Display unit voor ATAG HR-zonnegascombi, welk serieel signaal?

Henry S.

Moderator

Die 73 verschil is wel heel toevallig...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ja, precies. Maar het is al opgelost :)
Het lag niet aan het serieele signaal maar aan de ijking van het systeem, de ijkwaarden stonden 'enigzins' afwijkend :+ heb dus de ijkprocedure gedaan.
Krijg nu keurige temp-waarden binnen :D
Het systeem werkt met 2 stuks PT100, 1 in de collector en 1 onderin de boiler. Er loopt een lang stuk tweelingsnoer naar de collector en om de weerstand van de draad te compenseren wordt er eenmalig geijkt.

Nu aan de gang met een picje.

Nog wel een probleempje, de S-aansluiting is vermoedelijk voor de druktoets. Meting op de aansluiting geeft praktisch nul Volt. Heb er een 4,9 Volt op gezet via een weerstand van 100k. De pin wordt netjes hoog maar er gebeurt niks. Dus geen idee hoe het met die ´i´ druktoets zit.

Shiptronic

Overleden

als je die pen ook aan je hyperterminal (o.i.d) legt kun je zien wat er naar de ketel toe verstuurd word?

anders even de scoop eraan hangen?

kan me voorstellen dat voor elke waarde die is op te vragen , voor af een code verzonden word wele waarde moet worden opgehaald en moet worden wergegeven.

daarna word het nog leuker , wat kun je er nog meer uit halen dan wat standaard vertoon word .

kan me voorstellen dat er veel meer (verborgen) functies inzitten

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 25 april 2007 20:12:52

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja, zat ik ook al even over te denken, misschien moet er een code naar toe gestuurd. Nu je ´t zo zegt, dat zou best eens ´t geval kunnen zijn.
Het probleem is dat als men op de i/knop van de display unit drukt, die code verzonden wordt vanuit de displayunit naar de ketel.
En zo´n displayunit heb ik niet, die wil ik nu juist gaan maken. Als m´n buurman er zo een had kon ik er misschien even aan meten maarja....

Shiptronic

Overleden

als ik het zo lees , je krijgt dus nu alle waarden toegestuurd zonder dat je op de knop drukt?

dan word de data gewwon achter elkaar verstuurd, het display vist het eruit.

de knop I scrolt dus alleen door het menu in het display maar verstuurd blijkbaar niets naar de ketel?

mischien is die ingang allen voor update's of om instellingne te wijzigen

eentje kopen en terug brengen met de booschap, voldoet niet aan mijn verwachtingen ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 25 april 2007 20:45:08

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

:D

Nee, ik druk op de selecttoets in de ketel, en bij elke druk op de knop verschijnt er een nieuwe info-regel.

Dus als ik niets doe wordt er steeds dezelfde inforegel verstuurd en dat is wel jammer. Dus zou ik steeds eerst de ketel moeten openhalen en op de selecttoets drukken om andere info op m'n display te krijgen :+

Shiptronic

Overleden

aha de select knop opm de ketel zelf, dat hed ik even gemist.

ik zou zeggen gewoon proberen?

gezien de data die er uit komt is het protocolvrij simpel

ik zou gewoon eens 1 t/m 9 en a t/m z versturen en kijken wat er terug komt

spatie word bij dit soort protocollen ook nog wel eens gebruikt

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@Mod: verzoek om titlechange: Display unit voor ATAG HR-zonnegascombi, welk serieel signaal?
Het lijkt me dat dat de lading beter dekt..

Dit project heeft een tijdje stilgestaan, maar ben nu weer met frisse moed bezig.
Het is me niet gelukt uit te vissen welke commando's ik naar de ketel moet sturen om een andere/volgende regel met informatie te verkrijgen.

Dit heb ik even laten liggen in de hoop dat er nog iemand met info komt.
Desnoods moet er een 'slordige' oplossing komen; een pulsgevertje parallel aan de selectknop in de ketel maken die continu pulsjes geeft :+

De inforegels die vanuit de ketel worden verzonden heb ik middels een oude PC met het progje 'Docklight' ontvangen:
(9600 baud, 8 bits, no parity, 1 stopbit, elke ''zending' bestaat uit 20 characters).

code:


Luigjes Delta-T <CR>
(na druk op selectknop)
Col: 34 Boi: 65 <CR>
(na druk op selectknop)
PMP:UIT         <CR>
(na druk op selectknop)
78-YCOL 80-YBOI <CR>
(na druk op selectknop)
PMP: 00548 UREN <CR>
(na druk op selectknop)
Luigjes Delta-T <CR>
enz.

Heeft iemand een idee welke codes ik nog zou kunnen proberen uit te zenden zodat de ketel de volgende inforegel verstuurt?
1 tm 9 en a t/m z doen niks.

Inmiddels heb ik een behuizing gekocht, en een passende printplaat ontworpen.
Om het EA-DOGM display aan de praat te krijgen (ASM) heeft de nodige hoofdbrekens gekost, maar er is inmiddels beeld::P
http://www.uploadarchief.net/files/download/pcb%20sunboiler1.gif

http://www.uploadarchief.net/files/download/pcb%20sunboiler2.gif
Sporenzijde met wat smd-spul en een PIC16F913.
De 4 polige connector is voor de verbinding met de ketel (5V voeding + communicatie).
De 5 polige is de ICSP-connector.
Er is nog plaats voor een druktoets op de print.

Nu de PIC-UART aan de praat zien te krijgen!
wordt vervolgd.

fripster

Golden Member

Ik heb ondertussen wat gespeeld met een 16F628A uart en deze in ASM aan de praat. interesse? mailen!

fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Kijk aan,..daar krijg je toch gewoon een 'warm' CO-gevoel van ;)
Fripster, je hebt mail!

@fripster: dat is een mooi gestructureerd progje, met duidelijke inforegels erbij. Dank :)

Even een update:

De Ketel werkt met een positief signaal en dat bleek de PIC-UART niet te pic-ken.
Er moest dus een 'TUN' in de signaallijn tussen gefrommeld worden om het signaal te inverteren :r.

Inmiddels is er een feilloze ontvangst van de data. De PIC16F913 zet het nu allemaal ook keurig op 't display.

Na lang gezoek bleek dat er dus geen data naar de ketel gestuurd kan worden. De S-ingang is dus toch een Switch-ingang. Door de lijn kort hoog te maken wordt de volgende dataregel verzonden.

Kortom, een geslaagd project :)
Iedereen bedankt voor de input!

Shiptronic

Overleden

komt de gehele schakeling + software ook online , er zijn er mischien wel meer die het leuk vinden om hier mee te spelen

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fripster

Golden Member

@zonnepaneeltje: bedankt voor de pluim! erg leuk dat een ander mijn code kan lezen. heb ik toch nog iets geleerd op school ;-)

fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

@ Shiptronic: ja, ik zal het online zetten, hier het schema alvast.
@fripster: Je hebt op school beter opgelet dan ik, ik maak er een zooitje van vergeleken bij jou ;)

EDIT : schema in jpg-opmaak :P

http://www.uploadarchief.net/files/download/displayunit100px.jpg

Software:Sunb1.asm

Edit3:PCB layout (UB9freeware)

Edit2: Nu is ie eindelijk helemaal af, en hangt gebroederlijk naast de kamerthermostaat.

http://www.uploadarchief.net/files/download/displayunit.jpg

Op 4 oktober 2007 21:07:51 schreef Zonnepaneeltje:
@ Shiptronic: ja, ik zal het online zetten, hier het schema alvast.

Kan je ergens eentje van betere kwaliteit plaatsen?
Dit figuurtje heeft namelijk net te weinig pixels om het leesbaar te maken.

Dat heb je mooi gemaakt zeg!

Ik kwam hier via Google terecht en ben geen electronicus, maar heb wel zelf een Atag Q-solar ketel met zonnecollector geplaatst.
Deze heeft de mogelijkheid om alle mogelijke temperaturen, draaiuren van de pompjes en branderuren voor tapwater of CV, en foutmeldingen op een keteldisplay uit te lezen.
Dus Atag heeft het nu allemaal ingebouwd.
Op de Brain-Q is de keteltemperatuur, boilertemperatur, modulatiewaarde, en waterdruk af te lezen.
Er is ook een module te koop om alles via ethernet uit te lezen, maar dat is me net even te kostbaar.

Heb ik wat vraagjes aan de Atag Q-solar bezitters:

- Is het normaal dat er condens optreed in de collector?
Er is bij mijn installatie condens te zien op de
onderkant van de ruiten.
Soms is wel de helft van de 4,23m2 beslagen.
- Wat is een normale waarde voor het
temperatuurverschil tussen de ingaand en uitgaande
leiding van de collector?

(Excuses voor het off-topic zijn).

@peterrrrrr :de delta t tussen boiler en collector moet 10 graden zijn voordat de collectorpomp gaat draaien, deze stopt bij 2 graden verschil.

de display unit zal volgens mij niet op de q-solar werken, omdat de buscommunicatie in de blauwe engel 2/atag q via i2c verloopt..

op de 'control tower' zit inderdaad een display en een aantal knoppen, welke met een lintkabeltje op een 14 (2*7) polige connector zitten; dus de knoppen zitten direct op de besturingsprint van de ketel aangesloten

de uitlezing van de verschillende temperatuur sensors en draaiuren etc. gaat via een code 123 (mode toets indrukken tot er 'code'verschijnt, op 123 zetten en dan store drukken, dan mode drukken tot er info in het display komt) waarna met de step knop diverse waardes uit te lezen zijn.
als je door stept tot 200 komt de temperatuursensor t6 in beeld; en 201 is de collector sensor t7.
bedraagt de temperatuur tussen deze 2 meer dan 9 graden (10 graden dus)dan gaat de pomp draaien..

de sensors t6 en t7 zijn pt100 sensors. deze kan je dus ijken.
t6 en t7 zijn via een kroonsteen(1 rood paar en 1 groen paar) onder de ketel met de sturing verbonden, als je de sensor loshaalt, en er een 100 ohm weerstand aan hangt moet de ketel deze als 0 graden aangeven (via info uitlezen)

nu mijn vraag: kan je op een simpele manier i2c waardes uitlezen??? volgens atag niet; maar volgens mij zijn ze bang dat mensen meer willen dan alleen temperatuur uitlezen...(ketel-instellingen aanpassen etc.)

het mooiste was een usb koppeling oid, zodat je de temperatuurswaardes over de dag kan loggen.

enig idee?

Op mijn HR zonnegascombi ketel zit inderdaad ook de control tower met display en lintkabel zoals jij beschrijft, maar als ik de mode-knop ingedrukt houd komt er geen 'code' te staan. Wel kan ik met behulp van de mode toets enkele sensorwaarden en instellingen bekijken/veranderen.
Het werkt dus blijkbaar net weer anders maar mijn ketel is ook al een jaar of 10 oud. Het hele zonne-regel-gebeuren zit ook op een apart printje..

De microcontroller die ik gebruikt heb in mijn displayunit kan ook I2C zenden en ontvangen.
In theorie zou je op een soortgelijke wijze jouw ketelinfo moeten kunnen ontvangen en bijvoorbeeld naar een pc sturen of op een displaytje laten zien :).

@ Peterr: Kijk de kitranden eens na van je collector!
Ik had ook condensvorming, de kitranden hadden losgelaten.
ATAG wilde hier niets aan doen :(
Heb toen zelf de collector opnieuw afgekit met ATAG-siliconenkit die ik voor 17 euri kon kopen..
Heb 1 kant met gewone siliconenkit van de bouwmarkt gedaan, eens kijken of die 'speciale'ATAG-kit echt zo bijzonder is.:P

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op donderdag 25 oktober 2007 16:36:27 (22%)

@neel: als ik het goed heb zit er op jou besturingsprint een 'brain interface'.
deze zet (volgens mij) rs232 om in rs485, om een bus-thermostaat over 2 draads communicatie(half duplex) mogelijk te maken (en de communicatie tussen meerdere ketels mogelijk te maken-->cascaderegeling).
atag heeft deze brain interface later op de besturingsprint ingebakken, zodat de externe interface niet meer nodig is.
rond 2002 is de atag brain thermostaat van rs485 naar i2c interface veranderd.(wijsheid uit diverse gebruikers,en storingshandleidingen)

de delta-t regeling is inderdaad een apart printje, deze zit bij mij (blauwe engel 2) via dezelfde lintkabel die ook het display aan de besturingsprint koppelt.
wat mij wel opvalt is dat er 2 ledjes op deze regeling zitten die als je via info de waardes van de regeling uitleest veel zwakker gaan branden.. mischien een reden waarom atag niet wil dat er constant info opgevraagd wordt?

de besturingsprint is work in progress.. bijvoorbeeld de atag enigma heeft naast de x8 connector(waar de lintkabel op zit) een 4 polige x12 connector om een geheugenmodule in te steken, deze x12 aansluiting is op mijn print ook aanwezig echter zonder connector (volgens mij ook een i2c aansluiting)
de printsporen voor de brain interface zitten ook nog steeds op de huidige besturingsprinten...

maar goed : mijn display op de control tower heeft een philips saa1064 led driver interface, deze heeft op pennen 23, en 24 de scl en sda aansluitingen.
deze zijn te herleiden naar de lintkabel, op mijn besturingsprint zitten 2 14-polige aansluitingen (x8 en x8a) deze zijn volgens mij identiek.
kan ik hier een i2c interface naar usb aanhangen en dan hier informatie opvragen of is dit te kort door de bocht..
en met welke software zou ik dit kunnen loggen
(ben geen it-man/printplaatbakker, heb wel een (redelijk) gezond boeren-verstand...)

@peter: dat wordt dan klauteren op het dak ben ik bang, beter niet rond 5 december(ivm zwarte pakjesdragers en witte paarden)
de helft van je 4,23 collector??; de collector heeft toch 3 glasdelen?

kan ik hier een i2c interface naar usb aanhangen en dan hier informatie opvragen of is dit te kort door de bocht..

Je zou eerst eens de skoop eraan kunnen hangen en kijken of het 'echte' I2C is.
I2C werkt met open collector transistors en pull-up weerstandjes. Nou ja, daar kan je genoeg over vinden op Wikipedia ofzo.
Ben daar niet zo in thuis, maar ik dacht dat er onder Linux een progje was waarmee je I2C kunt uitlezen?
Misschien weet iemand dat?

de interface voor het display is i2c;
de atag brain thermostaat heeft 2 aansluitingen a en b, als je deze verkeert aansluit heb je geen buscommunicatie;
voeding van thermostaat via buslijn;
op de thermostaat-print gaat de bus via 2 smd weerstandjes (4r7) direct in een 8 pins max462 c5a smd ic-tje welke volgens google een i2c ic is(ook op elke printspoor een condensator aangesloten)
ik heb (nog) niets gevonden waar ik uit kan halen dat het een onechte i2c bus is

verder heb ik ergens gelezen dat het kloksignaal op 100mhz zit, en alleen met een hele goede(lees dure) het mogelijk is om de veranderingen te bekijken(trigger op de flank van het kloksignaal als deze richting nul gaat, oid)

Jongens (fripster/zonnepaneeltje) dit is pas forum samenwerking en dus ook een pluim waard.
Ik heb ook een zonneboiler en zou het een uitdaging vinden om een eigen stuurprint te ontwerpen zodat je meer gegevens kunt verwerken aantal liters of besparing enz.
De boiler besturing is te eenvoudig en je kunt er veel te weinig mee, alle sugesties zijn dus ook welkom.

Ps:
Heb je al wat meer online gezet zonnepaneeltje bv printsheet want ik wil dit natuurlijk ook zelf maken.

Mvg
chico

heb wat gespit op i2c, en het blijkt dat dit ook wel smbus wordt genoemd.
de smbus is ietsje strikter met zijn specificaties dan i2c, maar zijn in principe uitwisselbaar.

nou is het geval dat ongeveer iedereen die dit leest een smbus interface heeft; namenlijk op het moederbord.

linkje met uitleg:
http://www.madhacker.org/mbmfansensors.htm

zou het simpel bekeken niet mogelijk zijn om de fanbus aan de ketel te hangen?(al dan niet met galvanische scheiding?)
of is dit heel erg haaks door de bocht?(vast)

mischien is dit iets:
http://www.diolan.com/i2c/u2c12.html

@Chico: PCB-layout toegevoegd.

Die delta-T schakeling is inderdaad nogal simplistisch. Lijkt me interessant om daar een eigen versie voor te maken. Start daar dan een nieuw, eigen topic over want het is iets heel anders als de displayunit.

@Ronka: Je weet zeker dat het een I2C-chip is, dus dan moet je er ook mee kunnen communiceren door er een I2C-chip aan te hangen. Lijkt me niet kort-door-de-bocht.
'T is alleen wel de kunst om de codes uit te vissen...
Misschien ook een eigen topic starten?