beertje_01
My Tube is bigger then yours
ergens op de site van elliot staat er een artikel dat de gain van de Sziklai iets minder is. vervorming is dan weer beter. alsook de snelheid dacht ik.
nu werd er vroeger ook dikwijls semi complementair gewerkt aangezien PNP power torren schaars waren.
dit is dan zowel een darlington en een Sziklai zodat je alleen npn devices nodig hebt. wrsch zal mijn testopstelling ook zo zijn.
voor de rest staat deze in klasse A denk ik daarom dat de torren worden opengestuurd.
het is dan een klasse A versterker van het pushpull type.
kan ook verkeerd zijn is maar een idee.
Ik heb zo'n vermoeden dat ik die 1 k en 150 ohm weerstanden van plaats heb verwisseld.
Zoals ik al zei, het is zo uit de losse pols, geen garantie 
Anders pluk je een van de duizenden BJT-eindtrappen van het net, als je er maar voor zorgt dat elke 'helft" minstens over 180 graden versterkt, omdat het signaal eenfasig wordt aangeboden.
Een semi-complementaire eindtrap kan dus niet, en het mooiste is om de boel in klasse A te zetten.
Het mooie van die Hitachi MOSjes is nu juist dat de Rds-on afneemt bij toenemende stroom, dus hoe heter, hoe lager Rout.
Dat verklaart dan ook gelijk waarom mensen die MOSFETs op lage stromen bedrijven, vaak teleurgesteld zijn over het resultaat, zelfs (en juist! ) met tegenkoppeling.
Aan de uiteinden van het bereik (van de gehele schakeling), waar de tegenkoppelingsfactor dus flink is afgenomen, gaan de OL eigenschappen weer de hoofdrol spelen, dit is de befaamde "MOSFET Mist" waar je wel eens over leest.
BJT heeft daar inderdaad minder last van.
Enfin, genoeg daarover, dit is een buizentopic 
beertje_01
k ga ik morgen paar pnp devices bij halen. zo extreem duur zijn die nu ook weer niet.
bedoeling van het bakje is om in een oud versterkerchassis te komen als versterker voor mijn ouders.
volledig lampen zijn iets te duur vinden ze alhoewel ze de klank wel enorm vinden.
het idee op zich is dat lampen graag veel spanning hebben en weinig stroom en transistors veel stroom. en relatief weinig spanning.
ma swat om het volledig in klasse A te zetten is wat te veel van het goede denk ik. voor huiskamergebruik pakweg 15w rms. in klasse A verstook je toch al gauw een 45w continu. en dat met twee kanalen is al 90w warmte. de benodigde koeling ga ik niet meer in het oude chassis krijgen vrees ik. zal dus eerder klasse A/B worden.
om de el84 als kathodevolger te gebruiken om meer mosfetjes te sturen lijkt me wel vrij hard.
waarom niet ineens een el34
kan je er miss nog meer aansturen 
waarom geen PA amp met lampen als VAS en dan een vette driver en een hoop mosfets. zou wel wat extreem zijn wrsch
. overigens vraag ik me wel af wat nu het beste is voor een transistor amp. mosfets of bjt's. elliot bijvoorbeeld moet niet veel hebben van mosfets.
[Bericht gewijzigd door beertje_01 op ]
Mosfet klinker net wat harmonischer, vervorming zit in de richting van de buizen. BJT vervorming is rauwer.
Het hangt helemaal van de schakeling af, en ook van de devices trouwens.
Mijn kleine hybride geeft oplopend tot zo'n 0.5 % THD, voornamelijk bestaand uit 3H.
Dat is raar, want dat zou dan slecht moeten klinken tov. de 2H vervorming van bijv. een SET.
Bij normaal luistervolume (dat is dus 1 watt en minder) is de vervorming onder de 0.1 % waarbij het aandeel 2H en 3H ongeveer gelijk is.
Dat is dus zonder loop tegenkoppeling.
Dat BJT vervorming anders klinkt......dat is een discussie die al zo oud is als de transistor zelf.
Het hangt van het spectrum af, en ook van het aandeel wat de loop feedback geeft.
Zou het mogelijk zijn een BJT geheel zonder loop feedback te maken (uitdaging, Beertje? ) dan kan je wellicht een zinnige vergelijking maken.
Dan zit je overigens wel aan een Sziklai paar vast, emittervolgers doen het daar niet.
Alle ons bekende meetmethoden halen niet boven water wat er in subjectieve testen bijna altijd weer blijkt: de voorkeur voor de goede buizenbak tov. MOSFETs en BJTs, zelfs al zijn de THD /IMD getalletjes allemaal onder de gehoordrempel.
Dan wordt er al gauw geroepen dat het vooroordeel is, blah blah blah, ik voer die discussie al ruim 10 jaar op Usenet, ik heb er hier geen behoefte aan eerlijk gezegd 
Op 8 augustus 2006 00:16:11 schreef KT88:
zelfs al zijn de THD /IMD getalletjes allemaal onder de gehoordrempel.
Dat komt omdat meetnerds nooit op het idee zijn gekomen dat 't menselijk gehoor net zo werkt als een goede lock-in amplifier, alleen dan voor 'natuurlijke signalen', zoals stemmen, muziekinstrumenten en all that. Je moet niet kijken naar een frequentie, maar naar een samenraapsel van frequenties, waarbij er druk heen en weer gepatcht wordt (hersencellen:'als d'r een derde en een vijfde harmonische is van frequentie x dan zal er ook wel een grondtoon zijn, laten wie die er maar bij bedenken, en verrek, op basis daarvan vinden we ook een 4e en 7e harmonische, dat moet een piano zijn, dus laten we dat maar doorcorrigeren, oeps, toch niet: laten we over retroactief alles maar terugzetten in een synthesizerklank'). En net zoals bij een goede lock-in, kun je onder de ruis meten.
Daarnaast, als je begint met een verkeerd model, dan is 't niet verwonderlijk dat er rotzooi uitkomt. En bij mijn weten zijn d'r nog nauwelijks goede modellen voor 't menselijk gehoor op de markt, die de voor 'audio-nerds' belangrijke kenmerken omvatten. En dan kun je meten tot je een ons weegt.
Nog iets, wat volgens mij ook speelt, maar waar ik m'n vinger niet op kan leggen bij gebrek aan experimenteertijd: volgens mij is een versterker die een klein beetje 'nagalmt' een lekkerder klinkendere versterker dan een strakke 'ik doe niet meer dan alleen maar versterken wat me aangeboden wordt'.
En dat moet ook een beetje matchen qua vervorming. Dus, je hebt frequentie-kruisproducten in de tijd. Ga *daar* maar eens aan rekenen 
Op 8 augustus 2006 00:36:02 schreef alex278:
Je moet niet kijken naar een frequentie, maar naar een samenraapsel van frequenties, waarbij er druk heen en weer gepatcht wordt (hersencellen:'als d'r een derde en een vijfde harmonische is van frequentie x dan zal er ook wel een grondtoon zijn, laten wie die er maar bij bedenken, en verrek, op basis daarvan vinden we ook een 4e en 7e harmonische, dat moet een piano zijn, dus laten we dat maar doorcorrigeren, oeps, toch niet: laten we over retroactief alles maar terugzetten in een synthesizerklank').
Maar *dat* leidt toch juist weer tot luistermoeheid?
Peter Van Willenswaard heeft daar ooit eens een mooie term voor bedacht:"Electronische stress".
Een systeem waarin dat effect niet optreedt, kan eindeloos beluisterd worden.
Zo werkt het bij mij ook: een versterker, speaker, DAC etc. kan in eerste instantie heel goed klinken, "iets" heel goed doen, maar na een half uurtje heb je dan zoiets van "zet nu maar weer uit".
En daarbij maakt het vervormingsgetal dus geen flikker uit, Peter rapporteerde over 2 oude Vortexxion versterkers uit WW2 die het *niet* hadden, en een fraaie Conrad Johnson of Audio Research die het *wel* had.
Daar is meettechnisch dus niets aan vast te knopen, althans niets binnen mijn (wellicht beperkte) kennis hierover.
Problemen in het tijds-domein: tja, ook daar is men lang mee bezig geweest, met name in de tijd van de ontwikkeling van ATRAC en PASC-compressie.
Heden ten dage beweegt de research zich uitsluitend nog op het gebied van "wat kunnen we nog weglaten voordat de meerderheid van de luisteraars het gaat merken".
Da's toch een heel ander uitgangspunt, helaas.
Als je nagaat welk een research faciliteiten daaraan worden besteed, bij Nokia, bij Bell, bij de Japanners......
We moeten aanvaarden dat het gros van de huidige generatie luisteraars tevreden is met een mp3-stream die een 8-bits resolutie benadert, nou dan weet je het wel.......
Audiofielen zijn ouderwetse stakkerds, die de vooruitgang belemmeren met hun "kwaliteitszucht".
Massaproductie levert altijd als product het kleinst gemene veelvoud op.
Koester daarom uw LPs en CDs!
beertje_01
dat wordt een vette brok idd.
mijn idee was dat de versterking zelf gebeurt door een buis.
het nadeel is dat je meestal een trafo nodig hebt omdat een luidspreker veel stroom en weinig spannign nodig heeft.
een buis echter is iets dat veel spanning heeft en weinig stroom. nu een transistor versterkt stroom en heeft het moeilijker om met minder verorming spanning te versterken. toch in open loop lijkt mij.
met mosfets echter heb ik niet zo veel ervaring. maar dat zijn eigenlijk ook spanningestuurde elementen.
nu het idee op zich is dus dat de uitgangstrap alleen de stroom versterkt. iets wat zonder feedback zou moeten lukken met transistoren lijkt mij. klasse A is dan wel aangewezen dat wel. en de drivertrap voor de eindtrap moet voldoende reserve hebben.
lijkt me wel leuk te experimenteren.
en het blijft idd raar een buizenbak klinkt anders. dan mogen de getallen nog zoveel nullen achter de komma zijn...
het is raar.
hetgeen wel is. is dat in de meest moderne ontwerpen veel feedback wordt toegepast wat volgens mij veel veroorzaakt. je krijgt ook vertragingen en dergelijke laat staan als je tot tegen de clip begint te gaan.
waar ik ook wel eens aan denk.
bij een buizenversterker heb je de uitgangstrafo. deze heeft een magnetisch veld in rust welke ook energie bezit. nu als je enorme pieken hebt in je geluid kan ik me best voorstellen dat deze "reserve" bijdraagt tot een dynamischer geluid. is maar een gedachtegang hé.
luistermoeheid ontstaat ook door de "kwaliteit" van hedendaagse cd's. archislecht dus!
overlaatst nog creedence op de platendraaier. als je dan hoort hoe dat gemastered is op een lp welke een S/R heeft van circa 40db ofzo tegenover een cd met circa 80db da vraag je je af waarom er meer dynamiek zit op die LP......
we hebben de middelen waarom gebruiken we ze dan niet juist?
als je iets mixed zet dan een keer die master compressie af. als het echt niet gaat een klein beetje miss. en een limiter die alleen limit op 0db voor het clippen tegen te gaan.
[Bericht gewijzigd door beertje_01 op ]
beertje_01
k nog een klein vraagje over die hybride.
ik veronderstel dat bij die bjt die drivers ook wel mje340/350 kan zijn.
2sc3298 en 2sa1306 zijn al serieuze beesten voor drivers en die heb ik niet in voorraad.
dan die tube driver das wel idd een vet beest. vraag me af of dat voor die bjt's wel nodig is. swat en nu stop ik met zeveren over bjt's in een tube topic 
Op 8 augustus 2006 00:55:14 schreef KT88:
[...]
Maar *dat* leidt toch juist weer tot luistermoeheid?
Ja, klopt. 't is wel zo dat je zo'n installatie kan 'inspelen' op je gehoor, zodat je na verloop van tijd wat minder moe wordt.
Zo werkt het bij mij ook: een versterker, speaker, DAC etc. kan in eerste instantie heel goed klinken, "iets" heel goed doen, maar na een half uurtje heb je dan zoiets van "zet nu maar weer uit".
En daarbij maakt het vervormingsgetal dus geen flikker uit, Peter rapporteerde over 2 oude Vortexxion versterkers uit WW2 die het *niet* hadden, en een fraaie Conrad Johnson of Audio Research die het *wel* had.
Klopt. Waar 't om gaat is dat audioapparatuur geluid zodanig moet aanbieden zodat je zelf zo min mogelijk 'werk' hoeft te doen om daar een beeld bij te krijgen. Als je ergens vervorming hebt, moet dat zo natuurlijk mogelijk gaan, ook op de afzonderlijke samenklanken. 't lijkt me nagenoeg onmogelijk om dat in getallen uit te drukken.
En dan nog is dat geen garantie voor luistermoeheid: toen ik net begon op 't verdoemde audiofiele pad, werd ik heel snel moe na een stevige luistersessie. Niet omdat de installatie zo beroerd klonk, maar omdat er simpelweg teveel gebeurde in 't geluidsbeeld. Je moet er ook aan wennen om meer te horen, en flinke brokken audioinformatie tot je te nemen. Dat is een alleen wel een ander soort vermoeidheid als de vermoeidheid die je krijgt van een slechte CD-speler of versterker.
Heden ten dage beweegt de research zich uitsluitend nog op het gebied van "wat kunnen we nog weglaten voordat de meerderheid van de luisteraars het gaat merken".
Da's toch een heel ander uitgangspunt, helaas.
Klopt. De mens dient zich aan te passen aan de beperkingen van de techniek, enzoverder.
Audiofielen zijn ouderwetse stakkerds, die de vooruitgang belemmeren met hun "kwaliteitszucht".
Helaas zijn er ook teveel audiofielen die niet weten waar ze mee bezig zijn...
Denk dat het masteren van muziek tegenwoordig ook wel luistermoeheid opwekt, het moet allemaal keihard klinken dus alle dynamiek wordt plat gestreken, je top40 hit moet natuurlijk wel harder, oig net zo hard als de vorige top40 hit klinken.
Je ziet het zelfs soms bij nieuwe CD's als je deze in een wave-editor opent, ipv van sinus vormen zie je soms blokgolf achtigen, de toppen zijn gewoon platgecomprest.
Mooi voorbeeld zijn TV reclames, in de film hoor je mensen nog zacht en harder praten, maar de commercials knallen allemaal net zo keihard je huiskamer in...
En als het dan ook nog als MP3 door zo'n platte 3in1 transistoramp heen gaat...
Op 8 augustus 2006 15:21:41 schreef Richard2000:
Je ziet het zelfs soms bij nieuwe CD's als je deze in een wave-editor opent, ipv van sinus vormen zie je soms blokgolf achtigen, de toppen zijn gewoon platgecomprest.
En dan gaan audiofielen zitten neuzelen over vervormingscijfers, bandbreedtes en door jomanda ingestraalde kabels 
Op zo'n radio met breedbandluidsprekertjes van 2,50 per stuk klinkt die geclipte muziek net iets beter, hetzelfde geldt voor luidsprekers die in een tv zitten.
Op 8 augustus 2006 15:36:24 schreef bobo1on1:
Op zo'n radio met breedbandluidsprekertjes van 2,50 per stuk klinkt die geclipte muziek net iets beter, hetzelfde geldt voor luidsprekers die in een tv zitten.
Klopt! Ik heb een keer vol verbazing een of ander houseplaatje gehoord (gigi d'agostino/l'amour toujours) wat op mijn installatie (video op versterker) als een standaard dichtgeslibt plaatje klonk, en in de auto opeens vet en superruimtelijk klonk. Leip!
Op 8 augustus 2006 15:56:55 schreef alex278:
[...]Klopt! Ik heb een keer vol verbazing een of ander houseplaatje gehoord (gigi d'agostino/l'amour toujours) wat op mijn installatie (video op versterker) als een standaard dichtgeslibt plaatje klonk, en in de auto opeens vet en superruimtelijk klonk. Leip!
Dat kan best, masteren is echt een vak apart, weinig mensen ook die dat kunnen.
Op 8 augustus 2006 14:16:38 schreef beertje_01:
ik veronderstel dat bij die bjt die drivers ook wel mje340/350 kan zijn.
Moet kunnen.
Ik heb niets berekend, gewoon e.e.a. uit het geheugen opgediept, vergelijk eens met wat commerciële schakelingen, het zal ongetwijfeld niet 100% correct zijn.
Denk wel aan je temperatuurcompensatie bij die BJTs, als je dat in A zet loopt het gauw weg denk ik.
Een hulpmiddel is om TO3P torren te nemen, en dan een balk erover plaatsen die ze op het koellichaam vasthoudt.
De sense transistor dan op die balk plaatsen, dat reageert sneller dan wanneer die op het koelblok zit (thermische massa moet eerst opwarmen).
Op 8 augustus 2006 16:23:32 schreef Richard2000:
Dat kan best, masteren is echt een vak apart, weinig mensen ook die dat kunnen.
En zelfs als ze het kunnen, dan mogen ze het niet of krijgen ze de tijd niet.
Gelukkig heb ik een aardige collectie muziek uit de goeie, ouwe tijd, toen men nog oren aan de kop had en compressie iets was om te vermijden dat de frequentiezwaai van de zender werd overschreden......
Bij mij ligt die grens zowat tegen de jaren '90.
Gek eigenlijk, onze technologie wordt steeds beter, wat we ermee doen wordt steeds beroerder..........
Op 8 augustus 2006 17:20:37 schreef KT88:
[...]
Bij mij ligt die grens zowat tegen de jaren '90.
Gek eigenlijk, onze technologie wordt steeds beter, wat we ermee doen wordt steeds beroerder..........
Ben ik niet helemaal met je eens. D'r zijn CD's, vanaf pak 'm beet 96/97, die best pruimbaar zijn opgenomen. Ik heb 'n paar bjork-CD's liggen die best te doen zijn. Maar daarvoor was 't inderdaad vaak ontzettend pet. Ook omdat sommige artiesten/producers 'n plat en hel/dun geluid associeerden met 'gedetailleerd'.
Op 8 augustus 2006 00:55:14 schreef KT88:
[...]We moeten aanvaarden dat het gros van de huidige generatie luisteraars tevreden is met een mp3-stream die een 8-bits resolutie benadert, nou dan weet je het wel.......
Massaproductie levert altijd als product het kleinst gemene veelvoud op.Koester daarom uw LPs en CDs!
De grote massa is inderdaad over 1 kam te scheren zou je haast zeggen. Het is denk ik belangrijk dat mensen hun kinderen muziek in zijn puurste vorm leren waarderen. Door ze bijv. op klarinetles te doen, of een ander instrument ik noem maar wat. Muziek komt niet uit een doosje. Pas dan za l dat kind opgroeien in de wetenschap dat muziek iets magisch is en er ook op technologisch vlak verschil zit in verschillende media waarop muziek wordt uitgebracht. Je oren leren gebruiken is een andere benaming. Als je dat kunt dan kun je ook beter kiezen voor een audiosysteem wat jouw smaak is. Ook hangt een en ander samen met de tijd waarin je bent opgegroeid. Ik draai nog voluit LP`s terwijl vrienden van mij die 5 jaar jonger zijn die tijd niet hebben meegemaakt en niet 1 LP in huis hebben. En ook totaal niet bekend zijn met dat medium.
Sterker nog, mijn oude pianoleraar (71 jaar) maakt zich hevige zorgen omdat de jeugd tegenwoordig geen dansjes meer leert op de basisschool....
Om een brug te slaan naar het topic, je bouwt een buizenversterker niet omdat het beter is dan, of omdat het puurder is dan , of omdat hij meer vervormt en dat mooi is , nee je bouwd hem omdat je zelf een zo mooi mogelijk resultaat wilt krijgen voor jezelf omdat je van muziek houdt en je er een kick van krijgt dat je zelf een hoog (wellicht persoonlijk subjectief) resultaat (kunt) halen op het gebied van geluidsweergave.
Ach vroeger gebruikte ze ook compressors hoor, Motown dankt daar zijn geluid aan...
Maar het waren wel buizencompressors, zie je wel dat ze beter zijn... 
Op 9 augustus 2006 00:07:21 schreef DL-160:
Om een brug te slaan naar het topic, je bouwt een buizenversterker niet omdat het beter is dan, of omdat het puurder is dan , of omdat hij meer vervormt en dat mooi is , nee je bouwd hem omdat je zelf een zo mooi mogelijk resultaat wilt krijgen voor jezelf omdat je van muziek houdt en je er een kick van krijgt dat je zelf een hoog (wellicht persoonlijk subjectief) resultaat (kunt) halen op het gebied van geluidsweergave.
Correct. Voor mij geldt dat voor elk apparaat wat ik zelf bouw.
Meterheads noemen dat "constructor's ear", dwz. wat je zelf bouwt is altijd mooier en beter dan wat je ook kunt kopen in de winkel.
En daar hebben ze nog gelijk in ook.......
Wat betreft de hedendaagse lawaaicultuur: wen er maar aan, het gaat alleen maar erger worden.
Er komt een hele generatie aan van dove idiote half-analfabeten met Korsakov....... 
Aber KT88 , es gibt noch immer die Schone menschen.
Muziek zal niet uitsterven, zal nooit uitsterven. Ik heb persoonlijk nooit veel op gehad met top 40 e.d. Ik heb altijd met een vergrootglas gezocht naar alternatieven. En ze zijn er nog volop. Getuige het druk bezochte north sea jazz.
Er zal denk ik altijd een elite bestaan met buizenversterkers , B&O (?) sets en violen piano`s akoestische gitaren en meer....
beertje_01
wel ik ben toch jeug zou je zeggen (20j)
ben ergens wel blij dat ik 9 jaar muziekschool heb gehad. gewoon simpelweg wat je uit die theorie automatisch haalt als je begint te improviseren en dergelijke op piano....
de dynamiek waardoor je iemand zijn haren rechtop kunt laten staan door simpelweg met expressie te spelen. het is die expressie die de hedendaagse muziek niet meer heeft. een simpel drumgeluid wordt bijvoorbeeld plat geslagen tot muziek uit een doosje...
en ja ze hadden vroeger ook compressors maar ze gebruikten die juist. de reden was dat een LP maar 40db s/n heeft en een cd veel meer. maarjah ze zijn het blijven gebruiken. weet je hoe veel dynamisch gevoel je op een cd kan zetten al is het "maar" 16 bit 44100hZ sampling?
langst de andere kant als je mijn werkkamer binnenkomt zie je overal oude dingen staan die ouder zijn als mezelf....
ik kreeg overlaatst van een ex dj op een boot die daar illegaal radio maakte (ik geloof van veronica als ik het goed heb) de opmerking dat ik zo maar even 35 jaar te laat ben geboren. heb dat nog al te horen gekregen.
om nu even terug over muziek. al eens op een hedendaags popconcert geweest? dat klinkt echt brak en plat. het zou eigenlijk goed moeten klinken maar ze sturen alles zo ver open dat alle limiters aan springen. grrmbl heel de muziek dus verkloot.
en zoals je zegt de mensen die dan wel degelijk muziek goed kunnen masteren mogen het niet of krijgen de tijd niet.
Of het een elite is weet ik niet, zo beschouw ik mijzelf althans niet Floris, maar als je tussen werkloze dronken buren woont die met elkaar communiceren door middel van >100 dB keelgeluiden (spraak kun je dat niet meer noemen), met gillende kinderen, blaffende honden, klappende deuren en bonkende happy-hardcore, dan zit je toch mooi te kijken met je 2 x 15 wattertje en je Maggies.........
Niet dat mijn buren zo zijn (nu niet althans, maar ben om die reden al eens verhuisd), maar als dat ooit weer gebeurt, dan sleep ik van mijn werk een SP18 sub mee en ga ik om 2 uur 's nachts eens fijn "Tales" van Marcus Miller draaien 
En Beertje, zelfs ik beschouw mijzelf al als 50 jaar te laat geboren, kun je nagaan.....
maar we dwalen wel ver af nu.....excuses
Op 9 augustus 2006 00:51:54 schreef KT88:
Of het een elite is weet ik niet, zo beschouw ik mijzelf althans niet Floris, maar als je tussen werkloze dronken buren woont die met elkaar communiceren door middel van >100 dB keelgeluiden (spraak kun je dat niet meer noemen), met gillende kinderen, blaffende honden, klappende deuren en bonkende happy-hardcore, dan zit je toch mooi te kijken met je 2 x 15 wattertje en je Maggies.........
Elite is een onzorgvuldig gekozen woord, maar ik bedoel te zeggen mensen die voor puur muziek gaan. Wat verder de persoonlijke omstandigheden kunnen zijn blijkt uit je reactie. Ik ben blij dat ik die buren niet heb. Nou mooi dat je nu ergens anders woont. Je buren zijn gelukkig geen dwarsdoorsnede van de wereldbevolking. Maar ik ken het leed dat verkeerde buren kunnen veroorzaken.
Te laat geboren , ja ik denk dat ik 10 jaar te laat ben geboren, ik had graag de jaren 80 wat bewuster meegemaakt.
Als ik er langer over nadenk had ik ook de jaren `60 bewuster mee willen maken. Maar wat schiet je er mee op?
Het enige wat je kunt doen is stick to your guns en mooie audio dingen maken. Wellicht om oude tijden te doen herleven.