Jongensradio anno 2007

Dit topic is gesloten

@rd12tf: het is een zeer laag-impedant ding. Je pikt er dan maar heel erg weinig signaal uit op als je het hoog-impedant versterkt. Je moet het op zien te transformeren...

even een domme vraag: Wat wil 'aperiodisch' eigenlijk precies zeggen?
Er zijn geen methodes waarbij je toch goede koppeling hebt, maar waar de kring de antenne niet beinvloed. Dat is nou juist het leuke van het goed koppelen, de antenne moet al zijn signaal kwijt kunnen in de kring. Als de antenne de kring zwaar beinvloed (veel signaal geeft) dan zal de kring de antenne ook zwaar beinvloeden. Iets waar in principe niet zo heel veel mis mee is, tenzij je er meerdere ontvangers aan zou willen hangen...

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Aperiodisch wil zeggen: niet afgestemd, in zekere zin equivalent met breedbandig.
Dat is het mooiste aan de a-loop. Het gevaar van transformeren is, naar mijn mening, dat een eventuele capacitieve reactantie ook omlaag getransformeerd word met als gevolg dat de a-loop ineens afgestemd word ... Ideaal lijkt mij een (laagohmige) breedbandversterker achter de a-loop.
Toch, als ik weer wat meer tijd heb wil ik ook experimenteren met de hoogohmige variant van de breedbandversterker, heb je immers te weinig spanning, dan vergroot je eenvoudig het antenne oppervlak. Het voordeel van de hoge Z variant is dat het actieve element geen 'vermogen' te verstouwen krijgt als er eens wel een sterk signaal binnenkomt.

@(Z)weetvoetje: mooi stukkie, over modulatie. Ik zou vast wat Zweeds gaan leren als ik jou was, voor je acceptatie speech van een klein Nobel prijsje over een jaar of wat...

Wat de aperiodische loop betreft: het voordeel is dat ie voor brede bereiken bruikbaar is (vandaar mijn interesse). In de praktijk hoefden de koene aviateurs dus niet naar buiten te klimmen om een antenne om te prikken als ze op andere golflengtes wilden peilen :-)

Die Wormerveer club lijkt leuk, de interesse in dit gebied is toe te schrijven aan de aardstralen rond de vele heilige bronnen!

De Grote Hellehond Zelve.
pax

Golden Member

Op 27 mei 2007 17:35:36 schreef rob007:
Zelf zoek ik me nog steeds helemaal gek naar het schema van een ontvangertje,
Ik wil hem jullie graag laten zien maar ben het boekje kwijt.
Ik dacht dat het in ZENDERS 1 stond
http://www.armaiti.nl/images/bk311.jpg
maar weet het helaas niet meer zeker, het was een ontvangertje met 2 FETs
heeft 1 van jullie soms dit boek?
Vr Gr Rob007.

Hoi Rob,
gekeken in Zenders 1 en 2, in beide staat geen ontvangertje met 2 FETs, (wat er aan ontvangers in staat is alleen 2m torren spul).
Bedoel je misschien deze: http://www.mines.uidaho.edu/~glowbugs/FETREGN2.gif van CF Rockey?

breedbandversterkers hebben al snel last van allerlei intermodulatieproblemen. Je hebt al snel een signaal van bijv. 0.1V top-top. Wil je dat een beetje versterken, bijv. 20dB, dan zit je aan 1V. Harmonische vervorming is dan verzekerd, en dus kruismodulatie. (waarschijnlijk in de vorm van extra ruis).
Zodra je een afgestemde kring gebruikt, dan gaat die kruismodulatie een stuk minder problemen geven.
Al mijn ervaringen met HF-voorversterking zonder preselectie liepen op niets uit. Het levert alleen maar meer ruis en zooi op, maar geen verhoogd aantal zenders. Als je wil versterken, dan moet je zorgen dat je alleen het nuttige versterkt! (maar doe vooral je best om mijn ongelijk te bewijzen. Een goede antenne op een breed bereik is nou eenmaal erg handig als het lukt)

Dat je de a-periodische loop opneemt in een kring wil nog niet zeggen dat je hem niet over een heel breed bereik kan gebruiken. Het is dan gewoon een kwestie van een kring gebruiken die je ver kan verstemmen. Zolang de interne weerstand van de spoelen klein is ten opzichte van die van de aperiodische loop, dan heb je zelfs al vrij snel een ideale koppeling te pakken.

@rd12tf: Ik vraag me af hoe je het signaal van de laag-impedante loop naar de hoog-impedante versterker aanpast. Ik zie niet veel andere mogelijkheden dan ene trafo, met alle problemen van dien. Als je een hoogohmige versterker direct aan de bron hangt, dan heb je gewoon amper signaal. Dat schiet gewoon voor geen meter op, lijkt mij...

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Raamantennes kwamen vaak aan de ingangs spoeltjes vaneen goniometer te hangen, die waren ook laagohmig. De afgestemde zoekspoel (parallelkring) paste mooi aan op de versterker erachter.
Een los raam kun je beter laagohmig aanpassen. Een normale keuze is een gate-basisschakeling (dus met source als ingang). Met buizen dus de roosterbasisschakeling.

Het raam in serie met de rest van de spoel van een afgestemde kring kwam ook voor, in "portable" omroepontvangers. Soms had het raam wat meer windingen, en kwam hij zelfs parallel aan de afstemkring voor middengolf, en in serie voor langegolf. Die lui waren best slim.

Toch is een trafootje ook een goed alternatief. In de audiowereld komen zulke frequentieverhoudingen tussen hoog en laag immers ook voor.

Een breedbandversterker kan lastig zijn. Zolang je van zwak naar middelmatig versterkt lukt het wel hoor, daar heb je tegenwoordig wel goede torren voor.
Van middel naar loeihard is lastig inderdaad. Dan is het handiger eerst te filteren.
In veel ontvangers wordt de HF band met oktaaffilters verdeeld (2-4, 4-8, 8-16, 16-30 MHz), waarna dan toch een voorversterker komt. Zo'n band is een hele hap, maar het lukt toch wel. Zo'n versterker is vaak wel uitschakelbaar.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Even ter verduidelijking het schema van de ingang van de R101 met aperiodische antenne en inkoppeling op de signaalkringen plus (aan de rechterkant) het 90° fasedraainetwerk. Je kunt nu zien dat het een gebalanceerde antenne is. O ja, en de "hoogspanning" van het hele ding is gewoon het boordnet van 26 V.

http://www.uploadarchief.net/files/download/r-101.jpg

@(Z)weetvoetje: er is dus geen sprake van een breedbandversterker, ik spreek gewoon over een breed frequentiebereik van de ontvanger, 100 tot 1700 kHz in 4 banden.
Hier is een plaatje van het binnenwerk:
http://www.uploadarchief.net/files/download/r101binnenwerk%20001.jpg

En nog een, van de onderkant:
http://www.uploadarchief.net/files/download/r101binnenwerk002.jpg

@Algemeen: RF versterken zonder preselectie loopt gauw op een ramp uit, zoals Roeland terecht stelt. Het valt me nog mee wat mijn actieve antenne doet, al zitten daar power FET's in. Maar ik heb geen geduld met het verhaal dat een echte goede preselectie tegenwoordig niet meer haalbaar is "vanwege de kosten" van een meervoudige afstem-C, zoals je nogal eens geschreven ziet. Wat kost dat nou? En daarvoor krijg je al die moeite die je moet doen om de kruismodulatie kwijt te raken... Neem voor de grap eens die Racal preselector die ik eerder noemde, die op 5% van de afstemfrequentie 80 dB (!!) verzwakt. Stem af op 7 MHz en je krijgt een bandje van zo'n 100 kHz onverzwakt door. Met een octaaffilter zou je dus het hele bereik 4 - 8 MHz onverzwakt naar binnen proppen. Dat wil je niet horen wat daar zit... OK, als je wilt frequency-hoppen kan het niet anders.

De Grote Hellehond Zelve.

Op 27 mei 2007 17:35:36 schreef rob007:
Zelf zoek ik me nog steeds helemaal gek naar het schema van een ontvangertje,
Ik wil hem jullie graag laten zien maar ben het boekje kwijt.
Ik dacht dat het in ZENDERS 1 stond
http://www.armaiti.nl/images/bk311.jpg
maar weet het helaas niet meer zeker, het was een ontvangertje met 2 FETs
heeft 1 van jullie soms dit boek?
Vr Gr Rob007.

Bedoel je soms de reflex ontvanger van ELEX met 2 X BF981
Staat op de ELEX DVD (als ik het goed onthouden heb, heb jij die) onder reflex ontvanger of jaar 1989 maand september blz 20

Ik heb er ook wel eens last van, waar stond dat ook al weer in |:( heb twee meter aan elektronica boeken op de plank, kilo's aan losse tijdschriften en dan de diverse artikelen op de PC en als je iets kwijt bent word het zoeken :'-(

fred101

Golden Member

Er komt schot in de zaak. Ik heb nu een werkend rechtuitje afgestemd op 455 KHz, een oscillator van 3-16MHz, een 2-Fet mixer, een rudimentaire preselectie 455KHz lager afgestemd (nog geen moeite gedaan voor gelijkloop)
Als ik de boel aanzet hoor ik een berg brom, ruis, soms gepiep. Kortom er is leven alleen not as we know it. Ga vandaag eens een filter tussen de DC en de mixer hangen om de ongewenste mix producten er uit te krijgen, nog eens wat Cjes strooien en alle kringen met een meetzender en scoop fijnstellen (heb nu de kringen met een dipper gedaan, (wat ben ik blij dat ik nu weet hoe hij werkt)

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@fred: wat helpt als je zo'n verzameling schakelingen in elkaar hebt geknutseld is: stuk voor stuk testen, van achteren af. Dus eerst kijken of je audio hebt, dan een MF signaal en kijken wat er gebeurt en als laatste de RF eraan binden en een signaal erop.
P.S. Heb je soms het boek "Life as we do not know it" van Peter Ward achter je kiezen?

De Grote Hellehond Zelve.
fred101

Golden Member

Hoi FAS, ben ik aan het doen. Ik voel dat het gaat lukken. Als ik mijn dipper aanzet op bv 7MHz dan kan ik de boel afstemmen totdat ik een hoge piep hoor dus dat werkt alleen zit ik denk ik overal net wat naast. Jammer dat ik geen moduleermogelijkheid op mijn meetzender heb.

De quote is uit startrek. There is live Jim but not as we know it. Ik lees meestal alleen fantasy en SF

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

tipje voor als je niets te doen hebt: radiobeurs Hoenderloo, buiten op het dorpsplein, en het regent NIET! een mijlpaal in de geschiedenis van de buitenmarkten in Hoenderloo!
toegang is 4 euro, maar er staat veel bijzonder spul en je mag het museum ook nog in.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fred101

Golden Member

Ik kom er niet uit. Ik denk dat ik verkeerd meet of zo.
Ik heb het volgende gedaan:
Afgestemde kring: met dipper op 7555 gezet
Oscillator op 7100 gezet. Die twee gaan de mixer in. Na de mixer is er een 455KHz filter. De 0V1 is afgestemd op 455 KHz.

Ik vermoed dat het fout gaat in de mixer want dat is het enige deel waarvan ik niet weet hoe te testen. Ik denk dat het wel werkt want ik kan de draaggolf wegdraaien in ongeveer de middenstand. Als ik een 1KHz toon invoer in de kring van de wunderhorn dan hoor ik deze over de luidspeaker. Als mijn zoontje zijn 27MC walkytalky aanzet dan kan ik daar wel op afstemmen. (staat mijn oscillator op ongeveer 8-9 MHz) Betekent dat dat hij mixt op een derde harmonische en dat ik een lpf achter mijn oscillator moet zetten ?

Fred (waarom maak ik het mezelf niet makkelijk en bouw iets na :-) )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Graag, zou ik het schema van je mixer zien!
:)

(Kristallen bol enzo...)

@Frithjof
Mooie foto's!
Ik lees nog wel mee als ik kan, maar heb het erg druk!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op zaterdag 2 juni 2007 14:14:45

@fred: ah, uit Star Trek. Daar is de titel van het boek van Peter Ward dan ook een verwijzing naar. Gaat over bizarre levensvormen (geen fantasy maar biologie).
Je kunt die mixer WEL testen denk ik: op de ene ingang zet je de VFO die je al hebt, aan de uitgang hang je je scope. En dan koppel je je dipper (die werkt immers!) aan de signaalkring op de andere mixeringang, op de goede frequentie natuurlijk. Maar de VFO HOGER nemen dan je signaal, dus bijvoorbeeld VFO op 8 MHz, dipper en signaalkring 455 kHz lager. Dan zou je op je scoop het 455 kHz signaal moeten zien.
Kan kloppen dat je het 27 MHz signaal ontvangt met een VFO ergens tussen 8 en 9 MHz. Een mixer is niet-lineair, immers, en dat betekent dat je ALLE MOGELIJKE mengproducten krijgt, kijk maar eens in mijn boek naar het verhaaltje van de extra ijkpunten van de BC-221. Geen LPF achter je VFO nodig, dat 27 MHz signaal bijvoorbeeld moetdoor je preselectie makkelijk worden tegengehouden.

De Grote Hellehond Zelve.
fred101

Golden Member

Ik heb de hele boel omgegooit en nu werkt hij. De 0v1 heeft het veld geruimd voor een MF trap, balanced diode mixer en diode detector. De preselectie (1 parallelkring) is zwaar knudde en het HF moet dringend extra versterking (of MF nog meer). Maar er komt een goed verstaanbaar geluid uit. Kortom mijn eerste zelf gebouwde en min of meer bedachte radio werkt eindelijk. Weltruste...

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@rob007 Ik heb het boek "zenders 1" (en ook zenders II) hier staan. welke baldzijde wil je?

Mama look, -a-booboo

@fred: HOERA! Je erste bevalling! We zijn trots op je!
Nou, zo kan ie wel weer.

Ik heb nog een idee: zoals je schrijft is je preselectie nog knoeiwerk. Nou weet ik niet wat je voor onderdelen hebt liggen, maar je zou kunnen overwegen om de gelijkloop te vergeten. Je stemt dan de VFO af met een enkelvoudige C en een fraaie vertraging van 1:20 of zo en een zuiver geijkte schaal, en de preselector stem je apart af met een klein vertraginkje en een "overzichtsschaaltje". Dat apart afstemmen lijkt lastig maar valt in de praktijk erg mee. Vaak zit je toch gewoon in een bepaalde band (laten we zeggen de 40 m amateurband) te luisteren en dan moet je maar een klein beetje bijpieken op die preselector. Het voordeel is dat je met 2 preselectiekringen geen 3-voudige afstem C nodig hebt, daar kan lastig aan te komen zijn. Ik heb eventueel nog wel een mooie wormwielvertraging voor je VFO.

De Grote Hellehond Zelve.
fred101

Golden Member

Afstem C's; zijn zowiezo moeilijk, ik heb er 3 welke van project naar project gaan. In rosmalen heb ik er naar gezocht maar ik denk dat we te laat waren. Ik heb nu een twee delige gebruikt waarvan de ene een plaat meer heeft als de ander. Die zit aan de VFO, de kleinere sectie aan de preselectie met daar een trimmer parallel over om bij te stemmen. Dat is inderdaad een mooi systeem, een soort fijnafstemming zeg maar.
Nu moet ik een betere preselectie maken, beslist met vertraging want deze C is niet vertraagd en de VFO loopt nu van 4-16MHz in grofweg 1 omwenteling, je snapt dat ik de hele 40m band niet kan vinden. Gelijkloop is dus inderdaad een moeilijkheid (heb niks aan gelijkloop gedaan, ik bedoel dus niet het berekenen maar het feit dat ik er geen rekening mee hou), scheelt zo 300KHz en met een MF van 455 en keramisch filter blijft er dan alleen stilte over.

Kortom een best leerzaam project, leuk met dipper gewerkt zoals jij aangaf om de mixer te testen (de FET mixer deed het wel overigens maar ik was benieuwd wat een passieve deed). Ook leerzaam om de scoopbeelden te zien. Ik weet namelijk niet altijd wat je moet zien maar als iets werkt dan weet ik dus dat dat beeld er bij hoort. (mede dankzij de link laatst van zo'n buizen ontvanger met scoopfoto's.

Ik ga hem denk ik opnieuw bouwen op 1 stuk printplaat met mooie schotjes eromheen, een eigen LF trap, en wat versterkingstrapjes ertussen, Preselectie met vertraging en meerdere banden (dus een serie C bij de varco en meer spoelen) en dan in een kastje. Uiteindelijk is het toch een ontvanger met "historische" waarde :-)

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik sta vol achters frithjofs laatste post. gelijkloop is zeer lastig om goed te regelen, en het lukt nooit ideaal.
Het is ook helemaal niet vervelend en lastig om die preselectie apart te hebben, het is zelfs handig in het geval je geen schaalverdeling op de osc. hebt.

@fred: Huh? Ik heb 2 vraco's gekocht, prijs was 2euro per stuk, en er lagen er nog heel veel. Dat was bij een kraampje op de omloop, boven...

Doe er nog maar mooi een trapje MF bij, en liefst ook een HF trapje. Da's helemaal geen overbodige luxe.

De oscillator moet je helemaal inbouwen. Alleen een signaaldraadje naar buiten, en het asje naar buiten. Verder ook smoorspoelen op de voeding, 78L12 (o.i.d.) voor stabilisatie van de voedingsspanning.
In dat geval kan je wel genoeg stabiliteit krijgen om SSB te beluisteren.
Wel even afwachten of hij wel gevoelig genoeg is natuurlijk...

Ik heb zelf (met veel moeite) nu eindelijk mn preselectie aan de gang. Straks ff een simpele bf961 mixer erachter, en knallen maar :)

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Zweetvoetje, heb je een schema van de preselectie, als jou dat al moeite kost dan vrees ik het ergste.

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@fred: NOOIT een schema van Roeland vragen, dat werkt alleen omdat hij er een onsje Higg bosonen indoet...

@Rd12tf: ik krijg van postmaster@kpnxchange.com meldingen dat ie mijn berichten aan je niet kan doorsturen... Ben je weer aan het frauderen?

De Grote Hellehond Zelve.

Nee, zo erg is het deze keer niet. De mailserver lag er een paar dagen uit. Nu zou het gewoon moeten werken.
Aan fred01 moet je ook geen schema vragen. Hij zet je gelijk in Ignore-modus ...
;)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op maandag 4 juni 2007 09:47:31

ondanks het onsje Higgs-bosonen werkt ie nog niet zo geweldig. Ik had de behuizing wat te klein gemaakt, en er passen er niet meer in. Ga ik er meer in proppen dan ben ik bang voor een paar anti-materie explosies. (dus fred, houd volgend weekend de lucht boven bommel in de gaten, misschien wat leuk vuurwerk te zien...)
Ik krijg er max. zo'n 200mV uit met de 10m draadantenne. Maar ik heb in ieder geval de gelijkloop goed gekregen, en de oscillaties eruit. Jammer genoeg moest ik zo ongeveer alle versterking opofferen om de oscillaties weg te krijgen. (ik snap nog steeds niet precies waarom dat ding nou oscilleert)
Het ding heeft wel een mooie impedantie-aanpassing. ik kan vrij netjes met een instelpotmetertje (resistieve koppeling) het zo instellen dat ik max. signaal heb. Vergroot ik dan de koppeling, dan blijft het signaal even groot, maar gaat de selectiviteit van de eerste kring achteruit. Jammer is wel dat er met die resistieve koppeling een paar dB signaal wegvalt. (ik gok 3dB bij ideaal koppelen)
Het grote probleem zit m in het gebruiken van een afgestemde kring naar de gate, en een andere afgestemde kring van drain naar voeding. Ik zag ze dat met transistoren ook toepassen, dus ik dacht dat het wel goed zou werken. Maar het is erg instabiel. Waarschijnlijk valt dat op te lossen door de tweede kring inductief te koppelen, en niet direct. Probleem is dat je dan weer zelf spoelen moet gaan wikkelen, en daar houd ik niet van.
Ik zou fred volgende week mijn schema wel kunnen bezorgen, ben nu weer op mn kamer in Utrecht...

Ga ik denk nu maar eens mn tijd 'nuttig' besteden aan het ontwerpen van een analoge versie van Pong, voor op de oscilloscoop...

nouja, hier dan toch even de ingangskring:

code:




                           ||
            .-------o------||------gate bf961
            |       |      ||
            |       |
            C|      '
            C|     ---  varco
            C|     ---
            |       |
            |       |
 antenne o--o       |
            |       |
           .-.      |
     .---->| |      |
     |     | | 100  |
     |     '-' Ohm  |
     |      |       |
     '------o-------o-----  aarde
(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Schimanski

Golden Member

Lieve vriendinnen,

De organisatie die mij maandelijks van verse pecunia voorziet (pecunia non olet) wil daar nu wat voor terugzien :). M.a.w. het is momenteel wat drukker bij mij waardoor andere zaken (hobby) er een beetje bij inschieten. Op dit moment heb ik nog geen radio in aanbouw, wel wil ik op korte termijn nog een rechtuit maken maar nu met een dubbelroosterlamp op een anodespanning van 12 volt. Als dubbelroosterlamp wil ik een EF80 gebruiken in een aangepaste configuratie (voorspanning op G1, sturing op G2). Ik zal binnenkort wel wat laten zien.

Ik heb ondertussen ook nog een leuk boekje gevonden. Het heet Reflex Radio Receivers, een Amerikaanse uitgave uit 1924. Ik heb het als PDF beschikbaar, maar moet nog even een servertje zoeken om het voor jullie ter download (3,1 Mb) beschikbaar te stellen.

gr. Mans

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Dit topic is gesloten