Over "rechtuitontvanger" gesproken!

Dit topic is gesloten

KT88

Overleden

Op 26 januari 2007 17:19:16 schreef Rd12tf:
Ik ben nog niet blij met het 'hondenventiel' aan de ingang.

Aperiodische versterking met een geaard roosterschakeling.
Dat zal niet zo snel kruismodulatie geven denk ik hoor, je hebt tenslotte zowat de gehele roosterruimte tot je beschikking.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Kijk eens in de datasheet van dat chippie, free, dan zie je dat de FM-gevoeligheid 2.2uV bedraagt. Dat is waarschijnlijk behoorlijk goed. Voor AM is de gevoeligheid echter 30uV, dat zou stukken beter kunnen, gezien de veel smallere bandbreedte van AM-uitzendningen..

Overigens is dit wel ongeveert het principe waarmee mijn volgende ontvanger (zou moeten) gaat(n) werken. Ik doe het dan alleen wel met een losse ADC, processor enz enz. Ik ben wel benieuwd..
Wel voor het eerst dat ik zie dat er ook andere ontvangers volgens dit principe gemaakt worden. Ben ik toch niet de eerste :'( :P

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
rob007

Yarr, Matey!

@Free
Wel erg modern hoor maar ja de techniek schiet vooruit inderdaad.
Maar er moet toch wat te klooien overblijven?
Anders beter ontvangertje kopen!

@rd12tf:
De 0V1
Nee ik heb hem hier nog staan hoor!
Ik moet eens even zien wat ik er mee kan doen nog.
Dacht aan verbeteren en kastje maken of zo,
Kan ik hem in huis zetten, Voor show!
Oow en nog wat, dat schema (Hondontvanger)
Geen ingangskring? En doe iedereen een lol?
Probeer die trafo er uit te werken? Direct koptel.
En als het aan mij licht alleen KG!
(Ja ik weet het) in de hoop ook piraatjes te ontvangen.
Hier staat nog het schema van de 0V1 trouwens:
http://members.lycos.nl/surftowesley/schemaboek/index.php

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Heeren, Heeren, willen jelui wél eens bij den lesch blijven! (zoolangzaamerhand is op dit forum oude spelling gewenscht). Ik zei nog zo: over 78 toeren platen heeft KT88 ooit eens een scan van een artikel van ene Sterrenburg op een CO forum gezet, daar moet je heen voor audio :-). Ik nam namelijk in 1967 het initiatief tot de herdenking van het feit dat het toen 50 jaar geleden was dat de eerste jazzplaat uitkwam. Alles van dat oude verhaal in RB geldt nog, trouwens. Maar als we niet oppassen gaan we straks ook liefhebbers van tweedekkers en stoomtreinen op dit forum aantrekken. Nou, als dat dan moet: ik heb Hugo Welther gevraagd hierna een toepasselijk plaatje voor me op het forum te zetten. Moet zelf nog even uitvinden hoe dat gaat. Eerst even de persoonlijke berichten:
@turbokeu: zie je nou wel, dat bedoel ik! Geeft niks, offtopic mag voor deze keer en ik heb nog een anecdote voor je. Mijn vader had een speelgoedlocomotief die echt op stoom liep, uit 1910 of zo. Dat was een helse machine: hij had zo'n Titanenkracht dat hij, hoeveel wagons je er ook achter hing, bij de eerste bocht de rails uitvloog en dan als een ongeleide Exocet de woonruimte ingierde. Dan lazerde het spiritusbrandertje eruit en ging de hele zaak in de fik als je niet ingreep. Mijn vader heeft hem ooit slechts twee keer geheel verzenuwd gedemonstreerd (mocht alleen in de keuken vanwege de stenen vloer), beide keren met een catastrofaal einde.
@ledlover: mooie DKE en zéér professioneel werkbankje! Staat er eigenlijk op die ontvanger iets ter ere van het toenmalige regiem?
@Roeland: ik had ledlover op mijn netvlies, ben maar een oude newbie :-) Die nicknames hoeven voor mij niet zo, maar voor anderen is het duidelijker tegen wie je het hebt.
@qrp_man: doet me veel plezier te horen! Maar ik weet niet of je op dit forum wel goed zit voor QRP, Kd12tf dreigt nu nota bene met power pentodes te gaan werken! OK, slechts 12V Va, maar die Mexicaanse Honden worden dan wel St. Bernards of Great Danes. Nee, ik weet wel, die eerste trap wordt geacht een éénrichtingsdeurtje te zijn!
@MGP: beeldschoon, man! die dipper en antennascope. Ik kreeg onlangs een e-mail van een knul in de VS (!) die een EM87 had verworven (geen idee hoe) en hem had gebouwd. En Frederick E. Terman vertelde me dat hij er een antenne aan hing als student en met AM modulatie van Delft naar Nootdorp QSO'de. Duitsers zouden jou een Edelbastler noemen, mooie term vind ik.
@rob007: Over de keus van wapens: alles mag, maar één kring en niet meer dan 3 actieve elementen. Ik ga zelf de laagte in.
@Kd12tf: wat een heerlijk boek van Morgan!
@free_electron: mooie chip, maar dat telt niet, het moet een rechtuit zijn! Overigens, luisteren naar de MG en LG is nog lang niet voorbij, wat zou je zeggen van Buenos Aires ontvangen in Nederland op een koude winternacht? Piepen en kraken is geen ramp, nog altijd veel harmonieuzer dan de bagger op vele zenders :-)
Ik heb voor het weekend een experiment gepland, meld me als het iets oplevert.

http://www.uploadarchief.net/files/download/Frithjof%27s%20boodschappenauto%27tje.JPG

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zaterdag 27 januari 2007 16:48:52

De Grote Hellehond Zelve.

Mooie auto heeft Frithjof, het platte dak kan mooi als ondergrond dienen voor een magnetic loop!

Mijn geheugen speelt met mij, ik heb hier geen EL95 maar EF95 maar ook goed te gebruiken op 12V. Wat minder LF power, geeft niet, er komt toch een hoofdtelefoon aan. Helaas heb ik geen hoogohmige hoofdtelefoon, ik moet dus wel een uitgangstrafo gebruiken.

Verder besef ik heel goed dat het 'eenrichting hondenluikje' maar beperkt als zodanig werkt. Het is ook meer bedoeld als enige vorm van isolatie tussen kring en antenne. Aperiodisch is het straks ook niet, want er komt een Free of Fri-match aan als preselector. Of ik bouw een afstembare parallel kring in, welke met een 1/2 golf draad als Fuchs-antenne gaat werken (eigenlijk: Halbwellen Draht Antenne mit Fuchskreis!). Fuchs was een Oostenrijkse zendamateur, de uitvinder van deze antenne.

Verder wil ik proberen in de anode van de tapped-Hartley oscillator/versterker, een breedband ferriet transformator op te nemen, daarachter een diode detector, misschien meer audio?

Onderdelen heb ik inmiddels verzameld, nu nog opruimen:
http://www.friisland.de/Rockblog/wp-content/images/Film/frankenstein.jpg

Zie hier Eat (Pa2ET) met zijn assistent Igor (Pa0BOEH PE1MGX) aan het werk om NL4711 te doen ontwaken nadat hij een opdonder van zijn 80m peilontvanger heeft gekregen.
Experiment is geslaagd, maar NL4711 is nooit meer de oude geworden. Toch heeft hij inmiddels een mooie betrekking bij het EZ-AT gekregen...

;)

(Alleen de troep nog opruimen)

@Hugo:
m'n amsat.org adres doet het weer.

KT88

Overleden

...misschien meer audio?...

Welja, maar dan in de audiosectie he! >:-)

Meneer Sterrenburg, sorry voor de late reactie, ik heb uw mailtje gehad maar inderdaad was ik erg druk.
Ben bezig met een eigen toko-tje weer op te zetten, naast een job als loonslaaf bij een fabrikant van audio gear.

Hoogfrequent ben ik niet zo actief meer, wel ooit een machtiging bekomen maar deze ligt nog steeds in de vriezer bij het AT.
Roepletters PE1MGX, ik beloof hier al lang om die weer eens op te graven, maar het komt er nog steeds niet van.....

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Op 26 januari 2007 18:38:46 schreef Henry S.:
Vergeet de MK484 niet: http://www.vandijkenelektronica.nl/site/preview.php?index=369&tabl…

www.voti.nl Ook, als kitje met afstem-c en ferrietstaaf(je).
Ik heb ergens op inet een tip gevonden, dat ding regeneratief te maken. Maar waar?

http://www.voti.nl/common/MK484-KIT.jpg

Gevonden, had het zelf ook al bedacht ...

http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/rf/chad484.htm

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zaterdag 27 januari 2007 20:06:28

@ Rd12tf: EL95 of EF95, maakt toch niks uit, als er maar vacuum inzit...
Overigens, jongeman, moet ik je ernstig kapittelen: eerst schrijf je ons voor dat we één kring mogen gebruiken, maar voor jezelf ga je er een preselector, een Fuchs antenne en ferriet trafo's aanbinden... OK, dan werp IK mijn Racal preselector unit in de strijd, nou is 't catch as catch can... Je mag van mij één van de spoeltjes van je foto gebruiken, meer niet! :-)

Ha ha! Ok! Dan maar een paar meter draad eraan, gaat ook goed. Geen preselector dus en de breedbandtrafo bouw ik een andere keer in. (Daar ben ik gewoon nieuwsgierig naar)

;)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zaterdag 27 januari 2007 20:35:44

free_electron

Silicon Member

Op 27 januari 2007 15:49:37 schreef Frithjof Sterrenburg:
@free_electron: mooie chip, maar dat telt niet, het moet een rechtuit zijn! Overigens, luisteren naar de MG en LG is nog lang niet voorbij, wat zou je zeggen van Buenos Aires ontvangen in Nederland op een koude winternacht?

die chip is een rechtuit. daar zit geen mixer en dergelijke in. er wordt niet geconverteerd naar ene middenfrequent. das antene signaal pakken , door een filter jagen en digitaliseren die hap. de rest doen we met een dsp en wiskunde. veel rechtuiter lukt niet denk ik...
die filters zijn trouwnens ook digitaal.
trouwens ST heeft er nu ook zo eentje ondertussen :p

buenos aires in stereo via internet door middel van een roku sound bridge ..

tis maar om te plagen hoor. :p

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

http://www.silabs.com/images/prod/473x_BD.jpg
Bron: www.silabs.com

Mijn excuses Vincent, maar die blokken met die X-en erin zijn wel degelijk mixers, zelfs twee keer uitgevoerd om een I en Q signaal te maken, wat door de DSP gedemoduleerd wordt.

Het blokje met de ~ is de PLL (ik denk niet dat ze daar een DDS in proppen).

Oh, *weer* plagen? Awel, dan *moet* ge meedoen hè. Dat is dan ne verplichting! >:)

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

http://www.jogis-roehrenbude.de/
zeer intresante site staat bij mijn favorieten genoteerd
leuke dingen om eens na te bouwen

[Bericht gewijzigd door Sparks op zondag 28 januari 2007 00:50:01

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Op 27 januari 2007 20:28:18 schreef Frithjof Sterrenburg:
OK, dan werp IK mijn Racal preselector unit in de strijd, nou is 't catch as catch can...

Dit doet me weer ergens aan denken. Heb hier ook nog twee van die dingen liggen, en was ooit naarstig op zoek naar een schema van die dingen. Ik heb zo geen typenummer omdat ze op zolder achter allerlei andere electronica liggen. Iemand die een schema of wellicht url/link weet op te duiken ?
Het zou leuk zijn ze eens uit te proberen, met name op 76 meter omdat mijn ontvanger daar af en toe wel eens wat te veel voor zijn kiezen krijgt.

@RD12TF: Ben je nu trouwens overtuigd? http://www.circuitsonline.net/forum/view/38311/1/(z)weetvoetje

Ik heb de AD-convertor aan de gang, nou het progje schrijven, en de processor zien te programmeren. Maar ik ben een beetje nieuw dat digitale geneuzel, dus t gaat nog niet zo snel. (en daarnaast heb ik ook nog onderdelen nodig)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

@qrp_man: dat is de MA197C, een goddelijk ding met 6 (!) afgestemde preselectiekringen (waar heb je dan nog MF filters voor... :-) rond twee ECC82's cascodes. Het krankzinnige is dat er voor die twee ECC's een voeding van 200 mA in zit, toen ik dat zag vroeg ik me af hoeveel Racal die dingen liet dissiperen... Zou ik onmiddellijk in gebruik nemen als ik jou was. De ouderwetse manier, werkt perfect ook als je geen power mixers hebt. Ik heb een kopie van het manual en een schema van een vierkante meter of zo. Schrijf me maar een e-mailtje dan kunnen we dat verder afhandelen.
Op dat oude forum stond het een en ander over synchrodynes, daarbij de volgende kanttekening: als hij goed werkt hoor je op AM GEEN fluittoon, hij wordt immers gesynchroniseerd door de draaggolf (injectie lock van de oscillator). Ongesynchroniseerd heb je een direct conversion receiver en die fluit wel. Ik zit in die richting te experimenteren op dit moment...

Op 28 januari 2007 12:17:45 schreef Frithjof Sterrenburg:
@qrp_man: dat is de MA197C, een goddelijk ding met 6 (!) afgestemde preselectiekringen (waar heb je dan nog MF filters voor... :-) rond twee ECC82's cascodes.

Aha mooi, dan hebben we het over hetzelfde apparaat. De beide frontplaten ontbreken helaas, maar technisch gezien zijn ze, voor zover ik kan bekijken, volledig. Zit momenteel middenin een behoorlijke verbouwing, dus het kan even duren, maar het emailtje komt eraan.

Op 28 januari 2007 10:23:00 schreef (Z)weetvoetje:
@RD12TF: Ben je nu trouwens overtuigd? http://www.circuitsonline.net/forum/view/38311/1/(z)weetvoetje

Ik heb de AD-convertor aan de gang, nou het progje schrijven, en de processor zien te programmeren. Maar ik ben een beetje nieuw dat digitale geneuzel, dus t gaat nog niet zo snel. (en daarnaast heb ik ook nog onderdelen nodig)

Dat je met een DSP of analoge technieken, alles kan demoduleren, uit een IQ signaal weet ik. Ik heb alleen wat vraagtekens bij je methode van AM demoduleren. Misschien haal je de carrier weg met jouw 'som der kwadraten' methode, maar wat schiet je er mee op? Je haalt de 'carrier' weg, echter bij misafstemming ontbreekt nog steeds het harmonisch verband in het gedemoduleerde signaal. Hetzelfde bereik je met een (al dan niet digitaal) notchfilter. Voor AM demodulatie moet je (naar mijn mening) een lock-mechanisme hebben, zoals dat bij de synchro-, homodyne en Costasloop detectors gebeurt.

Laat je echter niet door mij tegenhouden, door louter proberen zijn vele kindjes geboren ...

;)

Update:
Alle componenten van de éénkringer staan nu op een stuk chassis van printplaat, vanavond de boel bedraden ...

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op dinsdag 30 januari 2007 22:11:19

Frederick E. Terman

Honourable Member

(Z)weetvoetjes manier van detecteren lukt wel; door de twee mixers krijg je
(omhullende2)*cos2 + (omhullende2)*sin2 = omhullende2 * 1
Alleen moet hier nu wèl weer een worteltrekker achter, om die omhullende weer van zijn "diodevervorming" te ontdoen.

Zowel kwadrateerders als worteltrekkers kun je eveneens maken met vierkwadrantenvermenigvuldigers die op chip te koop zijn. Voor de kwadrateerder zet je beide ingangen parallel. Voor de worteltrekker neem je zo'n kwadrateerder op in de tegenkoppeling van een opamp.

Het harmonisch verband tussen de modulatietonen krijg je prima terug. Maar het geheel is dan ook een gewone omhullende-detector, met al zijn nadelen ook.
Als er meer signalen in de doorlaat van de laagdoorlaat zitten, krijg je precies zo'n brei als met een gewone (goede/ideale) diodedetector.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Werkt het dan ook als je naast de zender staat? Het is een DC ontvanger met twee "LF" kanalen I en Q.

Ik heb indertijd de Frequentieschaar van Hans Evers gebouwd. Werkte lekker maar handen en voeten werk... Het zal jullie genoegen doen dat mijn eerste opzet falikant is mislukt. Ik wilde op VLF gaan Mexicanen, in de hoop sparkman te kunnen horen als die zijn kopie van de zender Nauen afhad :-). Maar de QRM is hier zodanig dat ik gedwongen ben een raamantenne te gebruiken en dat zie ik mezelf niet wikkelen! Een tweede idee was om zelf echte honingraatspoelen te maken (deed ik vroeger ook, plankje met spijkers en dan maar punniken) en dat valt om dezelfde reden af. Dus moet het een ferrietstaafje worden. AAARRRGH!

Wat ik doe is het volgende:

m=mengfrequentie, o=ontvangstfrequentie, A(t)=Amplitude tegen de tijd; dan krijg je het volgende:
Ik begin met het mixen van Sin[mt] em Cos[mt] met A(t)
A(t)sin[mt]sin[ot] en A(t)(cos[mt]sin[ot]])
Na filteren vallen alle hoge mengproducten weg, dus ik houdt over:
A(t)sin[(m-o)t] en A(t)cos[(m-o)t]

kwadrateren en wordtrekken:
Sqrt[(A(t)sin[(m-o)t])^2+(A(t)cos[(m-o)t])^2]=Sqrt[A(t)^2]=A(t)

Voor SSB gebruik ik dan hetzelfde principe als de modulator met fasedraaiers. Dat moet al helemaal werken.

Ik heb nu het programma helemaal klaar (was nog meer werk dan gedacht, snel wortels trekken van 32bits getallen in 8bits uC enzo, maar met zo'n 380cycles per sample kan ik als het goed is alles doen. Dan kan ik zelfs tot zo'n 30kHz samplingrate gaan.)

Nou nog alle printjes in elkaar gaan zetten, het HF deel in elkaar breadboarden, FOUTZOEKEN(!), en dan heb ik misschien nog eens resultaat.

@Frithjof: wat was de frequentieschaar precies?

Dat was in principe een verfijnde uitvoering van het Costas geval met de product detectors, phase-verschuivende netwerken etc. Bovendien hing daar een scope met een nalichtende buis aan waarop het signaal in vectorpresentatie verscheen. Je kreeg langzaam rondwentelende spaghetti op je scherm, helemaal psychedelisch.

P.S. Als een niet-ingewijde op dit forum komt in de hoop iets over rechtuitontvangers op te steken krijgt ie nu worteltrekken van 32 bits getallen, sampling rates en I en Q signalen voor zijn kiezen. En Roeland, we mochten maximaal 3 actieve elementen gebruiken zei Rd12tf. Ik neem aan dat je AD converter en de processor daaraan voldoen??? :-) :-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 30 januari 2007 15:13:56 schreef Rd12tf:
Werkt het dan ook als je naast de zender staat? Het is een DC ontvanger met twee "LF" kanalen I en Q.

Jazeker, dat gaat prima, zolang het maar door de laagdoorlaatfilters past.
Het werkt zo: juist doordat je een I en Q kanaal gebruikt, maakt het faseverschil tussen je eigen oscillator en het ontvangen signaal niet uit.
Het maakt ook niet uit als dat steeds varieert.
Het maakt ook niet uit als dat een paar keer, of een paar duizend keer, per seconde is, zolang het maar lager is dan de LPF afsnijfrequentie.

In mijn eerste post was ik er zelfs van uit gegaan dat je een "laatste middenfrequent" van een paar kilohertz wilde maken.
Nogmaals het maakt niet uit, ook al zwabbert je oscillator van onder naar boven door de signaalfrequentie heen; het ding is gewoon 2x je LPF breed en het gedetecteerde signaal blijft hetzelfde.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dit topic is gesloten