Beloofde print voor AVR programmer ISP + Seriele

Ach, mijn eerste layout's waren ook niet om aan te zien. En al doende leer je.

Maar ik stel me nog steeds vragen over het doel van de schakeling. Het lijkt me niet enkel om een programmer te gaan, maar veeleer om een universeel printje waarmee geëxperimenteerd kan worden - anders heb je toch geen RS232-interface en uitbreidingsconnectors nodig? Kan je dan die parport-connector niet vervangen door een simpel headertje met 6 pinnen? Dat scheelt niet alleen wat pcb-ruimte betreft, het drukt ook de prijs. Tussen de print en je schakeling kan je dan een "echte" programmer (met buffer) plaatsen, of je kan de parport-kabel verlengen met een eindje flatcable en een persconnector, die op de header past.
Wat de uitbreidingsconnectors betreft: als je die naast de pinnen v/d AVR plaatst scheelt dat ook wat pcb-ruimte betreft, tenzij het de bedoeling is, het printje "op zijn zij" in een breadboard te prikken. Voorzie in ieder geval meer dan 1 GND-lijn.
Een spanningsregelaar op de print is geen must, maar toch een aanrader. Het komt in ieder geval de stabiliteit ten goede.

Om je een idee te geven van hetgeen ik bedoel, hier een ATmega32 en een ATtiny2313 experimeteerprint boven mekaar:
http://www.uploadarchief.net/files/download/avr-experimenteerprint.jpg
De ISP-connector bestaat uit 1 rij van 5 pinnen (ik ben altijd al een dwarsligger geweest :-) ) en de uitbreidingsconnectors zijn "IC-voet pinnen" die als afbreekbare strip in de handel verkrijgbaar zijn. Daar kan je een telefoondraad of een UTP-draad netjes inprikken.

Pros, het is een AVR910 programmer (gebaseerd op de AVR910 application note van Atmel). Dat is een seriële programmer, vandaar de MAX232.

Hmm, dat had ik er ook niet uitgehaald hoor? Ik dacht ook dat het een experimeteerprint met ingebouwde parallelle poort ISP programmer.

Als het inderdaad een AVR910 voor moet stellen dan heb ik een groot advies:

GOOI DIE DB25 ERUIT! en stop er de normale ISP-connector voor in de plaats.

Je hebt overigens wel eerst een werkende programmer nodig om de firmware voor deze programmer te flashen :P

Ik moet tegeven dat ik het ook niet met zekerheid weet. Maar dat leek me zo bij het zien van de layout. Helaas is het schema niet beschikbaar in een standaard formaat.

Plaatje van het schema dat zondag 13 mei 2007 12:20:56 gepost is.

De parport-connector dient dus enkel om de bootloader te flashen, en de rest gaat seriëel? Ach, waarom ook niet? 'k Zou er nog een USB-interface bijzetten om het compleet te maken... :-)

Serieel is al goed genoeg zeker? Die attiny kan toch niet veel sneller bits ontvangen dan een seriele poort kan versturen. Heb al veel gelezen over USB programming,
maar bestaat er echt geen andere oplossing dan een driver microcontroller die de USB omzet naar MOSI/MISO/SCK/RESET voor parrallel programming? Kan je evengoed een USB naar LPT poort omzetter kopen. Is er geen mogelijkheid om dit rechtstreeks te doen?

En waarom is die extra ontkoppelcondensator nodig? Print werkt perfect zonder.. kan wel best geloven als je er meters kabel aanhangt van voeding naar programmer dat het misloopt ..

En pros moet toegeven, je board ziet er prachtig uit..
lokt uit om met te 'spelen'.

[Bericht gewijzigd door Yarule op ]

Ik zit nu nog iets verder. Ik heb er een gelijkrichter, afvlakcondensator en nen 7805 bij gestoken, en een 100nF ontkoppelcondensator. Heb nu gevonden waarom deze nuttig is, op m'n gestabiliseerde voeding met stroombegrenzing zijn de stroompieken te groot om te leveren, m'n andere voeding had geen stroombegrenzin dus ging dit perfect. Enfin mét die ontkoppelcondensator werkt dit wél.

Vraagje: ik heb bij ERC volgende fouten:
Ik snap hier echter niets van wat ze betekenen.
Vooral die ERRORS maak ik me zorgen in.
Die T1in die niet connected is kan me niets schelen, dit
werkt ook perfect zonder.

EAGLE Version 4.16r1 Copyright (c) 1988-2006 CadSoft

Electrical Rule Check for C:/Program Files/EAGLE-4.16r1/AVR programmer/Avrprogrammer2.sch at 17-05-2007 15:01:03

ERROR: Sheet 1/1: unconnected INPUT Pin: IC2 T1IN
ERROR: Sheet 1/1: no SUPPLY for implicit POWER Pin IC2P VCC
ERROR: Sheet 1/1: no SUPPLY for implicit POWER Pin IC2P GND
WARNING: Only 1 Pin on net N$3
WARNING: Only 1 Pin on net N$14
WARNING: No Pins on net N$20
WARNING: Only 1 Pin on net N$23
WARNING: No Pins on net N$29
WARNING: No Pins on net N$32
WARNING: Sheet 1/1, Net N$18: missing Junction at (7.5 2)
WARNING: Sheet 1/1, Net N$18: missing Junction at (7.5 2.1)
WARNING: Sheet 1/1, Net N$9: missing Junction at (1.8 0.6)
WARNING: Sheet 1/1, Net N$24: missing Junction at (2 2.9)
WARNING: Sheet 1/1, Net GND: missing Junction at (-0.1 0.8)
WARNING: Sheet 1/1, Net GND: missing Junction at (-1.1 2.8)
WARNING: Sheet 1/1, Net GND: missing Junction at (0.1 4.3)
WARNING: Sheet 1/1, Net GND: missing Junction at (1 3.4)
WARNING: Sheet 1/1, Net GND: missing Junction at (1.1 3.4)
WARNING: Sheet 1/1, Net GND: missing Junction at (1.2 3.4)
WARNING: Sheet 1/1, Net GND: missing Junction at (1.3 3.4)
WARNING: Sheet 1/1, Net GND: missing Junction at (1.4 3.4)
WARNING: Sheet 1/1, Net GND: missing Junction at (1.5 3.4)
WARNING: Sheet 1/1, Net GND: missing Junction at (1.6 3.4)
WARNING: Sheet 1/1, Net N$39: missing Junction at (1.5 2.8)
WARNING: Sheet 1/1: Nets N$22 and N$32 too close at (1.94 0.8)
WARNING: Sheet 1/1: Nets N$22 and N$32 too close at (1.94 0.81)
WARNING: Sheet 1/1: Nets N$31 and N$20 too close at (2.41 -0.4)
WARNING: Sheet 1/1: Nets N$31 and N$20 too close at (2.8 -0.4)
WARNING: Sheet 1/1, Net N$9: close but unconnected wires at (2 0.6)
WARNING: Sheet 1/1, Net N$9: close but unconnected wires at (2 0.6)
WARNING: Sheet 1/1: Nets N$26 and N$29 too close at (2.06 0.3)
WARNING: Sheet 1/1: Nets N$26 and N$29 too close at (2.04 0.3)

Board and schematic are consistent

3 errors
29 warnings

http://users.skynet.be/fa296995/microcprint.JPG

Kijk nou eens naar die print..

Dan zie ik zo al minstens drie dingen waar die ERC check licht misselijk van wordt. Ik overgens ook.

Waarom staat die connector op zo'n vreemde plaats? de db9? daar kan je toch niets insteken
en waarom zo'n vreemde kronkels?
en raken die banen elkaar niet onder je IC?

Op 17 mei 2007 16:11:03 schreef alex278:
En dit wil je 'verkopen'? :D

HAHA hoeveel geef je ervoor?? :p

Op 17 mei 2007 16:05:46 schreef Monster_Henry:
Waarom staat die connector op zo'n vreemde plaats? de db9? daar kan je toch niets insteken
en waarom zo'n vreemde kronkels?
en raken die banen elkaar niet onder je IC?

MOVED .. nee die raken de IC nét niet :p

Als je bv al kijkt naar R1 moeten de elektronen hieruit vliegen ofzo. Of is het een verstevings weerstand om de printplaat te beschermen ofzo?

Nee, ik heb twintig posts geleden al gezegt dat die baan in de top layer gerout staat. Maar dat ziet ie niet omdat de bottom layer hier ook rood is, net zoals de top layer.

Op 17 mei 2007 16:19:52 schreef Yarule:
HAHA hoeveel geef je ervoor?? :p

Valt geld toekrijgen ook te bespreken?

Op 17 mei 2007 16:27:52 schreef klein is fijn:
Nee, ik heb twintig posts geleden al gezegt dat die baan in de top layer gerout staat. Maar dat ziet ie niet omdat de bottom layer hier ook rood is, net zoals de top layer.

[...]Valt geld toekrijgen ook te bespreken?

Hmm je hebt idd gelijk, enkele banen staan op top..

Op 17 mei 2007 16:21:45 schreef Yarule:
[...]
MOVED .. nee die raken de IC nét niet :p

tja, hopelijk kan je goed etsten, of een bedrijf dat dit kan etsen...
en waarom worden je pinnen twee keer naar een header buitengebracht...

Op 17 mei 2007 16:36:43 schreef Monster_Henry:
[...]

tja, hopelijk kan je goed etsten, of een bedrijf dat dit kan etsen...
en waarom worden je pinnen twee keer naar een header buitengebracht...

Die eerste headers dicht bij de IC heb ik er gezet omdat er velen zijn die zijn headers gwn recht naast de IC zetten, de 2e zijn voor Portb en Portd op volgorde te hebben. (Portb.0 , Portb?1 enz) voor makkelijk aan te sluiten.

Had ik een goede camera , dan zou ik eens een foto trekken van mijn etswerk, is namelijk zeer goed gelukt.

Ik geef niet op, ik wil deze print perfect hebben..
Heb ondertussen al veel bijgeleerd, dankzij de vele posts.
Ik ga nu een nieuwe aanpak proberen, een beetje jumpen,
een paar bridgen zijn toch niet erg, denk ik?

Zal wel aan mij liggen, maar ik kan die afbeelding niet. Ook niet op een andere PC. Ik denk dat ze struikelen over dat 'u' tekentje

Op 17 mei 2007 16:39:31 schreef Yarule:

Had ik een goede camera , dan zou ik eens een foto trekken van mijn etswerk, is namelijk zeer goed gelukt.

Met de dingen die in dit topic naar boven zijn gekomen kan ik me gewoon *niet* voorstellen dat dat ding ooit gewerkt heeft.

Met de dingen die in dit topic naar boven zijn gekomen kan ik me gewoon *niet* voorstellen dat dat ding ooit gewerkt heeft. [/quote]

Op 17 mei 2007 17:13:51 schreef alex278:
[...]
http://users.skynet.be/fa296995/microcprint.JPG

Met de dingen die in dit topic naar boven zijn gekomen kan ik me gewoon *niet* voorstellen dat dat ding ooit gewerkt heeft.

Indeed it has, de banen die op te top layer lagen, waren banen voor naar de header (ongebruikt dus).

Dat de afbeelding er niet op kwam, ligt niet aan jou. Skynet ondersteunt blijkbaar het 'µ' teken niet in bestandsnamen.

Nieuwste versie te downloaden hier:
http://users.skynet.be/fa296995/Avrprogrammer2.sch
http://users.skynet.be/fa296995/Avrprogrammer2.brd
Ik ga er eventjes met stoppen, ben het eventjes enorm beu..
Als iemand zin heeft om die laatste aiwire te routen, zou aangenaam zijn..
Greetz

DMX-ontvanger begint blijkbaar vorm te krijgen :d