21 februari 2006 18:26:42 schreef Henry S.:
[...]
Dat is op zich weer geen geld.Ulticap zit niet in de suite van EWB, het is nu een gecastreerde vorm van Multislim.
UB2001 was de laatste versie met Ulticap als optieEagle en Express PCB zijn ook 2 freeware opties.
Wat de 2e trafo betreft: Dit is als vervanging voor de ladingspomp in het orginele schema waar je de centeraansluiting van de trafo 'leent'. Dat is met 2 voedingen niet mogelijk en komt de ladingspomp over de hele secundaire wikkeling te staan, helaas wordt je negatieve uitgangsspanning dan 2x zo hoog, te hoog voor de schakeling. Vandaar.
Ok.
En die tracking switch die schakelt in onafhankelijke mode de 2e lijn van de stereo potmeter naar een aparte potmeter, zodat je in principe 2 mono potmeters hebt?
Klopt, tijdens de tracking zijn het 2x 2 potmeters op 1 as, en tijdens de 'onafhankelijkheid' 2x 2 losse potmeters.
Maak er btw een goede gewoonte van om de de potmeters steeds op nul te zetten, om ver(r)assingen te voorkomen.
Als ik het goed begrijp zijn er eigenlijk 4 gescheiden circuits die aan het einde aan elkaar worden geknoopt.
Mijn idee van een symmetrische voeding was altijd:
een 2x25V trafo, waarbij de middelste de 'ground vormt', de onderste aftakking de min en de bovenste de plus. Vandaar dat ik die 2x9V trafo niet helemaal begrijp 
Op 23 februari 2006 11:00:29 schreef Ectholian:
Als ik het goed begrijp zijn er eigenlijk 4 gescheiden circuits die aan het einde aan elkaar worden geknoopt.
2 stuks, niet 4, zie schema.
Mijn idee van een symmetrische voeding was altijd:
een 2x25V trafo, waarbij de middelste de 'ground vormt', de onderste aftakking de min en de bovenste de plus. Vandaar dat ik die 2x9V trafo niet helemaal begrijp
Klopt, maar bij deze labvoeding is een negatieve hulpvoeding gebruikt om zowel stroom en spanning totaal tot nul terug te kunnen draaien.
En waarom geen trafo met middenaftakking?
Het kan, maar je introduceert heel snel aardlussen waardoor je voeding minder stabiel wordt en de twee delen elkaar gaan beinvloeden... Ten tweede kan je dan nooit 2 onafhankelijke voedingen toepassen!