Op 28 december 2006 20:35:49 schreef vince_zld:
ok. nijntje stijl dus1 Hij meet tov massa neem ik aan?
2 en ik las iets over een voeding, dit is nu van de baan?Ik ga nu maar wat datasheets doorspitten, dan edit ik zo mn bevindingen wel
1 ja, zie vorige post (e.a. geedit)
2 Voeding is een adapter 5V 500mA (van e.o.a. bleuthoot kit)
Beetje raar gevoel heb ik zelf bij mn uitspraak, maar als ik het datasheet zou volgen:
Gate (groene draad) lijkt me ok
Drain (blauwe draad)direct aan voeding (rood)
Source naar massa met motor is serie
Ik weet niet waarom, maar ik kom daar aan uit
Op 28 december 2006 20:46:20 schreef Henry S.:
[...]
[Faulty Towers mode=on]
Que?
[Faulty Towers mode=off]
thank's duurde wel even voor het kwartje viel, je bent weer gevaarlijk scherp vanavond
, kun je ook met zo'n scherpe blik naar het probleem van ts kijken? 
Op 28 december 2006 20:53:24 schreef vince_zld:
Beetje raar gevoel heb ik zelf bij mn uitspraak, maar als ik het datasheet zou volgen:Gate (groene draad) lijkt me ok
Drain (blauwe draad)direct aan voeding (rood)
Source naar massa met motor is serieIk weet niet waarom, maar ik kom daar aan uit
bedoel je zo?
ik ben maar een leek met FET's, maar de belasting in de drain of source moet beide werken.
allen als je het doet zoals hierboven was het dan niet zo dat Ugs =uvoeding +sturing , dus dat je een hele hoge stuur spanning krijgt.
terwijl met voorgaande schema Ugs =Ugate?
helaas te weinig ervaring hier mee
kijk ook eens hier:
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/16
en lees de opmerkingen!!!
Jongens, jullie komen er wel uit he? 
Al sjullie het eens zijn over de te nemen stappen, dan meng ik me graag weer in het gsprek.
Ondertussen volg ik met grote spanning de dialogen op het forum...
Echt heel interessant, maar ook soms lastig te volgen.
Dank voor de vele reacties (was een leuk verlaat kerstcadeau!)
Op 29 december 2006 08:20:14 schreef Clit13:
Jongens, jullie komen er wel uit he?
Al sjullie het eens zijn over de te nemen stappen, dan meng ik me graag weer in het gsprek.
Ondertussen volg ik met grote spanning de dialogen op het forum...
Echt heel interessant, maar ook soms lastig te volgen.
Dank voor de vele reacties (was een leuk verlaat kerstcadeau!)
vergeet het laatste schema maar, ik laat hem wel staan zodat anderen er ook op kunnen reageren.
ik heb even gezocht, maar ik kan niet vinden welke FET henk voorsteld.
mischien kun je hem hier krijgen http://www.voti.nl/winkel/
anders even bellen of mailen met wouter wat hij voorsteld, hij heeft er heel veel verstand van (geeft les op hoge scholen) en leest hier op het forum ook mee.
zijn shop is zowiezo leuk om even in te neuzen.
voor fet's kijk even onder catagorie transistoren, mischien staat het type wat henk voorsteld ertussen.
de diode kan je gewoon aansluiten, steepje op de behuizing = streep op het schema.
probeer nog even de spanning te meten met blauw/wit losgekoppeld van de motor.(t.o.v. gnd)
voor je multimeter geld:
~ is wissel spanning AC
= is gelijk spaning DC <=== deze moeten we dus hebben
meet ook eens als volgd:
+ aan de voeding van de adapter en meet dan de massa bij de verschillende PWMstanden op pen 2 en 3 van de FET
zo, we zitten al op BLZ 5 maar dit gaan we van het jaar toch halen ?
je heb je profiel niet ingevuld, wwar kom je vandaan? mischien vlak bij? dan kom ik even helpen , evt incl. hamer 
Op 28 december 2006 11:39:37 schreef Clit13:
De multimeter vraag was het snelst te beantwoorden.
Ik heb een hele rij mogelijkheden op dat ding, en hoop dat ik de goede er uit heb gehaald.Hij staat bij mij op V (met een symbool erachter met een doorgetrokken streep en een aantal puntjes eronder).
Aan de andere kant zit een V met een tilde (~).
Als ik hem daar op zet, krijg ik een waarde van 20.
En op de stand waar ik hem altijd heb staan (dus met de doorgetrokken streep en de puntjes eronder) krijg ik 5,16 V.
gezien de meet waarde in ac stand 20 V hebben we toch te maken met piek spanningen? daar is die diode voor omdat te voor komen. dus zet die diode maar over je motor , streep op de diode moet naar de plus wijzen.
sucses
Ben nu bij mijn schoonouders, dus kan het bordje niet doormeten.
Ik kom uit Hengelo (ov), dus misschien niet dicht in de buurt.
De diode zal ik vanavond er tussen zetten.
Heb nu genoeg onderdelen om me een paar avonden te vermaken 
Rare vraag, maar wie is Wouter?
Ik wil hem best bellen als hij me in Nijntje taal kan uitleggen wat ik nodig heb.
Het schema ga ik vanavond uitvoerig bestuderen, maar ik ga hem, op jouw aanwijzen (shiptronic) niet namaken.
Ah, dat Wouter en voti.nl bij elkaar hoorden had ik even niet door.
Ik ben op zijn site geweest (is hij ook een actief lid van dit forum?), maar kan zo snel niet de juiste mosfet vinden.
Volgens mij heb ik alle mosfets die hij aanbied doorlopen, maar de specs die Henk opgaf zit er niet bij.
Daarom heb ik Wouter ene mail gestuurd en hem uit de doeken gedaan wat ik precies wil.
Nu even afwachten hoe snel Wouter reageert.
Even een pauze dus; rust uit mijne heren zodat we straks weer met een volle energietank weer volop aan de slag kunnen gaan! .... dus
wouter is aan het verhuizen heb ik ergens meegekregen, dus kans is aanwezig dat het even kan duren.. maar wat voor fundamenteels doen we mis?
Switching Power
Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP
Op 29 december 2006 23:08:20 schreef Switching Power:
En wie heeft er mijn tekening gejat
ben schuldig denk ik 
Heren, chit-chat time is over!
Wouter is, denk ik, erg druk, maar heeft wel tijd gevonden om mij te antwoorden.
Dit is de laatste text die hij heeft gestuurd:
*** eerst gevraagd naar het type mosfet met de specs die Henk heeft opgegeven. ***
Wouter:
dat zijn nogal lastige eisen voor een mosfet, vooral een Vgs van 3V. Een legomotortje neemt niet heel veel stroom, misschien kan je het gewoon met NPN/PNP torren doen.
ik:
Ik ben bij een electronicashop om de hoek geweest en daar heb ik npn en pnp transistoren meegenomen.
Type BC547B (npn)
Type BC557B (pnp)
Kan ik hier wat mee denk je?
Wouter:
Misschine, die zijn net wat aan de zwakke kant, een BD type zou wrsch. beter zijn, maar probeer het er eens mee. Schakel ze als PNP/NPN emittervolgers, dan kan je niet al te veel fout doen.
ik:
uhm, vind je het goed als ik dit voorleg aan het forum zodat ik meer info kan verkrijgen?
Ik begrijp dat je het druk hebt, en daarom wil ik niet teveel van je tijd in beslag nemen.
Ik ga er van uit dat als ik naar de shop ga en aangeef dat ik een BD type transistor nodig heb, dat ze me wel zullen begrijpen.
Het schakelen zal ik dan aan het forum vragen.
Heel erg bedankt voor je hulp!
Dus:
Als ik een BD type (en als er hier 100-den van te krijgen zijn, welk type, etc. moet ik hebben?) koop dan zou het misschien moeten kunnen werken.
Maar hoe ziet het Nijntje schema er dan uit?
Dan ik simpelweg de mosfet vervangen voor een transistor?
Aan beide zitten 3 pootjes, dus daar red ik me wel mee (oei, wat een verkeerde gedachten.....)
@clit13: ik heb een heleboel bd646 liggen. ik woon in enschede, als je er een paar wilt, dan kom ze maar halen. mail maar even voor het adres. (zie mijn profiel)
fripster
edit: het bleken BD646 te zijn..maar die zijn ook goed
[Bericht gewijzigd door fripster op ]
@ CLIT , bij een nieuwe FET wel direkt een diode monteren .
heb e.ea. no gezocht, foutren zitten er volgens mij niet meer in het schema, maar er MOET een (blus) diode over de motor, er zit er wel een in de FET , maar die is ergens anders voor , die over de motor zeker eerst monteren alvorens weer te proberen!
veel suces, morgen?
Is het slim (of raadzaam of juist niet) om 2 van die diodes in te zetten?
De diodes die ik gisteren heb gekocht, zijn dat "blusdiodes" (waarom noemen ze die zo?) ?
Ik hoop dat ik er morgen mee aan de slag kan. Beetje mazzel vanavond al.
Ligt aan de gemoedstoestand van mijn vrouw...
1 diode om de tor te beschermen is genoeg.
fripster
Volgens mij wordt het schema als volgt:
[Bericht gewijzigd door fripster op ]
Helaas, ik ben er vanavond niet aan toegekomen. Hopen dat het morgen wel lukt.
@fripster: je schema begin ik te begrijpen, echter waar je bijvoorbeeld de 100K en de 10K vandaan haalt snap ik niet.
Tevens, hoe zit de tor in elkaar? ik zie B, c en M, maar die zullen vast niet zo worden aangegeven op de tor zelf...
hoi,
de B(asis), C(ollector) en E(mitter) aansluitingen zijn te vinden in de datasheets (ik heb trouwens de foute aan je gestuurd... dom he. Google maar eens op BD646 AND Datasheet.
kijk maar eens hier: http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/B/D/6/4/BD646.shtml
De 100k is om er voor te zorgen dat de tor dichtblijft wanneer je PWM (opencollector)-uitgang niet naar ground geschakeld staat (oftewel 'uit'). Op het moment dat de PWM uitgang naar ground schakelt ('aan') zal er via de 10k weerstand stroom uit de basis naar ground lopen en zal als gevolg hiervan de tor 'open' gaan en de motor van stroom voorzien. (ff simpel gezegd.. het is allemaal iets ingewikkelder maar soit...)
fripster