Op 5 juli 2006 23:37:34 schreef Frits Kieftenbelt:
Houdt het in simpele woorden en begrijpbaar (ik weet het, dat is moeilijk, zie mijn PIC Basic cursus).
Als je met veel vaktermen gaat strooien, wordt je lezerspubliek kleiner.
Vaktermen kan wel, maar leid ze langzaam in het verhaal in (eerst in "boerentaal" en wat de vakterm daarvoor is, daarna pas de vakterm verder gebruiken).
Ik kan je wel vertellen dat het schrijven van een duidelijk boek, veel energie kost.
Verkijk je er niet op!
hehe .dat is de bedoeling aj. Maar ik wijk in mijn tekst af van wat gangbare nederlandstalige literatuur doet.
De engelse termen leg ik 12 keer uit in het nederlands maar gebruik dan verder die engelse benamingen. als je later meer gaat lezen in andere boeken kom je anders voor een zwaar probleem : je kent de terminologie niet.
en dat is soms ene zwaar probleem. je komt ergens in een tekst termen tegen zoals glitch en jabber en runt pulsen en ground bounce en instantieren , edge triggered en dergelijke. daar zijn perfect nederlandstalige termen voor. maar vind maar eens een boek waar over 'flankgestuurde' signalen spreekt ... of 'grond terugkaatsing'
ook andere zaken worden van tafel geveegd. Karnaugh wordt uitgelegd door middel van een dudielijk voorbeeld, alsook QM maar aan het einde van dat hoofdstuk wordt ook klaar en duidelijk gesteld dat die dingen 1) achterhaald zijn 2) sterk gelimiteerd. 3) als je fgpa progt dat je jezelf van minimalisatie geen fluit moet aanterekken : de synthesizer doet dat , en dat je beter schema's tekent of code schrijft die eenvoudig te begrijpen valt. liever 10 lijnen meer code dan 1 cryptisch commando waar je telkens voor terug in de programmers manual moet duiken om je de juist syntax te herinneren
4) er veel simpeler manieren zijn om logische schakelsystemen te bouwen. een van die methode is matrix logica. Ik heb het kind die naam gegeven ( het heeft geen officiele naam ) maar is een werkwijze waar je drie stappen doorloopt en langs de andere kant rolt er een kan ten klaar werkend schema uit wat je zo kan omzetten in poortjes. ( eigenlijk hoef je niks om te zetten. je hebt poortjes. punt uit. ) Die matrix logica is een systeem wat door bijna alle chipdesigners gebruikt wordt. en je vindt het in geen enkel boek ... tools of the trade zeker ....
ditto voor complexe vergelijkingen uit te mappen : multiplexer en ingang aan grond vfo voeding strappen. op 1.2.3 is je complexe logische functie gemaakt met 1 ictje in plaats van 7.
dit boek belicht voor 1/4 theorie, de rest is puur : hoe krijg ik dit ding op een bordje en laat ik ledjes branden bij wijze van spreken. en vooral die praktische hands-on technieken worden belicht. der zijn al genoeg boeken met formules en booleaanse algebra.