Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Afgelopen keer bij de lichtmis een aantal 2x16 (of x20?)LCD displays gekocht.
Mijn vraag is nu of deze compatible is of kan werken met PIC basic.
Daarnaast kan ik de betreffende datasheets van het display ook niet vinden.
Omdat die displays die dag erg snel gingen, vraag ik me af er anderen zijn die een positieve ervaring hebben met deze display's en hier mogelijk ook ook datasheets van hebben.
timmie
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
http://www.datasheet4u.com/html/H/D/4/HD44100_ETC.pdf.html zoiets bedoel je Fantomaz
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
timmie
timmie
Op 25 november 2006 21:23:40 schreef Fantomaz:
Mijn vraag is nu of deze compatible is of kan werken met PIC basic.Daarnaast kan ik de betreffende datasheets van het display ook niet vinden.
Omdat die displays die dag erg snel gingen, vraag ik me af er anderen zijn die een positieve ervaring hebben met deze display's en hier mogelijk ook ook datasheets van hebben.
Datasheet,of tenminste een aansluitschema zat er toch bij, of ben ik in de boom?
MDL(S)-20265 20x2 HD44780 compatibel, dus ook aan te sturen in PICbasic. 16pins aansluiting.
Fantomaz
Op het eerste IC staat dus het HD44100 verhaal
Op de tweede staat:
MDLS20265-03
MDLS20265-LV-G
JOB: B9702227
En op de derde: 9714022670
(Niets dat enige relevante hits opleverd in google)
Op mijn derde staat HD44780A00
Ik scan ff, vreemd dat je die er niet bij hebt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 25 november 2006 21:23:40 schreef Fantomaz:
De HD44100 is meer een 'extender/driver' dan een controller. Als er een reeks van die chips op zitten dan is het wrsch. een grafisch LCD, geen character LCD. Als het wel een character LCD is dan zit er wrsch, nog een chip op, maar het kan dat die achter zo'n zwarte klodder zit.
Kan je een foto plaatsen?
timmie
wouter van ooijen zij ooit op een ander forum/listing:
the HD44100 is often used as extension (slave) for a HD44780, or as
slave for graphical controller chips. It is not a controller, just a
driver. You have to supply the pixel data, over and over, at the right
frequency, and with the accompanying clock signals. Definitely not
recommended for a 'first go' at an LCD.
Fantomaz
Op 25 november 2006 21:56:16 schreef timmie:
is het een 10 pins interface?
Nee 16 pins, waarvan er 2 tbv backlight worden gebruikt.
Op 25 november 2006 21:56:19 schreef Henry S.:
Datasheet,of tenminste een aansluitschema zat er toch bij, of ben ik in de boom?
Ik meende dat dat niet opging bij deze displays. Die grafische hadden dat destijds wel idd.
MDL(S)-20265 20x2 HD44780 compatibel, dus ook aan te sturen in PICbasic. 16pins aansluiting.
Waar haal je die info vandaan Henry?
Op 25 november 2006 21:58:38 schreef Wouter van Ooijen:
Kan je een foto plaatsen?
Zal ik even proberen te maken.
Het is overigens wel een 20x2 display. Onder een bepaalde hoek kun je de vakjes voor de characters zien.
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 25 november 2006 22:03:23 schreef Fantomaz:
Het is overigens wel een 20x2 display. Onder een bepaalde hoek kun je de vakjes voor de characters zien.
Dan is het 100 tegen 1 een HD44780-compatible schermpje. Let wel op dat sommige LCDs een negatieve contrastspanning nodig hebben. Test: GND aan 1 en 3, +5V aan 1. Als je dan niets ziet probeer dan 0..-5V aan 3, via een 10k weerstand.
Dit zat bij elk display ingestoken, heb er drie 
Dus daarom de vraag waarom jij dat papiertje niet hebt.
Fantomaz
Ik puzzel me suf om die foto's on-line te krijgen... 
Ik heb er ook 3 gekocht, maar heb ze waarschijnlijk wat te vaak uit het zakje gehaald. Vandaar dat ik de info kwijt was.
Anyway, bedankt Henry. 
Het is dezelfde
onder de rechtse sticker moet HD44780A00 staan.
De middelste sticker ook gesloopt, ook een HD44100.
Fantomaz
Op 25 november 2006 22:06:39 schreef Wouter van Ooijen:
Test: GND aan 1 en 3, +5V aan 1. Als je dan niets ziet probeer dan 0..-5V aan 3, via een 10k weerstand.
GND aan 1 en +5V aan 1... 
Weet je het zeker?
Maar in het PICbasic verhaal kan ik weer verder borduren met datalijnen D4 tm D7 (uit mijn hoofd) Conform PIC-basiccursus?
Wouter van Ooijen
Op 25 november 2006 22:33:03 schreef Fantomaz:
GND aan 1 en +5V aan 1...
Weet je het zeker?
OK, OK, te snel getypt 
Fantomaz
Op 26 november 2006 08:20:05 schreef Wouter van Ooijen:
[...]OK, OK, te snel getypt
Ok Gelukkig ook snel opgemerkt... 
Maar waar doelde je precies op, Wouter?
Is er iets waar ik nog specifiek op moet letten nadat ik alles heb aangesloten volgens het schema van Henry?
Wouter van Ooijen
Op 26 november 2006 13:46:49 schreef Fantomaz:
Maar waar doelde je precies op, Wouter?
Is er iets waar ik nog specifiek op moet letten nadat ik alles heb aangesloten volgens het schema van Henry?
nee, ik bedoelde alleen dat je een grove test kan doen zonder een microcontroller aan te sluiten.
Fantomaz