Op 27 januari 2007 21:05:31 schreef 6foot6:
[...]dit is niet juist, de triac wordt opengestuurd door een spanning (of eigelijk een stroom) tussen T1 en gate.
Klopt de aansluiting wel wat daarboven staat?
Op 19 januari 2007 17:39:48 schreef Henry S.:
In dat schema (de volgende keer het wit even wegknippen met ACDSee of Ifranview) is MT2 bovenaan en MT1 onderaan. De triac triggert op het spanningsverschil tussen G en MT2.
Eigenlijk is het symbool verkeerdom geplaatst maar iemand die weet hoe een triac werkt ziet dat.Praktijk: Pin 1 onderaan, pin2 bovenaan, en pin3 naar de pin4 van de optocoupler.
En nogmaals als je stekker omdraait geldt nog steeds het spanningsverschil tussen G en MT2!
Isoleer dus de behuizing van de triac tov metalen kastjes, koelplaatjes etc.
6foot6
Uitspraken die hier onder mijn naam zijn gepubliseerd, hebben niet altijd mijn instemming
Welke, waarboven?
In het schema wordt de triac ontstoken door de STROOM die er loopt van gate naar T1.
Deze stroom komt in dit geval via R8 en de optocoppler vanaf T2
Als je R8 100K zou maken is de spanning tussen T2 en G hetzelfde, de triac zal echter niet getriggerd worden.
Ook wanneer je de gate met T1 verbindt zal een spanningsverschil tussen T2 en gate geen geleiding veroorzaken
,tenzij de spanning boven de doorslagspanning van triac komt.
Wanneer je T2 met de gate verbindt (geen spanningsverschil) zal er wel geleiding optreden door het aanbieden van de juiste spanning tussen gate en T1.
Dit schema bedoelde ik. De gate moet aan 4, maar nu MT2 en MT1 waar moeten die aan? En maakt het nog uit waar de fase aan zit? (boven en onder)
En hij komt nu tot de 37 graden en de potmeter kan niet meer verder (10 K). Eigenlijk wil ik hem op 38 graden. Moet ik er een andere potmeter opzetten of is een weerstand van 1K in serie met de potmeter ook al goed?
[Bericht gewijzigd door Corné 12 op ]
Wie wil hier (^) mij alstublieft mee helpen, want nu weet ik niet of ik MT2 en MT1 mag verwisselen en waar de fase op moet komen te staan.
6foot6
Uitspraken die hier onder mijn naam zijn gepubliseerd, hebben niet altijd mijn instemming
Je mag MT1 en MT2 niet verwisselen
MT2=T2 en staat in je schemaatje
MT1 zit dus aan oa C2
Je mag wel fase en nul(de stekker) omdraaien, sluit de fase aan op de belasting.
De nul komt dan aan MT1 en C 2
Oke bedankt. En ik neem aan dat de gate naar de optocouple moet. Het is één van mijn eerste projectjes in de elektronica. Dus van elk ding leer ik weer. Alleen ik snap nog niet hoe het met die diodes zit, in het schema van de thermostaat. Heb het precies zo aan gesloten zo als in het schema, maar ze werden roodgloeiend. Heb nu er maar gelijkspanning op staan zodat ik de gelijkrichter weg kon laten.
Op 28 januari 2007 16:23:16 schreef Corné 12:
Wie wil hier (^) mij alstublieft mee helpen, want nu weet ik niet of ik MT2 en MT1 mag verwisselen en waar de fase op moet komen te staan.
Zijn al mijn posts dan ook echt helemaal voor niks geweest?
Je wordt bedankt...
@Henry S. Zo bedoelde ik het echt niet . 6foot6 bracht me aan het twijfelen. Sorry, daarvoor. En ik heb er nog helemaal geen ervaring mee, dus ben ik blij dat u antwoorden geeft op mijn vragen die misschien weleens dom zijn. Echt mijn excuses daarvoor, als ik u de indruk heb gegeven dat uw posts voor niks zijn geweest, zo was het echt niet bedoeld.
Schrijf dergelijke dingen op, en laat je niet van de wijs brengen. Ik weet het, het is de 'vrees' voor het onbekende.
Domme vragen, bestaan die wel?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Nee, vragen die je niet stelt, dat is pas dom. (werd mij altijd geleerd op school:P) En aangezien dat het 220 V is, wil ik het niet graag fout doen, hoewel ik wel oplet dat ik geen componenten met die spanning vast pak. (maar de stoppen zijn er weleens meer door mij uitgesprongen in mn minder slimme acties)
Hallo,
Ik heb weer een vraagje. Waarom is er zon ingewikkeld schematje voor 220 V terwijl het met gewoon met een relaistje kan? Of wat zijn de nadelen van een relaistje, vergeleken met de optocouple en de triac?
- Als de potmeter op de maximale weerstand staat, komt de tempratuur op 37 graden, ik wil de thermpratuur hoger hebben, namelijk 38 graden. Kan ik een weerstandje van 1 K in serie zetten met de potmeter?
- Het printplaatje wil ik buiten de broedmachine hebben ivm hoge luchtvochtigheid soms in de broedmachine. Kan ik de NTC's via een draad in de broedmachine hangen?
Bedankt, Corné
Op 6 februari 2007 15:55:28 schreef Corné 12:
Hallo,Ik heb weer een vraagje. Waarom is er zon ingewikkeld schematje voor 220 V terwijl het met gewoon met een relaistje kan? Of wat zijn de nadelen van een relaistje, vergeleken met de optocouple en de triac?
Relais contacten slijten, relais klikken.
- Als de potmeter op de maximale weerstand staat, komt de tempratuur op 37 graden, ik wil de thermpratuur hoger hebben, namelijk 38 graden. Kan ik een weerstandje van 1 K in serie zetten met de potmeter?
Je kan idd wat experimenteren met de weerstanden op pin 2 en 3 van de opamp.
- Het printplaatje wil ik buiten de broedmachine hebben ivm hoge luchtvochtigheid soms in de broedmachine. Kan ik de NTC's via een draad in de broedmachine hangen?
Jazeker! Draadjes even twisten tegen invloeden van buitenaf.
Op 6 februari 2007 23:41:27 schreef Henry S.:
[...]
Jazeker! Draadjes even twisten tegen invloeden van buitenaf.
Wat bedoelt u hier precies mee? En maakt het nog uit wat voor draadjes ik gebruik (bijv tweelingdraad)?
Ik bedoel daarmee de 50Hz brom die in elk huis sterk aanwezig is, en HF van zendmasten, die beinvloeden je schakeling.
Tweelingsnoer is wel heel erg overdreven
Gebruik dun montagedraad, 2 stukjes in ekaar draaien, of dunne coax.
Dus de draadjes van mn breadboard (koper met daarom heen plastic) zijn er goed genoeg voor. Maar de printplaat zelf wordt die niet beinvloedt? En de voeding is een acculader er goed genoeg voor? En maakt het voor de invloeden van buitenaf ook nog uit wat voor behuizing ik neem? want ik heb namelijk nog een plastic behuizing liggen van een oude thermostaat.
Op 7 februari 2007 20:47:58 schreef Corné 12:
Dus de draadjes van mn breadboard (koper met daarom heen plastic) zijn er goed genoeg voor. Maar de printplaat zelf wordt die niet beinvloedt?
Nee, zie verderop.
En de voeding is een acculader er goed genoeg voor?
'Beetje' ovekill? Of is het lader voor een telefoon?
Je kan de opgenomen stroom zo meten, dan weet je ook wat voor voeding je nodig hebt, een universele adapter oid.
En maakt het voor de invloeden van buitenaf ook nog uit wat voor behuizing ik neem? want ik heb namelijk nog een plastic behuizing liggen van een oude thermostaat.
Dat kan prima, of je moet het wel heel erg vreemd gedaan hebben met je printje.
M'n broedmachine heeft al een keer gewerkt, er kwamen 2 eieren uit van de 15, maar dat lag aan de bevruchting. Nu ben ik bezig met de verbeteringen bijvoorbeeld automatisch keren van de eieren, en ook nauwkeurige schommeling van de thempratuur. De oude thermostaat was de differentie meer dan 1 graden en dat vond ik teveel.
@Henry S. dus een stukje antenne draad, wat nu toch niet meer gebruikt wordt is goed?
Hallo,
Ik heb nu mn thermostaat af op mn breadbord en het 220 gedeelte werkt ook goed. Nu zitten er twee gloeilampjes van elk 40 w op aan gesloten, en als hij bijna de temperatuur bereikt heeft, beginnen de gloeilampjes te knipperen en hij schakelt dan niet aan of uit (het LEDje ook). Waar ligt dit aan, schakelt de thermostaat nu zo snel aan uit dus koelt het in de broedmachine zo snel af? En kan het kwaad?
(temperatuur op de meter blijft wel constant)
Alvast bedankt,
Corne
Maar is het erg voor de optocoupler, de triac, en de gloeilampen, dat ze niet helemaal uitgaan? Dat ze half branden en knipperen?
Opamp op de wip, de 741 is wat dat betreft niet een echte comparator...
De spanning op pin 2 en 3 liggen wat te dicht bij elkaar, heb je die weerstanden aangepast?
Verlaag R7 eens naar 10k.
Zal het niet kunnen, dat er in de broedmachine net zoveel energie in als uit gaat? En iets van een vertraging (differentie) kan je dat er ook op maken of instellen? Morgen zal ik mn printplaatje even afmaken en dan ook die 10 K er tussen, moet alleen het 220 V gedeelte nog solderen.
Op 18 februari 2007 22:16:14 schreef Henry S.:
Opamp op de wip, de 741 is wat dat betreft niet een echte comparator...De spanning op pin 2 en 3 liggen wat te dicht bij elkaar, heb je die weerstanden aangepast?
Verlaag R7 eens naar 10k.
Ja, ik heb de weerstanden aangepast. Voor de potmeter heb ik een weerstandje van 1400 ohm staan ( in die buurt geloof ik) en dat is alles, anders kwam de temperatuur maar tot 37 graden en dat was iets te weinig. Heb nu alles op een printplaatje staan, en ga nu R7 verlagen.
Edit: ik heb R7 nu verlaagd naar 10K ipv 27K, maar hij knippert nog steeds (zowel de belasting de gloeilampen als het ledje). De IC is UA741CP
Heeft iemand nog een oplossing hiervoor, dat het LEDje en de belasting (gloeilampen) knipperen? Of is dit niet erg, want de temperatuur blijft constant?