Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
@ROB007: Of tijdens de Summermeeting met een walkman erop en een tweelingsnoer als antenne in het struikgewas met niet eens een beroerde SWR... Wist je dat de FRS-Holland in de 80-er jaren zo begonnen is? Vanuit de bossen, draden in de bomen als antenne en met slechts 10 watt jaagden ze snoeihard door Europa op de 48 mtr. band. Het was het eerste station die ik hoorde (buiten Radio Caroline om die evenals Noordzee dáárvoor ook op de 48 mtr. band zat... 
Op 6 maart 2006 17:04:33 schreef Esoterist:
Hey henry dit snap ik even niet vorig jaar moest nog helemaal niks van die 74HC240's schema's hebben/weten.[...]http://www.circuitsonline.net/forum/view/23472/2/fm+zender
en nu loop je er mee weg,leg eens uit [afbeelding][afbeelding]
Mea Culpa, Ik beken schuld! Verdomd goed geheugen zeg 
Dat was voordat ik me bezig hielt met fetjes en dergelijke. 
Blokgolven op zich geven harmonischen tot in de VHF, maar door het toevoegen van een fet en lpf komt er een mooie sinus uit zolang je de boel goed inblikt *en de poortjes apart houdt*, gelukkig nooit oud genoeg om te leren.
@Rob, ja helaas je verliest nogal wat(t), in een van de schema's van Ron ziet je ook dat modulator wel 2 keer zoveel spanning krijgt.
De "mobiele barbecue zender"
:D Rommeltje? Nee toch!
Op 6 maart 2006 17:21:54 schreef Hans de Swan:
@ROB007: Of tijdens de Summermeeting met een walkman erop en een tweelingsnoer als antenne in het struikgewas met niet eens een beroerde SWR... Wist je dat de FRS-Holland in de 80-er jaren zo begonnen is? Vanuit de bossen, draden in de bomen als antenne en met slechts 10 watt jaagden ze snoeihard door Europa op de 48 mtr. band. Het was het eerste station die ik hoorde (buiten Radio Caroline om die evenals Noordzee dáárvoor ook op de 48 mtr. band zat...
Ik heb idd nog foto's van de 'bos FRS-H'
(FRM natuurlijk
)
O ja jij hebt dat natuurlijk gezien he @Hans hihihihi
Ja alleen de antenne hing veel te laag!
Maar het was ook maar een grapje.
Robertas trapte er wel in,
die begreep niet waar dat sterke signaal vandaan kwam hihi
Maar staande golf was wel goed dat heb je goed onthouden.
Ik zeg het je,
als het mooie weer komt kan je strakies luisteren naar RADIO BARBECUE
heb namelijk weer iets ontdekt waardoor het nog beter zou moeten gaan,
moet het alleen eerst FF nog testen (weet het niet zeker!)
We hadden FF nu GRATIS kunnen bellen met elkaar,
Maar ja......SKYPE?.....GRATIS........?
Ik heb het!!!
Rob007.
[Bericht gewijzigd door rob007 op ]
Wie test daar nu rond de 6300? Heel zwak signaal met amper te defineren muziek en spraak "Testing one two, all stations..."
---
Later een stuk duidelijker: Talking Heads -just can't get enough
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Goedemorgen!
Zie graag hier ook ff van de expirementeerders de waardes van uitgangsfilter van die IC + Fet TX voor 6000-7000 kc...
voor 10-20-40 meter staat het op het wel op het web..
Btway.. WNKR..( het UK station die de corsair/commando TX heeft uitgevonden..
is zondag gehoord in tennessee usa!:9 netjes met maar 20 Watt!
Zondag gehoord- via webreceiver zwolle : wnkr/ orion/ en voor de rest nix meer want zat ff in zware chat met alfa lima en KG amateur/piraatski uit NH...
Helaas komt Alfred voorlopig ook niet meer op de band door wat gedoe met de buurtjes.. 
Goede nieuws is dat hij serieus met examen aan de gang gaat!!
En gelijk cursus voor F .. pittig!
Ben zelf ook van plan in najaar tenminste N te gaan doen..
maar eerst maar eens kijken hoelang het duurt voordat die uitbreidingen er eens doorkomen... 
Btway.. ga Rob ff plagen.. LOOPS!>:)
http://www.mydarc.de/dl2hrg/loopshow.htm
En ja.. voor 6 Mhz.. moet je een erg grote loop gebruiken of eentje met meerdere wikkelingen wil je nog een beetje rendement hebben...
Op 7 maart 2006 12:51:02 schreef Ron-nl:
Goedemorgen!Zie graag hier ook ff van de expirementeerders de waardes van uitgangsfilter van die IC + Fet TX voor 6000-7000 kc...
voor 10-20-40 meter staat het op het wel op het web..
Middag!
Van Rd12tf, met succes toegepast met een IRF530.
Btway.. WNKR..( het UK station die de corsair/commando TX heeft uitgevonden..
is zondag gehoord in tennessee usa!:9 netjes met maar 20 Watt!
Heel netjes, er waren afgelopen weekend goede condities. 
Zondag gehoord- via webreceiver zwolle : wnkr/ orion/ en voor de rest nix meer want zat ff in zware chat met alfa lima en KG amateur/piraatski uit NH...
Helaas komt Alfred voorlopig ook niet meer op de band door wat gedoe met de buurtjes..
En gelijk cursus voor F .. pittig!Ben zelf ook van plan in najaar tenminste N te gaan doen..
maar eerst maar eens kijken hoelang het duurt voordat die uitbreidingen er eens doorkomen...
Zelf ook actief op de KG?
Btway.. ga Rob ff plagen.. LOOPS!>:)
http://www.mydarc.de/dl2hrg/loopshow.htmEn ja.. voor 6 Mhz.. moet je een erg grote loop gebruiken of eentje met meerdere wikkelingen wil je nog een beetje rendement hebben...
Oh oh 
MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
Rinkelen en zoemen de draadloze deurbelletjes in de buurt dan nog steeds?;)
MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
Een goede antenne kan uitkomst bieden !!
En gelijk cursus voor F .. pittig!Ben zelf ook van plan in najaar tenminste N te gaan doen..
Ja het gaat dit jaar al gebeuren dacht ergens in de zomer.
MRF
Een nachtmerrie site!
WWWAAAAAHHHHHHHHHHHHhhhhhhhaaaaa
http://www.mydarc.de/dl2hrg/loopshow.htm
Nee hoor als we hem maar voor ontvangst houden!
In het begin dacht ik ja misschien,
Maar nee sorry ik geloof er niet meer in
Nooit iemand met een loop gehoord.
Geeft niks laten we maar een (of twee) draadje gebruiken en
Laten we er maar een goeie aarde bij doen?
Rob007.
Nou ik ben bijna 4 dagen met het nieuwe zenderprintje aan de gang geweest.
Na wat tuning op de achterkant komt er 18Watt uit op 12V.
Er zaten gigantisch veel oscillaties rond de drager.
Ik heb,(samen met MRF op msn en later Skype) er nog wat uit kunnnen halen,door hier en daar wat extra te ontkoppelen.
Het leek eerst goed,maar als ik de drager wat beter bekijk op de spec. zitten er nog steeds zijbanden op die er niet thuishoren(+/-40kHz en een veelvoud daarvan).
De oorzaak zit nu denk ik,in de opbouw van de print.
Het zit toch te veel op elkaar,en zeker met z'n blokhakkelaar,ontstaan er vreemde dingen.
Ik ga nu het geheel splitsen in een apart blikje voor de schakeling rond de 74HC240 met kristal.
Dan nog een blikje met de fet er in met uitgangs-aanpassing.
De VFO van henry kan dan ook zo op de 74HC240 blikje worden aangesloten.
Dit is voor de experimenten ook wel handig,want dan hoef ik niet steeds weer een complete zender te bouwen.
Ook wil het LPF apart hebben,en er een meerpolige versie van maken.
Het ontwerp met 1 ringkerntje met 2x470pF vind ik toch wat aan de krappe kant.
Het geheel heeft nu een onderdrukking op de 1e harmonische van 45dB.
Ik wil toch zien dat ik dit naar de 60dB krijg.
Kortom,de print wordt weer gesloopt en ga eerst weer tekenen.
Geen succes,maar heb er wel veel van opgestoken.
@Transmitter
Heb je een weerstand van 10-47 ohm geprobeerd tussen de 240 en de fet?
(Om de gate stroom (!) wat te beperken)
Klein drain weerstandje (paar ohm) in serie met de smoorspoel?
En is wat de 240 levert wel schoon genoeg?
Voor een LPF met een grote demping/steilheid buiten het doorlaat gebied raad ik je een eliptisch- of Cauer filter aan. Je kan met RFsim99 (aanrader) een pi-filter maken waaraan je parallel aan de spoelen kleine condensators plaatst. Door te simuleren zie je dan het resultaat. Je kan er natuurlijk ook aan rekenen ...
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
Ik dacht ik kan binnen kort mijn ontvanger aan zetten?
Lukt het niet?
Misschien in het wekend testen?
Of . . . . . . . . . . werkt het niet?
Rob007.
Ja dat is zeker het proberen waard Eat.
Ga het straks meteen proberen
De 240 is schoon zonder spanning op de fet.
Als de fet aangaat,wordt het vlakke stukje op de blok wat rommelig.
Ik zie op de spec dat dat met elkaar verband heeft.
Ik heb al RF-sim99,dus daar ga ik ook even mee rommelen.
Of er moeten mensen zijn die dat leuk vinden om mee te rekenen,misscjien is er iemand met een kant en klaar ontwerp voor een filter.
Een weerstandje op de gate kan wat rommel voorkomen, heb dat ook gemerkt, schoon tot 10-12W, daarboven gemakkelijk een 14W oscillator. 
Transmitter schreef:
De 240 is schoon zonder spanning op de fet.
Als de fet aangaat,wordt het vlakke stukje op de blok wat rommelig.
Toch oscilleert het spul op 40 kHz (gezien de zijbanden die je hebt) dus *moet* er terugwerking zijn van de fet (voeding) naar de 240. Goed ontkoppelen met meerdere Ceetjes moet ook helpen, verschillende waarden nemen b.v. elco 100u, 100n cer., 100p cer..
De smoorspoel kan ook de boosdoender zijn (lekker resoneren samen met de *ontkoppel C* op 40 kHz!!!!) 
Een te lage impedantie voor het source-massa pad is ook goede basis om een fet te laten genereren. Maak de volgende keer een 'dubbelzijdige print', bovenkant massavlak.
En Transmitter... Niet opgeven!!

Slopen en weggooien kan altijd nog ... 
Lukt het niet?
Of . . . . . . . . . . werkt het niet?Rob007.
Geduld Rob
, jouw zender is ook niet in een nacht ontstaan als een paddestoel in de herfst!! 
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
Op 8 maart 2006 17:37:47 schreef Henry S.:
Een weerstandje op de gate kan wat rommel voorkomen, heb dat ook gemerkt, schoon tot 10-12W, daarboven gemakkelijk een 14W oscillator.
Tja, wie het onderste uit de kan wil ...
Soms is minder beter.
Het verschil tussen 20W en 10W is maar 1 mager s-puntje ...
Op 8 maart 2006 17:30:11 schreef rob007:
Lukt het niet?
Of . . . . . . . . . . werkt het niet?Rob007.
zou , het nu eindelijk gaan gebeuren , Rob
Vol verwachting klopt mijn hart , ik zal de freq. afstruinen alleen waarschijnlijk tot ik een ons weeg (dus ik heb nog even te gaan....)
Op 8 maart 2006 18:31:46 schreef westcoast:
[...]zou , het nu eindelijk gaan gebeuren , Rob
Vol verwachting klopt mijn hart , ik zal de freq. afstruinen alleen waarschijnlijk tot ik een ons weeg (dus ik heb nog even te gaan....)
Ah joh, moed houden hoor. De condities komen echt wel weer terug!

En de één knutselt graag terwijl de ander graag direct muziek draait zonder draadje. Toch zijn we hier allemaal geinteresseerd in de korte golf!
MRF-Technoligy
@allen
Kijk je moet het zo zien ff een zendertje in elkaar drukken is geen kunst Maar wil je het spectraal mooi zuiver hebben en ook nog een goede onderdrukking van de harmonischen(60 Db )dan komt er meer bij kijken.Verder is het streven bij dit ontwerp dat er een goed reproduceerbare zender ontstaat.
MRF
Op 8 maart 2006 19:29:04 schreef MRF-Technoligy:
@allenKijk je moet het zo zien ff een zendertje in elkaar drukken is geen kunst Maar wil je het spectraal mooi zuiver hebben en ook nog een goede onderdrukking van de harmonischen(60 Db )dan komt er meer bij kijken.Verder is het streven bij dit ontwerp dat er een goed reproduceerbare zender ontstaat.
MRF
Accoord MRF! Soms moet je zelfs 'sommetjes' maken om iets op te lossen, ook dat hoort erbij.
Op 8 maart 2006 19:16:42 schreef Rd12tf:
[...]Ah joh, moed houden hoor. De condities komen echt wel weer terug!
En de één knutselt graag terwijl de ander graag direct muziek draait zonder draadje. Toch zijn we hier allemaal geinteresseerd in de korte golf!
nou , die condities die zijn er nu , tussen en 16.00 - 18.00 uur . heb je harde signalen , hier een copy van een rapport uit hamburg ik zat met een IRF (ontwerp Rob) vermogen was een kleine 20 watt:
STATION K H Z HOME DATE DAY FROM
* start TO
* c/d LANG SINP O ID MAIN MX STYLE
(INSTinstrumental)
DETAILS
WESTCOAST R 6 3 0 5 NL 08.03.2006 WED 15.20 15.40 D 4443 3 + OLDIES ABBA / BOTS / no sms – battery empty ;o)
R TANGO 6 3 0 5 D 08.03.2006 WED 15.40 15,41 G 4433 3 + VOICE RPT “in der kürze liegt die würze” fastest 20 sec report ever heard haha
WESTCOAST R 6 3 0 5 NL 08.03.2006 WED 15.41 15.45 G D 5443 3 + TEKKNO AQUARIUS MIX / rapport TANGO S9 + 10to20 db / AMANDA LEAR
Dat is een mooi resultaat Westcoast, maar je begrijpt best wel wat ik bedoel!
En ik geloof gewoon niet dat Rob de KG-uitdaging alleen bedoeld heeft als een manier om 48m zieltjes te winnen (zo groot is die band trouwens ook niet) zonder een (beetje) techniek, daar is Rob zelf een te grote knutselaar voor.
Zonder techniek geen zenders! En soms duurt het lang voor je resultaat hebt. Het zij zo want het is en blijft een hobby.
Pertinax
Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Een beetje off topic: mooie site:
http://www.elexs.de/radio3.htm
Navigeert een beetje lastig, maar er staat meer dan op je het eerste zicht zou denken. Kijk ook eens onder 'Produkte'.