De labvoeding in een nieuw jasje.

Henry S.

Moderator

Idd, standaard Piher pots, low cost maar degelijk genoeg.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

De scoopmeting: Snel klaar, 16Ω@20V geeft het volgende plaatje:

http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20uit.jpg

De bovenste uitlezing is de ingang van IC2 (0.5V/div) -> 1.9Vtt
De onderste uitlezing is de uitgang van de voeding (5mV/div) en laat alleen 3.5mVtt ruis zien.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Leuk, leuk ...

Ga deze ook bouwen binnenkort. En dan kijken of ik plaatje van scoop kan reproduceren met mijn scoop :D:D

Alleen vind ik de koelblokoplossing wat lelijk... ik zou liever een groter, platter koelblok gebruiken wat de hele achterkant van de kast in beslag neemt. Of de blokken gewoon intern houden.

En misschien handig om een trafo te nemen met twee secundaire wikkelingen, en de tweede te gebruiken om dmv spanningsregelaars 5, 7, 9 en 12V plugjes te maken? Als extra feature :D

[Bericht gewijzigd door Ectholian op maandag 1 mei 2006 12:02:05

Henry S.

Moderator

Die koelblokjes, die had ik dus nog liggen ;)

Mijn investeringen waren een grote elco, twee vermogensweerstanden, twee aansluitpolen en 2 potmeters :P

Koelblokken intern is wat koeling en montage betreft niet handig.

Extra features? Altijd! Gaf ik kortgeleden aan in een ander topic waar de trafo maar voor de helft gebruikt wordt. ;)

Maar... je gebruikt al een trafo met een dubbele secundaire wikkeling

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 1 mei 2006 17:19:08 schreef Henry S.:
Die koelblokjes, die had ik dus nog liggen ;)

Mijn investeringen waren een grote elco, twee vermogensweerstanden, twee aansluitpolen en 2 potmeters :P

Koelblokken intern is wat koeling en montage betreft niet handig.

Extra features? Altijd! Gaf ik kortgeleden aan in een ander topic waar de trafo maar voor de helft gebruikt wordt. ;)

Maar... je gebruikt al een trafo met een dubbele secundaire wikkeling

Mja, had ik nog niet eens gezien :D
Dan moet je spanningsregelaars direct op je brugcel aansluiten... maar dan heb je wel weer veel warmteproductieen er is geen scheiding tussen regelbare en vaste gedeelte dan.

Ik heb 2 keer een trafo van 2*6V. Kan dat ook? bijv is serie, maar dan weet ik niet of ie dan wel werkt.

Henry S.

Moderator

Dat kan, bij gelijke trafo's. Idd in serie:

code:


-----o 12V                        Aansluiting 1
+
+ 6V wikkeling 
+
---               Trafo 1
+
+ 6V wikkeling 
+
-----o 0V
     |
-----o 12V                        Aansluiting 2
+
+ 6V wikkeling 
+
---               Trafo 2
+
+ 6V wikkeling 
+
-----o 0V                         Aansluiting 3

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 1 mei 2006 19:47:19

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 1 mei 2006 19:46:04 schreef Henry S.:
Dat kan, bij gelijke trafo's. Idd in serie:

code:


-----o 12V                        Aansluiting 1
+
+ 6V wikkeling 
+
---               Trafo 1
+
+ 6V wikkeling 
+

-----o 0V
     |
-----o 12V                        Aansluiting 2

+
+ 6V wikkeling 
+
---               Trafo 2
+
+ 6V wikkeling 
+
-----o 0V                         Aansluiting 3

moeten die 2 trafo's ook aan elkaar in serie?

Henry S.

Moderator

Ja, zie verbindingsstreepje bij Aansluiting 2.

2 trafo's met 2x6V wikkeling is 1 trafo met 2x12V wikkeling als de trafo's gelijk zijn.

De trafo's primair elk op 220V aansluiten.

Proberen en meten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

De trafo's zijn gelijk.
ik zal het proberen.

Netjes zeg!!
Welk merk printplaat heb je gebruikt btw? Ziet er mooi uit!!

Zou je de eagle schema en de pcb layout bestand ook kunnen posten? Scheelt me een boel werk voor evt. eigen aanpassingen :D:D

Zie trouwens dat je krimpkousjes gebruikt hebt; kan je die ook bij een bouwmarkt krijgen toevallig?

[Bericht gewijzigd door Ectholian op maandag 1 mei 2006 23:39:41

Henry S.

Moderator

Op 1 mei 2006 21:05:21 schreef ZX6RR:
Netjes zeg!!
Welk merk printplaat heb je gebruikt btw? Ziet er mooi uit!!

Geen idee, ik ets al jaren niet zelf meer ;)

Op 1 mei 2006 23:32:27 schreef Ectholian:
Zou je de eagle schema en de pcb layout bestand ook kunnen posten? Scheelt me een boel werk voor evt. eigen aanpassingen :D:D

Wat schuift het! ;)

Zie trouwens dat je krimpkousjes gebruikt hebt; kan je die ook bij een bouwmarkt krijgen toevallig?

Bouwmarkt? Ik haal m'n spullen bij de elektronicazaak en op radiomarkten. :P

Bouwmarkten zijn voor de dremelschijfjes, boortjes, bankschroeven en aluminium in alle soorten en maten. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Haha, nou het probleem is dat ik ze eigenlijk snel nodig heb, en niet eerder dan zaterdag de tijd heb om naar een electronica zaak te rijden (zit niet echt in de buurt).

Naja, anders moet ik maar zolang zonder cd-speler in de auto :D

--

Als ik het goed begrijp is D3 voor de stroombegrenzer; waar kan je nu makkelijk een power-ledje plaatsen? De diode boven de twee spanningsregelaars vervangen?

[Bericht gewijzigd door Ectholian op dinsdag 2 mei 2006 09:20:21

Henry S.

Moderator

Waarom pak je D3 niet als powerled, hij brandt constant.

D9 staat in sper en is een beveiliging om er voor te zorgen dat de spannning op de uitgang nooit hoger komt dan die op de ingang.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 2 mei 2006 13:27:42 schreef Henry S.:
Waarom pak je D3 niet als powerled, hij brandt constant.

D9 staat in sper en is een beveiliging om er voor te zorgen dat de spannning op de uitgang nooit hoger komt dan die op de ingang.

Dan heb ik het dus verkeerd begrepen :) Een stroombegrenzingsled dan ? :)

Henry S.

Moderator

Een stroombegrenzingsled is wat moeilijk in te bouwen, dat zit allemaal in IC1 verstopt.

Een update:

De tweedehands frontplaat te lijf gegaan met de dremel en dit er van gemaakt:

http://www.kg-uitdaging.nl/COlabvoeding/CO%20labvoeding%20V2%20front.jpg

Powerled, netschakelaar, twee DVM's voor spanning en stroom plus de bijbehorende potmeters voor de instelling en twee aansluitknollen.

Ben nog even aan het stoeien met de DC/DC converter voor de DVM's. Ik gebruik het schema van Hugo, maar ben er al achter dat de 1nF c's niet kloppen.

http://plaatjes.metalruilen.nl/dvmvoeding_oplossing.GIF

Het zou theoretisch een frequentie van 154kHz opleveren

t=0,69*Rx*Cx Waarbij Rx=4k7 en Cx=1nF
en f=1/(2t) (duty cycle is 50%)

Maar er komt dus niks uit en met 1uF c's fluit dat ding vrolijk op 154Hz en neemt dan 60mA@15V op zonder belasting.

154kHz is ook veel te veel voor een standaard low freq diodebrug...

Dus nog even spelen met de r's en c's.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik ga morgen even kijken wat ik aan onderdelen heb liggen, en ga dan denk ik ook even wat aan het prutsen... als m'n fotogevoelige printplaat nog beetje goed is :D

Waarom zit er bij die DC-DC convertor een schakeling voor de brugcel met transistoren? Kan je niet volstaan met de spanningsregelaar?

[Bericht gewijzigd door Ectholian op vrijdag 5 mei 2006 20:00:07

Henry S.

Moderator

De DC van de DVM's moet elk galvanisch gescheiden van de DC van de voeding zijn. Deze converter kan ik via een voorschakelweerstand en een elcootje voeden met de ongeregelde spanning van de voeding, dat scheelt twee trafo's, en ik ben weer een handvol onderdelen lichter. ;)

De DC/DC converter is een a-stabiele multivibrator met twee gebufferde uitgangen en twee condensators voor de scheiding.
De blokgolf die er uit komt wordt gelijkgericht, afgevlakt en gestabiliseerd. Dit is getekend voor één DVM. Voor het voeden van de tweede DVM zet ik extra 1uF condensators aan beide uitgangen van de multivib om weer de scheiding te krijgen en maak van de verkregen blokgolf weer een gestabiliseerde gelijkspanning.
Zo zijn de voedingen van de DVM's èn van de regelbare voeding èn van elkaar gescheiden.

De zaak is wel een stoorbron dus er moeten nog wat spoeltjes en condensators toegevoegd worden, complete schema komt nog.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 6 mei 2006 02:03:04 schreef Henry S.:
De DC van de DVM's moet elk galvanisch gescheiden van de DC van de voeding zijn. Deze converter kan ik via een voorschakelweerstand en een elcootje voeden met de ongeregelde spanning van de voeding, dat scheelt twee trafo's, en ik ben weer een handvol onderdelen lichter. ;)

De DC/DC converter is een a-stabiele multivibrator met twee gebufferde uitgangen en twee condensators voor de scheiding.
De blokgolf die er uit komt wordt gelijkgericht, afgevlakt en gestabiliseerd. Dit is getekend voor één DVM. Voor het voeden van de tweede DVM zet ik extra 1uF condensators aan beide uitgangen van de multivib om weer de scheiding te krijgen en maak van de verkregen blokgolf weer een gestabiliseerde gelijkspanning.
Zo zijn de voedingen van de DVM's èn van de regelbare voeding èn van elkaar gescheiden.

De zaak is wel een stoorbron dus er moeten nog wat spoeltjes en condensators toegevoegd worden, complete schema komt nog.

het ziet er handig uit. Maar waarom gebruik je een zo hoge frequentie? Volstaat 50Hz niet? Dan Kan je gewoon normale diodes gebruiken, en heb je ook minder last van storingen...

Op 6 mei 2006 02:03:04 schreef Henry S.:
De DC van de DVM's moet elk galvanisch gescheiden van de DC van de voeding zijn. Deze converter kan ik via een voorschakelweerstand en een elcootje voeden met de ongeregelde spanning van de voeding, dat scheelt twee trafo's, en ik ben weer een handvol onderdelen lichter. ;)

De DC/DC converter is een a-stabiele multivibrator met twee gebufferde uitgangen en twee condensators voor de scheiding.
De blokgolf die er uit komt wordt gelijkgericht, afgevlakt en gestabiliseerd. Dit is getekend voor één DVM. Voor het voeden van de tweede DVM zet ik extra 1uF condensators aan beide uitgangen van de multivib om weer de scheiding te krijgen en maak van de verkregen blokgolf weer een gestabiliseerde gelijkspanning.
Zo zijn de voedingen van de DVM's èn van de regelbare voeding èn van elkaar gescheiden.

De zaak is wel een stoorbron dus er moeten nog wat spoeltjes en condensators toegevoegd worden, complete schema komt nog.

Valt het voeden dmv een elco ook onder galvanische scheiding? Theoretisch gezien klopt het wel, want er zit dielectrum tussen de twee platen maar ik dacht dat in de praktijk een elco niet als galvanische scheiding gezien kon worden.

Henry S.

Moderator

Op 6 mei 2006 11:01:34 schreef Jan Bot:
[...]
het ziet er handig uit. Maar waarom gebruik je een zo hoge frequentie? Volstaat 50Hz niet? Dan Kan je gewoon normale diodes gebruiken, en heb je ook minder last van storingen...

Een hogere frequentie levert iig geen winst op merk ik, eens kijken wat een lagere frequentie doet.
Minder last van storingen... dat niet direkt, maar LF noise is wel beter weg te werken dan HF, het moet alleen wel praktisch blijven.

Op 6 mei 2006 11:52:42 schreef Ectholian:
[...]
Valt het voeden dmv een elco ook onder galvanische scheiding? Theoretisch gezien klopt het wel, want er zit dielectrum tussen de twee platen maar ik dacht dat in de praktijk een elco niet als galvanische scheiding gezien kon worden.

In dit geval wil een scheiding tussen de voedingsmassa en de meetmassa (beide van de DVM). Een gelijksspanningsscheiding dus, die met condensators gedaan kan worden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Turbokeu

Golden Member

Op 22 april 2006 02:16:05 schreef Henry S.:
Idd, standaard Piher pots, low cost maar degelijk genoeg.

Heb je een online adresje voor die potmeters (met metalen as)?

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Henry S.

Moderator

Zo een, twee, drie, kan ik ze alleen bij de DOS groep vinden:
http://shop.idd-electronics.nl/ met de bijbehoren de prijzen...
Bij mijn lokale boer ook om die prijzen.

En bij Reichelt Radiohm potmeters die een stuk goedkoper zijn.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Turbokeu

Golden Member

Oeps...

Das duurder dan menige cermetpotmeters bij Farnell (+/-5€ zonder BTW)...
Ik dacht aan 2.00-2.50€ (die blik-plastiek troeppotentiometers van Velleman kosten hier 1.00€ ).

Dan toch maar cermet...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"