Op 6 juli 2006 19:56:33 schreef Berend:
Misschien had je er al lang aan gedacht, maar toch: iets wat eigenlijk voor alle elektronica boeken goed is: Schrijf zo veel mogelijk de toekomst in.
Nog iets, het is al eerder opgemerkt, maar hoe kom jij aan al je tijd:P? Ik denk soms wel is dat jouw account (f_e) wordt onderhouden door een heel team van elektronica deskundigen:P.
boek is inderdaad future proo.f ik breke ook met de traditie om boeken te maken met ellenlange hoofdtukken over karnaugh en rekenregeltjes en ander spul. geen kat doet dit nog. de synthesizers lossen dat veel sneller en beter op. KV en QM wordt effe aangehaald ( 5 bladzijden en als laatste paragraaf staat er letterlijk in het boek : En nu mag je dit allemaal vergeten. tis achterhaald. der zijn snellere methodes.
Leren waarheidstabellen omzetten door middel van matrix logica is veel sneller. en je hebt ene circuit in plaats van wat formules.
ditto voor maken van complexe vergelijkinge : pak ene multiplexer strap de ingangen aan grond en masse en spelen maar.
ik heb toevallig vandaag nog zoiets gedaan. een vrij complexe waarheidstabel. er waren nogal een zak poorten voor nodig. ik schat een 15 tal ttl ic's. ( sommige maar half gebruikt )
ik heb gewoon 3 4067 multiplexertjes gepakt. de ingangen gestrapt en twas geklonken . complexe tabel was omgezet naar 3 chips die niks kosten en een vliegescheet groot zijn.
Door een paar slimme truuks uit te halen kan je heel veel logica vervangen door simpele blokken. dat word uitvoerig belicht in het boek.
ook wordt veel aandacht geschonken aan de problemen van logica.
ik heb gisteren het hoofdstuk over ADDERS afgewerkt. heel leuk. je moet eens op de klassiek manier een adder maken die twee 4-bit getallen kan opetellen.
je moet die eens 2+9 laten doen en dan omschakelen naar 9+9 en kijken wat een ongelofelijke rotzooi er daar aan de uitgang verschijnt terwijl de carry aan het propageren is ... ik heb 7 foutieve combinaties geteld ...
heel leuk. de meeste boeken tonen altijd een ideale adder , maar geen enkel wijst op de gevaren van de reele implemnentatie die optrdedn door delay en race condities.
dat doe ik dus wel.
het zelfde soort 'onzin' circuleert over de fameuze half adder en full adder. die dingen bestaan eigenlijk niet. er is alleen een ADDER. punt uit. en ja bij het eerste bit kan je de logica vereenvoudigen omdat de carry in aan grond hangt.... je spaart welgeteld 2 poortjes uit , maar om daar nu speciaal een nieuw circuit voor te maken en dat ook nog eens compleet uit te werken ... ik sla dat spul compleet over. daarentegen besteed ik wel 3 bladzijden aandacht over hoe je vanuit de probleemstelling ' maak een schakeling die 2 binaire getallen bij elkaar kan optellen' tot een werkend circuit komt. en we beginnen met uit te leggen hoe je twee cijfers op papier optelt.
je heriinert je vast nog
je moet eens goed analyseren hoe je dat precies doet en wat de spelregels zijn .... je zult verbaasd zijn hoe complex het eigenlijk is om dat in een flowchart te gieten die je kan omzetten in logica.
sommigge van die regeltjes zoals 'overdracht' kan je niet zomaar omzetten in logica. op papier gebeurt die overdracht 'soms'. in binaire logica is er geen 'soms'
De eindconclusie is eigenlijk dat een binaire opteller geen twee bits maar 3 bits bij elkaar moet optellen.
de twee huidige samen met de overdracht van het vorige !
En daar wordt de nadruk op gelegd : hoe zet ik ene probleem om in iets wat implementeerbaar is in een blok logica.
Het hoodstuk over encoder bijvoorbeeld tootn een duidelijk praktisch probleem : hoe implementeer je een grote waarheidstabel. het voorbeeld is een toestenbord encoder voor de cijfers 0 tot en met 9. als je die waarheidstabel moet uitschrijven ( de encoder levert de 4 bit waarde en ene key_hit signaal ) dan heb je een tabel met 1024 lijnen ... begin maar te minimaliseren hoor ...
karnaugh is een ramp vanaf 5 variabelen en bij 8 moet je multidimensinaal leren denken.
ook met QM kom je er niet.
ik besteed daar ook veel aandacht aan het analyseren van het probleem. na analyse en eliminatie is de conditietabel nog welgeteld 11 lijnen lang. veeel makkelijker om logica te bouwen daarvoor. ( het eindresultaat is een zogenamde priority encoder )
enfin, ik moet mij hier effe terug nuttig maken