Wounded in Action Part 3.

Dit topic is gesloten

Ik heb m'n lesje weer geleerd. Zojuist kreeg ik een stevige optater van een laagspanningsgevoed stroboscoopje. Plusminus 200 Volt van hand naar hand (en daar maak ik me enigszins zorgen om)
M'n rechterhand en hele rechterarm voelen branderig aan... ik weet in ieder geval wat ik niet meer moet vergeten: ontladen na mislukte triggerpogingen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 9 mei 2007 00:11:43 schreef Wiedewa:
Erg lang geleden bij me vader in de garage.
De verlengkabel deed ut niet meer.
Beide stekkers gedemonteerd, kabels ingekort.
Opnieuw aangesloten, en mooie dichtgeschroefd natuurlijk.

Ingestoken, andere kant 'n looplamp aangesloten.
Grrrr, geen licht, wat nu ??
De kabel handmatig gecontroleerd op gebreken.
Flinke optater, de kabels die lagen bloot.

Oorzaak, er zaten muizen aan die kabels te freten.
Sinds die tijd heb ik 'n hekel aan knaagdieren.

hihi mvg

Gewoon de spanning op de kabel laten staan, terwijl de muizen eraan knagen:D:D:D:D Ik weet het, ze noemen het dierenmishandeling, ik noem het schrikdraad:D

jongleren met schroevendraaiers in de praktijk -> komt er 1 juist onder het oog neer met de punt (platte schroevendraaier, de grootste uit mijn werkbak) -> klein beetje bloed

ben het gewoon om met balletjes te jongleren, niet met schroevendraaiers

een werkplaats is geen speelplaats !!! (spijtig)

Master Industriële Wetenschappen: Elektronica-ICT

@paultje : Knaagdieren worden zelden geelectrocuteerd gevonden naast onder hoogspanning staande kabels waar ze op aan het knagen zijn. Ik heb er geen verklaring voor.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@e_f
nog al een geluk dat het niet IN je oog was! zal wel even verschieten geweest zijn?

My brain's all broken, but I'm feelin' alright, I feel like I'm chokin', but I'm feelin' alright, I'm goin' down fast, but I'm feelin alright, I'm not gonna last,but I'm feelin ALRIGHT! Oh Henry

Laatst even 'gauw'de gassoldeerboud aansteken..
Wou hem omhoogschuiven omdat hij uit was,
Niet dus deed ik hem per ongeluk in standje 3 zo'n gasvlammetje in je kleren doet ook geen goed!

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

dit is meer almost wounded in action.
Maar ook een beetje een waarschuwing voor mede jetengine bouwers.
Tenminste ik meende dat er hier op het forum nog een paar dezelfde hobby hadden

Het volgende is vanavond gebeurt
Ik was even in de schuur aan het rotzooien en kwam daar het frame met de zelfbouw turbine motor tegen
Ik denk goh laat ik eens kijken of ie het nog doet na dik een jaar in de rotzooi gestaan te hebben.
en of ie het deed....
eerst even rustig de olie warmdraaien en toen de zaak op toeren jagen
En toen, ik vermoed dat er een stuk keramiek van de bougie is losgeraakt en in de turbine gekomen.
Het was me toch een rotklap
een enorme rookwolk en rondvliegend staal.
as van de tubine is geknapt waarschijnlijk door onbalans bij tig tientallen duizende omw/m
vervolgens is de turbine schoep uit de behuizing geklapt en tegen de muur en toen dwars door een ruit 15 meter verderop

Ben me rot geschrokken en ik schrik over het algemeen niet zo snel
dus mochten die paar co-ers die ook met zo'n zelfbouw turbine bezig waren daar nog steeds nu en dan mee hobbyen wees heel erg voorzichtig met waar je staat
dus niet in de radiale en niet in de axiale lijn van de turbine zo'n 45 graden op de as van de turbine ben je het veiligst te zien aan waar ik het meeste gruis weer gevonden heb

restanten turbine schoep en huis
http://www.uploadarchief.com/Bestanden/aba3b6fd5d186d28e06ff97135cade7f.jpg

afgebroken as
http://www.uploadarchief.com/Bestanden/c8ed21db4f678f3b13b9d5ee16489088.jpg

ruitschade
http://www.uploadarchief.com/Bestanden/08419be897405321542838d77f855226.jpg

WEES ERG VOORZICHTIG MET DIT SOORT DINGEN!!!

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Op 12 juni 2007 20:04:08 schreef Sparks:

WEES ERG VOORZICHTIG MET DIT SOORT DINGEN!!!

En zorg voor minstens net zoveel bescherm engeltjes.

Wat een klap moet dat geweest zijn, gelukkig goed afgelopen.

Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!

Tijdje geleden op een concert: vlak voor het optreden begon er iets te haperen aan de voedingskabel van de kast waar het mengpaneel in stond. Het moest dus snel gaan...
De verbinding met de kast was gemaakt met zo'n Neutrik PowerCon. Ik wou de trekontlasting terug op zijn plaats steken, want de kabel lag er half uit. Zo'n stekkers zijn snel opgengedraaid, je hebt niet eens een schroevendraaier nodig. Maar..auw, shit stekker nog in het stopcontact!

Een verhaal van mijn vader (vele jaren geleden) vind ik toch ook wel leuk de moeite waard:
Hij moest werken uitvoeren in een hoogspanningscabine. De hoogspanning was al afgeschakeld, maar voordat je veilig kan werken, moet je de primaire klemmen van de tranfo korsluiten en verbinden met de gnd. Deze verbindingen lijken een beetje op startkabels.
Goed, werken klaar, hoogspanning terug ingeschakeld, hij naar huis. Onderweg werkte er geen enkel verkeerslicht meer... oei die kortsluitklemmen vergeten. Zowat heel de gemeente zat zonder elektriciteit :-D

ik was mijn eindversterker zonder kap aan het sjouwen door mijn hobbykamer, was de soldeerbout van mijn bureau gevallen en hing aan het netsnoer vlak boven de grond, ik kom er langs lopen met mijn versterkerin mijn handen soldeerbout tegen mijn enkel, schrik me dood, val voorover plat met mijn gezicht op de versterker.

gevolg:

een dikke glip vlak onder mijn oog, 5 hechtingen
een verbrande enkel
en een verschroeide spijkerbroek

of ook zo'n leuk verhaaltje van mijn vader,

hij was meubelrenovateur zoals hij zichzelf noemde(oftewel timmerman) en hij had net een nieuwe electrische schaaf. Zijn net gezaagde latje (4cm)was iets te groot dus hij denkt ik schaf het er wel even af met de electrische schaaf hij houdt het latje vast met de blootte hand en haald de schaaf eroverheen recht over zijn middelvinger

gevolg:

gehele vinger ontdaan van vel en spieren gelukkig wel weer netjes gemaakt door de plastisch chirurg. hij kan wonder boven wonder gewoon zijn vinger weer gebruiken.

Ik ben inmiddels 16 en mag nogsteeds niet met de schaaf werken:P

gr jeroen

Op 12 juni 2007 20:52:12 schreef BLD:
Een verhaal van mijn vader (vele jaren geleden) vind ik toch ook wel leuk:
Hij moest werken uitvoeren in een hoogspanningscabine. De hoogspanning was al afgeschakeld, maar voordat je veilig kan werken, moet je de primaire klemmen van de tranfo korsluiten en verbinden met de gnd. Deze verbindingen lijken een beetje op startkabels.
Goed, werken klaar, hoogspanning terug ingeschakeld, hij naar huis. Onderweg werkte er geen enkel verkeerslicht meer... oei die kortsluitklemmen vergeten. Zowat heel de gemeente zat zonder elektriciteit :-D

Ik moet zeggen dat ik iets dergelijks niet "leuk" vind. In HS-cabines maak je geen fouten, ook niet "eventjes"! Ik heb 2 werkmakkers verloren die het wel deden, en een derde die het amper overleefde. Die laatste zou je 's nachts niet willen ontmoeten...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 12 juni 2007 21:29:21 schreef pros:

Ik moet zeggen dat ik iets dergelijks niet "leuk" vind. In HS-cabines maak je geen fouten, ook niet "eventjes"! Ik heb 2 werkmakkers verloren die het wel deden, en een derde die het amper overleefde. Die laatste zou je 's nachts niet willen ontmoeten...

Geeft-ie na al die tijd nog steeds licht in het donker dan? :P

hij is hard en misplaatst maar wel grappig;)

@pros neem deze opmerking niet al te serieus het is een geintje

High met Henk

Special Member

@pros: wees blij dat het hier relatief onschuldig was!

het had bij andere fouten erger af kunnen lopen.

nu kunnen mensen er wat van leren!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Serieus: Ik mag aannemen dat de arbeidsinspectie iedere keer is langsgekomen om door te nemen wat er nu precies is misgegaan. Met 2-en-een-halve dode moet je wel wat uit te leggen hebben...

Het gaat wel over een tijdsverloop van verschillende tientallen jaren, maar dat maakt de zaak niet minder erg.
De eerste kreeg alles over zich omdat hij, bij het in dienst stellen van een nieuwe HS-kabine, zijn hand onder de deur stak om daar een verdwaald stukje papier weg te nemen. Even niet nadenken en je denkt nooit meer.
De tweede had een HS-cel buiten dienst gezet, kreeg een GSM-oproep die hem naar buiten dwong voor een betere ontvangst, en ging daarna een andere HS-cel binnen...
Nummer drie vergiste zich bij het afkoppelen van de visuele schakelaar (die helemaal niet geschikt is om de stroom te onderbreken) van een HS-cel. Hij leeft nog, na een jaar of 2 verpleging en chirurgische ingrepen. Hij doet zelfs terug hetzelfde werk. Maar een fraaie aanblik biedt hij niet... :-(

Hoe dan ook: telkens was een moment van verstrooidheid de oorzaak. En in een HS-kabine kan de prijs daarvoor flink oplopen!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Het is erg genoeg ,daar niet van en het klinkt mss hard en ongevoelig,maar als je de verantwoordelijkheid hebt over dat soort apperatuur mag je aannemen dat er zorgvuldiger met de veiligheidsprocedures wordt omgegaan.
Of waren het van die cowboys die het allemaal wel even zouden doen.
Ik werk met een apparaat met een vermogen van 750 kWH en binnenkort een van 1250 kWH (Inductieve smeltovens)en ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als je daar even verstrooid induikt.

Doet me wel denken aan vroeger,toen ik en een vriendje net een bandrecorder uitelkaar hadden liggen.Ik had nét de netkabel los geschroefd en hij doet even verstrooid en grappig de stekker in het stopkontakt om te kijken of ie het nog deed.(hij had niet door dat ik het snoer al los had geschroefd).

joopv schreef: dan valt er nog veel meer lekkers uit.

Op 13 juni 2007 05:40:28 schreef theramin:
Het is erg genoeg ,daar niet van en het klinkt mss hard en ongevoelig,maar als je de verantwoordelijkheid hebt over dat soort apperatuur mag je aannemen dat er zorgvuldiger met de veiligheidsprocedures wordt omgegaan.

Zeker. Maar wie durft beweren dat hij nooit of nimmer verstrooid is? Ik alvast niet. En als zo'n ogenblik van verstrooidheid zich op een ongelukkig ogenblik voordoet, betaal je daar een zware prijs voor...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
High met Henk

Special Member

juist omdat ik zo verstrooid ben doe ik dus juist alleen maar zaken in de zwakstroom :+ ik ken mezelf iets te goed.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Natuurlijk is iedereen wel eens verstrooid,maar eigenlijk zou de procedure moeten beginnen met :

-Sla jezelf met de vlakke hand een keer vol tegen de wangen (Dat het even goed kletst);
-Doe dan het apparaat open;
enz. enz.

Ik moet bijmezelf ook als het ware een knopje omzetten als ik in die kast bezig ga.(Ik ben nogal verstrooid cq. dromerig bij tijden.)

De grootste boosdoeners zijn denk ik werkdruk (even snel),omgevingstemperatuur,routine en vermoeidheid.En evt problemen op het werk of thuis.

Maar goed,eigenlijk moet je het zien als een Martial Art als je met dat soort dingen werkt.Het is razendsnel,onzichtbaar en dodelijk.

[Bericht gewijzigd door theramin op woensdag 13 juni 2007 06:48:18

joopv schreef: dan valt er nog veel meer lekkers uit.

Op 13 juni 2007 06:42:23 schreef theramin:
<<>>
De grootste boosdoeners zijn denk ik werkdruk (even snel)<<>>

Klopt zeker. Vooral wanneer het vrijdagmiddag is en er dan het iets begeven heeft en je eigelijk wel om 4 uur naar huis moet...

Altijd zo veilig mogelijk werken en alles wat je hebt uitgeschakeld en kortgesloten opschrijven en natijd 1 voor 1 weer afvinken en de procedures kennen. Dit is echter nog steeds geen garantie maar het kan wel lichterlijk helpen.

Wanneer je dit soort werk doet mag je je natuurlijk nooit laten opjutten, maarja, t is toch mooi weer op vrijdagmidag e.d. En het traint ook wel. Ik heb een half jaar stage gelopen in de hoogspanning en natijd ga je toch anders tewerk dan voortijd. Maar zelfs de meest getrainde mensen maken fouten.

En tja, fouten maken is menselijk maar geen excuus..

MAH herinnert zich een foutje van ca 25mjn op de vrijdag voor kerst..ging gelukkig net goed

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Dit heet Human Factor.
Hier heb ik dagelijks mee te maken.

Google

Hier in ons elektro lokaal is het ook niet altijd even prettig. (zit nu op school met de elektro les)

Kun je vangen? Ja gooi maar! Vervolgens een scherp mes door de hand.

Lampen gevecht (met lampen op elkaar gooien).

bij ons (Hogeschool Utrecht,) geldt het zelfde: condensators opblazen, vliegend gereedschap, IC's opblaze waardoor er steekvlammen uit komen :S:S (ben er nogsteeds niet achter hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen :S) en ga zo maar door. je kunt dus wel nagaan dat een EHBO-kit geen overboddige luxe is ;):P het zijn voornamelijk de eerstejaars die dit soort dingen doen.

[Bericht gewijzigd door Red-E op woensdag 13 juni 2007 14:07:52

Gr. Red-E || There are only 10 types of people in the world. Those who understand binary, and those who don't ||

Dit topic is gesloten