Nope, aansluiting 2 is het electrische midden van de secundaire.
Vandaar ook de mogelijkheid tot ged. kathodegekoppelde uitgang, de kathodes komen dan terug op de uiteinden van de trafo.
Audio Research heeft dat bedacht, de Z-uit van de eindtrap daalt erdoor flink waardoor de speaker beter in bedwang wordt gehouden.
Quad en McIntosh deden dat met een aparte wikkeling voor de kathode retour (wat in principe beter is, maar ja....).

bedoel je nu tegenkoppeling via de kathode van de einduizen en een wikkeling op de trafo?
heb ook al gehoord en gelezen dat dit veel beter effect heeft dan gewoon tegenkoppelen.

Ok. Ik zie de logica nog niet helemaal waarom tap2 naar massa moet, maar goed.
Maar welke gaat dan naar de 'min' van de boxen?
En ik heb in mijn schema ook een feedback die van de 'plus' van de 4(5)ohm af gepakt word.
De originele schema heeft dus gewoon een 5ohm trafo met 2 aansluitingen.
Waar haal ik in mijn geval die feedback nu vandaan?
(daarom zit ik nu in de war wat 'plus' en 'min' op de secundaire is)

Op 12 juni 2006 23:51:33 schreef chipje:
Ok. Ik zie de logica nog niet helemaal waarom tap2 naar massa moet, maar goed.

Dat is om in geval van vervolgexperimenten, alvast de juiste aansluitingen te hebben.
Het maakt ook niet uit qua fase, je kunt altijd plus en min van de speakers omdraaien, fase is relatief.
Bovendien moet je nog zien dat de beide anoden van de pentoden ook in fase staan ivm. die tegenkoppeling, anders heb je een fraaie mexicaanse hond gebouwd! ;-)

Maar welke gaat dan naar de 'min' van de boxen?
En ik heb in mijn schema ook een feedback die van de 'plus' van de 4(5)ohm af gepakt word.
De originele schema heeft dus gewoon een 5ohm trafo met 2 aansluitingen.
Waar haal ik in mijn geval die feedback nu vandaan?
(daarom zit ik nu in de war wat 'plus' en 'min' op de secundaire is)

Dat maakt dus feitelijk niet uit.
Je bepaalt straks eerst welke aansluiting van de beide anoden geen gefluit geeft bij sluiten van de feedbackloop.
In geval van oscillatie de beide anode aansluitingen van de trafo omwisselen.
Daarmee is ook de fase gedraaid, en kun je bepalen welke trafo aansluiting naar de speakeraansluiting gaat.

Nogmaals, fase is relatief.

Op 12 juni 2006 23:47:20 schreef beertje_01:
bedoel je nu tegenkoppeling via de kathode van de einduizen en een wikkeling op de trafo?
heb ook al gehoord en gelezen dat dit veel beter effect heeft dan gewoon tegenkoppelen.

Yep.
Zowel de ARC schakeling als de Mac en Quad zijn ook vormen van (locale) tegenkoppeling, net als UL dat is, en ook een simpele niet-ontkoppelde kathodeweerstand.

Dat staat toch allemaal wel zeker op Menno zijn site?
Zoniet, dan is dat een omissie, in zijn boek staat het nl. wel.

Ik heb besloten om deze versterker te bouwen
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/J_Wimmershoff-PC...L86AMP.…

Voor de voeding kan ik gewoon een bruggelijkrichter aansluiten of moet er nog een 1:1 traFo in?

Hoeveel Amperé moet de gelijkrichter zijn?

Hoeveel F moet de condesator voor de voeding zijn?

1:1 trafo's zijn IMO valse veiligheid.

dus t kan zonder ?

maar
Hoeveel Amperé moet de gelijkrichter zijn?

Hoeveel F moet de condesator voor de voeding zijn?

Bij conrad heb je al een 1:1 trafo van 65VA voor 20euro.
Kijk je wel uit dat je na gelijkrichting over de 300V komt (afhankelijk van de belasting).
Dat is ook een voordeeltje (of nadeel) van een trafo.
Die gedraagt zich een beetje als stroombron.
Hoe meer stroom je eruit haald, hoe lager de spanning. Binnen perken dan he.

Op 13 juni 2006 12:52:54 schreef alex278:

Maar dan hangt je versterker niet rechtstreeks aan het net! Dus hoezo valse veiligheid?
Anders veel succes met aansluiten van geluidsbronnen...
@Ibanez: Je link is dood

Op 13 juni 2006 13:08:41 schreef Henry S.:

Maar dan hangt je versterker niet rechtstreeks aan het net! Dus hoezo valse veiligheid?

So? Als je een 220:250 of 250:300 trafo hebt, dan ben je ook al geisoleerd van 't net. Om nog een aparte scheidingstrafo tussen die trafo en 't net te zetten is IMO pure bullshit. Van dezelfde categorie als 'je moet je chassisplaat aan aarde leggen'. Ja, handig, als je dan eens met een tangetje de hoogspanning raakt terwijl je contact hebt met die chassisplaat, dan weet je zeker dat je 't niet overleeft.

Overigens, apparatuur direct aan 't net hangen (zoals in TV's, of met een autotransfomer-achtige constructie) zou ik inderdaad niet doen. Dan gebruik je de zekering in de stoppenkast als zekering :o

@ alex er komt maar 1

Linkje naar amp

Nodig dus:

1:1 Trafo of verhuis trafo baco €3.50 of die van €20.0
Gelijkrichter + Elco (Waardes?????)

2x Buisje pcl86 alá €4.50
2x Uitgangs trafo á €55.-

En nog wat potjes,caps en weerstanden á €25.-

--------------------------------------+total

ong €200.0

[Bericht gewijzigd door Ibanez op ]

Op 13 juni 2006 12:52:54 schreef alex278:

Ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt.
Ibanez wil een 1:1 trafo gebruiken als voedings trafo.
Dus geen 2 trafos achter elkaar.
En hij vroeg dus of dat wel nodig was, omdat er dan toch 230V op de secundaire staat, en je die ook zo uit de muur kunt halen.

Jes wat chipje zegt

:
Linkje naar amp

Nodig dus:

1:1 Trafo of verhuis trafo baco €3.50 of die van €12.50
Gelijkrichter + Elco (Waardes?????)

2x Buisje pcl86 alá €4.50
2x Uitgangs trafo á €55.-

En nog wat potjes,caps en weerstanden á €25.-

--------------------------------------+total

ong €200.0

Een bruikbare voeding staat hier:
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Georg-Knaus-PCL86-Amp/PCL8…
Zo kun je dus 2 12V~trafos gebruiken, niet echt mooi, maar werkt wel.
Let er dan wel op dat die genoeg stroom kunnen leveren.
Die zware blokken die voor halogeen lampjes gebruikt worden moet prima kunnen.

Op 13 juni 2006 14:28:28 schreef chipje:
En hij vroeg dus of dat wel nodig was, omdat er dan toch 230V op de secundaire staat, en je die ook zo uit de muur kunt halen.

Dat zou ik inderdaad niet doen.

Niet? volgens mij moet dat juist anders kan je em niet aansluiten aan je cd player,, of geen 2?

deze voeding van chipje lijkt mij ook wel geschikt
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Georg-Knaus-PCL86-Amp/AmpNT.gif

kan dat met

2X
Ringkerntrafo,prim:220, sec: 15 volt-3,2Amp, 50Va, zijn nieuw met bevestigingsmateriaal, afm: diam:80mm, dikte:30mm,....€ 8,-

http://www.baco-army-goods.nl/trafo's/ringkerntrafo-15volt.jpg

die 15 volt krij ik wel omlaag;)

[Bericht gewijzigd door Ibanez op ]

De 15V moet dan wel omlaag voor je gloeidraden...

Op 13 juni 2006 14:28:28 schreef chipje:
[...]
Ik denk dat je het verkeerd begrepen hebt.
Ibanez wil een 1:1 trafo gebruiken als voedings trafo.
Dus geen 2 trafos achter elkaar.

P'cies, dat was ook mijn punt.

Op 12 juni 2006 23:45:11 schreef KT88:
Nope, aansluiting 2 is het electrische midden van de secundaire.
Vandaar ook de mogelijkheid tot ged. kathodegekoppelde uitgang, de kathodes komen dan terug op de uiteinden van de trafo.
Audio Research heeft dat bedacht, de Z-uit van de eindtrap daalt erdoor flink waardoor de speaker beter in bedwang wordt gehouden.
Quad en McIntosh deden dat met een aparte wikkeling voor de kathode retour (wat in principe beter is, maar ja....).

Daar heb je dan een flinke versterkingstrap voor nodig om dat aan te sturen, dat doet niet zomaar elk buisje als je de vervorming een beetje laat wilt houden.
Je zou ook de luidspreker uitgang van de trafo kunnen pakken om de kathodes te tegenkoppelen, dat heeft weer als voordeel dat de dc weerstand van de trafo ook grotendeels opgeheven wordt.

Nog een tip voor trafo's, je kunt in serie met een scheidingstrafo nog een andere trafo zetten om de spanning te verhogen of te verlagen, dit is makkelijk omdat scheidingstrafo's goed verkrijgbaar zijn.

Op 13 juni 2006 16:09:15 schreef Henry S.:
[...]
P'cies, dat was ook mijn punt.

Ok dan klopt het wat 'k in mn hoofd heb ge-bedacht;)

Eerste vorderingen met de Pioneer, KT88, je zal er weer eens precies op, wat je me vertelde toen je die bak zag klopt: Idd geen negatieve roosterspanning aanwezig, D3 (het stinkdier) doorgeslagen en elco C47 (Elna, 200uF/50V) in kortsluiting.

Ik denk dat ik alle Elna's ga nalopen.

Op 13 juni 2006 16:09:15 schreef Henry S.:

Kan di met power weerstande of iets wat er op lijkt want als ik een "lm/78xx" gebruik heb k geen wissel meer,, of ik moet gewoon aftakken

Mag de gloei dan ook gelijk zijn???

[bla,bla]
P'cies, dat was ook mijn punt.[/quote]

Anders kan je toch nix aansluiten,, geen muziekbronnen ect??

Gloeispanning mag ook gelijk zijn.

Op 14 juni 2006 18:44:33 schreef Henry S.:
Ik denk dat ik alle Elna's ga nalopen.

Vervang alle capaciteiten maar, in ieder geval in voeding en eindtrap.
Check ook de diverse anode- en kathodeweerstanden op verloop, dan zit je al een eind in de goede richting denk ik.

Als je het uiterlijk van bestaande onderdelen wilt behouden, zoals de voedingselco's, dan uitboren en nieuwe erin.
Heb ik laatst gedaan bij de restauratie van een McIntosh, eigenaar was zeer blij, was van buitenaf niet zichtbaar.

Op 14 juni 2006 19:00:29 schreef Ibanez:
Kan di met power weerstande of iets wat er op lijkt want als ik een "lm/78xx" gebruik heb k geen wissel meer,, of ik moet gewoon aftakken

Mag de gloei dan ook gelijk zijn???

Kan, mag, maar je kunt ook droppen met weerstanden.
In een eindtrap kun je gloeidraden best voeden met wisselspanning, de signaalniveaus zijn groot genoeg.

Wat bij serievoeding (P-buizen) niet gedaan wordt, moet je hier wel doen, nl. de gloei refereren aan ground of kathoden van de eindbuizen.
Dus een spanningsdeler van zeg 2 x 470 ohm tussen de gloeiaansluitingen en het middelpunt naar massa of een kathode van een van de PCL-eindbuisjes.
Doe je dat niet, krijg je wel brom.

Ook als je met gelijkspanning gloeit, moet je dat doen.

dus allebij de polen vd trafo met 470r naar de grond? of 2X470?

Als ik die 230V afvlak krijg ik dan wel onder de 300V dc?

ander gaan mn buisjes kaduuk of moet ik de trafo's belasten met een weerstand,, ect?