Waar/hoe snel prototype PCB laten maken?

Een echte PCB designer route met de hand

Ik heb Eagle professional, maar dan zonder de autorouter. Scheelt geld en ik gebruik um toch niet.

Bier zonder alcohol is als een beha aan een waslijn: het beste is er uit!

En hoe weet je dan dat er onderaan die TQN er eventueel
een soldeer kortsluiting is tussen 2 pinnen, of gebeurt dit normaal niet ?

beetje gek

op mijn werk kennen we alleen maar deadlines.

ik ben niet anders gewent om er mee te werken, heerlijk is dat. je weet tenminste wanneer je "het" moment kan ver(w)achten >:)

maar een project op een school is mijn inziens bedoelt om mensen projectmatig te leren werken, dat technische gedeelte is nog geen eens zo belangrijk. als je planning en idee maar klopt.

maarja, luie studenten he :)

IF you can't convince them, then confuse them!

Net offertes gehad (PCB + bestukking):

Stuksprijzen

Aantal: 2 stuks
Leadtime: 11 werkdagen
Prijs/stuk: 629,66 EUR

Aantal: 3 stuks
Leadtime: 11 werkdagen
Prijs/stuk: 471,92 EUR

Aantal: 4 stuks
Leadtime: 11 werkdagen
Prijs/stuk: 397,84 EUR

Eenmalige kosten

PCB cost: 216,32 EUR
Stencil: 298 EUR

Eens benieuwd wat de staf hiervan zal zeggen.. Da's rond de 2000€ voor 4 boardjes waarvan we nog niet zeker zijn dat ze gaan werken..

High met Henk

Special Member

bel vermeulen nou es?

ik had laatst 5 protoprintej ook met een TQFP 64 en een SODIMM connector (144 pinnen op 0,5 mm, dus gelijke pitch aan die TQFP)

Was wel maar 2 lagen.

was 190 euro kwijt eenmalig opstartkosten (incl elektrisch testen!!!).
En ongeveer 50 euro per bordje. totaal kwam ik rond de 500 euro uit en klaar in 5 werkdagen...

4 lagen scheelt nogal, dus zal voor jou behoorlijk duurder zijn, maar 2000 euro... Poei is nogal geen geld voor iets wat waarsch niet gaat werken...

Luie studenten PUH!!! jammer van uw geld Christophe, maaremmm het is wel de insteek van vandaag de dag.

Ik mocht met mijn stage opdracht ook een project doen en de definitieve opdracht kwam vrij laat binnen. We hadden minder dan 20 dagen om alles te configureren en te realiseren. Toen moest alles in 1 dag opgebouwd worden. Ben tot 2.00 doorgegaan, mocht van baas naar huis, maar je bent toch met zijn allen begonnen? Dan maak je ook met zijn allen af. Dan maar wat langer doorgaan!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Europrint.be is erg goedkoop met printplaten

Henry S.

Moderator

Zonde van je geld, laat ze maar een andere layout maken, dit is geen porum.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
free_electron

Silicon Member

Op 26 april 2007 18:07:33 schreef Nico.c:
Europrint.be is erg goedkoop met printplaten

jep maar echte quickturns zal probleem geven.
bel Vermeulen maar op. ( en doe Karin Verhappen de groeten van mij )

dit qfn solderen : zorg dat de pads ene millimeter of 2 langer zijn dan de verpakking.

vertin die padjes.
dan een heel klein beejte soldeerpasta op de centerpad doen. en een beetje flux op de padjes die je net vertind hebt.

chippie erop , vasthouden met een potlood ( aandrukken naar beneden ) en de warmelucht blazer erop.

nog iet : laat ze er aub voor zorgen dat de vias toegeschilderd zijn ( soldermask override forceren )

als die gasten geen cracks zijn in t solderen ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

VPS had ik deze morgen al offertes; dat was zo'n kleine 500€ voor 3 of 4 boardjes te laten maken op 5 wd. Dat is toch al 'n stuk goedkoper.

Ja wij hebben hier dus geen heteluchtblazer hé, ofwel moet ik voor dat 1 component naar ons assembly house rijden..

Ja die hebben dus 0.0 ervaring met SMD solderen.. De enige die dat echt goed kan bij ons ben ik ( 1 jaar bij Jabil gewerkt als storingzoeker).

F_E is er veel kans dat die switcher niet gaat werken met een slechte layout? Heb al zitten denken om dr gewoon ne 7805 te zetten.. Misschien was 't project toch wa zwaar? Zeker met da laadcircuit en die voeding.

Anyway wil ik morgen alles versturen.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
High met Henk

Special Member

@christophe:

als je ze op gaat halen in aarle-rixtel kun je ook ff bij mij langs rijden. Ik monteer die TQFP 64 dan wel ff met het handje. Zit op minder dan 10 km afstand....

Doe dat gewoon met een LR21 bout, tapse smalle punt eraan (dus niet eens een naaldpunt!), Het enige is... Ik gebruik altijd loodhoudende tin: een LR21 kan niet overweg met loodvrij.

En ik mag dat, want ik zit in automotive. Pas 2009 :D

maaremmm, 't is toch een proto dus dat zal het neit uitmaken...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
klein is fijn

Moderator

Op 26 april 2007 09:55:54 schreef Christophe@WORK:
'k Heb trouwens offertes aangevraagd voor de PCB's op 5 dagen = kleine 500€. voor zo'n 4 stuks

Leuk bedragje voor zulke gammele bordjes. Lijkt me een beetje onzinnig om het te laten maken, want werken zal het toch amper.

Wie betaalt zo'n geintje eigenlijk? School of bedrijf? In geval van bedrijf zou ik die gasten even hard de deur uit trappen.

High met Henk

Special Member

hmm KIF ik heb behoorlijk wat proto's in gang gekregen met draadjes....

't zal idd niet altijd even stabiel zijn, maar het is een proto en ze moeten leren. Normaliter bedrijf wat betaald zou ik zeggen. Als ik mijn printontwerpen van jaar terug zie, ga ik ook lachen en me eigenlijk DIEP schamen...

'k heb hier mijn 1e print nog WHAAAAAAAAAAAAAA die houd ik goed verborgen....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
klein is fijn

Moderator

Op 26 april 2007 20:52:53 schreef High met Henk:
hmm KIF ik heb behoorlijk wat proto's in gang gekregen met draadjes....

Das prima, maar niet voor een eindwerk.. Als je tijdens je verdedeging aankomt met een print die met draadjes in elkaar is gezet, forget it. Dan boeit het waarschijnlijk geeneens meer of de boel werkt. Je heb zoveel jaar gehad om het te leren, als je het dan nog niet kent tijdens je eindwerk, pech.

Als ik mijn printontwerpen van jaar terug zie, ga ik ook lachen en me eigenlijk DIEP schamen...

Tuurlijk, printen worden steeds mooier naarmate je meer ervaring hebt. En tuurlijk waren je eerste printen niet om aan te zien. Dat is bij de meesten van ons zo gegaan. Je zou mijn eerste SMD print eens moeten zien..

Maar ieder printje wordt beter en mooier naarmate je meer ervaring krijgt. En na een paar jaar lever je wel wat beters af dan dit hierboven..

Bedrijven willen winst maken, dat zal later ook zo gebeuren als ze een baan hebben. Nu is 500 euro bijna kleingeld voor een groot bedrijf, maar geld blijft geld. En maak er vast maar 1000 euro van, want dit zal zeker nog eens overmoeten.
Wordt steeds minder kleingeld zo..

Heteluchtblazer = verfstripper
Zeer handig stuk gereedschap om componenten netjes van de print te krijgen en ik steek er ook de BBQ mee aan :-) Eigenlijk onmisbaar voor de elektronicus.

High met Henk

Special Member

KIF, ik wil niet afgeven, maar AL mijn proto's zitten nog steeds met draadjes aan elkaar. Als je een PCB ontwerp kunt laten zien waarin die wijzigingend oorgevoerd zijn MET een onderbouwing waarom dat dan wel werkt..

bij ons, toen ik afstudeerde, is er zelden iemand afgestudeerd met een volledig werkend en netjes produkt. STerker nog. Bij mijn eigen project was er maar de helft af. Ik had echter wel ALLE PCB layouts af zonder draden (ook van het deel wat niet eens gemaakt was). + een beschrijving van alle software (ook het deel wat nog geschreven moest worden voor hetgeen nog neit gemaakt was) en de reden dat ik maar liefst 3 maanden vertraging had gehad in een project van een half jaar!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
klein is fijn

Moderator

Op 26 april 2007 21:06:40 schreef Nico.c:
Eigenlijk onmisbaar voor de elektronicus

die de boel wil opblazen.. Als je je chips aan gort wilt, pak dan een verfbrander.

Op 26 april 2007 21:08:36 schreef High met Henk:
KIF, ik wil niet afgeven, maar AL mijn proto's zitten nog steeds met draadjes aan elkaar. Als je een PCB ontwerp kunt laten zien waarin die wijzigingend oorgevoerd zijn MET een onderbouwing waarom dat dan wel werkt..

Oke, draadjes toegestaan. Al vind ik het zwaar ondermaats voor zo'n print, dit hele ding kan makkelijk dubbelzijdig en een stuk mooier. Bij dit ding kan je beter gaan onderbouwen waarom het niet werkt, ben je langer bezig.

bij ons, toen ik afstudeerde, is er zelden iemand afgestudeerd met een volledig werkend en netjes produkt. STerker nog. Bij mijn eigen project was er maar de helft af. Ik had echter wel ALLE PCB layouts af zonder draden (ook van het deel wat niet eens gemaakt was). + een beschrijving van alle software (ook het deel wat nog geschreven moest worden voor hetgeen nog neit gemaakt was) en de reden dat ik maar liefst 3 maanden vertraging had gehad in een project van een half jaar!!

Een niet af product is ook helemaal niet erg. Hoofddoel van de stage is werkervaring opdoen en wat leren. Daarnaast is het leuk als je je project afgerond krijgt. Niet zelden is een stageopdracht een deel van een groter geheel, dan heb je helemaal amper resultaat om te showen en zal je toch echt moeten laten zien wat je gedaan hebt tijdens je stage.
Daarom vind ik het ook zo vaag dat het opeens snel snel af moet. Ze denken zeker dat ze goed zitten als ze met een werkend product aankomen, dat ze niet hoeven te verantwoorden wat ze tijdens de rest van de stage hebben gedaan.

High met Henk

Special Member

ik ga het idd met je eens zijn dat het hier lijkt alsof er weinig wekr aan besteed is.

Ik ga het ook emt je eens zijn dat hier een dual layer MEER dan voldoende had moeten zijn.

4 layer is echt EXTREME overkill.....

mijn printje bevat dus een SODIMM connector + module die net zo hoog is als de print. Enige wateronder nog past is een connector (header dual row)

Daarnaast bevat hij voedingsdeel, adress buffers + drivers, Max232, Ethernet IC (tqfp64), en nog 2 logische chippies en een ethernet trafo+ rest van meuk (waaronder HV C's)

dat op een dual layer van 13 x 6 ongeveer... en het kan nog krapper, maar heb de voeding ruim opgezet

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 26 april 2007 21:21:09

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 26 april 2007 20:22:18 schreef High met Henk:
@christophe:

als je ze op gaat halen in aarle-rixtel kun je ook ff bij mij langs rijden. Ik monteer die TQFP 64 dan wel ff met het handje. Zit op minder dan 10 km afstand....

Doe dat gewoon met een LR21 bout, tapse smalle punt eraan (dus niet eens een naaldpunt!), Het enige is... Ik gebruik altijd loodhoudende tin: een LR21 kan niet overweg met loodvrij.

En ik mag dat, want ik zit in automotive. Pas 2009 :D

maaremmm, 't is toch een proto dus dat zal het neit uitmaken...

wij zitten in België. Die PIC solderen is niks, 't is die 4X4 QFN die zal lastig worden, ttz onmogelijk met de hand..

Nuja we zien morgen wel weer..

free_electron

Silicon Member

ach , tis net over de grens. baan naar eindhoven ,eenmaal de gebouwen van philips in eindhoven gepasseerd ist nog een goeie 15 kilomter dacht ik.

enfin. alle 'miserie' terzijde die die gasten veroorzaken...

hebben die dat spul al eens gebreadboard ? of moeten ze die pic code en de rest nog ontwikkelen eenmaal ze de borden hebben ? met die 2 weken die ze hebben vrees ik anders dat dat een mooi rond 1-digit getal gaat worden net hoog genoeg om een logisch 'laag' niveau te maken ...

ik hoop dat jouw bedrijf daa rniet al zijn spaargeld op ingezet heeft , want het wordt een 'bellyflop' van jewelste.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
High met Henk

Special Member

hmm, ik wil niet moeilijk doen,, maar die QFN lijkt me ook niet zo'n probleem met het handje....

Ik had voor die TQFP per ongeluk de shape van een QFP64 gepakt... Heb ik een kleine adapter printje moeten maken van QFP naar TQFP en dan met via's aan de zijkant die afgefreesd waren (dank u VPS voor het idee!)

Die hebben we keurig zo op de QFP footprint kunnen zetten door de via's aan de zijkant waar ze opengefreesd waren aan te solderen....

dit is ongeveer hetzelfde idee.

pitch is iets kleiner, maar nog PRIMA met het handje te zetten. mijn pitch was 0.8 die van u 0.5, maar die 0.8 was wel met goede tin goed te doen. Dit zal IETs meer moeite kosten. Reken niet echt op problemen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ok we laten 2 stuks maken.. printen dan hier 16 mei.
17 en 18 mei feestdag en 22 mei verdediging.
Mja laat dit een les zijn vr volgende eindwerken denk ik maar, mss iets eenvoudiger en beter plannen. Ik post later hier wel eens de schema's.

@F_E> ze hebben toch al een stuk 'gebreadboard'. Dus een stuk PIC software code is al ontwikkeld.

[Bericht gewijzigd door Tech_Makes_Sense op vrijdag 27 april 2007 10:47:14

gebreadboard met een TQFN64:P.... dat moet dan toch wel via een adapterbordje gebeurt zijn?

als je dan toch je geld kwijt wilt. Ik route dat board wel in een dag of 2 zodat het er nog fatsoenlijk uitziet. en nee ik ben geen professioneel router ofzo. Maar dit vind ik echt zonde van het geld....

excuses voor de negatieve ondertoon...

High met Henk

Special Member

ga je ze die QFN ook zelf laten solderen Chritophe?

16 mei daar.. HMM ik VOORZIE ellende.

een verdediging waarbij je een proto hebt die niet werkt en je weet niet waarom....

Ik zou niet blij worden.... eindscore zou je idd digitaal weer kunnen geven dan.

Je moet iets maken waarvan je WEET wat het doet of niet doet en dan wel waarom. Deze gasten gaan aannames doen als ze het uberhaupt al in elkaar krijgen...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 27 april 2007 11:31:13

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Nee, we laten ze pcb's ook bestukken. Als 't voedingsgedeelte niet werkt, dan kunnen ze een externe spanning aansluiten op de uitgang van de switcher (deze wel isoleren dan van de rest). Zo is de rest van de schakeling toch gevoed.

Ik houd jullie op de hoogte.