Op 24 februari 2007 09:47:41 schreef (Z)weetvoetje:
@henry: mooie spoel. Maar misschien moet ik toch even zeggen dat de Q-factor van de spoel bij een eenkringer niet erg kritisch is. Het doel van de eenkringer is nou juist dat ie die slechte Q verbeterd, en dat lukt heel best tot aan Q-s van onder de 50
Nouja, er is wel een beetje voordeel, maar ik werk gewoon met simpele spoeletjes. Verder is het verschil tussen 160 en 200uH niet iets om je zorgen over te maken. Je mist maar een heel klein stukje van de band.
Ik heb een testje gedaan, even een varco erbij en via 100pF aan het buisrooster gehangen, en van antenne, ook via een ceetje, en aarde voorzien.
Denen, duitsers, zweden, ieren, radio5, 10Gold, Arrow (zwak), BBC DRM op 1296, Virgin 1215 en nog meer signalen.
Onderin dus tegen de 531kHz aan en bovenin verwatert het door de keiharde DRM en Virgin1215.
Dus ik laat deze spoel zo eerst maar even en maak een tweede voor de meekoppeling. Dan slingert straks alles nog wat op en kan ik beter bepalen wat de band nu eigelijk is.
Op 24 februari 2007 11:07:16 schreef Frithjof Sterrenburg:
@Henry S.: je kunt altoos een kerntje in het midden van die spoel plakken! De Q maakt in principe niks uit, je jaagt hem toch op tot "oneindig", het enige is dat je meer rondgaande versterking zou nodig hebben, maar die is er zat!
een kerntje opplakken, waarom ook niet, maar eerst kijken wat dit wordt.
Op 24 februari 2007 16:01:53 schreef echtepino:
[...]
Ahhh, zo mooi die spider spoelen.. wikkel jij met geëmailleerde koperdraad? Niet met litze?
Geen litze want dat heb ik niet bij de hand en ik 'smoor' in het geemailleerde koperdraad.
Welke tool gebruik je om te berekenen?
Geen, een blik op wat websites en de Elektuur en de rest uit de dikke duim. Deze spoel wijkt ook al erg af van de 'Elektuurspoel' omdat m'n printplaat niet breder is.
Daar had ik die 200uH vandaan, maar zo als het nu lijkt heb ik er niet ver naast gepist met 162uH.
De Excel gaat in het archief