Op 17 november 2006 20:11:33 schreef jan w:
Maar met een eenvoudige meetbrug, zoals in de antan, kan het ook wel, maar dan duurt het wel wat langer doordat je meer dingen moet instellen en uitlezen.

Met name het toch wel wat beperkte meetbereik speelt me vaak parten met mijn brug. Heb hier nog wel eens behoorlijk hoogohmige en/of reactieve antennes. Zal genoemde referenties eens nader bekijken.

Zo,alles werkt weer,de antenne veranderd,Is nu een vertical ipv een inverted L.ben eindelijk die draad kwijt die in de lucht hing!De antenne is nu als volgt opgebouwd:11 meter draad schuin-verticaal omhoog langs de klikmast(deze staat geisoleerd opgesteld)en daarop een vishengel van zes meter.Aan de voet van de hengel een spoel gemaakt op 40mm pvc pijp.(ongeveer 150 wdg geemalleerd koperdraad)hij staat dan precies 0p 1640 khz.werkt tussen 1620 en 1660 goed.Het leuke is dat rond 48 meter de draad van 11 meter ook redelijk op resonantie is op 48 meter.alleen is het dus vertikaal gepolariseerd.
Ontvangst is zeer rustig,geen storing van de huizen,omdat ie achterin de tuin staat.Ook geen HF meer in huis,omdat het horizontale deel wat eerst over mijn dak hing,is komen te vervallen.Ik heb er nog maar 1 keer mee gezonden,maar de Pioneer kwam gelijk retour met een goed rapport.(+/- 60km)Output hier was 40 Watt.
Zo dat was het weer
Groeten allemaal!

Op 9 december 2005 17:54:28 schreef Sparkman:
Wel het kwam door mn vader eigenlijk,in vergelijking met mij is hij al zeer oud(84,ok ni lachen jongens:p)en werkte vlak na WO2 in reparatiewinkel van radios niet van ver van de Duitse grens en daar zag ie veel SBR,Philips,Telefunken,volksontvangers etc. paseren.Enorm groot gebrek aan onderdelen was de hoofdlijn die dagen dus inspiratie was nodig om ze terug spelend te krijgen.Systematische sloop van onrepareerbare toestellen was de norm om aan onderdelen voor andere te geraken.Vertelde ie me later allemaal en op een dag stonden we op containerpark en lagen allemaal glimmende(in een 7jarige zijn ogen),rare,precies lampen in een container.Twee meegenomen,info over beginnen zoeken in de bib,rondvragen(ondertussen onbewust al experimenterend een anodedetector gebouwt) tot ik op een dag van een bejaarde radioamateur een Radio Bulletin uit de 30's kreeg.Stond een teruggekoppelde ontvanger in.Probeerde ik nogal grof na te bouwen en las tevens ook in de bib dat de eerste speakers in feite grote koptelefoon waren.Ik dus lege blikken koekendoos genomen,ergens spoel met hoge weerstand(ouwe trafo)uit gepruts,magneet aangezet en dat op korte afstand van het blik gemonteerd(was ondertussen al 12 geworden en had op rommelmarkt ouwe Philips gekocht+al wat buisjes vergaard).EF85 buisje moest volgens mij als eindpit kunnen werken.6K7G werkte als teruggekoppelde detector.Gans de boel op 6V gloei en 75V anodespanning aangesloten en bang afgewacht na wat gemorrel aan de knoppen konk niet echt luid(vreselijke klank)maar wel duidelijk verstaanbaar Radio 2 ontvangen.toen ouders gescheiden,boel de ijskast in en moeder alles weggegooid maar toen ik voor 14de verjaardag internet kreeg zag ik dat er een ouwe vooroorlogse eenkringer te koop stond in Venlo.Na veel gezaag toch hem mogen kopen,opgelapt en terug spelend gekregen.Dan verder blijven verzamelen en nu nog altijd blijven rechtuits bouwen(gewoon voor de lol,weet wel dat super beter is).'s Avonds DX met één of tweekrings rechtuit of wat bouwen uit restjes van andere projecten.Morgen weer naar Doorn achter lading buisjes,twee toestellen en andere onderdelen dus zal weer lol worden de komende maanden.Deze keer staat er een deftige super op het programma maar eerst voor de lol een deftige tweekringer met AVR en gans de rommel.

Groet,Thomas

jaa.........
ook lol om te doen:
op www.hi-tech-web.com
en dan naar projecten>electronica>mini fm-bug
kan je zelf een radio maken (net als radio 538
of radio 2)

beetje onzinnige kick nietwaar? en een FM bug, wat heeft dat met de middengolf te maken?

heb wat artikels gelezen over de EH antenne en was benieuwd of er mensen zijn die er gebruik van maken op de middengolf

@Andreesie: Wil je dat voortaan laten?

Op 16 november 2006 22:01:44 schreef qrp_man:
[...]
Ja Jan, je hebt volledig gelijk. Mijn excuses.

Ik had gehoopt dat er een een keer een MFJ-alike bouwpakket op de markt zou opduiken. Ik lees toch liever e.e.a. direkt af, dan dat ik met allerlei gepriegel een brug (met toch wel wat beperkt impedantiebereik) in evenwicht breng. Ik zal wel wat verwend zijn...

Ja, ja, dat krijg je als je op 8 forums werkt, dan ben je de 'draad' wel eens kwijt

Op 28 december 2006 23:08:35 schreef SWS:
[...]
Ja, ja, dat krijg je als je op 8 forums werkt, dan ben je de 'draad' wel eens kwijt

Ha, ook weer wakker. Hoe weet jij dat zo ?

By the way, heb je al op die vlieger-antenne experimenten gereageerd ?

[Bericht gewijzigd door qrp_man op ]

Op 28 december 2006 23:13:10 schreef qrp_man:
[...]
Ha, ook weer wakker. Hoe weet jij dat zo ?

By the way, heb je al op die vlieger-antenne experimenten gereageerd ?

Nee, nog niet gezien?? In deze topic?? Ik werk maar op een paar forums hi,hi.

AM-forum, net na het Zeewolde gebeuren

zeg kroket ken jij mensen die gebruik maken van de eh antenne op de middengolf

had wel egens gelezen dat de EH antenne perfect werkt op de MG. hij is dan iets van 3 meter lang geloof ik.

Op 29 december 2006 00:52:29 schreef Weazel:
had wel egens gelezen dat de EH antenne perfect werkt op de MG. hij is dan iets van 3 meter lang geloof ik.

Weet niet wat je perfect noemt :-). Voor zijn grootte zal hij misschien niet verkeerd werken, maar een 'full-size' zal het toch beduidend beter gaan doen.

ik denk inderdaad dat een full size beter gaat maar aangezien de meesten toch een spoel antenne gebruiken zou dit misschien wel een goed alternatief zijn als ik hier in de buurt zo rond kijk dan schat ik de meeste spoelantenne`s ook tussen de 3 en 6 meter in

Op 29 december 2006 00:05:10 schreef silat:
zeg kroket ken jij mensen die gebruik maken van de eh antenne op de middengolf

Een maat gebruikt een EH even voor nood op MG.
Hij heeft deze gewoon in de tuin op de grond gezet.We wonen niet ver van elkaar (6KM) en het vermogen is 20 Watt,maar toch hoor ik hem nog op een portable,niet hard ,maar toch.En op de buitenant. is hij S9+20dB.Eerst had hij hem op zolder gezet maar was toen maar S7.Ik ben benieuwd wat er gebeurd als hij hem wat hoger monteerd.

kroket ik had gelezen op een ander topic van dit forum dat jij een progje over die EH antenne had heb zelf een xls ik weet niet wat jij hebt maar zou het mogeljk zijn mits jij het prg nog bezit naar mij toe mailt

en ik zou ook graag weten welke maten je kameraad gebruikt
vind ik wel interesant.
groeten henk

en ik hoor dat het ook nog afhankelijk is of je in verhouding lange dunne buizen gebruikt of korte dikke
ik dacht dat de korte dikke een lagere afstraling hadden

Over middengolfzenders gesproken, in een ander forum kwam ik dit KLIK..KLIK stukje huisvlijt tegen:

http://welther.nl/hugo/48%20meter%20transmitter/5kW%20MG%20zender.jpg
[edit: hier stond onzin

Meen me toch te herinneren dat ik dit al eerder bij een van de Griekse/Croatische piraten tegenkwam...

Daarnaast, 5 Kw moduleren met 2*450TH zal toch wat tegen gaan vallen.:-) Wat jij SWS ?
Maar 't is wel een leuk plaatje.

<edit>
Gevonden, zie http://www.harriku.com/larissa.htm (sorry Hugo)

Op 30 december 2006 09:54:16 schreef qrp_man:
Meen me toch te herinneren dat ik dit al eerder bij een van de Griekse/Croatische piraten tegenkwam...

Daarnaast, 5 Kw moduleren met 2*450TH zal toch wat tegen gaan vallen.:-) Wat jij SWS ?
Maar 't is wel een leuk plaatje.

<edit>
Gevonden, zie http://www.harriku.com/larissa.htm (sorry Hugo)

Dan lieg ik in commissie, in dit geval.

Op 30 december 2006 09:06:20 schreef Hugo Welther:
Over middengolfzenders gesproken, in een ander forum kwam ik dit KLIK..KLIK stukje huisvlijt tegen:

[afbeelding]
[edit: hier stond onzin

Lastig met afstoffen :P

Barones now in QSO with Radio Tornado (croatie)
<edit>
On 1645 khz

Niet bepaald een zendertje om te struikelen en met je handen vooruit in te vallen lijkt mij :P
Éen voordeel dan hoef je niet meer af te stoffen ;)

Ik heb net mijn gratis zender/ontvanger opgehaald
Het lijkt mij een scheepzender.
Het ontvangergedeelte loopt van 800kc tot 1.5 Mhz
Het zender gedeelte weet ik eigenlijk niet er zitten wel cristallen in maar die komen niet overeen met het ontvangst gedeelte ze zijn ongeveer het dubbele daarvan.
De eindtrap bestaat uit twee RCA 6146a buisjes aan het model te zien goed voor redelijk vermogen.

Ik zal zo even wat foto's schieten het ding ziet eruit alsof de boot in de fik heeft gestaan.
Ontvanger en zender lijken nog redelijk maar de voedingslade is redelijk verrot volgens mij.
Najah hij is dan ook gratis :D

foto's volgen later