Het nixie/dekatron/neon etc. topic

Dit topic is gesloten

KT88

Overleden

The 7441 is pin compatible with the 74141 and can be replaced by it, provided that the original circuit designer hasn'd done something clever (ie., stupid) involving the invalid codes.

LOL!! >:-)

Ik was echt niet op de hoogte van een 7441, mijn literatuur (die toch echt wel teruggaat tot ruim voor de TTL drivers) rept slechts van de 74141.
"Quickly superceded", zeg dat wel!

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op deze pagina zijn de verschillen tussen de 7441 en 74141 nog eens duidelijk naast elkaar gezet. Er is zelfs een scan van een originele 7441 datasheet te vinden!
Dus nu niet meer zeggen dat hij niet bestaat ;-)

Ik hoef niet van alles het beste te hebben. Ik weet van alles het beste te maken!
Lucky Luke

Golden Member

XiniX, dat is precies die pagina waarover ik het had. dat daarop stond dat er wel degelijk verschil was tussen de 7441 en de 74141. dankzij henry s weet ik nu ook wat het verschil is. namelijk dat de 7441 ook reageert op verkeerde inputs (logischerwijs geeft ie dan ook verkeerde output) en dat de 74141 hiertegen iets heeft.

okee. ik ga eens met die datasheets van die 7441 , de 7475 en de 7490 zitten en kijken hoe ik die nixie aan de praat krijg... (nadat KLM echt af is :))

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Weet iemand toevallig nog het bestelnummer van de mouser pins voor een IN-18? moet hier ergens op het foum staan maar kan het niet vinden, geloof het een link naar een foto was met de pin en een label met het nummer. ( van ask-jan-first??)

Alternatieven zijn ook welkom...
Originele IN-18 voeten, daar heb ik nog een doos vol van maar wil ik niet in dit project gebruiken.

Nixie Fool !!!

Hm na het herontwerp van de Nixie print doet mijn voeding het niet meer :( ik denk dat de fet naar z'n grootjes is want er komt nog maar iets van 0,1 volt van af :P en de NE555 werkt wel goed.

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Heeft iemand nog 2 of meer burroughs b-5991 te koop (of equivalente)?

Lucky Luke

Golden Member

op www.franktechniek.nl geloof ik dat ze ook nixie verkochten

weet niet of de B-5991 er ook tussen zit...
edit:
klopt in hun webshop verkopen ze nixies
maar niet de B-5991

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op dinsdag 26 september 2006 16:10:22

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Opzich wel oke, alleen jammer van die omgekeerde 2 he. Die andere hebben wel goede vijf.

Hebben mensen hier misschien intresse in een Nixie SK? We zouden dan buisjes kunnen kopen voor rond de 1,50 ~ 2 euro per stuk. Weet alleen niet waar dan het meeste interresse voor zou zijn, de IN-8(-2), de IN-14 of de IN-16.

Zie ook samenkopen.net

Op zich heb ik wel interesse! Heb een viertal onbekende buisjes liggen, welke ondersteboven gemonteerd dienen te worden. Ik zoek hier nog een paar "normale" rechtopstaande nixies bij...

Turbokeu

Golden Member

Op 12 september 2006 04:43:38 schreef django74:
Weet iemand toevallig nog het bestelnummer van de mouser pins voor een IN-18? moet hier ergens op het foum staan maar kan het niet vinden, geloof het een link naar een foto was met de pin en een label met het nummer. ( van ask-jan-first??)

Mouser part# 575-032700 (Mill-Max part# 0327)

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Henry S.

Moderator

Ik heb hier nu een 6-tal IV-4's liggen maar kan alleen wat spanningen achterhalen: http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Nixie/IV-4.htm

Heeft iemand een datasheet of aansluitgegevens?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

http://img206.imageshack.us/img206/5590/p1042467uh7.jpg

voor de liefhebbers: frekwentieteller uit 1966... en hij telt nog steeds! (met nixies, uiteraard)

Mama look, -a-booboo
Turbokeu

Golden Member

Op 3 oktober 2006 23:03:34 schreef Henry S.:
Ik heb hier nu een 6-tal IV-4's liggen maar kan alleen wat spanningen achterhalen: http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Nixie/IV-4.htm

Heeft iemand een datasheet of aansluitgegevens?

Is identiek aan de IV-17 (op kleinere levensduur na).
Heb hier een originele (Russische) datasheet van de IV-17 liggen, 'k zal hem eens inscannen.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 3 oktober 2006 23:28:09 schreef jongensenwetenschap:
[[url=http://img206.imageshack.us/img206/5590/p1042467uh7.jpg]afbeelding][/URL]

voor de liefhebbers: frekwentieteller uit 1966... en hij telt nog steeds! (met nixies, uiteraard)

Niet om te slopen toch ? Da's zonde van zo'n oud stukje meetapparatuur.

Op 3 oktober 2006 23:50:12 schreef Dominic:
[...]

Niet om te slopen toch ? Da's zonde van zo'n oud stukje meetapparatuur.

ik heb een afspraak met die oude HP: zolang hij het doet laat ik hem heel!

Mama look, -a-booboo
Henry S.

Moderator

Op 3 oktober 2006 23:37:31 schreef Turbokeu:
[...]
Is identiek aan de IV-17 (op kleinere levensduur na).
Heb hier een originele (Russische) datasheet van de IV-17 liggen, 'k zal hem eens inscannen.

CD :)

Alvast hartelijk dank.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Sine

Moderator

Op 3 oktober 2006 23:51:10 schreef jongensenwetenschap:
[...]

ik heb een afspraak met die oude HP: zolang hij het doet laat ik hem heel!

Heel mooi apparaat inderdaad ... flinke bak germanium torren en een neon / LDR matrix om de binaire code om te zetten naar decimaal. ( eentje per cijfer )

Ik heb zo'n zelfde apparaat gehad, daarvan waren helaas een gedeelte van die LDR's beschadigd ( vraag me niet hoe, ze zitten hermetisch afgesloten in een doosje ) daarvan bleven constant een paar cijfers branden.

-edit-

Zo ziet dat er van binnen uit : http://technology.niagarac.on.ca/staff/mcsele/Nixie.htm

Heeft er iemand misschien een eagle library voor de IN-14 en IN-16. Kan ze nergens op het internet vinden. Anders misschien de maten voor de socket calculator. Dus de afstand van de pinnen en de diameter.

Eerder in dit topic kwam ik deze link tegen:
ftp://ftp.cadsoft.de/pub/userfiles/libraries/nixie_tube.lbr

Misschien kan je er wat mee? Gebruik zelf geen Eagle, kan het niet voor je testen...

Hier staat alleen de IN-17 en IN-18 in :(

Op 4 oktober 2006 00:31:25 schreef Sine:
[...]

Heel mooi apparaat inderdaad ... flinke bak germanium torren en een neon / LDR matrix om de binaire code om te zetten naar decimaal. ( eentje per cijfer )

Ik heb zo'n zelfde apparaat gehad, daarvan waren helaas een gedeelte van die LDR's beschadigd ( vraag me niet hoe, ze zitten hermetisch afgesloten in een doosje ) daarvan bleven constant een paar cijfers branden.

-edit-

Zo ziet dat er van binnen uit : http://technology.niagarac.on.ca/staff/mcsele/Nixie.htm

Ik heb hier een Monsanto timer/counter 1500A ook met Nixie buizen werkt die ook op deze manier ?

Heeft niemand ze thuis liggen zodat hij ze even kan opmeten?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Sine

Moderator

Op 6 oktober 2006 17:04:54 schreef Antoine:
[...]

Ik heb hier een Monsanto timer/counter 1500A ook met Nixie buizen werkt die ook op deze manier ?

Die is wat moderner, daar zitten waarschijnlijk al TTL ic's in, zo niet misschien zelfs nog DTL ( 900 serie )

Van welke datum is het ding ?

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 7 oktober 2006 13:36:32

Dit topic is gesloten