Het nixie/dekatron/neon etc. topic

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Vandaag is het precies een jaar plus een week geleden dat ik hier een aanbod heb geplaatst voor enkele vlak nixie neon displays en daar was belangstelling voor, doch heb ik destijds slechts één adres gekregen en deze heeft het dan ook ontvangen. Deze zijn nieuw en werden gebruikt in Burroghs ponskaart lezers.
Dus vraag ik het opnieuw, wie heeft interesse dan kan ik er iemand mee gelukkig maken omdat ik er zelf niets mee doe. Ik heb nog 3 stuks.
Er zijn verleden jaar November een paar foto's geplaatst, zodat een ieder kan zien wat het is.
Graag reacties via e/mail.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Sine

Moderator

En ik maar denken dat ik toen al te laat was ...
Nogmaals bedankt voor het ding Hans, als het tikt zal ik er nog wel wat foto's van posten.

En het zijn inderdaad mooie displaytjes :

http://members.home.nl/guidomennen/zoef_display/KIF_1447.JPG

http://members.home.nl/guidomennen/zoef_display/KIF_1437.JPG

http://members.home.nl/guidomennen/zoef_display/KIF_1449.JPG

Niks voor jou turbo ?

Turbokeu

Golden Member

Heb deze morgen al twee meeltjes naar Hans verstuurd :9

Stom dat ik deze aanbieding toen (november 2005) niet opgemerkt heb...

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

@Hans: Heb je mijn mailtje ontvangen?

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Mailtje ontvangen. Zal alle mails in het weekend even beantwoorden.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

heeft iemand voor mij een DS van de iv-11?

ik kan alleen de russische versie krijgen in PDF formaat, maar ik spreek niet echt veel russisch :+.

Heb er nu al de halve dag naar gegoogled (ik heb er trouwens 20 en ik ga ook minstens 1 klok maken).

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Sine

Moderator

Zo moeilijk kan dat toch niet zijn ?

Post die rus datasheet eens ...

http://hosting.westernbid.info/images/uploads/member218/iv11i.jpg

ik had vandaag ten einde raad turbokeu ook al gemaild (die kom je ook overal tegen zeg :P) maar nog niets van gehoord.

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Sine

Moderator

1 en 11 is de gloeidraad, als ik het goed lees moet daar een 100mA doorheen lopen,

rooster ( 3 ) moet aan + en de segmenten die je wilt verlichten ook, hoegeel plus dat ,moet zijn zie ik niet staan ( 24 V ? )

ik ook niet.
heb ze btw ook nog neit binnen dus kan ook niet testen.

heb zelf al wel een basic designtje gemaakt; daar komt straks een topic over.
merk dat zelf met wat 4017s iets maken echt gaaf is :)

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Sine

Moderator

4017 ? en dan met diodes naar 7 segment omzetten ... dat kan handiger !

de 4518 als counter, wat 4081's als and ( reset bij 0110 (6) ) daar achter een 4543 als 7 segm driver, en dan nog wat klein grut 4017's als clock deler en een paar 4011's om de klok te kunnen setten.

ik vond dit wel een schema dat ik mooi vond (lees: ik snap het hele ding):

http://www.hanssummers.com/electronics/clocks/nixie/index.htm

Is dat dan zo ranzig gemaakt?
ik zie btw jouw diodes niet.

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...

Hier staan wat foto's van de IV-6, helaas ook geen verdere informatie. Ik heb de tekst eens vergeleken met de Russische datasheet (en de info die ik verder heb) van mijn IV-6 VFD's, puur lettertjes vergelijken eigenlijk, maargoed...;)

100mA door pin 1 en 11 lijkt te kloppen, dat is de gloeistroom. Je kunt het beste de weerstand tussen deze pinnen meten en daar je spanning/voorschakelweerstand mee uitrekenen. Wanneer de omgeving redelijk donker is, moet je de gloeidraden net zien oplichten, niet meer dan dat. Als je ze goed ziet gloeien, is de stroom te hoog. Beter laag beginnen en langzaam opdraaien dus. Wanneer dit verkeerd gaat, fungeert de buis kortstondig als gloeilamp!

De overige getallen in je datasheet zeggen iets over de lichtopbrengst. Helaas ontbreekt het stuk waar in staat hoeveel spanning je op de overige pennen moet zetten.
Vermoedelijk zal dit zo rond 30V zijn, dat schijnt gebruikelijk te zijn bij VFD's. Turbokeu adviseerde om dit altijd via een 4k7 weerstand te doen, ze lichten dan goed op, maar mocht je een verkeerde pin aantikken dan stook je in ieder geval niet je buisje op (been there, done that... |:-( )

Verder vergelijk ik weer met mijn datasheet van de IV-6:
Pin 1 is de common ground, kathode, net hoe je het noemt.
Pin 2 is de anode, hier moet je de voedingsspanning (wellicht zoals bij mijn IV-6 buizen 30V?) op aanbieden.
Vervolgens kun je door op de overige aansluitingen dezelfde spanning te zetten, deze elementen laten oplichten.

Momenteel heb ik hier zelf ook een topic over lopen, ik ben zelf ook nog in de experimenteerfase. ;)

Jeroen

Moderator

Op 23 oktober 2006 22:43:04 schreef BoudewijnEctor:
ik zie btw jouw diodes niet.

Een nixie wordt anders aangestuurd dan een 7-segment VFD! Bij een nixie zijn alle cijfers aparte segmenten, hier hoeft er dus altijd maar eentje van aangestuurd te worden. Daar kun je direct een 4017 voor gebruiken. Bij een 7-segment display moeten meerdere segmenten tegelijk oplichten om een cijfer te vormen, als je dan een 4017 gaat gebruiken heb je diodes erachter nodig om dat voor elkaar te krijgen. Een BCD naar 7-segment driver zoals de 4543 is dan véél makkelijker.

ahhhh okay.
* BoudewijnEctor gaat DS zoeken van die 4543

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Sine

Moderator

Die 4543 is "slechts" een BCD naar 7 segment decoder ...

Je klok zul je nog altijd moeten maken, met losse ic's zul je 6 binaire 10 tellers nodig hebben ( die zitten per twee in de 4518 die ik eerder noemde )

heeft iemand een simpel+werkend referentie-schema voor me?
ik wil eens kijken of ik die snap en daarna zelf een dergelijk schema ontwerpen.

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Sine

Moderator

Kijk hier eens naar : http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/dclock.htm

Andere counters, 12uur modus, led uitlezing, maar het komt iig in de buurt.

bekijk ook de datsheets eens van de IC's die ik je gegeven heb.

Op 24 oktober 2006 00:04:02 schreef Sine:
Kijk hier eens naar : http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/dclock.htm

Andere counters, 12uur modus, led uitlezing, maar het komt iig in de buurt.

bekijk ook de datsheets eens van de IC's die ik je gegeven heb.

ben ik ana het doen.
die link van jou staat ook op tabje open (zelf ook al gevonden, maar toch bedankt! ik ga hem extra goed lezen).

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Turbokeu

Golden Member

Op 23 oktober 2006 22:25:11 schreef BoudewijnEctor:
http://hosting.westernbid.info/images/uploads/member218/iv11i.jpg
ik had vandaag ten einde raad turbokeu ook al gemaild (die kom je ook overal tegen zeg :P) maar nog niets van gehoord.

Weird... Nog niets gezien in mijn mailbox.

Ik heb een vollediger (Russische) datasheet van de IV-11 die ik je zojuist doorgestuurd heb.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 23 oktober 2006 22:47:10 schreef Buzz:
100mA door pin 1 en 11 lijkt te kloppen, dat is de gloeistroom. Je kunt het beste de weerstand tussen deze pinnen meten en daar je spanning/voorschakelweerstand mee uitrekenen. Wanneer de omgeving redelijk donker is, moet je de gloeidraden net zien oplichten, niet meer dan dat. Als je ze goed ziet gloeien, is de stroom te hoog. Beter laag beginnen en langzaam opdraaien dus. Wanneer dit verkeerd gaat, fungeert de buis kortstondig als gloeilamp!

De overige getallen in je datasheet zeggen iets over de lichtopbrengst. Helaas ontbreekt het stuk waar in staat hoeveel spanning je op de overige pennen moet zetten.
Vermoedelijk zal dit zo rond 30V zijn, dat schijnt gebruikelijk te zijn bij VFD's. Turbokeu adviseerde om dit altijd via een 4k7 weerstand te doen, ze lichten dan goed op, maar mocht je een verkeerde pin aantikken dan stook je in ieder geval niet je buisje op (been there, done that... |:-( )

Verder vergelijk ik weer met mijn datasheet van de IV-6:
Pin 1 is de common ground, kathode, net hoe je het noemt.
Pin 2 is de anode, hier moet je de voedingsspanning (wellicht zoals bij mijn IV-6 buizen 30V?) op aanbieden.
Vervolgens kun je door op de overige aansluitingen dezelfde spanning te zetten, deze elementen laten oplichten.

Momenteel heb ik hier zelf ook een topic over lopen, ik ben zelf ook nog in de experimenteerfase. ;)

IV-11:
Filamentspanning: 1.5V +/-0.15V
Filamentstroom: 100mA +/-10mA
Anode/gridspanning: +25-30VDC in direct drive mode, +50-70VDC in multiplex mode
Pin 1 en 11 is het filament (één van beide pinnen gebruik je als common).
Pin 2 is de grid (rooster).
Pinnen 3 tot 10 zijn de segmentanodes.

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Over VFD's gesproken ...

Dit kwam de postbode vanmorgen brengen :D

Opamps op de print hebben datecode 72 :)

http://members.home.nl/guidomennen/temp/vfd.JPG

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 24 oktober 2006 14:47:00

schema?

is het gewoon een klok trouwens?

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
Sine

Moderator

Geen schema, heb je ook niks aan, want het driver ic is iets customs.

Het is een digitale paneelmeter trouwens, tot 199,9Vac

Dit topic is gesloten