@henry: mooie spoel. Maar misschien moet ik toch even zeggen dat de Q-factor van de spoel bij een eenkringer niet erg kritisch is. Het doel van de eenkringer is nou juist dat ie die slechte Q verbeterd, en dat lukt heel best tot aan Q-s van onder de 50
Nouja, er is wel een beetje voordeel, maar ik werk gewoon met simpele spoeletjes. Verder is het verschil tussen 160 en 200uH niet iets om je zorgen over te maken. Je mist maar een heel klein stukje van de band.
@fred: Nee, als er geen ruis is, dan moet je extra trappen audioversterking maken. Totdat het audiodeel zo gevoelig is dat het een klein beetje ruist. Dan zit je namelijk tegen het theroretisch maximum wat je kan halen. (in sommige gevallen bromt de detector nogal, en in dat geval kan je niet verder gaan dan tot de brom te erg wordt, maar meestal is ruis de limiet)
Dat is ook de truc achter een gevoelige ontvanger met slechts een ferrietantenne: 3-4 trappen audioversterking (10x spanningsversterking per stuk) om het signaal op koptelefoonniveau te krijgen, da's dus 60dB versterking! (in de praktijk waarschijnlijk iets minder)
Je hebt in iedere diode en weerstand een bepaalde hoeveelheid ruis zitten. De sterkte van die ruis is gewoon constant. Dus zodra een zender sterker is dan de ruis die alle componenten in de detector (en audioversterker) leveren, dan kan die zender ook uit de luidspreker getoverd worden. Is die zender zwaker dan alle ruis, dan zal je m NOOIT kunnen onderscheiden uit de ruis (hoogstens de draaggolf bij licht genereren, omdat die in verhouding erg sterk is).
De enige manier om de ruis tegen te gaan is dan het afkoelen van de ontvanger, tot een 100+ graden onder nul. Maar echt praktisch is dat niet, en zeker voor een eenkringertje is het de moeite totaal niet waard.
De ruis is afkomstig uit het 'random' bewegen van de elektronen door draden en weerstanden. Wil je er meer van weten, dan valt er vast wel wat te vinden op het internet. Veel meer weet ik er zelf ook niet echt van, al is de thermische fysica wel machtig interressant!
[Bericht gewijzigd door
(Z)weetvoetje
op zaterdag 24 februari 2007 09:51:33