Over "rechtuitontvanger" gesproken!

Dit topic is gesloten

probeer de antenne eens via de emitter in te koppelen...

Het komt bij dit schema waarschijnlijk erg nauw aan hoever je de regen-knop zet. Probeer m zoveel mogelijk op het randje te zetten, eventueel met een extra fijnregelings-potmeter.

Meet je wel AM-zenders op het randje van genereren? (de sterke hollandse zenders zouden toch op zn minst zo'n 10mV moeten doen. Met een goede antenne is een 0.5V ook heel normaal.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Na de kibbeling: De link tussen quantummechanica en relativiteitstheorie (zowel de algemene als de speciale) is natuurlijk kinderwerk. Ik heb echter ontdekt dat de tijd zelf gequantificeerd is (vermoedde ik op de middelbare school al wanneer ik weer eens te laat was). Dat betekent dus dat er tussen de Frithjof tijdsquanta nog ruimte is voor andere. Het probleem met de 6J6 was dat hij zich bij opdraaien op een andere serie tijdsquanta instelt dan bij terugknijpen. Achteraf dus heel eenvoudig. Gat voor ECC82 is gemaakt. Ik werk deze keer op een chassis'tje van een ex-converter omdat dat goed uitkomt, maar wat mij ook goed bevalt is een basis-frame van vierkante Alu staf 1 cm met M3 gaatjes erin getapt. Je kunt dan van Alu plaat of printplaat dekjes maken. Zo ben je van het omzetten af en het is opnieuw te gebruiken.

De Grote Hellehond Zelve.

6J6's die zwarte gaten creeeren waar spontaan ECC82's in verschijnen. Gewaagde theorie...

Hadden we nog maar die goede oude uniframe-chassis in de winkel :). Al zal dat spul waarschijnlijk wel duur zijn.

Maar doet ie het nou ook?

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

@(Z)weetvoetje: moet er nog links en rechts weer wat R's en C's aan plakken... Als ik een klein zwart bolletje op de werkbank zie verschijnen dat langzaam groter wordt, zal ik jullie nog even gauw waarschuwen. Ik heb nooit met Uniframe gewerkt, misschien ga ik een handeltje in Frithjofframe beginnen? In de laatste Scientific American staat een aardig artikeltje over Dark Energy, misschien kun jij je Q/I Mexicaan daarop laten draaien?

P.S. Hemelse goedheid, ik zie dat intussen Frithjofs Wunderhorn al op Google staat...

Op 22 februari 2007 10:52:52 schreef Frithjof Sterrenburg:
In de laatste Scientific American staat een aardig artikeltje over Dark Energy, misschien kun jij je Q/I Mexicaan daarop laten draaien?

Pff, daar zit niet genoeg vis voor in zee :'(

Ha! Ik bedacht nog iets: weet jij wel, beste
(Z)weetvoetje dat wij ouwe buizenknarren met de VACUUM-ENERGIE werken??!!

ja, jullie buizenfreaks stoppen inderdaad heel veel energie in jullie vacuum >:)

Nou? Die veredelde zandbrokjes, genaamd halfisolators, bestaan ook voor 99.99 % uit niks! En de electronen daar, zijn niet eens echt vrij, zoals in een buis. ;(

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op donderdag 22 februari 2007 17:33:28

pff, wat is vrij? Ze worden losgelaten in een enorm krachtveld, waar ze keihard tegen de arme anode aan te pletter slaan. Ik vind het wreed.

Henry S.

Moderator

Ahhhhh, verkouden :( Overgenomen van meneer Sterrenburg?
hopelijk kan ik het opbrengen om vanavond vlakspoelen te wikkelen.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Dan heb je tenminste wat plak om de wikkelingen vast te zetten :9~

Henry S.

Moderator

fred101

Golden Member

het is gelukt, mijn rechtuit ontvanger werkt. Wat een mooi geluid en wat is zo'n ding selectief. Absoluut geen ruis met de langdraad. (je zou dus ook kunnen zeggen dat hij zo doof is als een kwartel) maar als ik een zender vind dan is het ook haarzuiver af te stemmen en klinkt het vreselijk goed. Ik heb de microfoonversterker van het forum gemaakt met een 741. Als ik daar de lm386 achterzet begint de hele zaak rond te zingen en stopt pas als ik hem weer afzet. Maar als ik hem na de 741 de versterker instuur waar normaal mijn ipod op zit dan klinkt het super. Ik heb een printplaatkroonsteentje gebruikt waar ik spoelen in kan duwen en dan zit ik met 10uH op 3,940 MHz naar een chinees te luisteren en met 50-100uH ga ik de middengolf in. Hij doet niks naar de korte golf toe. Met een spoel van 1,5 uH zakt het hele signaal in en blijft het stil. Nu had ik Arrow opstaan en dat klonk beter dan de gewone AM radio/cd speler die ik heb staan.

Een tevreden Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Proficiat met de bevalling, Fred!

Dankzij de mindere selectiviteit van een eenkringer is de geluidskwaliteit beter.
In vroeger tijden werd door audiofielen dan ook meestal met een simpel eenkringertje of kristalontvangertje naar de middengolf geluisterd. Dan had je toch wel de volle 4.5kHz bandbreedte uit je speakers :)

tegenwoordig gaat de audiobandbreedte richting 6,2khz, maar wel scherpe filtering en compressie wat voor het schelle geluid zorgt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

@fred: hoe doof hij echt is merk je pas als je de audio maximaal gaat versterken. Dat is zover versterken totdat je flink ruis hoort. Want dan zit je op het maximum wat de detector aan kan. Je haalt op dit moment nog lang niet alles uit wat erin zit!

Arrow (675kHz) moet geen enkel probleem zijn voor zo'n ding. Ook de BBC (648kHz) niet (ik woon in zaltbommel vlak naast je, dus ik weet ongeveer welke zender je kan ontvangen :) ). Als het goed is ontvang je een wallonier op 621kHz. Ontvang je overdag tussen BBC en wallonier nog 2 zenders, dan is ie behoorlijk gevoelig. Ontvang je ook die duitser op 666kHz, dan mag je in je handjes knijpen, want dan werkt je eenkringer zelfs heel erg goed. Dat laatste heb ik alleen met een dubbelsuper voor elkaar gekregen, nooit met eenkringers.
Dit ging trouwens allemaal over een ferrietantenne. Met een grotere antenne zouden iets betere resultaten te behalen moeten zijn. Al is het richteffect van een ferrietantenne ook wel weer erg voordelig.
(dit zijn overigens altijd de zenders waar ik mijn ontvangers op test, maar waarschijnlijk doe jij dat anders...)

Om een zwakke zender te zoeken met zo'n eenkringer zet je m trouwens licht aan het genereren, zodat je interferentie hoort waar een zender zit. Dan kan je er een stuk meer uithalen.

Henry S.

Moderator

Dit is een handige referentie:
http://www.emwg.info/

Een lijst met alle LG/MG stations van Euro, Afrika en het Midden-Oosten.

Dus kom op met de lijstjes :)

En? Hoe is het met je spoelen en je verkoudheid?

Henry S.

Moderator

Ik ben nog steeds half, dat zal je morgen wel zien, en de eerste spoel ga ik zo maken.

Arggg, na veel werk een spoel gemaakt, kom ik vermoedelijk 40uH tekort. 162uH bij 60 windingen, het streven was 200uH.

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/MG-spoel1.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 24 februari 2007 00:29:08

fred101

Golden Member

@zweetvoetje
Zal eens proberen wat ik kan ontvangen, ik kan dat met mijn yaesu's vergelijken. Ruis is er compleet niet. Dus ik moet wat aan de biasing doen van de 2n2222 ?

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

@henry: mooie spoel. Maar misschien moet ik toch even zeggen dat de Q-factor van de spoel bij een eenkringer niet erg kritisch is. Het doel van de eenkringer is nou juist dat ie die slechte Q verbeterd, en dat lukt heel best tot aan Q-s van onder de 50 :)
Nouja, er is wel een beetje voordeel, maar ik werk gewoon met simpele spoeletjes. Verder is het verschil tussen 160 en 200uH niet iets om je zorgen over te maken. Je mist maar een heel klein stukje van de band.

@fred: Nee, als er geen ruis is, dan moet je extra trappen audioversterking maken. Totdat het audiodeel zo gevoelig is dat het een klein beetje ruist. Dan zit je namelijk tegen het theroretisch maximum wat je kan halen. (in sommige gevallen bromt de detector nogal, en in dat geval kan je niet verder gaan dan tot de brom te erg wordt, maar meestal is ruis de limiet)

Dat is ook de truc achter een gevoelige ontvanger met slechts een ferrietantenne: 3-4 trappen audioversterking (10x spanningsversterking per stuk) om het signaal op koptelefoonniveau te krijgen, da's dus 60dB versterking! (in de praktijk waarschijnlijk iets minder)
Je hebt in iedere diode en weerstand een bepaalde hoeveelheid ruis zitten. De sterkte van die ruis is gewoon constant. Dus zodra een zender sterker is dan de ruis die alle componenten in de detector (en audioversterker) leveren, dan kan die zender ook uit de luidspreker getoverd worden. Is die zender zwaker dan alle ruis, dan zal je m NOOIT kunnen onderscheiden uit de ruis (hoogstens de draaggolf bij licht genereren, omdat die in verhouding erg sterk is).

De enige manier om de ruis tegen te gaan is dan het afkoelen van de ontvanger, tot een 100+ graden onder nul. Maar echt praktisch is dat niet, en zeker voor een eenkringertje is het de moeite totaal niet waard.
De ruis is afkomstig uit het 'random' bewegen van de elektronen door draden en weerstanden. Wil je er meer van weten, dan valt er vast wel wat te vinden op het internet. Veel meer weet ik er zelf ook niet echt van, al is de thermische fysica wel machtig interressant!

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op zaterdag 24 februari 2007 09:51:33

fred101

Golden Member

Daar heb ik gister toeval op zitten zoeken omdat een F examen eis de formule Pn=kTB en die kende ik niet en toen kwam ik op thermische ruis en decibelen (ook zo'n zwart gat behalve dat ik weet dat het een verhouding aangeeft en logaritmisch is (of LN en dan heet het neper)

Dat brommen klopt. Als ik de LM386 achter de 741 zet dan begint hij als een gek te brommen. Draai ik alles teruf tot het stil is dan begint hij weer bij de eerste de beste sterke zender. Gisteren avond kon ik overigens een boel zenders horen. oa belgen. Ga proberen straks even echt te luisteren

Fred

@Henry S.: je kunt altoos een kerntje in het midden van die spoel plakken! De Q maakt in principe niks uit, je jaagt hem toch op tot "oneindig", het enige is dat je meer rondgaande versterking zou nodig hebben, maar die is er zat!

Dit topic is gesloten