Oproep : Van 0 en 1 tot FPGA

@free_electron,

Oké, ik zie heel veel overeenkomst in je werkmethodes. Dat ik weinig verilog of VHDL gebruik heeft enkel te maken met te weinig kennis en om het nu nog vlot te leren is het te laat. Maar gezien de andere beschikbare methodes kan ik mij best vinden in om het even welke toepassing. Ik werk idd ook altijd met positieve logica signalen en komen die anders binnen dan worden ze eerst omgezet. Ik implementeer gewoon alles wat ik wens en moest het toch ietjes langer duren, oh, het is toch voor de hobby met als voornaamste doel bezig te zijn en toch de resultaten te gebruiken. Juist omdat ik mechanica, electronica en fotografie samen beheers kan ik dingen maken die niet voor iedereen weggelegd zijn. Vandaar dat ik zelfs een nieuwe draaibank heb aangekocht om de mechanische problemen zelf te kunnen oplossen.

Nu ben ik net begonnen om via een standaard IR afstandsbediening en een IR receiver mijn controlbox te kunnen bedienen. Ik heb net even die RC5 en RC6 standaard bekeken, de IR ontvangers hiervoor zoals de TSOP1738 en de protocollen die gebruikt worden. En met 1 extra ingang op mijn box is dit te implementeren. Directe toepassing zou zijn dat ik in de winter mijn laseropstelling kan buiten opstellen en vanaf de woonkamer door het raam alles kan aanzetten, afzetten, doorspoelen enz. Als de beestjes afkomen naar de voerderplank kunnen ze netjes in de volle vlucht gefotografeerd worden in hun gewone omgeving.

Wat ik bij een aantal ontwerpen mis zijn gewone in en uitgangen die volledig beveiligd zijn voor ESD of verkeerde aansluiting en in veel gevallen zijn er zelfs geen gebufferde uitgangen op de print. Nochthans, Ik plaats heel veel transistor en fet uitgangen zodat ik later geen problemen ondervind bij het uitbereiden. Ik moet toegeven dat bij het lopen buiten in de field ik weinig nut heb aan een USB2, netwerk of VGA connector. Wat niet wil zeggen dat ik daar tegen ben hoor!

Ik hoor hier soms klagen met hoge inschakelstromen. Die heb ik vroeger al eens voorgehad maar dat waren 20KE400 devices die toevallig verkeerd geprogrammerrd waren waardoor veel I/O's verkeerd signaal gaven. Wij gingen die devices over de PCIbus gaan programmeren omdat we de functie's soms moesten dynamisch gaan wijzigen en dan kan er wel eens iets verkeerd lopen. Met mijn cyclone device de EP1C6 kan ik tot 10 uur rond lopen met 6xAA 2300mA als stroombron. En daarin zit het verbruik ook nog eens van mijn lasers.

Ik zie dat er hier een paar ervaren gebruikers zitten maar vermoed dat er dan heel veel andere zijn die niets van ervaring hebben van deze FPGA toepassingen. Hopelijk komen er na je uitgave van je boek een hele massa gebruikers bij die ook vooral heel kleine leuke dingen gaan maken.

Even een kleine vraag tussen door, wat is het verschil tussen een fpga en een cpld?
Ik dacht altijd dat dit het zelfde was maar dat schijnt niet zo te zijn.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Fpga veel kleine cellen
Cpld weinig grote cellen

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

Moest er iemand reeds een oplossing hebben om een IR afstandsbediening te implementeren in een Altera chip dan zou ik dit goed kunnen gebruiken. Ik heb net even gebeld voor de receiver de TSOP1738 en die hebben ze in voorraad. Ik zie dat er verschillende frequentie's gebruikt worden, en de 38KHz hebben ze in stock. Ik hoop dat deze frequentie het meest gebruikt is want hiervan heb ik geen ervaring. En zolang ik de receiver niet heb kan ik het moeilijker meten. Ik zou een oude philips TV bediening willen gebruiken om daarvan een aantal codes te gebruiken voor mijn toepassing.
Hoe het geschreven is speeld weinig rol als ik het maar gemakkelijk kan inbrengen in Quartus om mee te compileren met de rest.
Is er niemand, dan schrijf ik het wel en kan het daarna beschikbaar stellen.

Ik heb net zelf ook een aantal 38Khz versies gekocht, dat schijnt de frequentie te zijn.

Op 30 december 2006 14:20:10 schreef Manta79:
Als ik iets op een NL site bestel is het dan niet raar dat ik bovenop de 135 euro nog eens aan de deur 25,65 euro invoerrechten moet betalen ??

Op alles wat je buiten europa besteld en meer waard is dan ~22 euro, moet je in principe bij ontvangst 19% BTW betalen. Tenzij de douane je over het hoofd ziet, of de afzender de waarde te laag opgeeft en de douane daar in trapt. Bij koerierdiensten kan je er vanuit gaan dat je BTW moet betalen, die geven alles altijd netjes aan zodat ze ook snel door de douane mogen (en je pakket niet 6 weken bij de douane ligt). Dit zijn geen invoerrechten, maar BTW. Invoerrechten kunnen daar nog bovenop komen en zijn afhankelijk van het product, maar elektronica componenten hebben 0% invoerrechten. Kleding bv. weer niet.
Daarnaast rekenen transportdiensten soms nog iets voor het 'voorschieten' van de BTW, of inklaringskosten (kosten van de douane). UPS gaat met automatische machtiging, TPG vraagt het contant aan de deur en Fedex zegt niets en stuurt je na een maand plotseling een rekening ;)

Op 30 december 2006 18:53:00 schreef diode:
Even een kleine vraag tussen door, wat is het verschil tussen een fpga en een cpld?
Ik dacht altijd dat dit het zelfde was maar dat schijnt niet zo te zijn.

Naast wat Switching Power zegt is ook niet onbelangrijk dat CPLDs meestal intern geheugen hebben dat niet verloren gaat (flashgeheugen oid), waar de configuratie in staat. FPGA's hebben alleen RAM en moeten elke keer opnieuw geprogrammeerd worden als de stroom eraf gaat. Je hebt hier speciale devices voor (configuration roms) met flash geheugen, die dit voor je regelen. Ook kun je zelf hiervoor iets maken (CPLD met extern flashgeheugen, microcontroller, etc.)

Nou bedankt ;-) voor het uitvoerige uitleg wat betreft de BTW.
Ik was er alleen van overtuigd dat ik iets in Nederland had gekocht dus inclusief btw, digikey.NL....
Maar bij de deur werd tegen mijn vrouw gezegd dat het ging om invoerrechten. Dus vandaar alle verwarring..

Naar ik heb begrepen heeft een EPM1270 device toch een interne configuratie geheugen?

Digikey zit alleen maar in amerika, de NL site is alleen voor de europese prijzen inclusief duties e.d. die je via de US site anders nog eens apart zou moeten betalen.
En ja, de max II serie heeft flash geheugen voor de configuratie.

Op 30 december 2006 17:44:15 schreef fotoopa:
[...]
Bij probleem gevallen breng ik nogal eens een paar extra signalen naar buiten en meet die dan met mijn scoop. Vroeger op het werk hadden we de Logic analyser, dat was nog beter. Mijn ontwerpen zijn altijd standaard voorzien van enkele meetpinnen waar ik de signalen kan aftappen. Je moet het design gewoon eens hercompileren om die pinnen actief te maken! Ook tussen resultaten weergeven op mijn LCD display pas ik soms toe, alsook bepaalde leds als tijdelijke hulpfunctie. Dit is een goedkoop alternatief voor de ontbrekende Logic analyser.

Ja, volledig mee akkoord, dit is een methode die ik ook toepas. Maar het wordt pas volledig lastig werken als je een ontwerp hebt dat een virtexIIpro vrij goed vult, veel RAM gebruikt, Processoren, ..., en als je dan een klein stuk in je IP aanpast, moet die heel de IP weer opnieuw gaan synthetiseren... Dan duurt dat 10 minuten (op een Core2Duo, 2Gig ram, in EDK), redelijk lastig

Sonar is meer dan Ping...

Op 30 december 2006 21:47:45 schreef stecj366:
Ja, volledig mee akkoord, dit is een methode die ik ook toepas. Maar het wordt pas volledig lastig werken als je een ontwerp hebt dat een virtexIIpro vrij goed vult, veel RAM gebruikt, Processoren, ..., en als je dan een klein stuk in je IP aanpast, moet die heel de IP weer opnieuw gaan synthetiseren... Dan duurt dat 10 minuten (op een Core2Duo, 2Gig ram, in EDK), redelijk lastig

Daar kan ik van mee spreken maar toch loont het. Met mijn 3 stuks APEX20KE400 indertijd die van de ene naar de andere chips doorverbonden waren kon dit tot 1 uur gaan! Maar gelukkig voor de hobby zijn het kleine devices en daar gaat het zelden boven de 1 a 2 min om te hercompileren.

Voor die 38KHz IR dekoder die kan ik woensdag afhalen. Intussen ben ik aan het schrijven. Ik denk een aantal systemen in te bouwen om onvolledige pulsreeksen te detecteren. Zo zou ik de interne sample clock laten synchroniseren met het binnenkomend signaal van de zender. Sampelen van de flanken zou dan binnen bepaalde window grenzen moeten vallen zoniet wordt de reeks afgebroken. Enfin dit zijn nog voorlopige beschouwingen. Ik ga de beschrijving dan op mijn web plaatsen en ook de gemaakte oplossing.

Mijn Textronix 3002 Prism Logic Analyzer is helemaal geweldig, ik mocht hem meenemen van de zaak...
Is er eigenlijk iets betaalbaars nu ? Ik ben als de dood dat het EGA scherm een keer sneuvelt of de 20MB harde schijf...
Iets van een insteekkaart in een PC ofzoiets ?

@Fotoopa

Heb je de MCP2120 (IRDA encoder/decoder) al eens bekeken ?
Ik heb ooit voor een GPS meneer iets ontworpen om GPS over IRDA te laten lopen (GPS muis naar een goedkope Ipaq zonder Com poort maar wel met IRDA).
Leuk dingetje, kan je gewoon eigen seriele commando's sturen. Kost ook niet veel.

http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/00756a.pdf

Bedankt voor de uitleg omtrent fpga/cpld, het is we weer een stukje duidelijker geworden.
Misschien toch eens wat mee doen voor de hobby.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

@Manta79,

Ja idd, ik heb ook al iets dergelijk gebruikt in een van mijn vroegere projecten nl de TFDU4100:

http://www.vishay.com/docs/82514/tfdu4100.pdf

Bij mijn lasersysteem kan ik een oude TV bediening gebruiken, er liggen er hier nogal wat van vroeger en die dingen zijn handig. Met die TSOP1738 bij te plaatsen aan de controlbox heb ik heel wat mogelijkheden voor 3.9 euro!
Voor die GPS zou dit idd gaan maar gezien de huidige opstelling zou er in dit geval weinig winst uit te halen zijn. Het zijn wel praktische tooltjes!

Op 30 december 2006 19:29:53 schreef fotoopa:
Moest er iemand reeds een oplossing hebben om een IR afstandsbediening te implementeren in een Altera chip dan zou ik dit goed kunnen gebruiken. Ik heb net even gebeld voor de receiver de TSOP1738 en die hebben ze in voorraad. Ik zie dat er verschillende frequentie's gebruikt worden, en de 38KHz hebben ze in stock. Ik hoop dat deze frequentie het meest gebruikt is want hiervan heb ik geen ervaring...

38kHz wordt idd het meest gebruikt, zoek bijvoorbeeld eens op "IR RC5 protocol". Uit je TSOP komt een manchester encoded signaal, dat is gemakkelijk om te zetten naar het gewenste formaat denk ik.

AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
free_electron

Silicon Member

Op 30 december 2006 18:53:52 schreef Switching Power:
Fpga veel kleine cellen
Cpld weinig grote cellen

eh .... tis iets complexer dan dat hoor.
ik heb er al eens een geweldige epistel over gepost hier op het forum. zoeken maar.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

Op 30 december 2006 21:47:45 schreef stecj366:
[...]

Ja, volledig mee akkoord, dit is een methode die ik ook toepas. Maar het wordt pas volledig lastig werken als je een ontwerp hebt dat een virtexIIpro vrij goed vult, veel RAM gebruikt, Processoren, ..., en als je dan een klein stuk in je IP aanpast, moet die heel de IP weer opnieuw gaan synthetiseren... Dan duurt dat 10 minuten (op een Core2Duo, 2Gig ram, in EDK), redelijk lastig

normaal moet je invremental synthesis kunnen doen voor dergelijke dingen ( dan moet je wel de juiste tools hebben :p )

en om te meten in een device : zowel altera als xilinx hebben instantieerbare logic analyser die via jtag kan gedumpt worden. maar tzou kunnen dat dat alleen in de 'betalende' versie van hun tools zit ... dat weet ik niet

Altium heeft dat opgelost in designer. daar heb je die module wel. en die kan samenwerken met zowel ise als quartus ( en twerkt ook in de web editions omdat de module van altium is en niet van de fabrikant )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 31 december 2006 14:59:12 schreef Videomodulator:
[...]38kHz wordt idd het meest gebruikt, zoek bijvoorbeeld eens op "IR RC5 protocol". Uit je TSOP komt een manchester encoded signaal, dat is gemakkelijk om te zetten naar het gewenste formaat denk ik.

Ja het protocol heb ik gevonden en die manchester encoded signalen heb ik vroeger al enkele keren gebruikt. ik heb 6 jaar geleden eens een video project gemaakt om 9 monitoren te sturen die op een rij stonden zodanig dat ik kon selecteren op welke monitor het beeld kwam. Zo kon ik beelden van de ene monitor door de andere heen laten lopen door op frame niveau te schakelen. Het schakelen werd via 1 van de audio kanalen van de videotape gedaan, ook biphase encoded en op frame niveau. Ik kon iedere monitor afzonderlijk schakelen maar ook gelijktijdig anderen in iedere combinatie. Hierdoor kon je enorme effecten van dynamische bewegingen precies op het geluid uitsturen en per frame indien nodig. Een reportage werd toen door de plaatselijke TV in onze streek uitgezonden. ook dit was gestuurd met een APEX10KE50ESQ240 Altera chip samen met audio en video switchen. Ik heb de unit hier nog staan. De video werd toen via de PC en een Fast video kaart gemonteerd en werd op een sony vaste digitale video recorder afgespeeld.

Intussen ben ik al goed gevorderd met het schrijven van de IR ontvanger oplossing. Straks moet ik het onderbreken voor de eindejaars feesten maar volgende week doen we verder.

Erg he die feestdagen ;-) zo kom je toch bijna niet aan je hobbies.

Op 1 januari 2007 20:17:02 schreef Manta79:
Erg he die feestdagen ;-) zo kom je toch bijna niet aan je hobbies.

De bitjes bleven toch ronddraaien in mijn hoofd terwijl ik aan de tafel zat deze nacht....
En vandaag toch nogal wat kunnen verdiepen in enkele filter routines, RC5 protocols en timingen, beveiligingen, een proefschakelingske kunnen maken om de afstandsbediening eens te bekijken en al een heel stuk documentatie gemaakt van dit RC5 projectje.

Ik zag net toevallig in de MAX-II documentatie dat deze maar 100 program/erase cycles heeft (pagina 3 onderaan). Is het echt zo weinig? Lijkt me vrij onhandig als je een ontwikkelbordje hebt wat je maar 100 keer kan programmeren.

free_electron

Silicon Member

das wat ze garanderen. ik heb er liggen die ik al zeker meer dan dat geflsht heb hoor...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Zelfs voor een garantie is dat weinig, meeste flashgeheugens kunnen toch wel een aantal ordes van grootte meer geflasht worden (gegarandeerd)?

Ik las het toevallig ook gisterenavond, maar 100 keer is best veel hoor.
Vanavond een van de EPM1270T144's maar eens op de conrad BE458 gesoldeerd, gebruik heel weinig soldeerpasta, viel best tegen zeg, 0.5mm tussen de pootjes.. morgen maar eens kijken of ie het doet...