Op 9 november 2006 23:51:07 schreef johne:
een popper laad de elko op dmv zonlicht en als die voldoende opgeladen is reageert de robot
dan weer elko opladen....enz
dus , accu via hoge weerstand de elko op laten laden

die 1381 is geen opamp
com1 met aanhangsels kan je vervangen voor een fotodiode in de loper van P1.
achteruitrij-gedeelte werkt niet op een popper

Jah maar kijk dan wij gebruiken ook geen zonnepanneel, wij gaan ook niet direct een popper bouwen, we gaan het schema van de popper gebruiken om onze robot naar licht te laten zoeken...

verklaar de werking van het schema eens voor jezelf.
dan zie je hoe het werkt of zoals jij het wil maken niet werkt.

Welk deel bedoel je, het deel met S1 de zogenaamde "anti-bots" sensoren, of het licht zoekend schema van http://www.solarbotics.net/library/circuits/bot_popper_1381.html Die jij mij hebt aangesmeert?
Of het deel van Comparator1.............?

Op 11 november 2006 20:28:46 schreef Nieko:
Die jij mij hebt aangesmeert?

smeren doen we op boterhammen,oke?

wat ik bedoel is dat je niet weet wat je aan het maken bent.
zoals jij het nu wil maken krijg je een supernerveuse robot.
je kunt niet zomaar dingen doen en dan denken dat het werkt.

com1 met aanhangsels kan je vervangen voor een fotodiode in de loper van P1.

waarom kan dat?

Leuk, maar als ik nergenst de 1381 gevonden krijg dan gaat dit plannetje niet door...
Kan ik die niet vervangen door iets, of is er een ander onderdeel dat dezelfde functie heeft als die, ik ben er achter gekomen dat de 1381 een CMOS voltage-controlled trigger/voltage superviser is... En dat je die kunt ervangen door een TC54 die evenals de 1381 nergenst te vinden is...

Dan toch maar de 555?

Maak iets wat bewezen werkt... Voor eigen ontwerpen ontbreekt nog echt de kennis...

En je hebt het steeds over gebrek aan tijd en geld, waarom verknoei je dan je tijd met fantasieschema's?

Wat dacht je met T7 te doen?

De 1381... er zijn toch wel schema;s die minder exotische componenten gebruiken? In principe is het een comparator.

Oké, ik heb nog even rond gezocht, en ik verwacht dat ik het heb. Mega simpel en goedkoop maar het werkt wel :)
En wat denk je Henry S. er zit een filmpje bij met het bewijs dat hij werkt....
http://raysbeambots.solarbotics.net/ivore_top.gif
Op: http://raysbeambots.solarbotics.net/ivore.htm
De 74***240 (74HCT240?) is verkrijgbaar bij conrad voor €0,95 2 motors, 2 Photodiodes (op de site staat phototransistors maar zal wel een typfout zijn) en 2 condensators en ik ben klaar met het licht zoek/volg gedeelte. Dan hoef ik alleen nog maar dat voel sensor gedeelte er aan toe te voegen...

Wat denken jullie ervan?

Idd 74HC(T)240, 8 tri-state buffers die aardig wat stroom kunnen leveren, zie de datasheet.

Ik ben niet zo'n voorstander van dergelijke ongelukkige IC tekeningen maar zoiets kan werken.

Ontkoppel het ic zelf wel met 100nF en 10uF, en let op de motortjes, niet je IC overbelasten.

Fototransistor of diode, werkt beide, basis gebruik je niet.

En nu nog het breadboard ;)

Op 12 november 2006 16:30:34 schreef Nieko:
Leuk, maar als ik nergenst de 1381 gevonden krijg dan gaat dit plannetje niet door...

die heb je ook niet nodig als je met een accu werkt en is dan te vervangen door een weerstand en een condensator.

maar wat je nu hebt is supersimpel en dat is wat je zocht.

interesant detail zijn die fotodiode's die antiparallel staan.

Morgen het schema wat verbouwen zodat er ook de zo genaamde "voelsprieten" op zitten. Dan eens goed bestudeeren hoe het ding inelkaar steekt (die IC dan). Morgen avond even de hele hap overteken...
Maar ik vind het vinden van een photodiode wat lastig, je hebt zeg maar 2 soorten heb ik gelezen de silicum (gevoelig voor IR) en de Germanium (gevoelig voor gewoon zonlicht). Nou weet ik zo niet telken bij conrad welke ik moet hebben, zo een lijkt mij of niet?:
Klik
Betekend SMT dat het een Germanium photodiode is? Ik zie bij de IR silicum photodiodes wel telkens IR diode staan, maar bij de germanium zie ik niks wat me er op weist dat ik die voor zonlicht moet nemen...

je kunt ook twee leds nemen alleen zijn die niet zo gevoelig als een fotodiode.
IR zit in veel licht(gloeilamp,zonlicht)
pak wat voorhanden is aan standaard spul.
SMT is dat piepkleine spul.

Jah dat klopt, ik denk dat ik dan voor het goedkoopste en sipelste ga deze dus...

ga je heel de pagina kopen , nieko :+
de goedkoopste toch , he

met pin 1 en pin 19 kun je de drivers stil gooien.
moet je denk ik gaan gebruiken als je de achteruit gaat maken.
anders wil jij achteruit voor een opstakel maar de robot naar het licht.
als je niet achteruit gaat maar alleen gaat ontwijken is dat easy'er

[Bericht gewijzigd door johne op ]

Oké, zijn Pin1 en Pin19 niet dan gewoon de GND en de +..V :p (heb de datasheet nog niet bekeken, doe ik morge wel op school. Jaja wij hebben een .PDF reader op school :p).
Ik heb het voelsprieten systeem al klaar dus daar hoef ik niks meer aan te doen...
Misschien moet er nog een comparator op zodat hij uit gaat als er geen licht meer is, maar ik denk dat ik dan die ondereelen maar gewoon bestel en dan met het testen maar even moet kijken of hij dat al zonder de comparator doet...

Och ja en ik ga niet die hele pagina kopen nee, maar een heldere in led behuizing fotodiode :o (want de donkere filteren het dag licht zodat je alleen IR overhoud)...

[Bericht gewijzigd door Nieko op ]

robotje gaat vanzelf uit als er geen/onvoldoende licht is.
beide foto's doen niets meer in het donker.

bij botsing de bots-schakelaar de gewenste driver laten sturen.
schakelt een pull-up op links of rechts
motor blijft lopen tot botsing weg is

Ik heb net even het schema overgetekend, maar ik vind het raar hoe de motoren staan geschakeld. Ze staan in serie geschakeld dat in mijn oogen betekend dat hij allen OF achteruit gaat OF alleen vooruit..
Of hoe zit dat? (als ik de datasheet goed lees, dan mag hij Vcc max. 7V hebben dus 6V moet goed lukken dan of niet?)

waar laat je de massa (gnd) aansluiting?

Waarvan? van het IC? Op pin10.... Pin1 en Pin12 zitten oook aan de massa...
Dat betekend - van een motor en de + van een van de motors zit ook aan de GND....

Op 13 november 2006 16:30:34 schreef Nieko:
Op pin10.... Pin1 en Pin12 zitten oook aan de massa...

pin 10, 1 en 19 aan massa.

motortjes moeten wel dezelfde kant op gaan.(naar voren)
dwz niet dezelfde draairichting anders gaat die rondjes draaien

Zo nou hoop ik het 100% fixed schema te hebben...
Hier is hij:
http://members.lycos.nl/conquer/circuitsonline/robotje_school6.GIF
Ik hoop tevens dat de functie van die paar componenten genoeg is om te weten hoe de robot ongeveer functioneerd.
Nogmaals het basis schema voor het licht zoeken/volgen heb ik van: http://raysbeambots.solarbotics.net/ivore.htm (kijk verder naar boven daar staat het basis schema).
Dan hoop ik donderdag de onderdeelen te kunnen bestellen zodat we hopenlijk volgende week aan de slag kunnen!

jaja , nieko gaat een werkende robot maken :p

klein schoonheidsfoutje in hoe de transistor is geschakeld.
schakelt nu in de collector emitter.(oeps)

neem trage motortjes als je geen geflipte robot wil (of wel ;) )
en motortjes met laag stroomverbruik anders gaat je ic defect.

(je kan ook schakelaars over de fotodiode's zetten.
dan stuurt de robot weg van de botsing tot de schakelaar weer open is.)

Moeten de transistors achter het relais dan? naar mijn idee maakt het niet zo heel veel uit maja...
Wie ben ik?
zie onderschift :o

Maar wat wij willen kwa dising etc. zal het zo moeten...

[Bericht gewijzigd door Nieko op ]

Op 13 november 2006 21:26:44 schreef johne:
jaja , nieko gaat een werkende robot maken :p

klein schoonheidsfoutje in hoe de transistor is geschakeld.
schakelt nu in de collector.
[...]

Ik neem aan dat je emitter bedoelde en dat ze in de collector moeten.

@Nieko: Belastingen sturen met de collector van de transistor.

Ander schoonheidsfoutje: 74HCT270?

Op 14 november 2006 00:00:43 schreef Henry S.:
[...]
Ik neem aan dat je emitter bedoelde en dat ze in de collector moeten.

@Nieko: Belastingen sturen met de collector van de transistor.

Ander schoonheidsfoutje: 74HCT270?

Jah dat dacht ik al, omdat dat bij bekant alle schakelingen zo is...

En 74HCT270 moet idd een 74HCT240 zijn, srry ga ik meteen veranderen :)

Bedankt voor iedereen die mijn heeft geholpen met dit project en bedankt voor het na kijken!!