Printlayout

Momenteel ben ik bezig met een cadeautje voor me zusje. Het zijn 2 ikea lampen in de vorm van een hart. Hierin zit een schakeling die 4 ledjes laat knipperen in een soort hartritme. Hier voor heb ik een schakeling bedacht, alleen deze werkt o.a. op netspanning waardoor ik aan jullie wil vragen of ik hier misschien wat dingen aan moet aanpassen voor de veiligheid.

http://www.uploadarchief.net/files/download/heartbeat_print.jpg
De printlayout
http://www.uploadarchief.net/files/download/heartbeat.jpg
Screenshot van povray om beetje te kijken hoe de print eruit komt te zien.

Henry S.

Moderator

Zo te zien is de afstand tussen de eilandjes van de primaire trafopinnen wat te klein. Kleinere of andere eilandjes.

Geef de zekeringhouder wat meer ruimte want daar moet een kapje overheen die net wat groter is dan de houder zelf.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

wat ik niet denk: dat ic's op 230V werken....>:)
en ik verwacht ook niet dat die kleine componenten op 230V werken
en ledjes op 230?
ik denk dat als die printplaat op 230 wekr moet je een hele dikke koperlaag nemen en/of versilveren/vertinnen

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Eagle vind het niet zo heel tof als ik die package probeer te editten.. Cannot change pad. Package is in use... Of zoeits iig. Maar ik heb die al uit mijn project gedonderd, en alles al afgesloten...

Mja dan moeten we het een en ander maar kopieren :P.

Zelfs als ik de lbr file kopieer en een andere naam geef kan ik niks editten.. :S ?

[Bericht gewijzigd door Mr GAmba op dinsdag 27 maart 2007 18:36:24

wanneer je die kroonsteen een beetje opzij te plaatsen en dan de zekeringhouder ernaast? dan heeft hij een beetje meer ruimte...

@henry: mogelijk harskern..?

[Bericht gewijzigd door MAH op dinsdag 27 maart 2007 18:38:39

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 27 maart 2007 18:32:06 schreef Mr GAmba:
Eagle vind het niet zo heel tof als ik die package probeer te editten.. Cannot change pad. Package is in use... Of zoeits iig. Maar ik heb die al uit mijn project gedonderd, en alles al afgesloten...

Mja dan moeten we het een en ander maar kopieren :P.

Zelfs als ik de lbr file kopieer en een andere naam geef kan ik niks editten.. :S ?

Eagle bedoeld dat de package al in een device gebruikt wordt. Dus bij elk device welk die package gebruikt, de package verwijderen, package aanpassen en saven, en bij al die devices de geupdate package gebruiken :)

Anoniem

@henry: ik rook niet nooit
en hij zegt dat alles op 230 werkt dus...
ik zie wel een gelijkrichter van 4 diode's volgens mij...

Henry S.

Moderator

Doe eens een cursus begrijpend lezen?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

lezen is ook een vak!

<<>>Hier voor heb ik een schakeling bedacht, alleen deze werkt o.a. op netspanning waardoor ik <<>>

de schakeling werkt op 230. dus er komt 230 de schakeling binnen. wanneer je kijkt gaat dat door een trafo en komt er dus laagspanning uit.
dus als je niks nuttigs te melden hebt post dan niet.

[OT]
hoe zit het eigelijk met die luxeon? opeens krijg ik geen antwoord op email..
[/OT]

@mr Gamba: heb je de trafotjes al? die willen nog wel eens in verschillende behuizingen zitten waardoor je weer rottig uitkomt op de print als je die geetst hebt.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Henry S.

Moderator

Posten ook >:)

Idd, goed uitkijken met de trafo's, vooral als de maat zo belangrijk is, ben daar zelf steeds goed mee weggekomen maar in het begin op haren en snaren. :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Trafotjes heb ik hier idd al liggen, is type ERA30/5

2 primaire wikkelingen van allebij 115 Volt, en 1 secundaire van 6 Volt 0,5 VA.

Ik maak wel gewoon een nieuwe package,.. dat backwards werken wil niet echt lukken geloof ik.. :S

http://www.uploadarchief.net/files/download/heartbeat_print2.jpg

Nieuwe package gemaakt.. minder werk dan een oude veranderen.. Ow en ook de zekering verplaatst.

[Bericht gewijzigd door Mr GAmba op dinsdag 27 maart 2007 20:56:31

Henry S.

Moderator

Die de connector een kusje geeft.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hugo Welther

Moderator

Op 27 maart 2007 20:23:54 schreef Henry S.:
Die de connector een kusje geeft.

En de pin afstand bij 230V moet 7,5mm zijn. Dit lijk een 5mm header.
Ben je gelijk die vreemde knik kwijt.

M.i. grondplane terug schuiven tot aan de diodes.
Trafo naar de rand verplaatsen.
Zekering dan naast de trafo.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Connector met 5mm steek is idd niet zo verstandig.

Ik zet btw de zekeringhouder ook vaak naast de trafo.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

5mm printklemmen zijn de enige die ik heb liggen... :(.

Draden rechtstreeks solderen is ook geen optie geloof ik... Hoe doen jullie dit meestal ? Gat boren en dan met van die AMP stekkertjes vastschroeven ?

http://www.uploadarchief.net/files/download/heartbeat_print3.jpg

Zoiets dus ?

[Bericht gewijzigd door Mr GAmba op dinsdag 27 maart 2007 20:56:08

Op 27 maart 2007 18:39:26 schreef Wouter Sijm:
[...]

Eagle bedoeld dat de package al in een device gebruikt wordt. Dus bij elk device welk die package gebruikt, de package verwijderen, package aanpassen en saven, en bij al die devices de geupdate package gebruiken :)

Het is toch eenvoudiger de package van de desbetreffende
transfo te openen (library) , de shape (=vorm van de eilandjes) daar aan te passen (veranderen)
en dan update all te doen.....en klaar...

Fighting the World every single day. Fighting the World for the right to play. Heavy Metal in my brain. I'm fightin for Metal cause it's here to stay.

5 mm geeft toch geen problemen bij 230V (doorslagspanning is ca 1kV per mm?). Zelf heb ik ze ook gebruikt voor een dergelijke toepassing. Secuur vastzetten en op trek ontlasten.
Moet zo wel goedkomen lijkt me. Kapje over de zekering hoeft mi alleen als je de printplaat niet inpakt in een behuizing, maar dan zul je ook die kroonsteen aanraakveiig moeten krijgen.

wanneer je nog wat minder 220volt spoor wilt kan je de trafo ook nog zo draaien dat de laagspanningskant naar de buitenkant van de print komt. niet dat het veel uitmaakt...
je kan ook grotere printklemmen halen. of meteen de draadjes in de print solderen en eventueel nog een kroonsteentje ertussen knopen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Dat er wat langere 230 sporen over de print lopen heb ik niet zoveel problemen mee.

Het gaat mij meer om de bevestiging van de 230 draden. Solderen is not done voor zover ik heb begrepen. ( mechanische belasting ).

Het geheel wordt met afstandsbusjes op een stuk trespa geschroefd, en daar wordt ook een trekontlasting aan bevestigd. Dit geheel komt dan in de lamp te zitten.

Ik zou toch nog wat meer scheiding maken tussen de zekering en de ground plane, 5mm klinkt leuk als je gebruik gaat maken van een soldeermasker.
Bij het zelf etsen van de print ontbreekt deze en dan is het niet ondenkelijk dat vervuiling van de print alsnog voor een doorslag kan gaan zorgen.
Je zou dit makkelijk kunnen doen door de zekeringhouder iets naar links te verplaatsen.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 27 maart 2007 21:24:05 schreef Xenobinol:
Ik zou toch nog wat meer scheiding maken tussen de zekering en de ground plane, 5mm klinkt leuk als je gebruik gaat maken van een soldeermasker.
Bij het zelf etsen van de print ontbreekt deze en dan is het niet ondenkelijk dat vervuiling van de print alsnog voor een doorslag kan gaan zorgen.
Je zou dit makkelijk kunnen doen door de zekeringhouder iets naar links te verplaatsen.

Consider it done ;)

Die 5mm steek voor die kreunsteun is daar nog niet zo'n probleem. Probleem wordt dat je eilandjes zo klein worden om het spul fatsoenlijk vast te zetten (of je haalt je minimale afstand tussen die dingen niet). Lijkt zoals je het nu hebt opgelost.

Wat mij nog niet aan staat is dat je bevestigingsgaten aan de primaire kant wel dicht bij de 230V zitten. Net als de zekering bij je groundplane. Naar mijn persoonlijke smaak wat *te* dicht.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
free_electron

Silicon Member

ga je die luxeons rechtstreeks vanuit die bc547 sturen ? ik denk dat daar ene dikke transistor tussen moet ....

door die luxeons zal vele meer stroom lopen dan dat die bc547 kan trekken ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Hoi, al die 230VAC problemen altijd?
Als de print gesoldeerd is een dubbele laag plastic-spray erover.
Maar die MR.?? vraagt heel iets anders waarop nog geen reaktie (hiezo goed lezen??????).
Nee, als er iets op je lichaam wordt aangesloten mag dit zo al helemaal niet.
Toch minstens 'Hospital Grade' uitvoeren.
Dus pak een batterijtje als voeding !